2014-12-08, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfycius
Vi får inte missa de två sista chattarna mellan Amani och Madleen. OBS tiden! Har tittat på två översättningar, därav (alt.). Jag har inte tagit med alla.

Tack! Det var en bra insats!
Citera
2014-12-08, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aisha51
Det är två saker som jag tycker är märkliga,det ena är att mamman går med på att skicka iväg sin lilla dotter till ett främmande land med människosmugglare. Övertalad av en svägerska- Ungefär som när man ska rensa garderoben, "ska jag verkligen skänka den där klänningen till myrorna".
Jag har praktiserat en del i min utbildning på psykiatrin och träffat en hel del familjer där barnen kommit bort under transporten till Sverige. Om det stämmer vad de säger är det inte helt ovanligt.

Sen kan jag inte förstå att föräldrarna vill bo i ett land där deras barn har misshandlats till döds.

Från första början har männen uttalat sig att det är kvinnorna som har planerat, det är kvinnorna som har bestämt, det är kvinnorna som slår...osv
Nu börjar dessa sagor att spricka

För är det verkligen möjligt att Madleen låter sig övertalas att skicka iväg sin dotter och dessutom av en svägerska (Amina) som påstås vara helt rubbad i huvudet?]
Citera
2014-12-08, 08:01
Medlem
Citat:
20:37:47 Madleen: ”Doors farbror”? hittar inte fotona. (alt. Jag letar men hittar inga bilder.)

Uppehåll... Mellan 20:37:47 och 21:21:52. Här var tydligen Amani upptagen med något...

21:21:52 Amani: Nej, de finns.

21:22:23 Madleen: Nej, de finns inte. Leta själv.

De två sista tiderna är ju mycket intressanta. Så gott som samtidigt som Amani skickar iväg den sista chatten är Rami på alerten med kameran 21:20:46 och 21:23:14! Ruskigt kallhamrat...

Och tack för att du uppmärksammade mitt inlägg i denna flod av skit-prat-hat som tyvärr tycks ha tagit över tråden.

Om dessa tider stämmer.
Rami filmar Amani vid Yara 21.20.46. Vet någon/båda här att Yara är död? Amani får inte värre panik än att hon svarar Madleen på chatten några sekunder, minut efter, 21.21.52

Finns det många människor som finner en åttaårig flicka livlös, fullkomligt blodig och sönderslagen och sekunderna därefter går till sin tekniska apparat och fokuserar på¨att återvända till en totalt innehållslös chat. För att där dessutom svara på en totalt oviktig fråga om några betydelselösa foton???

Hon som dessutom i alla förhör och rättegång påstår att hon gjorde allt för att rädda Yara.
Citera
2014-12-08, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aisha51
I chatten ser man ju tydligt att hon Adi är psykiskt utmattad, labil eller vad man kallar det. Hon säger ju att hon inte orkar mer. Och det är inget som kommit samma dag som Yara dör, det borde Mamman och även Rami ha sett. Ändå gör de ingenting! Därför lägger jag skulden på Rami och mamman. Jag kan inte tänka mig att Adi någon gång har varit stabil och harmonisk. En psykisk labil kvinna med tre barn att ta hand om och en man som skiter i henne. Varför gör hon det? För att hon älskar Rami som hon säger. Hon är beroende av hans kärlek för att existera.

Jag tror förvisso att hon var utmattad efter den där nattliga resan. Och att det är en bidragande orsak till att det gick SÅ långt just den här gången.

Men, den som lyssnat på sakframställan av åklagaren om hur blodet stänkt än hit än dit, hur hårtussar slitits loss, hur hennes benpipa stack ut måste tillskriva det en annan förklaring än utmattning.
Om hon skakat ihjäl barnet - fine. Förlossningspsykoser gör att nyblivna föräldrar får panik.
Men det här är en så sinnessjuk utstuderad misshandel som pågår så länge att det är obegripligt.

