2014-12-08, 20:35
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Att föräldrarna offrade sitt barn vet vi nog ganska säkert eftersom föräldrarna ansökt om anslutningstillstånd, man har alltså inte skickat hit flickan för att hon ensam skulle få ett
bättre liv, det var fler som ville in i EU. Föräldrarnas existens är idag allmänt känd i och med den tragiska utgången, jag tror inte migrationsverket eller andra myndigheter visste om att
föräldrarna hade en tät kontinuerlig förbindelse till flickan.

Att polisen inte hade allt för lätt att få tag i familjen tyder nog på att familjen i Gaza inte ville visa att dom var allt för lätttillgängliga och aktiva i flickans liv, Yara var ju trots allt ett ensamkommande flyktingbarn inför myndigheterna. Inte ett barn som hade kontakt med föräldrarna mest hela tiden, jag tror absolut inte denna intensiva kontakt var allmänt känd för
någon myndighet. Idag när GM:s datorer är beslagtagna vet familjen hemma i Gaza att denna kommunikation förr eller senare kommer att uppdagas, lika bra att bekräfta detta i svensk
media och va först ut med sin version - "vi förstod aldrig att det var så illa, vi trodde på flickan"

Flickans version kommer däremot aldrig att komma ut och man behöver väl inte tänka till
allt för mycket för att förstå att båda familjer på sitt sätt hotat flickan vid upprepade tillfällen
med att ifall hon inte uppförde sig på alla möjliga sätt och vis så skulle aldrig Mamma och
Pappa få komma hit.

Högst troligt har en enorm press och skrämseltaktik satts på flickan dagligdags och speciellt
när orosanmälningarna trillat in. Flickans version till socialen har nog varit en helt annan än vad dom oroliga medmänniskorna via orosanmälningar bevittnat och hetsen dom anhöriga satt på Yara var att ljuga så mycket som möjligt hur bra allt var för annars skulle hon aldrig få se sina
föräldrar igen. Skype-samtalen flickan och föräldrarna emellan har nog också haft en liknande,
möjligtvis lite mildare, jargong - "är du inte snäll och lydig mot morbror Yara kanske
Mamma och Pappa inte får komma till dig". Stackars, stackars barn.

Redan de första dagarna var vi igång och kivades om bioföräldrarnas roll! (detta inlägg är från 6/5). Bränslet från början var, som jag minns det, pappans märkliga, stundtals osmakliga uttalanden i media. Sedan var det bombbilden som delade upp oss i olika tolkningsriktningar
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Vad jag tycker är märkligt är att det inte någonstans finns några uppgifter om, eller bilder från, deras bröllop eller 4-5 år tillsammans - bara en enda bild på hela familjen som Amani hade som profilbild på sin numera stängda Facebooksida.

Ja. Där hade jag förhoppningar på Muhammed och Madleen. De vet säkert mycket men väljer att tiga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Jag håller med dig. Filmen han tror ska fria honom kommer förmodligen att fälla honom.

Det är så fullkomligt absurt att filma ett sönderslaget barn som bevisligen är död.
Jag har fastnat vid hans filmande. Och att (framför allt) dessa båda påstår att de inte förstod att flickan var död - det är lögn så det visslar om det

Du frågar vem plockar upp mobilen? Jag frågar också varför plockar han upp mobilen?

Allt är teater och tillrättalagt. Han slog ihjäl Yara sedan stack han iväg och fiskade (alibi nr 2)
Tacka fan för att Amani är trött. Hon är hemma med tre mindre barn, antagligen var meningen att Yara skulle hjälpa henne men Rami slår ju flickebarnet sönder och samman stup i kvarten och det slutar med att Amani får mata och plåstra om Yara istället
.

Amani har gått med på att ta på sig skulden. Jag tror att Yaras föräldrar också vet.
När allt är torkat och städat och placerat och duschat och påklätt enligt överenskommelse, Rami och Amani har hämtat andan, grabben är glad och man har sagt farväl eller ok eller....till vip (?), mohammed...så ringer man 112.

Samtalet mellan Amani och Madleen kan ha handlat om att leta efter pass?
Dom måste rimligtvis diskuterat om att fly ut ur landet. Men vart?

Jag tror att åklagaren har sin bild klar. Det ulimata i rätten är om Amani (eller Madleen) berättar sanningen.
Men om dom inte gör det så åker MGM in iallafall - lång tid hoppas jag.
Hade gärna velat höra socialtjänsten också

Min fetning.
Jag tror dock INTE att Amani är oskyldig. Men jag reagerade på att vid förhöret är det så tydligt att förhörsledaren vill att Amani ska berätta för att dom vet/har på känn att Rami är skyldig till en hel del av det som inträffat.
Citera
2014-12-08, 20:36
Medlem
Min fetning föll bort...
Citera
2014-12-08, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aisha51
Jag tror att Madi var i chock, inte hade fattat att Yara var död. Hon hade slagit henne helt besinningslöst hade ingen aning om att ett barn kan dö av för många slag.

