2014-12-10, 19:55
Medlem
Anusiktets avatar
Citat:
Manliga LO-väljare går allt mer högerut visar en färsk SCB-mätning.

Även Sverigedemokraterna ökar, från 8,5 i maj till 9,9 procent

Sverigedemokraterna mer än fördubblats bland kvinnliga LO-medlemmar, och ligger nu på 5,9 procent. Stödet för SD är dock fortsatt betydligt högre bland manliga LO-medlemmar.

Bland annat kommer vi att ringa runt till så många LO-medlemmar som möjligt, säger Tobias Baudin.
http://www.etc.se/inrikes/slaget-om-arbetarna
2014-12-10, 19:56
Medlem
B. Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rejdar
Sa jag inte det att SD skulle minska?

Månadsmedel är nu 10,3 väntande de två sista mätningarna.

Medel av alla instituts senaste mätningar är 9,7 enligt http://status.st/ längst ner.
Snälla, kom tillbaka till tråden. Vi behöver dina fantastiskt underhållande analyser föe att lätta upp stämningen.
2014-12-10, 21:26
Medlem
Pungs avatar
Jag tolkar inte längre missnöjda M-väljare och missnöjda LO-anslutna och missnöjda vad som helst, som jag gjorde tidigare.

Innan var det en förhoppning om att det öppnade upp för samarbete, tillnyktring osv. Numer ser jag det snarare som positivt för att det ger SD växtpotential.

Jag har liksom gett upp tanken att SD någonsin kommer bli accepterade. Men samtidigt har en förhoppning börjat kännas allt mer realistisk att de faktiskt ska kunna nå egen majoritet.

Det är likadant i tråden om mediekriget om mångkultur. Jag tolkar inte längre enskilda debattartiklar som att någon svängning skulle vara på gång. För i det stora hela så är det precis samma, och när det gäller nyhetsrapportering så går utvecklingen ensidigt åt mer dolda signalement, nedtystad brottslighet, bagatellisera upplopp, gruppvåldtäkter, rån. En bild där någon håller upp en skylt där det står att Jimmy Åkesson är dum blir helsidesreportage om listig antirasistisk kupp. Aftonbladet bryter i direktsändning när SD visar statistik om invandringen.

Lika lite som jag tror 7k kommer vända tror jag att media kommer göra det. Den förhoppningen har jag gett upp, men istället blivit allt mer hoppfull om hur stor den alternativa median kan bli. Fria Tider håller enormt hög kvalité exempelvis, och når väldigt, väldigt många.

Jag börjar allt mer se SD och alternativ media, inte som en kraft som ska påverka etablerade och få till en tillnyktring. Utom som en utmanare som tar över.

Det är som om nationalister/traditionalister/konservativa/etc inte kan arbeta på samma sätt som vänstern. Det är en annan mäniskotyp.

Vänstern är väldigt skickliga på att ta sig in i universiteten, föreningar, media, skolor, myndigheter och därifrån långsamt påverka. Medan de är urusla på att organisera något eget. Titta på feminismens framgångar att påverka befintliga organisationer, men det urusla resultatet att skapa en egen (FI).

Det är ingen taktik. Det är bara att vänstern lockar en viss typ av mäniskor. Personer som i grunden trivs i en konservativ miljö, men har självbilden om att vara lite radikalare och mer rebelliska, lite mer "street" än sin omgivning. De gillar att verka inom exempelvis de akademiska instituten, bland välbärgade likt de själva, manliga normer, ordning och reda. Men i den miljön vara rebellen. Den färgglada bland de gråa. Ungefär som att åka på ett kristet läger och där känna sig som en häftig bad boy. Lite lättare där än att göra det i Harlem.

I dessa trygga miljöer, universiteten, föreningar, myndigheter, påverkar de lite, lite i taget. Inte som en långsiktig strategi, utan som en sätt att markera sin egen image. De har tålamod för det är egentligen inte förändring de vill ha.

Den andra typen av mäniskor fungerar tvärtemot. De avskyr den miljö de befinner sig i. De vill ha förändring omedelbart. För dem är arbetet ingen image-boost. De vill tvärtom synas så lite som möjligt i sin aktivism. Till och med SD:s tillfällige partiledare är det högst ovilligt hur skicklig han än må vara.

Dessa mäniskor kan inte förändra såsom vänstern har förändrat. De är för otåliga, för engagerade, vantrivs i motståndarnas miljö. De söker sig istället bort från den. Bort från myndigheter och skolvärlden och hamnar istället i den privata sektorn eller startar egna företag.

Personligheten driver de på samma sätt att missnöje resulterar i att de startar egna tidningar, bildar egna partier som angriper motståndarna utifrån.

Förenklat kan man säga att vänstern drar till sig mäniskor som förändrar inifrån. De står ut med denna tålmodiga kamp eftersom det är själva kampen de njuter av. Det är den som definierar deras självbild av att vara den progressiva bland tråkiga, stelbenta borgare. Högern ser istället kampen som ett nödvändigt ont för att förändra något de genuint verkligen ogillar. De söker sig bort från detta och bygger något eget med förhoppning om att växa förbi sina motståndare.

Jag börjar blir övertygad om att det rätta är att bejaka denna personlighet. Istället för att försöka sig på vänsterns taktik. Skit i samarbete med 7k och ifall tonläget börjar förändras i media. De är motståndare och siktet ska vara att de ska krympa tills de är ute ur riksdagen och media ska tappa läsare tills de är i konkurs.

