2014-12-07, 21:59
Medlem
syscrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjomor1
Vi har sökt juni 2013 och vi fick en handläggare i october men hon sa att hon jobbade med april 2013 hon sa att vi kommer få svar innan årskiftet men fortfarande inget beslut, vi har väntat 17 månader och en vecka.
Var är det som gör att det strular för er? Har du någon aning om vad det beror på? Umeå ska vara rätt snabba i normala fall, eller? Vet att ni blev överförflyttade dit.
Citera
2014-12-07, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syscrash
Om hon har familj i Sverige som du skriver kan det nog bli mer komplicerat.
Hej..

Ja hon har.
Men vad har detta med saken att göra?

Det är ju kanske något de tycker eller tänker, men deras beslut måste ju grundas på objektiva?
Citera
2014-12-07, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syscrash
Var är det som gör att det strular för er? Har du någon aning om vad det beror på? Umeå ska vara rätt snabba i normala fall, eller? Vet att ni blev överförflyttade dit.

ja vi blev överförflyttande ditt, men vår handläggare sa att hon jobbade med april i october, hon sa att vi kommer få svar innan årskiftet men vi väntar fortfarande
Citera
2014-12-08, 00:48
Medlem
mulash44s avatar
jag med uppsala tillståndsenhet innan januari kommer alla äldre ärendet bli klart
Citera
2014-12-08, 04:17
Medlem
syscrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tyrkiskpar
Hej..

Ja hon har.
Men vad har detta med saken att göra?

Det är ju kanske något de tycker eller tänker, men deras beslut måste ju grundas på objektiva?
En gissning är att Mig vill utreda vad sin talar emot möjligheten till ett skenäktenskap bara för att få vara nära sin familj i Sverige.
Citera
2014-12-08, 07:23
Medlem
hejsan, jag undrar hur man kan ta reda på vilka ansökningar dem håller på med just nu för en särskild enhet. Jag ringde migrationsverket men dem kunde inte svara på den frågan.
Citera
2014-12-08, 10:04
Medlem
Ingen aning, jag frågade precis dem samma sak och fick följande svar

"Hej,

Ansökningar i Migrationsverkets elektroniska system handläggs av handläggare på Migrationsverket över hela landet. Därmed finns det inget svar på vilka ansökningar som enheten i Växjö arbetar med då vi arbetar i ett gemensamt system.

Ärenden som har inkomstdatum i maj är för tillfället de äldsta ärendena i det elektroniska systemet. Dock kan äldre ärenden som åtgärdats på något vis, till exempel kompletteringar, åter inkomma till vårt system under dagen. Därmed är det möjligt att informationen, kring vilka de äldsta ärendena är i det elektroniska systemet, kan variera under dagen."

Är det nån som fått mail om att boka intervju nyligen? Isåfall, vilket datum hade ni?
Citera
2014-12-08, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Ingen aning, jag frågade precis dem samma sak och fick följande svar

"Hej,

Ansökningar i Migrationsverkets elektroniska system handläggs av handläggare på Migrationsverket över hela landet. Därmed finns det inget svar på vilka ansökningar som enheten i Växjö arbetar med då vi arbetar i ett gemensamt system.

Ärenden som har inkomstdatum i maj är för tillfället de äldsta ärendena i det elektroniska systemet. Dock kan äldre ärenden som åtgärdats på något vis, till exempel kompletteringar, åter inkomma till vårt system under dagen. Därmed är det möjligt att informationen, kring vilka de äldsta ärendena är i det elektroniska systemet, kan variera under dagen."

Är det nån som fått mail om att boka intervju nyligen? Isåfall, vilket datum hade ni?

Hej Fredrik.

Jag pratade nyss med Växjö och fick bara till svar att vår ansökan ligger i en oändlig hög. Hon lät inte så hoppfull kan jag säga. Vi väntar på mail om intervju men hon visste inte alls när vi kan tänkas bli kallade. Vi ansökte i mitten av Aug.

Ligger ditt ärende också i Växjö? Hur länge har ni väntat?

Citera
2014-12-08, 10:39
Medlem
Lordshins avatar
Själv fick man beskedet att de efter 10 månader inte tilldelat en handläggare.. intervjun gick det fort att få tid till, vi bokade in en tid själva som passade ca två veckor efter att ansökan hade lämnats in elektroniskt.
När man mejlar dem får man efter en vecka ett standardsvar att ansökningstiden nu är 14 månader. Ringa går inte, upptaget hela tiden.
Finns det någon grund för att lämna in en stämning när de tar så här lång tid på sig att titta på ett ärende? Kan tillägga att det finns barn med i bilden och att vi under tiden vi väntar betalar dubbelt boende. Känns orimligt att en myndighet ska få ta så här lång tid på sig att fatta ett beslut i ett ärende av den här typen.
Citera
2014-12-08, 10:58
Medlem
syscrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lordshin
Själv fick man beskedet att de efter 10 månader inte tilldelat en handläggare.. intervjun gick det fort att få tid till, vi bokade in en tid själva som passade ca två veckor efter att ansökan hade lämnats in elektroniskt.
När man mejlar dem får man efter en vecka ett standardsvar att ansökningstiden nu är 14 månader. Ringa går inte, upptaget hela tiden.
Finns det någon grund för att lämna in en stämning när de tar så här lång tid på sig att titta på ett ärende? Kan tillägga att det finns barn med i bilden och att vi under tiden vi väntar betalar dubbelt boende. Känns orimligt att en myndighet ska få ta så här lång tid på sig att fatta ett beslut i ett ärende av den här typen.
Anmäl Mig!

Utlänningsförordningen 4 kap 21 a:

Handläggningstid

21 a § Ett ärende om uppehållstillstånd enligt 5 kap. 3 och 3 a §§ utlänningslagen (2005:716)skall, om det inte finns särskilda skäl, avgöras senast inom nio månader från det att ansökan lämnades in. Förordning (2006:262).

Gå in på JO:s sida:

http://www.jo.se/sv/JO-anmalan/Skicka-in-anmalan/
Citera
2014-12-08, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minde

Ligger ditt ärende också i Växjö? Hur länge har ni väntat?

Jo, vårat ligger också i växjö. Vi har också lämnat in i mitten av augusti (20e). Så vi hoppas att mailet för bokning av intervju kommer snart. Flera har ju vittnat om att det tar 4 månader. Och dit fattas det ju inte så lång tid nu.
Citera
2014-12-08, 12:24
Medlem
kan man vistas i sverige under tiden man ansöker om uppehållstillstånd/anknytning?

Min kille har ansökt om anknytning till mig för att bo sambo. Han bor i Spanien så han får ju resa runt hur han vill och han tänkte så klart komma hit under tiden som ansökan pågår.han har redan bokat biljett. Men nu läste jag att han inte får komma hit under processen.

Varför?
Försvinner hans rätt att resa in i Sverige under processen?
Vad händer om de får reda på att han är här?
Men framför allt HUR kan de veta att han är i Sverige??
Kan leta upp hans namn och se att han bokat en resa hit?
Har de verkligen tid att göra det?

Hoppas någon kan svara på mina frågor
Och är det någon som varit i samma sits där eran partner vistades i sverige under tiden och allt gick bra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in