Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-12-19, 21:10
Medlem
10 år på Hotell Hinseberg för ett styckmord är ingenting. Jonna borde va helnöjd.

Men det är klart, det är ju Sverige.. Skulle inte förvåna mig om hovrätten tycker synd om mördaren och sänker straffet till typ 6 år.
Citera
2014-12-19, 21:14
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Det blir nog en liten jul whiskey för att fira denna nyhet.

Ska sitta och njuta och tänka på Mördaren Jonna Henningsson när hon sitter och stirrar in i väggen

Tror det blir en fortsättning på Hinseberg (om hon hamnar där).
- Jag ockuperar dasset om ni inte gör som jag säger!!
- Hör ni det????
- JAG ÄR TOKARG NU!!!
- SVARA!!!

Ur "Dagens Anka":
"Handgemäng på anstalt..bla bla dömd styckmörderska misshandlad.."
Citera
2014-12-19, 21:16
Medlem
Det här är ett av det mest överlagda och beräknade mordet utfört av en kvinna jag någonsin hört talas om i svensk kriminalhistoria.

Att det inte blir livtidsstraff förvånar mig, hade det varit utfört av en man är jag övertygad om att straffet hade blivit livstid.

Hoppas och tror att straffet kommer höjas i en annan instans.
Citera
2014-12-19, 21:16
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Kommentarer till domen på dagens juridik:

http://www.dagensjuridik.se/2014/12/kvinna-far-16-ar-styckmord-men-inte-bevisat-att-hon-begett-sig-till-brottsplatsen-med-avsikt

Jag är benägen att hålla med. Med allt vad som ligger på bordet krävs det antingen att en ung kvinna eller en bumbibjörn står åtalad för att domstolen ska landa i ett likgiltighetsuppsåt. Hovrätten kommer att landa i direkt uppsåt men fastslår tingsrättens påföljd.
Citera
2014-12-19, 21:20
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Så det blev bara mord på ett likgiltighetsuppsåt för att planering inte fanns (enkelt uttryckt). Men borde inte bara själva dödandet innebära direkt uppsåt? GM överfaller BO och utdelar ett antal hammarslag och knivhugg med medtagna verktyg. BO avlider inte av detta och då springer GM iväg för att hämta en "bättre" kniv och kommer sen tillbaka och dödar BO. Hur fan kan det här bli likgiltighetsuppsåt? Man kan väl för bövelen inte ändra uppsåtstyp bara för att GM får en jäkla massa knäppskallerabatt? Nej då borde det dömas vård istället isf. Nej det här stinker ordentligt, tror att HR skärper till livstid eller dömer vård.

Intressant med tanke på att du i somras trodde hon skulle kunna bli dömd för vållande till annans död
Citera
2014-12-19, 21:20
Medlem
Citat:
Called it

Så trots att stycket var citerat tom så väljer du att missförstå med vilje? Jag åsyftade det faktum att åklagaren ej lyckats övertyga rätten om planeringen med utförandet av dådet.

Citat:
upp det här till livsstid eller 18år

Kommer aldrig någonsin inträffa.

---

Jag har för övrigt aldrig någonsin sagt uttryckligen att jag trodde att slutnota skulle bli dråp eller vållande. Enbart att jag ej såg det som någon omöjlighet (och då syftar jag på efter HvR sagt sitt också)

Och tänker du ens bemöda dig med att författa någon form av replik så föreslår jag den innehåller understöd för ditt påstående i föregående inlägg gällande vad jag skrivit och inte. Annars kan du fortsätta med den där whiskeyn.

Citat:
Det blir nog en liten jul whiskey för att fira denna nyhet.

Ska sitta och njuta och tänka på Mördaren Jonna Henningsson när hon sitter och stirrar in i väggen

Om din existens är så värdelös att detta blir ett ''glädjeämne'' för dig att fira så ja, unna dig den där jul whiskeyn du.
Senast redigerad av dip 2014-12-19 kl. 21:23.
Citera
2014-12-19, 21:23
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltomten
Återigen så måste man skilja på skuld och brottet i sig.
Det är JH som utfört brottet , JA har sin del i detta på den moraliska sidan.

Moral är av naturen subjektiv, och din subjektiva moral är jag (och alla andra i tråden) totalt ointresserade av. Detta återkommande käbbel om moralisk skuld kan få både den ena och den andra att lockas till betydligt grövre brott än mord och brott mot griftefriden, så dra ner på predikandet så du slipper bära den moraliska skulden för dessa potentiella handlingar.
Citera
2014-12-19, 21:40
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Intressant med tanke på att du i somras trodde hon skulle kunna bli dömd för vållande till annans död
Men ditt jäkla nollåttespån, hade du följt med i tråden så hade du sett att jag har ändrat åsikt. Från början så trodde jag stenhårt på dråp. Att en ostraffad ung tjej skulle begå ett planerat mord på en rival föreföll ytterst osannolikt för mig iaf. En misshandel som gick för långt kändes mer trolig. Sen när poliskällan började läcka som värst så började det ju se lite mörkare ut för GM och efter det så var det väl kanske bara jag, dip och snobb som fortfarande trodde på dråp. När fuppen sen kom så var det ju tack och godnatt med dråp för min del iaf. Jag har inte läst fuppen men det räcker gott med att följa det här fallet i media för att inse att dråp är en för mild brottsrubricering. Och tom JE (FA) verkar ju tro att JH trots allt är nöjd med ett tidsbestämt straff.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2014-12-19 kl. 21:53.
Citera
2014-12-19, 21:42
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Nej. Åklagaren kunde inte bevisa planeringen av dådet, hennes googlingar.
Psykologen hävdade att hennes googlingar var verklighetsflykt, snarare än verklig planläggning. Det är sällan man som tilltalad får så mycket hjälp av ett psykologvittnesmål.
Citera
2014-12-19, 21:47
Medlem
Har hon fått några brev från beundrare än? Hur många kommer hon att få?
Citera
2014-12-19, 21:56
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Psykologen hävdade att hennes googlingar var verklighetsflykt, snarare än verklig planläggning. Det är sällan man som tilltalad får så mycket hjälp av ett psykologvittnesmål.

Tack för ditt klargörande.
Trodde fram till idag att psykologen inte hade fått någon fakta kring googlandet av mord, gömma lik mm. Tycker att helheten av hennes aktiviteter på nätet tyder på planerande. Helt vanliga googlingar mm blandat med gift, leja torpeder mm + samtal och sms-trafik av normalstatus.
Citera
2014-12-19, 21:56
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredriktomte
Hon bekräftar det under rättegången:

"Därför hämtade hon den andra kniven och hennes minnesbild är att den var skarpare och att den liksom gick in. Hon vet inte om det stämmer men som hon kommer ihåg högg hon bara en gång men den. Därefter blev Lovisa tyst och stilla. Först när Lovisa blev tyst och stilla slutade dörrklockan att ringa. Då förstod Jonna att Lovisa var död."
Ja, men när Jonna förstod att Lovisa var död är inte i sig kritiskt för frågan om vilken uppsåtsform det handlar om. Att Jonna måste ha förstått att Lovisa var död innan hon började stycka henne är ju trivialt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in