Jag har lyssnat på mängder av rättegångar och läst högvis med domar i mitt tidigare yrkesliv. Och jag har sett fasansfulla bilder.
Men det här har tom jag svårt att lyssna på.
Citera
2014-12-08, 09:26
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
20:37:47 Madleen: ”Doors farbror”? hittar inte fotona. (alt. Jag letar men hittar inga bilder.)

Uppehåll... Mellan 20:37:47 och 21:21:52. Här var tydligen Amani upptagen med något...

21:21:52 Amani: Nej, de finns.

21:22:23 Madleen: Nej, de finns inte. Leta själv.

De två sista tiderna är ju mycket intressanta. Så gott som samtidigt som Amani skickar iväg den sista chatten är Rami på alerten med kameran 21:20:46 och 21:23:14! Ruskigt kallhamrat...

Och tack för att du uppmärksammade mitt inlägg i denna flod av skit-prat-hat som tyvärr tycks ha tagit över tråden.
Jag tror att de där två sista meddelandena, 21:21 och 21:22, har fått fel tidsangivelser. De hänger ihop med chatten och borde rimligen följa direkt på Madleens: "Jag letar men hittar inga bilder." Vad som utspelas är väl att de båda letar på Madleens (?) Facebooksida efter bilder som hon menar ska finnas där, men inte hittar. Att Amani nästan en timme senare skulle skriva ett kort "Nej, de finns" och omedelbart få svar från Madleen: "Nej, de finns inte. Leta själv", det tror jag absolut inte på.

Det skulle innebära att Madleen suttit redo vid sin dator nästan en timme för att sedan sekundsnabbt kunna svara på Amanis meddelande. Och att Amani skulle stå och skriva på sin mobil medan hon står böjd över Yaras madrass och försöker prata med henne eller medan hon lägger Yara under duschen och börjar spola vatten på henne....

Nej, jag tror att det har blivit fel på tidsangivelsen på just de två meddelandena.
Senast redigerad av Pethrus 2014-12-08 kl. 10:24.
Citera
2014-12-08, 10:58
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Okej tack du är en fena!
Jag läste faktiskt inte klart hela den tidsaxeln för jag tror som du att Amani är den som haft ihjäl Yara.
Jag tror att hon började slå henne redan vid 16-tiden för att hon kom hem för sent. Efter att hon fått stryk tvingad hon sopa och göra sysslor som hon skulle ha gjort tidigare om hon inte varit uppkäftig och stannat på skolan.
Det är det som Rami ser när han kommer från Willys.

Yara får sedan mer stryk under kvällen innan hon sammantaget dör. Förslagsvis där runt 18-19tiden när all dator och mobilaktivitet ligger nere.
Jag tror att de hittar henne död ungefär vid den tiden filmen är tagen och Amani säger "jag ska behandla dig som en prinsessa i fortsättningen".

Bara den kommentaren enskilt säger ju en del!!
Likaså när hon säger "hon gjorde mig arg".
Amani kommer åka dit så det skakar, hasta la vista baby!

Rami har också slagit Yara när han blivit arg och när han ryter i gör det ont, det har Yara berättat.
Men dödsmisshandeln stod Amani för tänker jag.
Ja, det är faktiskt lika möjligt att den avslutande misshandeln ägde rum vid 18-tiden (som du föreslår) som vid 21-tiden (som jag har tänkt mig). Skillnaden är att om det hände vid 18-tiden, när det inte förekom någon mobil-/datoraktivitet, så kan inte Rami har undgått att vara medveten om misshandeln. Om den däremot ägde rum vid 21-tiden så var ju Rami upptagen med chatt och Adnan tittade på tv precis intill, varför det är möjligt att han inte insåg vad som pågick förrän han hörde skrik inifrån Yaras rum.
Citera
2014-12-08, 11:11
Medlem
Citat:
Rami talar med någon när han står på balkongen. Vem/vilka talar/kontaktar paret efter 21:23?

