2014-12-07, 23:58
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
En annan förbryllande sak i allt detta är att Madleen tydligen var den enda person (förutom mamman) som tyckte om Amani. Hon säger både i polisförhöret och förhöret i rätten att hon tyckte om Amani som en syster eller väninna ända tills hon fick klart för sig vad Amani utsatt Yara för. Amani pratar om att hon och Madleen hade bra kemi, var som själsfränder. Madleen gör till skillnad från Mohammed inga försök att rentvå Rami. Undrar om detta säger något om vem som gjort vad mot Yara?
Jag är inte det minsta förvånad faktiskt.

I vissa kulturer är det vanligt att man "älskar" alla släktingar. Benämner svägerskor som "syster", och så vidare. Oavsett vad man egentligen tycker om dem.

Lägg till att Madleen förmodligen är angelägen om att försöka motivera hur hon kunde skicka Yara till ett främmande land. Till vem är det naturligt att skicka henne? Jo, till en släkting som hon (Madleen alltså) älskar förstås. Det visar ju att hon ville sin dotters bästa.

Hennes man valde annan metod. Män brukar inte ha skyldigheten att älska alla släktingar, men framförallt valde Mohammed att mena att han inte gillade Amani för att styrka hennes skuld; att det är hon som har dödat Yara, inte Rami.
Citera
2014-12-08, 00:03
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Hur skulle en tidsaxel se ut om det istället var Rami som misshandlade Yara till döds? Skulle dödsmisshandeln inträffat vid annat klockslag då tror du?
Då skulle den kunna se ut så här (och då har jag utgått från Amanis vittnesmål och "gjort" Rami till den som dödade Yara - vid 18-tiden!):

http://minfil.org/X6d6h4bbbe/TIDSLINJE_ENLIGT_AMANI.doc

OBS! Här nämns inget om att Rami utför misshandeln eftersom tidsaxeln är gjord efter Amanis berättelse, och hon hävdar ju att varken hon eller Rami dödat Yara. Men det tidsutrymme då Rami skulle ha misshandlat Yara är alltså under den timme då Amani säger sig ha tagit en promenad med pojkarna (och det inte förekommit någon dator- eller mobilaktivitet.)
Senast redigerad av Pethrus 2014-12-08 kl. 00:09.
Citera
2014-12-08, 00:05
Medlem
"Däremot tror jag inte på Rami när han säger att Yara levde och stod upp när han tog den första filmen. Varför han påstår det förstår jag inte. Med de skador hon måste ha haft när filmen togs är det helt uteslutet."

Kanske för att inte framstå som grym och omänsklig, för att dölja att han kallt filmar ett dött barn för att skydda sig själv, och istället försöka påskina att han var orolig för situationen. Även om det inte lurar någon att tro på godheten i R så är det nog ändå motivet till att säga att hon levde där.
Citera
2014-12-08, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Vad som gör att jag tror att hans version är huvudsakligen sann är just att hans historia faktiskt är sannolik. Jag betvivlar inte att Rami också har slagit Yara och behandlat henne illa - det fanns ingen anledning för Yara att ljuga om det - men när det gäller just den här dagen så tror jag att det var Amani som stod för misshandeln. Jag tror helt enkelt att det "slog över" för henne och att hon slog Yara sönder och samman. När Rami förstod vad hon gjort filmade han henne för att skydda sig själv.

Däremot tror jag inte på Rami när han säger att Yara levde och stod upp när han tog den första filmen. Varför han påstår det förstår jag inte. Med de skador hon måste ha haft när filmen togs är det helt uteslutet.
Ingen skulle kunna stå efter en sådan misshandel ingen skulle kunna var vid medvetande vid en sådan misshandel.
Citera
2014-12-08, 00:13
Medlem
Det får mig ändå att tro att antingen har R koll på Ys tillstånd innan Amani upptäcker det, eller så fejkar de filmen ihop. Varför skulle R ha insikt i Ys tillstånd innan A har det? Bara glida in från vrummet med mobilen och filma lite i smyg när A fortfarande tjatar om att hon ska äta/sova och varit instängd med y utan att R sett henne och vad som hänt. Även om han hör/ fattar att A slår, vad gör att han faktiskt förstår, från lägenheten, att y är i värre skick än A anar?
Citera
2014-12-08, 00:24
Medlem
Vi får inte missa de två sista chattarna mellan Amani och Madleen. OBS tiden! Har tittat på två översättningar, därav (alt.). Jag har inte tagit med alla.

