2014-12-08, 22:44
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Jag är ändå osäker på vad man kan kräva?
Tingsrätten har inte bett dem vända ut och in på sina liv mer är så här.
Du och jag kan vara nyfikna (jag är det och ännu mer på R&A) men hur mycket krav ett gäng flashbackare än ställer, så lär det inte bli mer än så.
När det sedan gäller saker som människosmuggling och annan eventuell brottslighet, så tror jag verkligen (eller hoppas) att mycket polisiärt arbete sker bakom kulisserna. Inte ens det kan vi kräva att myndigheterna bjuder in till presskonferens om.
Men tanken att en eventuell smugglarring måste känna sig lite irriterad just nu, iom att Amanis äventyr i branschen blivit kända, den tanken roar mig förstås. Särskilt om det innebär att storfamiljerna känner sig iakttagna var de än rör sig. Det är nyttigt.

Håller med dig, hoppas på en FUP i smugglarärendet så småningom!
Citera
2014-12-08, 22:48
Awaiting Email Confirmation
DrOopyMDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Jag håller med om att just de orden är väldigt konstiga. Kanske kan det bero på översättningen? Sedan tror jag inte heller att Amani har begripit att Yara är död, utan hon tror tydligen att läkarna håller på och arbetar med flickan och hon säger åt Rami att de ska be till Gud och hoppas på det bästa.

Notera också att det inte finns något frågetecken efter "Allt väl", utan det är ett påstående. Vad hon säger skulle alltså kunna vara ungefär att "Varför svarar du inte? Svara då! Allt okej med Yara, tack gode Gud, de håller just på och undersöker henne. Vi får be till Gud och hoppas på det bästa."

En vink om vem sms:et är riktat till kan vara att det i fältet för telefonnummer står Amanis kortnamn på denna kontakt: "Habib Rohi" ("Min älskade, min själ"). Med tanke på att det är formuleringar som Amani använde om Rami i texterna hon skrev i Koranen och andra böcker när hon satt häktad, så tror jag att "Habib Rohi" är hennes kortnamn för Rami.

23:02 ringer hon första gången till "Habib Rohi". Därefter följer ytterligare elva obesvarade uppringningar till "Habib Robi" (det är alltså samtalen som Rami vägras ta emot) och slutligen klockan 23:10 skickar Amani sms:et ovan: "Varför svarar du inte?"

Du har så tunga argument med tydliga definitioner i botten. Jobbar du med detta helt professionellt eller?

Tack för allt som du bidrar med.
Citera
2014-12-08, 22:58
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Ärligt talat så förstår jag inte varför ni tror att Madi kom från en ''högre'' klass. Finns det någonting som talar för detta - förutom Hjärpes spekulationer.
När man talar om "klass" så ska man komma ihåg att islam är klasslöst. Däremot har människor och familjer olika hög status beroende på bildning och uppgifter i samhället. Om jag har förstått saken rätt (notera denna brasklapp) så tillhör Amani en familj med högt anseende i och med att hennes far var huvudman för släkten och religiöst lärd inom islam. Man kanske kan jämföra det med prästen och skolläraren i vårt land i gamla tider. De - och därmed även deras familjer - hade hög status och man bugade och neg för dem. Det gjorde man inte för smeden.
Citera
2014-12-08, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
När man talar om "klass" så ska man komma ihåg att islam är klasslöst. Däremot har människor och familjer olika hög status beroende på bildning och uppgifter i samhället. Om jag har förstått saken rätt (notera denna brasklapp) så tillhör Amani en familj med högt anseende i och med att hennes far var huvudman för släkten och religiöst lärd inom islam. Man kanske kan jämföra det med prästen och skolläraren i vårt land i gamla tider. De - och därmed även deras familjer - hade hög status och man bugade och neg för dem. Det gjorde man inte för smeden.

Jag hade för mig att även Ramis familj är högt utbildade - alltså inte smeder.
Citera
2014-12-08, 23:13
Awaiting Email Confirmation
DrOopyMDs avatar
Citat:

Så om man är smed är man inte utbildad? I alla fall inte högt.
Citera
2014-12-08, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrOopyMD
Så om man är smed är man inte utbildad? I alla fall inte högt.

