2014-12-08, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
När man talar om "klass" så ska man komma ihåg att islam är klasslöst. Däremot har människor och familjer olika hög status beroende på bildning och uppgifter i samhället. Om jag har förstått saken rätt (notera denna brasklapp) så tillhör Amani en familj med högt anseende i och med att hennes far var huvudman för släkten och religiöst lärd inom islam. Man kanske kan jämföra det med prästen och skolläraren i vårt land i gamla tider. De - och därmed även deras familjer - hade hög status och man bugade och neg för dem. Det gjorde man inte för smeden.

TACK! För att du gör det begripligt.
Citera
2014-12-08, 23:54
Awaiting Email Confirmation
DrOopyMDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag har inga åsikter om smeder. Jag svarade bara Pethrus inlägg. Såvitt det har framgått är Yaras pappa någon typ av tjänsteman, morbrodern Rami är en ''advokat'' och mamma Madleen är en ytterst sofistikerad hemmafru.

Där Yaras pappa kommer ifrån anlitar man "tjänstemän" för att lyfta på en vägbom så att en lastbil kan passera och samtidigt dra ett streck med en blyerts på ett rutat papper. Titeln "Advokat" är antingen en frukt eller detsamma som jurist, dvs, precis som att både du och jag, samt till och med en lagboksinnehavare i fjärde klass, kan titulera oss som. Helt utan utbildning. Men smed...? No Dice. (Innan du går igång så måste jag tala om att jag är inte smed. Jag kan svetsa, skära och löda men då jag inte har adekvat examen så titulerar jag mig inte med smed.)

Madleens professionalism lämnar jag därhän. Den är jag inte insatt i över huvud taget så hon kan vara både sofistikerad och hemmafru.
Citera
2014-12-09, 00:55
Medlem
Citat:
Visst kan jag göra det. Och jag tycker att Yara ser ut som vilken glad liten tjej som helst. Jag kan inte föreställa mig att Madleen och Mohammed kände någon oro när de såg hur fint hon hade det i den vackra och fridfulla sjöstaden där borta i Sverige.

http://minfil.org/Ddf1h9beb8/IMG_8957_1_.JPG
http://minfil.org/E0f5h2b7b3/IMG_8958_1_.JPG
http://minfil.org/F3f4heb4b8/IMG_8967_1_.JPG
http://minfil.org/G9fahfb5ba/IMG_8977_1_.JPG
http://minfil.org/H0f5habeb0/IMG_8988_3_.JPG
http://minfil.org/Ief2h3b8b1/IMG_8997_1_.JPG
http://minfil.org/J3feh0b9b4/IMG_8990_1_.JPG

Om de har sett dessa bilder så håller jag med dig. Det är ofattbart stor skillnad mellan Yara på de här bilderna och Yara på bilderna från sista skoldagen.
Det bör väl ha varit R som tog bilderna ungefär när yngste sonen föddes. Hur kunde det gå så illa på ett år? Visst, Yara utgjorde ett hot mot de båda åtalade när de väl hade börjat misshandla henne. När som helst kunde hon ha berättat för mamman eller någon i skolan hur det var i hemmet - en omöjlig situation att komma ur. Ingen av oss fattar väl hur det kunde sluta som det gjorde, men jag fattar inte ens hur det kunde börja. Vem slår henne först? Vem slår henne sist?

Redan i mars -13 kom första orosanmälan. Citat från Aftonbladet 2/5:
Redan mars 2013 anmälde en person till socialtjänsten att flickan och de andra barnen i familjen kunde fara illa.
Anmälaren uttryckte oro för att ”tre små barn är lämnade ensamma i en trappuppgång” och att det enligt anmälaren inte verkade finnas någon vuxen som såg till dem.
Anmälaren skrev också att dörren till deras lägenhet stod öppen och att det låg ett barn och sov helt oskyddat.

Min fetning till dem som inte tror på ännu ett insmugglat barn. Sonen R*yan föddes i april -13

Någon gång i höstas hände det där med hantverkarna som hittade 2 1/2-årige Adn*n i trapphuset och såg till att han kom tillrätta. Citat från Aftonbladets artikel 2/5 -14:
– Det var hemskt. Det låg blöjor överallt och mycket skräp. När jag kom in i köket såg jag att det låg ett spädbarn på golvet. Jag lyfte upp det och upptäckte att det var fullständigt nedbajsat. Flickan hade lämnats själv för att ta hand om tvååringen och bebisen. Det är inte klokt, säger Kim.
Tillsammans med kollegorna larmade Kim polisen och stannade kvar i lägenheten tills att en patrull dök upp tillsammans med socialtjänsten.
Sedan väntade de en längre tid innan flickans vårdnadshavare dök upp, mannen och kvinnan som nu alltså misstänks för mord.
– Det nog en timme. Han var arg och verkade arg på flickan att hon misslyckats med sin barnpassning, säger Kim.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18817140.ab

Min fetning till alla som vill ha mer bränsle till brasan där häxorna från socialtjänsten väntar på nästa Valborg.
Senast redigerad av Kulturellatantella 2014-12-09 kl. 01:04.
Citera
2014-12-09, 06:30
Medlem
...tack men det bwhövs inte mer bränsle - brasan är övertänd