Hon är framförallt livrädd för att bli lämnad nu, att Rami ska bli arg på henne. Hon säger något i stil med: "Jag ska ge din syster ett nytt barn".

Hon ger inte något förslaget eller kalkylerande intryck, hon verkar bara ligga lite lägre intelligensmässigt än normalt.
Rami var den som arrangerade allt innan ambulansen kom.

Men varför skulle Rami - en högutbildad man- ha gift sig med en lågintelligent kvinna som inte ens kan sköta ett hem. Och som dessutom var skild och ett år äldre än han.

PS. Det framgår av polisförhöret att hon ska ha studerat vid universitet, så intelligensen var det nog inget fel på.
Senast redigerad av nantale 2014-12-08 kl. 20:48.
Citera
2014-12-08, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Men varför skulle Rami - en högutbildad man- ha gift sig med en lågintelligent kvinna som inte ens kan sköta ett hem. Och som dessutom var skild och ett år äldre än han.

PS. Det framgår av polisförhöret att hon ska ha studerat vid universitet, så intelligensen var det nog inget fel på.

Madi kom från en "högre" klass och jag tror inte hon är ointelligent alls, men framförallt lovade hon att se till att Rami skulle få komma till Sverige. Hon var fribiljetten till en bättre värld! Ett giftermål och ett barn var allt som krävdes.

Rami tyckte förmodligen att det var en fair deal. Då.
Citera
2014-12-08, 21:13
Medlem
aisha51s avatar
Ingen av dem verkar speciellt begåvad eller intellektuell. Inte bio-föräldrarna heller. Om mamman kan engelska beror det väl på att hon har kollat amerikanska serier.
Nämn inte klass i det sammahanget, 100% tacky allihop.
Citera
2014-12-08, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Madi kom från en "högre" klass och jag tror inte hon är ointelligent alls, men framförallt lovade hon att se till att Rami skulle få komma till Sverige. Hon var fribiljetten till en bättre värld! Ett giftermål och ett barn var allt som krävdes.

Rami tyckte förmodligen att det var en fair deal. Då.

Ärligt talat så förstår jag inte varför ni tror att Madi kom från en ''högre'' klass. Finns det någonting som talar för detta - förutom Hjärpes spekulationer.
Citera
2014-12-08, 22:27
Medlem
Citat:
Ärligt talat så förstår jag inte varför ni tror att Madi kom från en ''högre'' klass. Finns det någonting som talar för detta - förutom Hjärpes spekulationer.

Det har du förstås rätt i. Men det är olika stora släkter inblandade i vart fall. Vilket i sig gör att det blir komplicerat.

Madis förhör tycker jag - bortsett från hennes framställan om sig själv som naiv, dum och troende muslim - visar tecken på ett klart intellekt.
Citera
2014-12-08, 22:33
Medlem
Citat:
Ja. Där hade jag förhoppningar på Muhammed och Madleen. De vet säkert mycket men väljer att tiga.
Jag är ändå osäker på vad man kan kräva?
Tingsrätten har inte bett dem vända ut och in på sina liv mer är så här.
Du och jag kan vara nyfikna (jag är det och ännu mer på R&A) men hur mycket krav ett gäng flashbackare än ställer, så lär det inte bli mer än så.
När det sedan gäller saker som människosmuggling och annan eventuell brottslighet, så tror jag verkligen (eller hoppas) att mycket polisiärt arbete sker bakom kulisserna. Inte ens det kan vi kräva att myndigheterna bjuder in till presskonferens om.
Men tanken att en eventuell smugglarring måste känna sig lite irriterad just nu, iom att Amanis äventyr i branschen blivit kända, den tanken roar mig förstås. Särskilt om det innebär att storfamiljerna känner sig iakttagna var de än rör sig. Det är nyttigt.
Citera
2014-12-08, 22:37
Medlem
PS
Det här med människosmuggling är precis hur vidrigt och cyniskt som helst, även om det ibland kan var behjärtansvärt, men då är det sällan i den kommersiella omfattning som vi främst tänker på.
Men man måste också minnas att det finns de som lyckas komma igenom samtidigt som många drunknar, kvävs på vägen till något som verkar vara ett bättre liv, men sällan är det.
Dem kan man inte lasta.
Citera
2014-12-08, 22:38
Medlem
fasligts avatar
Citat:

Det är väl det att endast Amors förlupna pilar känns som en väl tunn förklaring. Att Amani var desperat och höll till godo med vem som helst, har vi inte så svårt att fatta. Frånskild betyder i sammanhanget även förskjuten? Det är lite svårare att se vad Rami fick ut av det. Fast å andra sidan, om nu Amani var smugglardrottning så räckte det väl för honom som argument men det borde samtidigt fått friare att stå på rad ... tänker jag ... och hamnar på ruta 1 igen ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in