Jag har inga åsikter om smeder. Jag svarade bara Pethrus inlägg. Såvitt det har framgått är Yaras pappa någon typ av tjänsteman, morbrodern Rami är en ''advokat'' och mamma Madleen är en ytterst sofistikerad hemmafru.
Citera
2014-12-08, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Håller med dig, hoppas på en FUP i smugglarärendet så småningom!
Men man måste komma ihåg att det är flera länder som berörs och att viss, med betoning på viss människosmuggling kan vara av nöden (äkta nöd).
Samt att det är så stora pengar i rörelse i denna bransch att väldigt många händer blir lätta att trycka.
Citera
2014-12-08, 23:35
Medlem
Citat:
Men varför skulle Rami - en högutbildad man- ha gift sig med en lågintelligent kvinna som inte ens kan sköta ett hem. Och som dessutom var skild och ett år äldre än han.

PS. Det framgår av polisförhöret att hon ska ha studerat vid universitet, så intelligensen var det nog inget fel på.
Det lär knappast framgå av polisförhöret?
Se aktbilaga 200, s. 3: "Amani Madi har uppgett att hon enbart gått i vanlig skola i hemlandet". ("Vanlig skola" finns det många sorter av, vilken hon menar framgår inte, men det var sannolikt en religiös flickskola, med tanke på faderns religiösa status)
Citera
2014-12-08, 23:42
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Det handlar nog om olika typer av status. Amanis familj har tydligen genom hennes far ett högt anseende i samhället, medan Ramis familj inte alls har något sådant anseende, oavsett hur välutbildade de är. Men jag vågar inte säga för mycket om det här, eftersom det inte är mitt område.
Citera
2014-12-08, 23:45
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Men man måste komma ihåg att det är flera länder som berörs och att viss, med betoning på viss människosmuggling kan vara av nöden (äkta nöd).
Samt att det är så stora pengar i rörelse i denna bransch att väldigt många händer blir lätta att trycka.

Klart det är ett vanskligt företag att beivra den verksamheten. Men bitvis går det väl tänker jag, precis som med narkotikabrottslighet och terrorism. Här har vi ju ett flertal personer som redan har erkänt sig skyldiga och en påse passhandlingar så det verkar vara en lovande början.

Vad gäller den verkliga nöden så tror jag inte de verkligt nödställda har så förfärligt stor nytta av människosmugglare, det är nog alldeles för dyrt för dem. Jag tror att de verkligt nödställda har svårt att ta sig till Sverige (eller övriga EU) på annat sätt än som kvotflyktingar.
Citera
2014-12-08, 23:49
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ja, vi får inte glömma att det är många människor som kan tacka människosmugglare för sitt liv - utan deras hjälp skulle de över huvud taget inte kunnat ta sig levande ut ur den belägenhet de befunnit sig i. Samtidigt ska man som sagt vara medveten om att det inte är någon ideell verksamhet det handlar om. Tvärtom. Det är en mycket lukrativ bransch.

En av de flyktingbåtar från Afrika som förliste på Medelhavet för något år sedan hade mer än 500 människor ombord. Enligt en av de överlevande hade var och en betalat motsvarande drygt 12 000 kronor för att skeppas över från Afrika till Europa. Det är sex miljoner kronor för en resa...
Citera
2014-12-08, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Klart det är ett vanskligt företag att beivra den verksamheten. Men bitvis går det väl tänker jag, precis som med narkotikabrottslighet och terrorism. Här har vi ju ett flertal personer som redan har erkänt sig skyldiga och en påse passhandlingar så det verkar vara en lovande början.

Vad gäller den verkliga nöden så tror jag inte de verkligt nödställda har så förfärligt stor nytta av människosmugglare, det är nog alldeles för dyrt för dem. Jag tror att de verkligt nödställda har svårt att ta sig till Sverige (eller övriga EU) på annat sätt än som kvotflyktingar.
Så är det; men bortsett från det, så finns det viss rörelse mellan länderna i närområdet, som i vissa fall kan vara livsviktig på gräsrotsnivå, och då av en art som inte nödvändigtvis berör oss i Europa. Varken positivt eller negativt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in