2014-12-10, 01:57
Medlem
Pungs avatar
Lite lustigt detta att fram till för en vecka sen hette det att sverigedemokraternas framgångar berodde på otydlighet och att väljarna inte uppfattade skillnaderna mellan blocken. Nu helt plötsligt beror SD:s framgångar på att blocken inte närmar sig varandra mer, alla ledarsidor deklarerar hur liten skillnad det är.

För ingen vågar säga det uppenbara. Att SD:s framgångar beror på att folk är trötta på massinvandringen.

Den medvetna dumheten är så löjlig. SD har bäst politik vad gäller invandring tycker väljarna enligt alla mätningar. SD ökar i takt med invandringen. SD är störst i orter som drabbats av invandring. SD:s väljare prioriterar invandringen som viktigaste fråga, i alla mätningar. SD anklagas dagligen för att just bara ha invandringen som enda fråga. I mätningar uppger väljarna att de bytt till SD på grund av missnöje med invandring.

ÄNDÅ försöker "experterna" hitta de mest långsökta förklaringarna till partiets framgångar, som alltid handlar om allt annat utom invandring. Glebygden känner sig bortglömd, folk är rädda för jobben, det är för lite skillnad mellan partierna, det är för mycket skillnad mellan partierna. När M i dagarna presenterade sin valanalys så var det jobben som fick väljarna att byta till SD. Ingen tror på det. Men alla måste låtsas.

Däremot tror jag att SD tjänar på så lite skillnad som möjligt mellan blocken. Visserligen är det invandringspolitiken som lockar väljare. Men många kan prioritera andra frågor. De kan hata moderaternas invandring, men vet att sossarna är lika illa på den punkten. Därför väljer de M som åtminstone vill sänka skatten.

Om M och S närmare sig varandra så att väljarna uplever att de får en sosseborglig politik oavsett, så kan de lika gärna rösta på partiet som vill minska invandringen.

Därför var.det mycket taktiskt av SD att sänka budgeten. Det kommer visserligen innebära ett blocköverskridande samarbete, utan något inflytande för partiet. Men det tvingar samtidigt 7k att börja driva identisk politik och vara öppna med det.

SD kanske inte har förtroende ännu att leda landet. Men i detta framtida scenario behöver SD inte ens vara så insatta i alla frågor. De kan gå till val på 7k:s gemensamma budget, minus invandring. Ingen kan anklaga dem för att ha en dålig politik. Det enda som skiljer dem från de andra är att de vill stoppa invandringen.

Med det scenariot är 51% ingen omöjlighet. Och jag tror att det.är vad vi måste rikta in oss på. Läget är så jävla låst i Sverige. Hjärntvättet så extem. Det gör att SD inte har samma möjlighet som sina systerpartier i Europa att till slut bli accepterade. Däremot öppnar det samtidigt upp för en än större seger - egen majoritet.
2014-12-10, 07:35
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Men i detta framtida scenario behöver SD inte ens vara så insatta i alla frågor. De kan gå till val på 7k:s gemensamma budget, minus invandring. Ingen kan anklaga dem för att ha en dålig politik. Det enda som skiljer dem från de andra är att de vill stoppa invandringen.
Underbart, samma politik, fast med 100 miljarder extra att spendera årligen.
2014-12-10, 07:52
Medlem
thewellovedones avatar
Jag har varit en anhängare av Sverigedemokraterna ganska länge men nu har jag gjort slag i saken och blivit medlem i partiet.
2014-12-10, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
För ingen vågar säga det uppenbara. Att SD:s framgångar beror på att folk är trötta på massinvandringen.

SD ökar i takt med invandringen. SD är störst i orter som drabbats av invandring. SD:s väljare prioriterar invandringen som viktigaste fråga, i alla mätningar. SD anklagas dagligen för att just bara ha invandringen som enda fråga. I mätningar uppger väljarna att de bytt till SD på grund av missnöje med invandring.

SD kanske inte har förtroende ännu att leda landet. Men i detta framtida scenario behöver SD inte ens vara så insatta i alla frågor. De kan gå till val på 7k:s gemensamma budget, minus invandring. Ingen kan anklaga dem för att ha en dålig politik. Det enda som skiljer dem från de andra är att de vill stoppa invandringen.

Med det scenariot är 51% ingen omöjlighet. Och jag tror att det.är vad vi måste rikta in oss på. Läget är så jävla låst i Sverige. Hjärntvättet så extem. Det gör att SD inte har samma möjlighet som sina systerpartier i Europa att till slut bli accepterade. Däremot öppnar det samtidigt upp för en än större seger - egen majoritet.

När man skrapar på ytan så ser man att 7K också är en en-fråge-grupp nämligen invandringen och att den är den viktigaste frågan. Oavsett vad så ska Sverige ha ökad massinvandring från de mest dysfunktionella länderna i världen. Det är det viktigaste och det är inte förhandlingsbart. Varför är det så centralt i alla partier men att det inte är förankrat fullt ut i kommunerna?

Jag tycker att reportrarna hittills i SVT ställt en del kritiska frågor till 7K om invandringen och beröringsskräcken mot SD. Fortsätter det så här och framför allt om SD fortsätter öka i opinionen så finns det en möjlighet att valet 2015 handlar enbart om ökad eller minskad invandring.

