2014-12-10, 15:11
Medlem
jabbadabbadoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Nu förstår jag inte vad du pratar om. Menar du himlen som den kristna himlen efter döden?

Eller menar du vår vanliga blåa himmel? För den kan ganska enkelt bevisa att den existerar.

Säg livet efter döden då å va fan de skulle kunna innebära
Citera
2014-12-10, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jabbadabbadoo
Säg livet efter döden då å va fan de skulle kunna innebära

Vet inte vad du vill poängtera, men nej, det finns inga bevis för ett liv efter döden.
Citera
2014-12-10, 15:18
Medlem
jabbadabbadoos avatar
Citat:
Och det kommer aldrig finnas bevis, ty koncept som gud och fri vilja, är i sin natur icke motbevisbara.

Det eftersom de är definierade i en annan "dimension"/filosofiskt plan, än den verklighet vi lever i.

Vanligtvis kan man även säga att tror man på sådana dimensioner så är det religion.

För mig handlar det om att inte förneka ex gud.
för det kognitiva begränsas på så vis.
Sådan förnekelse är för mig precis lika hämmad som hos den som låst sig vid tanken att gud finns.
Citera
2014-12-10, 15:22
Medlem
jabbadabbadoos avatar
Citat:
Vet inte vad du vill poängtera, men nej, det finns inga bevis för ett liv efter döden.

Jag vill poängtera att man inte kan säga att fri vilja inte existerar.

Sen kan vi prata om vad som är troligt indikationer etc. Men det är en annan diskussion.

När man snackar om bevisbörda så är det viktigt att man håller sig till just bevis för annars är bevisen lika starka som bibeln
Citera
2014-12-10, 15:25
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jabbadabbadoo
Vad jag personligen tror på är irrelevant.

Bevisföringen för att fri vilja inte existerar är otillräcklig och påståendet har förlorat slaget.
Tillbaka på ruta ett där vi varken kan säga bu eller bä om fri vilja.
bara att acceptera
Inlägg #814.

Bara att acceptera.
Citera
2014-12-10, 15:27
Medlem
jabbadabbadoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Inlägg #814.

Bara att acceptera.
😙
Citera
2014-12-10, 15:40
Medlem
Bertil85s avatar
Vilka är det som skriver och säger att Gud måste ha "fri vilja"?

Om han hade det så hade det inte behövts skrivas så mycket om det;
och för honom så skulle jag gärna vilja ha bevis på det.
Citera
2014-12-10, 16:03
Medlem
För att ha fri vilja krävs att man har något att relatera den fria viljan till. Har man t.ex. som mål att bli långsiktigt lycklig, då har man den fria viljan att välja sådant som inte går emot ens samvete. Är man riktigt målmedveten så finns det ingen som kan få en att handla mot sitt samvete.

Detta skulle innebära att fri vilja existerar om man accepterar att den som inte kan bli manipulerad har fri vilja.
Citera
2014-12-10, 16:16
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Vilka är det som skriver och säger att Gud måste ha "fri vilja"?

Om han hade det så hade det inte behövts skrivas så mycket om det;
och för honom så skulle jag gärna vilja ha bevis på det.
En allsmäktig, allvetande, allestädes närvarande varelse kan rimligtvis påstås ha fri vilja, ty denna varelse är "det originella" i universum, den som sätter fart på det hela, och således måste ju denna varelse ha möjligheten att "vilja vad den vill".
Citera
2014-12-10, 16:18
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PelleSaga
Detta skulle innebära att fri vilja existerar om man accepterar att den som inte kan bli manipulerad har fri vilja.
Den definitionen av fri vilja är ganska obskyr.

Dessutom så kan man inte undvika att bli manipulerad på ett eller annat sätt. Att leva är att förnimma, och hjärnan klarar helt enkelt inte av att dra skiljetecken mellan "manipulationer" (som f.ö. fyller en viktig funktion i samhället, bl.a. inom det sociala samspelet) och "resten" (vad du nu menar att det skulle vara).
Citera
2014-12-10, 16:41
Medlem
Citat:
För att ha fri vilja krävs att man har något att relatera den fria viljan till. Har man t.ex. som mål att bli långsiktigt lycklig, då har man den fria viljan att välja sådant som inte går emot ens samvete. Är man riktigt målmedveten så finns det ingen som kan få en att handla mot sitt samvete.

Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Den definitionen av fri vilja är ganska obskyr.

Dessutom så kan man inte undvika att bli manipulerad på ett eller annat sätt. Att leva är att förnimma, och hjärnan klarar helt enkelt inte av att dra skiljetecken mellan "manipulationer" (som f.ö. fyller en viktig funktion i samhället, bl.a. inom det sociala samspelet) och "resten" (vad du nu menar att det skulle vara).

I stället för att gnälla på min definition av fri vilja, presentera en egen definition så kan vi fortsätta diskussionen utgående från den.

Varför skulle det inte vara möjligt att undvika att bli manipulerad om man nu har ett mål om långsiktig lycka. Jag förstår mycket väl att ibland så är omgivningens manipulation i linje med ens egna mål, men det är ju inte detsamma som manipulation.
Citera
2014-12-10, 16:42
Bannlyst
Citat:
I stället för att gnälla på min definition av fri vilja, presentera en egen definition så kan vi fortsätta diskussionen utgående från den.

Varför skulle det inte vara möjligt att undvika att bli manipulerad om man nu har ett mål om långsiktig lycka. Jag förstår mycket väl att ibland så är omgivningens manipulation i linje med ens egna mål, men det är ju inte detsamma som manipulation.

Hur står du utanför naturlagarna till att börja med? Det är nämligen vad som skulle krävas för att ha en fri vilja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in