Snarare bör vi se upp med vänstertyper som börjar söka sig till andra sidan. Det ligger i deras personlighet att göra så. Vänsterimagen behöver en fungerande borglig struktur att vara i. De får problem när deras önskningar blir förverkligade. Det krävs någon som måttfullt drar i bromsen för att vi ska ha råd med "visionärer" som skriker att alla är välkomna. De är likt barn som någonstans egentligen vill att mamma och pappa sätter gränser, men kan inte riktigt förstå det själva.

Nu är hela 7k och media fylld av mäniskor likt de själva och de kivas om att vara mest progressiva i organisationer som fungerar allt sämre. Till deras eget förtret finns ingen måttfull mamma och pappa kvar som drar i bromsen. Och de kan inte göra det själva eftersom deras image är att vilja ösa på mer. Så där står de bland likasinnade och tävlar om att vara mest progressiv medan alla egentligen längtar tillbaka till 80-talet när saker fungerade och de kunde vara rebelliska genom att ta en öl på en bögklubb.

Klart SD blir lockande i framtiden. Det är helt ny betesmark. Fungerande organisation enligt traditionellt stuk där de återigen kan leka den originella som är lite mer rebellisk och crazy än de andra.
Senast redigerad av Pung 2014-12-10 kl. 21:33.
2014-12-10, 21:28
Medlem
Munchen79s avatar
Jag har börjat känna av att det blivit aningen mindre tabu att stödja SD. Flera personer jag träffat, som tidigare uttalat sig negativt om SD, har uttryckt åsikten att "nu får det räcka. Politikerna kan inte hålla på såhär. Jag kommer rösta SD i nyvalet".
I vilken mån dessa personer faktisk rösta SD även i valet i September, men inte vågar säga det, kan man bara spekulera i.

Kan det vara så att "skämsfaktorn" börjat avta och att den uppviktning som gjorts kanske är för mycket? Kan det bli så att många OU kommer överskatta stödet för SD? Yougovs 17,7 kan eventuellt peka på det.
2014-12-10, 21:38
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B. Mystic
Snälla, kom tillbaka till tråden. Vi behöver dina fantastiskt underhållande analyser föe att lätta upp stämningen.
Jag får väl stiga in en stund i denna ryggdunkarklubb.

Hur ser ni fanboys och ni mer realistiska på att det troligen inte är Åkesson som kommer leda SD:s kampanj fram till valet i mars?
2014-12-10, 21:42
Medlem
B. Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar

Hur ser ni fanboys och ni mer realistiska på att det troligen inte är Åkesson som kommer leda SD:s kampanj fram till valet i mars?

Det har väl framgått rätt så tydligt att både fanboys och realister har tyckt att Karlsson har gjort ett bra jobb.
2014-12-10, 21:46
Medlem
trailblasers avatar
Citat:

Eftersom Mattias Karlsson har varit alldeles briljant som ersättare så kommer det inte skada partiet nämnvärt. Hoppar Åkesson in i slutet på valrörelsen så kanske partiet ökar med ca 0,5%-1%.
2014-12-10, 21:48
Medlem
Citat:

Jag tycker Johan Westerholm besvarar den frågan rätt så bra idag på sin blogg.

http://ledarsidorna.se/2014/12/valets-viktigaste-fraga/

Dessutom en lång sågning av Arnstad.
2014-12-10, 21:51
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B. Mystic
Det har väl framgått rätt så tydligt att både fanboys och realister har tyckt att Karlsson har gjort ett bra jobb.
Det är ju inte så förvånande. Men det hade varit intressant att höra lite mer broderande om hur tråden tror resultatet kommer bli med Karlsson jmf med Åkesson vi rodret.

(En liten annoying grej med Karlsson är att mannen faktiskt sluddrar betänkligt.)

Edit:
Jag ser nu att det i mellantiden kommit ett par svar på min förtydligade fråga.
Senast redigerad av Madagascar 2014-12-10 kl. 21:53.
2014-12-10, 21:55
Medlem
B. Mystics avatar
Citat:
Det är ju inte så förvånande. Det hade varit intressant att höra lite mer broderande om hur tråden tror reusltatet kommer bli med Karlsson jmf med Åkesson vi rodret.

(En liten annoying grej med Karlsson är att mannen faktiskt sluddrar betänkligt.)
Svårt att säga. Jag tror att Karlsson lockar fler av kvinnofolket. Haha.

Jag skulle nog säga att Åkesson skulle få ett större väljarantal, men att skillnaden inte kommer bli stor med Karlsson tack vare att han är skicklig och dessutom mer handlingskraftig. Känns det som.

JÅ - 19%
MK - 18,5%
För att komma med ett räkneexempel.
2014-12-10, 21:59
Medlem
Flor-Idas avatar
Vi lever i en historisk och härlig tid. SD ÄGER hela scenen just nu. Precis allt som sker får SD att öka. Allt ifrån svetsarns mumlande i Agenda till Annies o Gustavs käbbel i samma program, till intervjun med AKB i Aktuellt. Missnöjda M-märkta kommunpolitiker, allmänna antidemokratiska förslag om grundlagsändring och de sedvanliga valarbetarna som bränner bilar och kastar stenar. Jag börjar tro att det finns nån där uppe som är SD:are.
2014-12-10, 22:00
Medlem
Citat:

All heder åt Åkesson som gjort ett bra arbete för sd men allt fler tycker Mattias Karlsson gör ett bra och även bättre jobb för partiet då han har ett mer "rakt på sak" att förmedla budskapet.

Vad gäller sd så har inte enbart partiledaren med dess framgång att göra.
Allt fler svenskar känner sig i minoritet på allt fler platser och man hör ofta mer utländska språk än svenska i offentliga miljöer, detta är största anledningen till partiets ökande siffror.

Inte många andra länder som skulle acceptera denna nedmontering av sitt eget land.
Senast redigerad av anteW 2014-12-10 kl. 22:08.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in