Det känns som wind of change kom under hösten...

För er som inte såg intervjun med Kinberg-Batra igår kan jag säga att det kommer att fortsätta strömma moderater till SD framgent. Nästa Sentio blir intressant om den är daterad efter SD presskonferens, men lika intressant blir OU daterad efter Kinberg-Batras intervju 9 december.

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Underbart, samma politik, fast med 100 miljarder extra att spendera årligen.

100 000 000 000, inledningsvis. Lyssnar man på Tullberg och en del andra så talar vi om en totalkostnad på 250-500 000 000 000 per år. Hur skulle vår välfärd och vårt samhälle se ut om vi använde de pengarna till svenskarna istället.

Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
Jag har varit en anhängare av Sverigedemokraterna ganska länge men nu har jag gjort slag i saken och blivit medlem i partiet.

Välkommen. Värva fler.
2014-12-10, 11:18
Medlem
Askydras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B. Mystic
Det kan inte vara som så att OI har överuppviktat SDs siffror för att få partierna att undvika ett nyval?

Man kan intr vara kog konspiratorisk i det här landet idag.

Helt ärligt så tror jag inte att OI skulle publicera mätningar med för höga siffror på SD eftersom "framgång föder framgång" och då vore det såklart bättre att ge de övriga partierna dessa siffror i de undersökningarna de gör för partierna.

Jag tror bara att svenskarna är lite vaknare nu än i september
2014-12-10, 11:48
Medlem
Undrar varför Okt/Nov mätningarna från Yougov uteblev?
2014-12-10, 13:23
Medlem
lirareflashbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone

Bra jobbat! Hoppas fler som rostar eller sympatiserar med SD ocksa blir MEDLEM i SD

Med tanke pa Moderatledarens uttalanden sa skulle jag faktiskt bli forvanad om SD inte redan i borjan av Januari har 20% i OU.
Hoppas Fredrik Reinfeldt - allas var landsforradare - ger nye moderatledaren sina rad.
2014-12-10, 14:29
Medlem
trickydicks avatar
Aftonbladet/Sverige Tycker har släppt en gallup om vem man vill se som nästa statsminister.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19995327.ab

Endast 1% vill se Matias karlsson men 8% Vill se Jimmie Åkesson. Romson får också 1%
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19995327.ab

Inte rasist men slår på stora trumman http://www.interasistmen.se/opinionsiffror/endast-1-vill-se-mattias-karlsson-som-statsminister/
2014-12-10, 14:32
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldwater
Det är nästan så att man börjar misstänka att JÅs sjukskrivning enbart är ett taktiskt spel. JÅ framställs som en människa som vem som helst OCH kan nu i viss mån ställa sig över det ofattbara politiska käbblet i Sverige. Nu är jag cynisk och tror inte ens själv på teorin, men det är kittlande att spekulera i det.

Han är säkert bränd,och inser även att småbarnpappa är man bara en gång,vilket nog också ökat stressen,men nu när han är hemma lär det även kunna hjälpa honom att komma tillbaks.
2014-12-10, 14:36
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.arne
Inte säkert det blir nyval om Sd ligger jättehögt i mätningarna innan valet.

samtidigt så sätter man sig ju ännu djupare i skiten om man inte genomför nyvalet,både alliansen som inte försökt få igenom ett misstroendevotum ,och Löfven som inte haft förstånd att avgå,kommer att ifrågasättas väldigt hårt,dessutom kan det komma frågor som ändå leder till nyval efter bara någon vecka.
Batras prat om inskränkningar av demokratin lär knappast vara direkt populärt bland den tänkande delen av svenska folket.
Senast redigerad av Erk Swede 2014-12-10 kl. 14:42.
2014-12-10, 15:17
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Mer än hälften av alla moderata kommunpolitiker vill minska invandringen.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/svt-undersokning-moderaterna-splittrat-i-invandringsfragan

Får se hur många som vågar öppna brödfällan på Partimötet.

S har länge varit ett splittrat parti. Moderaterna har blivit det under Reinfledt. Som det är nu så har man allt från gamel-moderater till vänsterradikala kulturmarxister där dom senare satt dagordningen seran i alla fall 2010.
Jag har svårt att se någon värde för väljarne med det partiet. Det kan på sikt gynna SD. Väljare och lokalpolitiker kan fortsätta att droppa av, även om jag inte tror på någon stor flykt till SD vid ett eventuellt nyval 2015.
2014-12-10, 17:24
Medlem
fernebos avatar
Tappet lär iofs fortsätta. Jag känner mer än en person som röstade på M, men som seriöst övervägde SD. Det var inte direkt kärlek till Moderaterna som fick dessa att trots allt rösta på M utan rädsla över vad en rödgrön regering skulle ställa till med.

Jag tror knappast att man vinner tillbaks väljare från SD och att man tappar fler dit i nyvalet, men att tappet kompenseras något av folk som röstade rödgrönt, men som nu insett hur värdelös Löfven är.

På sikt måste dock Moderaterna gå högerut och ändra sin syn på migrationspolitiken. Kinberg-Batra må tycka och säga vad hon vill, men SD kommer att gå om Moderaterna till 2018 annars.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in