Från Fup:en (NOTERA TIDPUNKTERNA)

21:31:55 laptop - mohammed1119772 Mohammed Alnajjar

21:39:04 laptop - live:abed90000

21:47:19 laptop - nadia.adnan95

21:54:24 laptop - vip_1950

21:54:49 laptop - live:amani.dodi.rami

21:55:05 Iphone Google-sök (söker numret till ambulans)

Fastnar för de här angivna tidpunkterna. Handlar kontakterna om att informera, söka råd eller vad? Har t.ex. Rami använt tiden till att söka råd/stöd, istället för att larma ambulansen omedelbart? Hans grad av skuld skulle kunna påverkas av detta. Höll Amani under tiden på att "torka golv"...? VARFÖR finns ingen förklaring/utskrift om detta i Fup:en? VARFÖR frågar ingen av brottsutredarna någon av dom vad det betyder?

Skulle vara MYCKET tacksam om någon kunnig på tråden förstår sig på de tekniska detaljerna i telefon/datalistan.

Fastnar också i det här.
När de inte får någon respons, kontakt med Yara, runt 21.20, efter att ha slagit sönder henne så gör de onekligen ett flertal försök att få kontakt med sin omgivning. Jag har inte kollat men antar att det är utgående samtal?

Är det för att få råd i hur man räddar ett avlidet barn? Eller hur man får liv i en som inte är kontaktbar efter gigantisk misshandel? Har de personer man försöker kontakta exceptionell sjukvårdskunskap?

Kan inte se något annat än att de har 100% klart för sig att det är kört och att det gäller nu att få råd hur man skall agera. Den första som skall rådfrågas är således [b]21:31:55 laptop - mohammed1119772 Mohammed Alnajjar (om det nu är ett utgående samtal)

Vet inte om det framkommit vilka som svarade. Mohammed säger i förhöret 10/6, FUP sidan 71 att det är 4,5 månader sedan han pratade med Rami, förutom korta hej vid skypen.

I chatten mellan Madleen och Amani försöker Madleen få kontakt igen kl. 22.28. Sedan kl. 23.02, där skriver hon: Svara då Yara, allt väl? Tacka gud för det. De håller på att undersöka henne Hoppas och be till gud på det bästa.

Varför denna plötsliga starka oro när den senaste kontakten är 2 timmar tidigare handlar om obetydliga foton? Amani skriver att hon "slår" Dodi men ingenting om Yara. Ändå är det Yara mamma Madleen är orolig över kl. 23.02!

Måste inte det betyda att Rami fick kontakt med Mohammed kl. 21.31.55? Och där sa någonting om Yaras tillstånd? Något Mohammed och Madleen förnekar? Mohammed berättade i förhöret 10/6 att han fick reda på att Yara var avliden efter att en person sökt honom i flera dagar, mamma Madleen enl. henne själv långt senare. Madleen minns inte ens den här chatten!
Varför?
Senast redigerad av Tillys 2014-12-08 kl. 11:53.
Citera
2014-12-08, 11:54
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillys
Fastnar i det här.

I chatten mellan Madleen och Amani försöker Madleen få kontakt igen kl. 22.28. Sedan kl. 23.02, där skriver hon: Svara då Yara, allt väl? Tacka gud för det. De håller på att undersöka henne Hoppas och be till gud på det bästa.

Varför denna plötsliga starka oro när den senaste kontakten är 2 timmar tidigare handlar om obetydliga foton? Amani skriver att hon "slår" Dodi men ingenting om Yara. Ändå är det Yara mamma Madleen är orolig över kl. 23.02!
Det sista meddelandet du citerar är bortplockat från chatten i tilläggsprotokollet daterat 141020. Jag tror inte att det är Madleen som skriver och är orolig, utan att det är ett meddelande som Amani skickade till Rami från sjukhuset medan man undersökte Yara. (Om det är ett meddelande till Madleen så måste Amani på något sätt dessförinnan ha talat om att något hänt Yara, men något sådant meddelande finns ingenstans.)

