2014-12-08, 18:31
Medlem
Emerains avatar
Rubriken är ändrad för att spegla att denna tråd utvecklats till att bli vår stora frågetråd kring allt som rör uppehållstillstånd. Varmt välkomna att fortsätta ställa era frågor här, låt tråden fortsätta som innan!

/Moderator
Citera
2014-12-08, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av million88
Min kille har ansökt om anknytning till mig för att bo sambo. Han bor i Spanien så han får ju resa runt hur han vill och han tänkte så klart komma hit under tiden som ansökan pågår.han har redan bokat biljett. Men nu läste jag att han inte får komma hit under processen.

Varför?
Försvinner hans rätt att resa in i Sverige under processen?
Vad händer om de får reda på att han är här?
Men framför allt HUR kan de veta att han är i Sverige??
Kan leta upp hans namn och se att han bokat en resa hit?
Har de verkligen tid att göra det?

Hoppas någon kan svara på mina frågor
Och är det någon som varit i samma sits där eran partner vistades i sverige under tiden och allt gick bra?

Jag ringde Mig och frågade om detta, svaret var att det inte är olagligt att partnern befinner sig i Sverige men att det är knepigt att få Visum om man har denna ansökan i sitt register- vilket det alltså framgår att man har när man söker Visum. Det är bara för honom att åka hit såedes, 3 månader i taget
Citera
2014-12-08, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexandra30
Bokade ni intervju innan Migrationsverket bett er om det?

Jag ringer dom 08.00, dom har svarat efter 20 min kötid.
Dagtid har aldrig någon svarat.

Vår ansökan är nu inskickad men på hemsidan står det att ärendet inte är "registrerat". Vad menas med det?

får oss tog det en 2-3 dagar innan ansökan vart registrerad. pluss att man måste också ringa in för att få tag på ärendenumret, det numret man fick när ansökan var gjord var inte samma nummer, utan det var enbart ett kontroll nummer.
Citera
2014-12-08, 19:29
Medlem
Citat:
Vi borde göra en sammanfattning och skicka in till Uppdrag granskning. Senaste dokumentären om Sprakab tog skruv iaf.

Jag skickade ett mail till UG så det vore ju bra om fler hängde på.
Citera
2014-12-08, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagkan77
får oss tog det en 2-3 dagar innan ansökan vart registrerad. pluss att man måste också ringa in för att få tag på ärendenumret, det numret man fick när ansökan var gjord var inte samma nummer, utan det var enbart ett kontroll nummer.

Vad fint att det finns hjälpsamma människor på Flashback som kan berätta hur administrationen går till, vad fan fick vi inte den informationen för? Herregud. Och tack.
Citera
2014-12-09, 08:59
Medlem
det var så lite så.
Citera
2014-12-09, 15:16
Medlem
Har en fråga

Ansökt via webb den 26 juni -14
Intervju. Den 21 nov -14

Just nu väntar vi på beslut.
Har ringt och frågat om handläggare, det finns inte för tillfället och ärende ligger i Västerås.

Dåligt eller bra?
Citera
2014-12-09, 18:26
Medlem
Hej alla ni som har det jobbigt precis som vi

Jag undrar om någon kan säga mig hur själva proceduren går till. Från det att man skickat in den elektroniska ansökan till slut. Hur snart får man handläggare? Får man tid för intervju innan man får handläggare? När man väl fått handläggare hur länge har ni här fått vänta på beslut?
Många frågor jag vet. Men det känns som tortyr redan och mannen har bara varit borta en vecka. Inte konstigt med tanke på att man bott tillsammans i mer än två år.
Hoppas någon kan ge mig lite svar.
Tack på förhand
Citera
2014-12-09, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av camaku
Hej alla ni som har det jobbigt precis som vi

Jag undrar om någon kan säga mig hur själva proceduren går till. Från det att man skickat in den elektroniska ansökan till slut. Hur snart får man handläggare? Får man tid för intervju innan man får handläggare? När man väl fått handläggare hur länge har ni här fått vänta på beslut?
Många frågor jag vet. Men det känns som tortyr redan och mannen har bara varit borta en vecka. Inte konstigt med tanke på att man bott tillsammans i mer än två år.
Hoppas någon kan ge mig lite svar.
Tack på förhand

Vi har precis också skickat in ansökan.

Vad jag hört och läst så beror den förfärliga tidsåtgången mycket på karaktären på din handläggare - om du får någon handläggare vilket inte alla tycks få. Alla svarar olika- en del får intervju efter fyra månader och andra 14 månader -enligt MIG så beror skillnaderna på huruvida ärendet måste kompletteras eller inte. Men det tycks inte vara vår erfarenhet.

