2014-12-08, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillys
Det måste vara så.

Hon visar under alla förhör ett stort intresse i hur och varför Yara dog. Hon har inte fattat varför under alla förhör.
Var det inte så att Amani satt kvar på sjukhuset ganska länge utan att veta att Rami var förd till polisen och utan att veta att Yara var död. Därför de många och täta kontaktförsöken
Citera
2014-12-08, 17:49
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Ok. Då förstår jag hur du tänker. Fast det där "Yara allt väl? Tacka Gud för det." är fortfarande helt obegripligt vare sig det är till Rami, Madleen eller någon annan, tänker jag. Något det möjligtvis skulle kunna tyda på är att Amani faktiskt fortfarande inte fattat att Yara är död. Eller?
Jag håller med om att just de orden är väldigt konstiga. Kanske kan det bero på översättningen? Sedan tror jag inte heller att Amani har begripit att Yara är död, utan hon tror tydligen att läkarna håller på och arbetar med flickan och hon säger åt Rami att de ska be till Gud och hoppas på det bästa.

Notera också att det inte finns något frågetecken efter "Allt väl", utan det är ett påstående. Vad hon säger skulle alltså kunna vara ungefär att "Varför svarar du inte? Svara då! Allt okej med Yara, tack gode Gud, de håller just på och undersöker henne. Vi får be till Gud och hoppas på det bästa."

En vink om vem sms:et är riktat till kan vara att det i fältet för telefonnummer står Amanis kortnamn på denna kontakt: "Habib Rohi" ("Min älskade, min själ"). Med tanke på att det är formuleringar som Amani använde om Rami i texterna hon skrev i Koranen och andra böcker när hon satt häktad, så tror jag att "Habib Rohi" är hennes kortnamn för Rami.

23:02 ringer hon första gången till "Habib Rohi". Därefter följer ytterligare elva obesvarade uppringningar till "Habib Robi" (det är alltså samtalen som Rami vägras ta emot) och slutligen klockan 23:10 skickar Amani sms:et ovan: "Varför svarar du inte?"
Senast redigerad av Pethrus 2014-12-08 kl. 18:23.
Citera
2014-12-08, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Ok. Då förstår jag hur du tänker. Fast det där "Yara allt väl? Tacka Gud för det." är fortfarande helt obegripligt vare sig det är till Rami, Madleen eller någon annan, tänker jag. Något det möjligtvis skulle kunna tyda på är att Amani faktiskt fortfarande inte fattat att Yara är död. Eller?

Då måste hon vara riktigt bra förståndshandikappad.
Citera
2014-12-08, 18:21
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diridumdej
Första inlägget och går genast OT

Jag tycker inte heller att det ser ut som Yara på ruinbilderna.
Ruinerna på bilden är om jag tolkar det rätt också från the Civil Department of the Ministry of Interior building, in Gaza City’s Tal al-Hawa neighborhood, 17 November 2012.
http://972mag.com/wp-content/uploads/2012/11/08-8192675103_3199bfee2d_o.jpg
Däremot skadades en UNRWA skola intill (byggnaden med blå gavlar)?
http://electronicintifada.net/sites/electronicintifada.net/files/121117-unrwa-school-bombed.jpg

Nog skulle det räcka för mig att byggnaden intill mina barns skola bombades för att jag skulle vara skräckslagen, men såvitt jag kan se är själva skolan är alltså inte bombad.

Gällande jackan. Är det omöjligt att tänka sig att den skickades tillbaka till familjen för att ta bilder på systern (föreställande Y) vid någon tidpunkt efter bombningen? En av anmälningarna som kom in november- 13, gällde väl att Yara inte hade jacka och man har spekulerat om varför hon inte använde den som hon tidigare haft på bilder i Sverige? Syftet skulle vara antingen att visa asylskäl för just Y eller att bevisa att hon var i Gaza efter bombningen? Eller så har föräldrarna skickat systerns jacka till Yara för att hon sagt att hon frös i ett mycket kallare land?

Jag kan inte släppa foliehatten att Yara varit i helvetet som det blev i Sverige, betydligt längre än vad föräldrarna säger.

Som påminnelse till mig själv om varför jag började fundera i banor om att det fanns sådant som var lurt i själva upplägget, och tillgång till länkarna förstås.
Citera
2014-12-08, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storakuken
Då måste hon vara riktigt bra förståndshandikappad.