Och återigen naturligtvis visste både Rami och Amani att flickan var död när ambulanspersonalen var i lgh
Citera
2014-12-09, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
...tack men det bwhövs inte mer bränsle - brasan är övertänd

Och återigen naturligtvis visste både Rami och Amani att flickan var död när ambulanspersonalen var i lgh
Det tror jag också att de förstod. Amani verkar dock oerhört intresserad av detaljer kring hur Yara dog, under polisförhören, men jag tolkar det mer som att hon vill höra vad polisen faktiskt vet och inte vet. Kan inte bedöma hennes intelligens, som varit föremål för diskussion under gårdagen, men slug tycker jag att hon är.
Citera
2014-12-09, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Om de har sett dessa bilder så håller jag med dig. Det är ofattbart stor skillnad mellan Yara på de här bilderna och Yara på bilderna från sista skoldagen.
Det bör väl ha varit R som tog bilderna ungefär när yngste sonen föddes. Hur kunde det gå så illa på ett år? Visst, Yara utgjorde ett hot mot de båda åtalade när de väl hade börjat misshandla henne. När som helst kunde hon ha berättat för mamman eller någon i skolan hur det var i hemmet - en omöjlig situation att komma ur. Ingen av oss fattar väl hur det kunde sluta som det gjorde, men jag fattar inte ens hur det kunde börja. Vem slår henne först? Vem slår henne sist?

Redan i mars -13 kom första orosanmälan. Citat från Aftonbladet 2/5:
Redan mars 2013 anmälde en person till socialtjänsten att flickan och de andra barnen i familjen kunde fara illa.
Anmälaren uttryckte oro för att ”tre små barn är lämnade ensamma i en trappuppgång” och att det enligt anmälaren inte verkade finnas någon vuxen som såg till dem.
Anmälaren skrev också att dörren till deras lägenhet stod öppen och att det låg ett barn och sov helt oskyddat.

Min fetning till dem som inte tror på ännu ett insmugglat barn. Sonen R*yan föddes i april -13

Någon gång i höstas hände det där med hantverkarna som hittade 2 1/2-årige Adn*n i trapphuset och såg till att han kom tillrätta. Citat från Aftonbladets artikel 2/5 -14:
– Det var hemskt. Det låg blöjor överallt och mycket skräp. När jag kom in i köket såg jag att det låg ett spädbarn på golvet. Jag lyfte upp det och upptäckte att det var fullständigt nedbajsat. Flickan hade lämnats själv för att ta hand om tvååringen och bebisen. Det är inte klokt, säger Kim.
Tillsammans med kollegorna larmade Kim polisen och stannade kvar i lägenheten tills att en patrull dök upp tillsammans med socialtjänsten.
Sedan väntade de en längre tid innan flickans vårdnadshavare dök upp, mannen och kvinnan som nu alltså misstänks för mord.
– Det nog en timme. Han var arg och verkade arg på flickan att hon misslyckats med sin barnpassning, säger Kim.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18817140.ab

Min fetning till alla som vill ha mer bränsle till brasan där häxorna från socialtjänsten väntar på nästa Valborg.

Som mamma så läser man av sitt barns mående instinktivt. Också via skype. Jag har svårt att tro att en makeup skulle kunna lura en normalfuntad mamma att tro att hennes plågade barn mår bra.

Socialsekreterarna lät sig snackas omkull av Rami verkar det som. Men de lär knappast medge det.

Den tunga arbetsbelastningen kan inte bli lättare av att missköta en anmälan rörande utmattad 7-åring i en röra av bebis som ligger nerbajsad, oskyddad bland smutsiga blöjor och skräp i kombination med 2-åring knatande omkring ensam i trapphuset!

Socialtjänsten i Karlskrona har med sin passivitet låtit Rami förstå hur korkade de måste vara. Tänker jag.
Senast redigerad av commandaria 2014-12-09 kl. 09:40.
Citera
2014-12-09, 09:45
Medlem
Utgår man från att paret visste att Yara var död - då rasar ytterligare några "sanningar" från MGM och denna familj/släkt.
När man ser en död kropp så vet man även om det är första gången, att människan är död. Detta par kommer dessutom från krig, död och elände (deras berättelse)

Jag har full förståelse att bioföräldrarna inte närvarar i rätten och jag hoppas att dom vid det här laget har släppt alla tankar på skadestånd och PUT. Lite fuörvånad är jag över att dom trodde att deras "story" skulle gå igenom...
Men vid närmare eftertanke - deras erfarenhet av svenska myndigheter är migrationsverket och socialtjänsten.
Dom tror att polis och rättsväsende är lika lättlurade. Tyvärr för deras skull och tur för oss att så inte är fallet.

Denna gång är det inte socialtjänsten som sitter och utreder - och det ska vi vara innerligt tacksamma för
Citera
2014-12-09, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av commandaria
Som mamma så läser man av sitt barns mående instinktivt. Också via skype. Jag har svårt att tro att en makeup skulle kunna lura en normalfuntad mamma att tro att hennes plågade barn mår bra.