Vidare talas det om E3-systemet, som jag uppfattade skulle vara en snabbare system men det är bara benämningen på det digitala system som man hamnar i om man ansöker via webb. (och gör man det är det viktigt att aldrig skicka papper via post, eftersom man riskerar att åka ur E3án så att säga)

Så- det finns inga svar på frågorna. Är din man EU-medborgare så kan han hälsa på dig i 3 månader/gång. Annars sägs det att det är svårt att få Visum när man har denna ansökan i sina register. Olagligt är det inte dock, om man nu av outgrundlig anledning får Visum ändå- vilket flera har fått.

Jag tror jag ska försöka skicka en inbjudan till honom. Det är ju inte olagligt för honom att vistas här om han skulle råka få Visum.

I övrigt vänta, vänta i ovisshet.

Är det någon som vill dela med sig av intervju-frågorna? Är det skräckligt?
Citera
2014-12-09, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citro
Har en fråga

Ansökt via webb den 26 juni -14
Intervju. Den 21 nov -14

Just nu väntar vi på beslut.
Har ringt och frågat om handläggare, det finns inte för tillfället och ärende ligger i Västerås.

Dåligt eller bra?

Tyvärr har jag ingen erfarenhet av Västerås. Det behöver inte betyda problem att inte få svar snabbt efter Intervjun. Ofta brukar det gå snabbt efter intervju om det är ett lätt ärende. Men har som sagt inte läst mycket om Västerås i denna tråd.

Sist jag ringde till Mig (min enhet) sa dom att vi inte kommer ha EN handläggare eftersom ansökan var en del av E3. Jag tror det är svårt att säga om det är bra eller dåligt att du/ni inte hört något än då det känns som om MIG känner sig fram och ständigt omvärderar sina rutiner.

Hoppas ni hör något snart och att det är ett positivt beslut!
Citera
2014-12-09, 20:07
Medlem
angående besök i sverige under tiden, när jag frågade migrations verket så sade dem så här till mig:
Citat:
Migrationsverket rekommenderar att den sökande är i hemlandet när denne ansöker.

Huvudregeln i 5 kap. 18 § Utlänningslagen är att den sökande befinner sig i hemlandet under perioden processen pågår och att en inresa kan komma att medföra komplikationer för den sökande. Handläggningen kan komma att ta längre tid om Migrationsverket inför beslutstillfället får kännedom om att personen vistas i Sverige och därför måste avvakta en utresa. Den sökande riskerar även att få avslag på sin ansökan och att bli avvisad, om han/hon finns kvar i Sverige vid beslutstillfället.
Citera
2014-12-09, 20:21
Medlem
Citat:
Vi har precis också skickat in ansökan.

Vad jag hört och läst så beror den förfärliga tidsåtgången mycket på karaktären på din handläggare - om du får någon handläggare vilket inte alla tycks få. Alla svarar olika- en del får intervju efter fyra månader och andra 14 månader -enligt MIG så beror skillnaderna på huruvida ärendet måste kompletteras eller inte. Men det tycks inte vara vår erfarenhet.

Vidare talas det om E3-systemet, som jag uppfattade skulle vara en snabbare system men det är bara benämningen på det digitala system som man hamnar i om man ansöker via webb. (och gör man det är det viktigt att aldrig skicka papper via post, eftersom man riskerar att åka ur E3án så att säga)

Så- det finns inga svar på frågorna. Är din man EU-medborgare så kan han hälsa på dig i 3 månader/gång. Annars sägs det att det är svårt att få Visum när man har denna ansökan i sina register. Olagligt är det inte dock, om man nu av outgrundlig anledning får Visum ändå- vilket flera har fått.

Jag tror jag ska försöka skicka en inbjudan till honom. Det är ju inte olagligt för honom att vistas här om han skulle råka få Visum.

I övrigt vänta, vänta i ovisshet.

Är det någon som vill dela med sig av intervju-frågorna? Är det skräckligt?
Tack för svar snälla. Då är det nog uteslutet med turistvisum för vår del eftersom min man kommer ifrån Afrika. Dessutom har vi det jättejobbigt med kontakten på grund utav både dåligt nätverk och strömförsörjning. Utan att kommunicera ordentligt blir detta en riktig plåga ännu mer. Kan inte förstå att man i modern tid kan få behandla människor i våra situationer så här. Det är brutalt.
Senast redigerad av camaku 2014-12-09 kl. 20:24. Anledning: Blev lite fel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in