Om man tittar på extraktionsrapporten i beslagsprotokollet för den mobil (Samsung) som Amani hade på sig då hon greps, så ser man att hon mellan 23:02 och 23:07 (då hon befann sig på sjukhuset) ringde elva samtal till Ramis nummer - 0709660042 - utan att få svar. Enligt fup ringde Ramis telefon medan han väntade med polisen utanför huset. Han förklarade att det var Amani som ringde men tilläts inte svara.

Extraktionsrapporten finns i Röd mapp, sid 1043 och framåt:
http://minfil.org/4dPbgab1b3/Rod_Mapp.pdf
Senast redigerad av Pethrus 2014-12-08 kl. 12:01.
Citera
2014-12-08, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Det sista meddelandet du citerar är bortplockat från chatten i tilläggsprotokollet daterat 141020. Jag tror inte att det är Madleen som skriver och är orolig, utan att det är ett meddelande som Amani skickade till Rami från sjukhuset medan man undersökte Yara. (Om det är ett meddelande till Madleen så måste Amani på något sätt dessförinnan ha talat om att något hänt Yara, men något sådant meddelande finns ingenstans.)

Om man tittar på extraktionsrapporten i beslagsprotokollet för den mobil (Samsung) som Amani hade på sig då hon greps, så ser man att hon mellan 23:02 och 23:07 (då hon befann sig på sjukhuset) ringde elva samtal till Ramis nummer - 0709660042 - utan att få svar. Enligt fup ringde Ramis telefon medan han väntade med polisen utanför huset. Han förklarade att det var Amani som ringde men tilläts inte svara.

Tack Pethrus! Nu blev det logiskt.

Du har säkert också rätt i att tiderna vid Madleen och Amanis chat är fel. Det är för orimligt att hon återgår till den konversationen mitt i kaoset.
Citera
2014-12-08, 12:45
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ja, det är faktiskt lika möjligt att den avslutande misshandeln ägde rum vid 18-tiden (som du föreslår) som vid 21-tiden (som jag har tänkt mig). Skillnaden är att om det hände vid 18-tiden, när det inte förekom någon mobil-/datoraktivitet, så kan inte Rami har undgått att vara medveten om misshandeln. Om den däremot ägde rum vid 21-tiden så var ju Rami upptagen med chatt och Adnan tittade på tv precis intill, varför det är möjligt att han inte insåg vad som pågick förrän han hörde skrik inifrån Yaras rum.

Det måste ju inte vara så att själva döden inträffade runt 18-tiden men att det vid den tiden var sista "misshandelsperioden" och att hon sedan låg ensam fram tills Rami hörde skrik, gick in i rummet och såg Amani. Eller vem var det som skrek/förde liv?
Senast redigerad av Addhoc 2014-12-08 kl. 12:48.
Citera
2014-12-08, 12:48
Medlem
Citat:

Jag envisas tills vidare. Varför skulle just den samtalstidpunkten vara fel?
Det finns kontakt mellan laptopen och Mohammed 21:31:55... från Rami eller Amani. Vad avhandlades där?
Citera
2014-12-08, 13:03
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Jag envisas tills vidare. Varför skulle just den samtalstidpunkten vara fel?
Det finns kontakt mellan laptopen och Mohammed 21:31:55... från Rami eller Amani. Vad avhandlades där?
Som du tidigare påpekat finns det en rad Skype-uppringningar från laptopen mellan 21:31 och 21:54:

21:31:55 laptop - mohammed1119772 Mohammed Alnajjar
21:39:04 laptop - live:abed90000
21:47:19 laptop - nadia.adnan95
21:54:24 laptop - vip_1950

Att de är utgående måste väl anses vara sannolikt (sannolikheten för att 3-4 personer ska försöka skypa med Amani med sju minuter mellanrum är alltför liten). Jag tolkar det som panikförsök att få kontakt med dessa personer när man insett att man inte kan få liv i Yara, men att ingen svarat.

Frågan är vem som gjort det. Laptopen påträffades på dubbelsängen i sovrummet och bör därför ha använts där.
Senast redigerad av Pethrus 2014-12-08 kl. 13:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in