20:25:30 – 20:27:18 Amani:
De har vänt upp och ned på allting. Mitt huvud. Nu skrek jag på barnen. Rami har skickat ut dem från rummet. Jag orkar inte se eller tala med någon. Eftersom de gjort mig mycket trött. Jag har inte kopplat av på en hel vecka. Jag börjar äcklas av mig själv. Jag är trööött. Ray*n är jobbig för han är rädd för allt som är omkring honom. Och D*di är jobbig. Jag orkar inte med tröttheten eftersom det har pågått länge. En månads tid.

20:27:38 Madleen:
Ryck upp dig. Jag brukade vara hemma med barnen när Mohammed brukade resa till Egypten en hel månad.

20:29:01 Amani:
Jag svär vid Gud att jag är rädd. Orkar inte sitta. Måste gå ut. Jag vill ut. Längtar efter Sallum. Jag älskar den flickan. Jag känner frid när jag träffar henne. Jag är utmattad av mina barn. Utmattad!!

20:31:25 Madleen:
Min älskling du är oduglig. Ändå vill du ha flera.

20:31:38 Amani:
Hmmm (alt. ha, ha)

20:31:41 Madleen:
Måste vänja dig. (alt. Ha,ha du måste vänja dig)

20:31:55 Amani:
Nu var de och skrek. Då sa jag till honom: Ta dina barn och gå ut. Jag orkar inte med deras skrik. Jag svär vid Gud att jag är trött. Men jag orkar inte. Jag slår D*di men jag vill inte fortsätta med att slå honom.

20:34:04 Madleen:
Hoppas att Gud vakar över dem så att de mår bra.

20:34:20 Amani: Har du sett M*hammeds son? C*milla har fött.
(Lite obegripligt men jag tror att det handlar om Amanis brorsons bebis).

20:34:38 Madleen: Skicka hans foto. (alt. Har du delat hans foto)

20:35:21 Amani: Ja, hos mig på min sida.
(sen lite prat om att föda barn, dela på facebook osv....)

20:37:47 Madleen: ”Doors farbror”? hittar inte fotona. (alt. Jag letar men hittar inga bilder.)

Uppehåll... Här var tydligen Amani upptagen med något...

21:21:52 Amani: Nej, de finns.

21:22:23 Madleen: Nej, de finns inte. Leta själv.
Citera
2014-12-08, 00:25
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Då skulle den kunna se ut så här (och då har jag utgått från Amanis vittnesmål och "gjort" Rami till den som dödade Yara - vid 18-tiden!):

http://minfil.org/X6d6h4bbbe/TIDSLINJE_ENLIGT_AMANI.doc

OBS! Här nämns inget om att Rami utför misshandeln eftersom tidsaxeln är gjord efter Amanis berättelse, och hon hävdar ju att varken hon eller Rami dödat Yara. Men det tidsutrymme då Rami skulle ha misshandlat Yara är alltså under den timme då Amani säger sig ha tagit en promenad med pojkarna (och det inte förekommit någon dator- eller mobilaktivitet.)

Okej tack du är en fena!
Jag läste faktiskt inte klart hela den tidsaxeln för jag tror som du att Amani är den som haft ihjäl Yara.
Jag tror att hon började slå henne redan vid 16-tiden för att hon kom hem för sent. Efter att hon fått stryk tvingad hon sopa och göra sysslor som hon skulle ha gjort tidigare om hon inte varit uppkäftig och stannat på skolan.
Det är det som Rami ser när han kommer från Willys.

Yara får sedan mer stryk under kvällen innan hon sammantaget dör. Förslagsvis där runt 18-19tiden när all dator och mobilaktivitet ligger nere.
Jag tror att de hittar henne död ungefär vid den tiden filmen är tagen och Amani säger "jag ska behandla dig som en prinsessa i fortsättningen".

