2014-12-08, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lordshin
Själv fick man beskedet att de efter 10 månader inte tilldelat en handläggare.. intervjun gick det fort att få tid till, vi bokade in en tid själva som passade ca två veckor efter att ansökan hade lämnats in elektroniskt.
När man mejlar dem får man efter en vecka ett standardsvar att ansökningstiden nu är 14 månader.

Ringa går inte, upptaget hela tiden.

Bokade ni intervju innan Migrationsverket bett er om det?

Jag ringer dom 08.00, dom har svarat efter 20 min kötid.
Dagtid har aldrig någon svarat.

Vår ansökan är nu inskickad men på hemsidan står det att ärendet inte är "registrerat". Vad menas med det?
Senast redigerad av Alexandra30 2014-12-08 kl. 12:34.
Citera
2014-12-08, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thewakka35
Nä, fast vi har pratat varenda dag i 7 månader, utöver att vi har träffats en vecka och nu kommer att träffas ytterligare 1 månad. När vi har träffats och kommer att träffas så är det alltid hemma hos henne och hennes familj, inte på något halvtaskigt hotell. Så vi kan ju bara ta med flygbiljetter, foton och chattloggar.

Hur länge hade ni bott tillsammans innan ni ansökte?
Då ska det säkert gå bra. Bilder tillsammans med respektives släktingar och familj är starka "bevis". Vi hade bott ihop hos mig nästan precis 2 månader, men jag har läst om de som fått beviljat efter bara 2-3 veckors samboende också. Hon var här på besök hos släktingar och hade redan varit här flera månader. En liten miss jag gjorde var att inte kontakta Migr och sätta mig själv som garant under de sista 2 månaderna. Det hade varit ytterligare "bevis".

Citat:
Jo, jag har tänkt efter och det känns väldigt rätt. Visst man kan ju aldrig få reda på hur det är att verkligen leva tillsammans i ett vanligt vardagsliv där båda jobbar men man får ändå en uppfattning om hur man är som människor och hur det skulle fungera att samspela.

Som jag har förstått det är det nästintill omöjligt för en kinesisk singel kvinna i "mamma-ålder" att resa utomlands. Kina är väldigt rädda för att de som reser inte kommer tillbaka. Så vi har inte det alternativet.

Nej då finns det inte så många alternativ annat än att träffas tillräckligt i Kina och sedan söka UT. Hoppas det inte blir problem för henne att resa till Sverige när hon har fått sitt UT då.
Citera
2014-12-08, 12:42
Medlem
Lordshins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexandra30
Bokade ni intervju innan Migrationsverket bett er om det?

Jag ringer dom 08.00, dom har svarat efter 20 min kötid.
Dagtid har aldrig någon svarat.

Vår ansökan är nu inskickad men på hemsidan står det att ärendet inte är "registrerat". Vad menas med det?

Ja när vi gjorde ansökan kunde man logga in efter någon dag bara och boka en tid för intervju i deras system. Vi fick välja tid själva mellan flera tillgängliga och så långt gick allt bra och hanterades snabbt och fint.
Men som sagt, sen verkar de ha lagt ansökan i stora högen med "låg prio" eller något..

Jo har förstått att man måste börja ringa innan 8 för att ha en chans att komma fram
Citera
2014-12-08, 12:45
Medlem
Lordshins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syscrash
Anmäl Mig!

Utlänningsförordningen 4 kap 21 a:

Handläggningstid

21 a § Ett ärende om uppehållstillstånd enligt 5 kap. 3 och 3 a §§ utlänningslagen (2005:716)skall, om det inte finns särskilda skäl, avgöras senast inom nio månader från det att ansökan lämnades in. Förordning (2006:262).

Gå in på JO:s sida:

http://www.jo.se/sv/JO-anmalan/Skicka-in-anmalan/

Leder en JO anmälan någonsin till något annat än att JO säger "aja baja" till myndigheten? verkar ju finnas flera fall redan där Migrationsverket fått en tillsägelse utan att det händer något.
Tänkte mer att man skulle ta det i en vanlig domstol och kräva ersättning, men känns inte direkt som man vill börja bråka med myndigheter den vägen om man inte har jäkligt torrt på fötterna.
Citera
2014-12-08, 12:55
Medlem
syscrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lordshin
Leder en JO anmälan någonsin till något annat än att JO säger "aja baja" till myndigheten? verkar ju finnas flera fall redan där Migrationsverket fått en tillsägelse utan att det händer något.
Tänkte mer att man skulle ta det i en vanlig domstol och kräva ersättning, men känns inte direkt som man vill börja bråka med myndigheter den vägen om man inte har jäkligt torrt på fötterna.
JO initierade en granskning av Mig för ca ett år sedan. Mig lämnade ett yttrande med svar till JO. Det verkar behövas en uppföljning så det är värt att ligga på dem. Kritik får dem att skärpa till sig.
Citera
2014-12-08, 13:06
Medlem
Vi borde göra en sammanfattning och skicka in till Uppdrag granskning. Senaste dokumentären om Sprakab tog skruv iaf.
Citera
2014-12-08, 13:27
Medlem
KnutFritzs avatar
Har följt tråden länge nu och hittat mycket stöd under väntetiden. Tänkte därför dela med mig av hur min process såg ut. Vi ansökte inte om förtur, är inte gifta och har inga barn. Dessutom är vi unga (<25). Vi hade vid ansökningstillfället varit tillsammans i mindre än ett år, och hade inga dokument som kunde styrka att vi någonsin bott tillsammans. Vi skickade inte heller in några som helst dokument förutom precis det som frågades efter. Vad jag kan komma ihåg var de enda personliga dokument de fem bilder som frågades efter i samband med intervjun. Efter att ärendet skickats tillbaka till migrationsverket från ambassaden efter intervjun fick vi svar inom 48 timmar.

Ansökan: Slutet av Juni 2014
Intervju på aktuell ambassad: Mitten av november 2014
Beslut (positivt): 4/12-2014.

Önskar ett stort lycka till till alla som fortfarande sitter kvar i helvettet, och hoppas att mitt förhållandevis snabba beslut kan ge er lite hopp.
Citera
2014-12-08, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnutFritz
Har följt tråden länge nu och hittat mycket stöd under väntetiden. Tänkte därför dela med mig av hur min process såg ut. Vi ansökte inte om förtur, är inte gifta och har inga barn. Dessutom är vi unga (<25). Vi hade vid ansökningstillfället varit tillsammans i mindre än ett år, och hade inga dokument som kunde styrka att vi någonsin bott tillsammans. Vi skickade inte heller in några som helst dokument förutom precis det som frågades efter. Vad jag kan komma ihåg var de enda personliga dokument de fem bilder som frågades efter i samband med intervjun. Efter att ärendet skickats tillbaka till migrationsverket från ambassaden efter intervjun fick vi svar inom 48 timmar.

Ansökan: Slutet av Juni 2014
Intervju på aktuell ambassad: Mitten av november 2014
Beslut (positivt): 4/12-2014.

Önskar ett stort lycka till till alla som fortfarande sitter kvar i helvettet, och hoppas att mitt förhållandevis snabba beslut kan ge er lite hopp.

Det gör det! Tack.
Citera
2014-12-08, 14:26
Medlem
Det är så skönt att man har ett direktnummer till den enhet vi tillhör på migrationsverket då man slipper sitta i en massa köer och personalen är mycket hjälpsamma där. Vet ni vilken enhet er ansökan ligger så ring växeln och fråga om direktnumret
Vi har nu väntat i 4 månader och 1 vecka men inte fått mailet om att boka tid för intervju. Ringde nyss till örebro och enligt den jag prata med så behandlade de webbansökningar inkomna i slutet av juli så då borde vårt mail komma riktigt snart då vi ansökte 1 augusti Han sa att vi senast skulle få det i januari och att just nu var väntetiderna för att få själva intervjutiden på ambassaden ungefär 2 veckor.
Jag hoppas verkligen att vi har sån tur som många här i tråden att vi får positivt svar inom en vecka efter att min man gjort sin intervju
Citera
2014-12-08, 15:29
Medlem
Hej!

Så kom beslutet om UT.
Ansökan feb. 2014
Intervju för min fru på ambassaden : oktober
Intervju för mig på MIG : december
Förtur: November
Beslut idag 8/12-2014

Tack till alla hoppas det kommer att lyckas för er alla.
Citera
2014-12-08, 15:30
Medlem
Emerains avatar
fråga infogad
/mod
Citera
2014-12-08, 16:41
Medlem
mulash44s avatar
STOR GRATIS TYRKISKPAR
Citera