Socialsekreterarna lät sig snackas omkull av Rami verkar det som. Men de lär knappast medge det.

Den tunga arbetsbelastningen kan inte bli lättare av att missköta en anmälan rörande utmattad 7-åring i en röra av bebis som ligger nerbajsad, oskyddad bland smutsiga blöjor och skräp i kombination med 2-åring knatande omkring ensam i trapphuset!

Socialtjänsten i Karlskrona har med sin passivitet låtit Rami förstå hur korkade de måste vara. Tänker jag.

(Jag kan verkligen förstå att åklagaren inte vill höra dessa socialsekreterare i rätten...)
Senast redigerad av commandaria 2014-12-09 kl. 10:43.
Citera
2014-12-09, 10:52
Medlem
Pethruss avatar
Jag råkade bara notera ett par motsägelsefulla detaljer i Amanis redogörelse...

I det första förhöret, dagen efter Yaras död, får Amani frågan vilka kläder Yara hade på sig i skolan den sista dagen i sitt liv, "skräpplockardagen":

A: Jag minns att hon hade sån rosa jacka och så dom gula stövlarna. Och jeansbyxor.... Ja, när Yara kom så hade hon på sig dom gula stövlarna och den rosa jackan. Och jeansbyxorna. Det var allt. Jag öppnade dörren åt henne, hon tog av sig stövlarna och gick in till rummet för att ta av sig resten av kläderna.

Enligt läraren - och bilderna som togs i skolan den här dagen - var hon klädd i jeans, en tröja och en poncho av något slag den dagen (om hon även hade jackan utanpå detta, så hade hon den i alla fall inte på sig under dagen). Och hon har inte några gula stövlar på sig. Det stod inte heller några gula stövlar i hallen, där Amani påstår att hon tog av sig dem innan hon gick in i sitt rum. Se foto: http://minfil.org/S8g9hcb0b5/kl_der_i_hallen.jpg

Det har kanske ingen betydelse alls, men jag tyckte ändå att jag kunde nämna det.
Citera
2014-12-09, 11:18
Medlem
Citat:
Jag råkade bara notera ett par motsägelsefulla detaljer i Amanis redogörelse...

I det första förhöret, dagen efter Yaras död, får Amani frågan vilka kläder Yara hade på sig i skolan den sista dagen i sitt liv, "skräpplockardagen":

A: Jag minns att hon hade sån rosa jacka och så dom gula stövlarna. Och jeansbyxor.... Ja, när Yara kom så hade hon på sig dom gula stövlarna och den rosa jackan. Och jeansbyxorna. Det var allt. Jag öppnade dörren åt henne, hon tog av sig stövlarna och gick in till rummet för att ta av sig resten av kläderna.

Enligt läraren - och bilderna som togs i skolan den här dagen - var hon klädd i jeans, en tröja och en poncho av något slag den dagen (om hon även hade jackan utanpå detta, så hade hon den i alla fall inte på sig under dagen). Och hon har inte några gula stövlar på sig. Det stod inte heller några gula stövlar i hallen, där Amani påstår att hon tog av sig dem innan hon gick in i sitt rum. Se foto: http://minfil.org/S8g9hcb0b5/kl_der_i_hallen.jpg

Det har kanske ingen betydelse alls, men jag tyckte ändå att jag kunde nämna det.
Ponchon var nog en väst som skolan lämnade ut när barnen delades upp i grupper.
Men vad kan man säga om stövlarna? Jag är inte så säker på att Amani överhuvudtaget visste hur Yaras garderob såg ut. Det intresserade henne inte. Hon tycks ju ha blivit förnärmad när väninnan i Landskrona lämnade över bättre begagnat till Yara.
Citera
2014-12-09, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av commandaria

Det skulle vara intressant att höra vad du tycker att soc skulle ha gjort i den situationen!! Snegla gärna på lagstiftningen som soc ska följa!
Konstigt nog har jag inte sett någon här i tråden som reagerar mot polisens sätt att agera vad gäller grannens anmälan?! Är det bara jag som tycker det är åt helvete att faxa till ett tomt socialkontor en långfredag i stället för att kontakta socialjouren per telefon direkt!?
Citera
2014-12-09, 12:15
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrakan
Det skulle vara intressant att höra vad du tycker att soc skulle ha gjort i den situationen!! Snegla gärna på lagstiftningen som soc ska följa!
Konstigt nog har jag inte sett någon här i tråden som reagerar mot polisens sätt att agera vad gäller grannens anmälan?! Är det bara jag som tycker det är åt helvete att faxa till ett tomt socialkontor en långfredag i stället för att kontakta socialjouren per telefon direkt!?
Nej, det är du verkligen inte ensam om att tycka. Hur polisen kan agera på det viset när man får ett larm som verkar så pass allvarligt som detta, är helt obegripligt.

Här är en utskrift av samtalet till polisen för den som inte läst det:
http://minfil.org/W5g1h1bdb9/Tidigare_Brottsanmalan.pdf
Senast redigerad av Pethrus 2014-12-09 kl. 12:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in