Bara den kommentaren enskilt säger ju en del!!
Likaså när hon säger "hon gjorde mig arg".
Amani kommer åka dit så det skakar, hasta la vista baby!

Rami har också slagit Yara när han blivit arg och när han ryter i gör det ont, det har Yara berättat.
Men dödsmisshandeln stod Amani för tänker jag.
Senast redigerad av Addhoc 2014-12-08 kl. 00:59.
Citera
2014-12-08, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jag är inte det minsta förvånad faktiskt.

I vissa kulturer är det vanligt att man "älskar" alla släktingar. Benämner svägerskor som "syster", och så vidare. Oavsett vad man egentligen tycker om dem.

Lägg till att Madleen förmodligen är angelägen om att försöka motivera hur hon kunde skicka Yara till ett främmande land. Till vem är det naturligt att skicka henne? Jo, till en släkting som hon (Madleen alltså) älskar förstås. Det visar ju att hon ville sin dotters bästa.

Hennes man valde annan metod. Män brukar inte ha skyldigheten att älska alla släktingar, men framförallt valde Mohammed att mena att han inte gillade Amani för att styrka hennes skuld; att det är hon som har dödat Yara, inte Rami.

Den/dessa personer
i denna samling vuxna kring Yara som kände Rami Bäst
anser jag vara Madleen (Yaras biomamma) och Madleens o Ramis mamma (Yaras mormor)

På sitt syskon man växt upp med är det inte svårt att hitta svagheterna...Sitt syskons karaktär har man inte kunnat undgå.

Att Madleen och hennes mamma skickade "traumatiserade" 7-åriga Yara till släktens PROBLEM-ungdomar/unga vuxna som inte ens funnit sig tillrätta i Sverige, visar att Madleen inte drog sig för att utsätta sin Yara för påfrestningar och risker i sin iver att tillskansa sig PUT! Så ser jag det.
Senast redigerad av commandaria 2014-12-08 kl. 00:28.
Citera
2014-12-08, 00:28
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av commandaria

Den/dessa personer
i denna samling vuxna kring Yara som kände Rami Bäst
anser jag vara Madleen (Yaras biomamma) och Madleens o Ramis mamma (Yaras mormor)

På sitt syskon man växt upp med är det inte svårt att hitta svagheterna...Sitt syskons karaktär har man inte kunnat undgå.

Att Madleen och hennes mamma skickade "traumatiserade" 7-åriga Yara till släktens PROBLEM-ungdomar/unga vuxna som inte ens funnit sig tillrätta i Sverige, visar att Madleen inte drog sig för att utsätta sin Yara för påfrestningar och risker i sin iver att tillskansa sig PUT!

Men vad har det med mordet att göra!!!!???

Edit; du verkar vara mer intresserad av Yaras biomamma än de som slog ihjäl ungen. Helt obegripligt!
Citera
2014-12-08, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Men vad har det med mordet att göra!!!!???
Svar: MÖJLIGGÖRANDET!
Citera
2014-12-08, 00:38
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhocagil
"Däremot tror jag inte på Rami när han säger att Yara levde och stod upp när han tog den första filmen. Varför han påstår det förstår jag inte. Med de skador hon måste ha haft när filmen togs är det helt uteslutet."

Kanske för att inte framstå som grym och omänsklig, för att dölja att han kallt filmar ett dött barn för att skydda sig själv, och istället försöka påskina att han var orolig för situationen. Även om det inte lurar någon att tro på godheten i R så är det nog ändå motivet till att säga att hon levde där.

Amani kanske höll upp Yara och Rami trodde hon stod upp själv? Det var ju bäcksvart i rummet. Han kanske på riktigt inte uppfattat något annat och därför säger att hon stod upp?
Citera
2014-12-08, 00:41
Medlem
Rami lyckades snacka omkull socialsekreterare. Tyverr!

Madleen lyckas snacka omkull......ett flertal i denna tråd. Tyverr!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in