Nej, hon behöver inte vara förståndshandikappad om vi utgår från att hon och Rami hade kommit överens om att hålla sig till sin första plan. Nämligen att Yara hade dött av hjärtstopp eller av någon annan oklar anledning. Madis meddelande till Rami var en del denna plan, det skulle bidra till att styrka deras berättelser. Madi har hållit sig denna idiotiska plan hela tiden medan Rami började läcka redan vid första förhöret.
Citera
2014-12-08, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av commandaria
Rami hade vanan inne att trassla sig ur knipor och GE SKEN av att det är någon annan som är skyldig, tror jag.

Psykopater kan under lång tid ta sig fram med uppblåst ego och charm.
SVAMMEL, HALVSANNINGAR och LÖGNER i kombination med lite juridiska kunskaper+charm på det ... och socialsekreterarna tappar allt!

Jag har inget till övers för Rami men jag tycker att dina slutsatser är alltför spekulativa. Vilka knipor har han tidigare trasslat sig ut genom att ge ske av att någon annan är skyldig. Jag kan inte heller se att han skulle ha charmat någon socialarbetare eller någon annan, möjligtvis med undantag för Amani. Men det vet inte heller någonting om eftersom de vittnen som känner dem bäst inte vill berätta om deras bakgrund och äktenskap.
Citera
2014-12-08, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag har inget till övers för Rami men jag tycker att dina slutsatser är alltför spekulativa. Vilka knipor har han tidigare trasslat sig ut genom att ge ske av att någon annan är skyldig. Jag kan inte heller se att han skulle ha charmat någon socialarbetare eller någon annan, möjligtvis med undantag för Amani. Men det vet inte heller någonting om eftersom de vittnen som känner dem bäst inte vill berätta om deras bakgrund och äktenskap.

Jag VET inte. Det är en BEDÖMNING.
Citera
2014-12-08, 19:27
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Men det vet inte heller någonting om eftersom de vittnen som känner dem bäst inte vill berätta om deras bakgrund och äktenskap.
Vad jag tycker är märkligt är att det inte någonstans finns några uppgifter om, eller bilder från, deras bröllop eller 4-5 år tillsammans - bara en enda bild på hela familjen som Amani hade som profilbild på sin numera stängda Facebooksida.
Citera
2014-12-08, 19:30
Medlem
Finner efter all tid nedlagd åt denna tragedi föräldrarna Madleen och Mohammed helt oförstående till vad som händer den tragiska kvällen. De sände Yara till oss i god tro att hon skulle få det bättre. Mamma Medleen har ägnat mängder med tid åt att kolla och oroat sig för sin dotter på alla vis.

Tyvärr hamnade Yara hos två intellektuellt efterblivna och känslomässigt störda personer som båda naturligtvis oavsett vad som hänt den aktuella kvällen är lika skyldiga och kommer att dömas för det, i domstol, av oss boende i Sverige och släktingar. Ansvaret kan diskuteras att de inte hade koll på vilka de var!

Tycker det är så tragiskt att denna levnadsglada, pigga tjej (av Pethrus sända bilder att döma) http://minfil.org/Ddf1h9beb8/IMG_8957_1_.JPG
http://minfil.org/E0f5h2b7b3/IMG_8958_1_.JPG
http://minfil.org/F3f4heb4b8/IMG_8967_1_.JPG
http://minfil.org/G9fahfb5ba/IMG_8977_1_.JPG
http://minfil.org/H0f5habeb0/IMG_8988_3_.JPG
http://minfil.org/Ief2h3b8b1/IMG_8997_1_.JPG
http://minfil.org/J3feh0b9b4/IMG_8990_1_.JPG

kunde förändras på några månader utan att vårt skyddsnät räddade henne.

Rektorn gjorde vad som är rimligt med hans digra arbetsuppgifter som rektor på två skolor. Han anmälde enl. det som han är skyldig till efter skolverket.

Lärarna? Gjorde de tillräckligt efter personlighetsförändringen? Efter märkliga skador? Efter stöld av frukost? Efter att ha full koll på att hon har exakt 0 umgänge med kamrater på fritiden? Efter en gigantisk frånvaro? Undernärd?

