Citat:
Ursprungligen postat av
camaku
Hej alla ni som har det jobbigt precis som vi
Jag undrar om någon kan säga mig hur själva proceduren går till. Från det att man skickat in den elektroniska ansökan till slut. Hur snart får man handläggare? Får man tid för intervju innan man får handläggare? När man väl fått handläggare hur länge har ni här fått vänta på beslut?
Många frågor jag vet. Men det känns som tortyr redan och mannen har bara varit borta en vecka. Inte konstigt med tanke på att man bott tillsammans i mer än två år.
Hoppas någon kan ge mig lite svar.
Tack på förhand
Vi har precis också skickat in ansökan.
Vad jag hört och läst så beror den förfärliga tidsåtgången mycket på karaktären på din handläggare - om du får någon handläggare vilket inte alla tycks få. Alla svarar olika- en del får intervju efter fyra månader och andra 14 månader -enligt MIG så beror skillnaderna på huruvida ärendet måste kompletteras eller inte. Men det tycks inte vara vår erfarenhet.
Vidare talas det om E3-systemet, som jag uppfattade skulle vara en snabbare system men det är bara benämningen på det digitala system som man hamnar i om man ansöker via webb. (och gör man det är det viktigt att aldrig skicka papper via post, eftersom man riskerar att åka ur E3án så att säga)
Så- det finns inga svar på frågorna. Är din man EU-medborgare så kan han hälsa på dig i 3 månader/gång. Annars sägs det att det är svårt att få Visum när man har denna ansökan i sina register. Olagligt är det inte dock, om man nu av outgrundlig anledning får Visum ändå- vilket flera har fått.
Jag tror jag ska försöka skicka en inbjudan till honom. Det är ju inte olagligt för honom att vistas här om han skulle råka få Visum.
I övrigt vänta, vänta i ovisshet.
Är det någon som vill dela med sig av intervju-frågorna? Är det skräckligt?