Deras vittnesmål i rättegången blir påverkad av att de inte vill framstå som både blinda och döva.

Jag vet inte men det känns sådär.

Karlskronas kommun och socialtjänsten har det största ansvaret, efter de två misstänkta mördarna, tycker jag.

Anmälningar från privatpersoner, polis, skola, rektor var inte tillräckligt för dem. Hur har de kollat Amani och Rami från början, hur har de följt upp?

Alternativt hade de en omöjlig arbetsbörda och då är det dagens Sverige som har blivit fel. Visst skall vi ta emot invandrare, de har byggt Sverige men vi bör ha kvalitet och kunna ta hand om, skydda, ha insyn när vi misstänker att någon far illa, speciellt barn.
2014-12-08, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KukRocco
Ja som jag skrev tidigare, jag tycker också att filmen, den som han trodde skulle bevisa hans oskuld, är det tyngsta beviset mot honom.
VEM plockar upp MOBILEN och FILMAR när man har ett dött/döende barn framför sig!!??
Endast någon som är otroligt kalkylerande kan göra något sånt.
De flesta skulle få panik och inte tänka en enda klar tanke.

Jag håller med dig. Filmen han tror ska fria honom kommer förmodligen att fälla honom.

Det är så fullkomligt absurt att filma ett sönderslaget barn som bevisligen är död.
Jag har fastnat vid hans filmande. Och att (framför allt) dessa båda påstår att de inte förstod att flickan var död - det är lögn så det visslar om det

Du frågar vem plockar upp mobilen?
Jag frågar också varför plockar han upp mobilen?

Allt är teater och tillrättalagt. Han slog ihjäl Yara sedan stack han iväg och fiskade (alibi nr 2)
Tacka fan för att Amani är trött. Hon är hemma med tre mindre barn, antagligen var meningen att Yara skulle hjälpa henne men Rami slår ju flickebarnet sönder och samman stup i kvarten och det slutar med att Amani får mata och plåstra om Yara istället.

Amani har gått med på att ta på sig skulden. Jag tror att Yaras föräldrar också vet.
När allt är torkat och städat och placerat och duschat och påklätt enligt överenskommelse, Rami och Amani har hämtat andan, grabben är glad och man har sagt farväl eller ok eller....till vip (?), mohammed...så ringer man 112.

Samtalet mellan Amani och Madleen kan ha handlat om att leta efter pass?
Dom måste rimligtvis diskuterat om att fly ut ur landet. Men vart?

Jag tror att åklagaren har sin bild klar. Det ulimata i rätten är om Amani (eller Madleen) berättar sanningen.
Men om dom inte gör det så åker MGM in iallafall - lång tid hoppas jag.
Hade gärna velat höra socialtjänsten också
Citera
2014-12-08, 19:58
Medlem
Till "Tillys"

Din sammanfattning är mycket välformulerad och på flera sätt bra underbyggd (tänker jag). Jag INSTÄMMER i det mesta i detta ditt senaste inlägg.

Jag har precis som du följt rapporteringar, bilder, artiklar, denna tråd som en besatt... denna ofattbara tragedi!

Jag måste dock yttra mig över två i sammanhanget betydelsefulla personer- BIOFÖRÄLDRARNA Madleen och Mohammed.

Det är med dem såsom med andra t ex viss skolpersonal, att de VILL FRAMSTÄLLA SIG I SÅ GOD DAGER SOM MÖJLIGT. De säger sådant om sig själva som de vet är klädsamt på föräldrar.

Det har kollats...mjaa.
- "Mamma, Pappa, syskonens namn, KOM" !

Men de kom försent. Så uppfattar jag detta.
Senast redigerad av commandaria 2014-12-08 kl. 20:00.
Citera
2014-12-08, 20:25
Medlem
aisha51s avatar
Jag tror att Madi var i chock, inte hade fattat att Yara var död. Hon hade slagit henne helt besinningslöst hade ingen aning om att ett barn kan dö av för många slag.

Hon är framförallt livrädd för att bli lämnad nu, att Rami ska bli arg på henne. Hon säger något i stil med: "Jag ska ge din syster ett nytt barn".

Hon ger inte något förslaget eller kalkylerande intryck, hon verkar bara ligga lite lägre intelligensmässigt än normalt.
Rami var den som arrangerade allt innan ambulansen kom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in