2014-12-08, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Ja, det är faktiskt lika möjligt att den avslutande misshandeln ägde rum vid 18-tiden (som du föreslår) som vid 21-tiden (som jag har tänkt mig). Skillnaden är att om det hände vid 18-tiden, när det inte förekom någon mobil-/datoraktivitet, så kan inte Rami har undgått att vara medveten om misshandeln. Om den däremot ägde rum vid 21-tiden så var ju Rami upptagen med chatt och Adnan tittade på tv precis intill, varför det är möjligt att han inte insåg vad som pågick förrän han hörde skrik inifrån Yaras rum.

Tack för grundliga sammanställningar. Min tanke är att vi är tillbaka på ruta ett, och vid den tid åklagaren färdigställde åtalet mot dessa två barnplågare. Och det förklarar varför både Rami och Madi, är åtalade som medgärningsmän, och att båda är ansvariga som vårdnadshavare.

Av alla detaljer i tidsangivelserna, hittar vi diskrepanser som inte kan förklaras oavsett vilken tid som används eller hur de olika tekniska prylarna var inställda i Karlskrona eller på Gaza.

Av dina utmärkta tidslinjer framgår att de båda hade möjlighet att begå alla dessa otäcka gärningar som de är åtalade för.

Som du påpekar är inte föräldrarna åtalade. Men min åsikt är att det är förkastligt att de inte skingrat dimmorna om vad som som skett, och medverkat i rättegången. Jag anser att det är deras plikt gentemot det svenska samhället; de vill leva på, utifrån de rättigheter de fått vittring på.

Åklagaren har haft problem med åtalet, och det visar dina tidslinjer med all tydlighet. Det går inte att forcera alla dessa lögner, och det var till Madleen åklagaren satte sitt hopp om att få en rättvis rättegång, där man får veta om familjeförhållanden och övriga omständigheter hon fann relevanta.

Det vi ser är att visad generositet, empati och tålamod ger inte den förväntade utdelningen tillbaka, efter de förväntningar åklagaren hade. För när "väst" har rättegång, och det handlar om "öst", så ser "öst" bara till intressen främmande för vårt rättssystem. Åklagaren arbetar utifrån den erfarenheten att brottsoffers familjer i normalfallet, vill vara till hjälp och inte är lojala mot de personer som haft ihjäl deras barn.

Formuleringen i åtalet, är en nödlösning som leder till rättsosäkerhet oavsett hur domstolen ser på saken, för vi vet inte vem som är gärningsman bortom rimligt tvivel, vi vet bara vart bevisningen pekar, eftersom det är en lösning som passar Rami och klanen. Det kan bli så, att genom att alla "vet" och Madi erkänt på chat att hon slår sin son, åker hon dit för dödsmisshandeln av Yara, till allas belåtenhet.

Men denna egna palestinska unge har överlevt denna husaga, så som alla andra arabiska barn gör, utan kroppsliga men. Den misshandeln Yara råkade ut för, är inte den Madi drabbade sina egna barn med. Och då blir det inte bevisning relevant på Yarafallet.

Min uppfattning var klar från början, och det framgår tidigt i mina inlägg. Men några varv på villovägar, med olika åsikter, visar hur viktigt det är att ha full koll på vad varje bevis styrker i just det som påstås. Så lösningen från åklagaren är, att det blir för domstolarna att bena ut vilket ansvar en vårdnadshavare har, och hur de ser på Rami och Madi som medgärningsmän. Oavsett vem som gjorde vad och när.

Utifrån vad åklagaren haft att ta itu med, tycker jag att det framgår att hon förstått situationen och gjort det enda som är möjligt med dessa brottslingar som driver gäck med det mesta, oavsett allvaret.
Senast redigerad av Vresrosen 2014-12-08 kl. 13:50. Anledning: stavfel
Citera
2014-12-08, 13:40
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Amani kanske höll upp Yara och Rami trodde hon stod upp själv? Det var ju bäcksvart i rummet. Han kanske på riktigt inte uppfattat något annat och därför säger att hon stod upp?

Ett litet problem med det är att Rami påstår att Yara står vid väggen, till vänster utanför bild?
Citera
2014-12-08, 13:41
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Ett litet problem med det är att Rami påstår att Yara står vid väggen, till vänster utanför bild?
Det kan omöjligt vara sant eftersom hon tre minuter senare har hunnit bäras in i duschen och ligger livlös där.
Citera
2014-12-08, 13:48
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KukRocco
En sak jag finner märklig ang Ramis inspelningar:
Jag vill minnas att Amani säger "det räcker nu" när Rami filmat ett tag.
Vilket skulle kunna tolkas som "det räcker nu, nu har du fått med vad du ville ha"
Jag tycker att faktumet att han filmade är oerhört graverande.
Han måste som den jurist han är, vetat att han behövde bevis.
Och varför vill han att Amani ska ringa 112 när han kan både bättre engelska och svenska!?
Och så frågar han "hur kan du slå ett barn" när det är uppenbart att aga inte är något nytt/ovanligt i deras omgivning.

Jag finner inga som helst bevis på att Rami varit delaktig, men hans filmande gör mig väldigt fundersam.
Brukade han filma sin fru? Eller överhuvudtaget?

Tänker som du
Citera
2014-12-08, 13:59
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aisha51
I chatten ser man ju tydligt att hon Adi är psykiskt utmattad, labil eller vad man kallar det. Hon säger ju att hon inte orkar mer. Och det är inget som kommit samma dag som Yara dör, det borde Mamman och även Rami ha sett. Ändå gör de ingenting! Därför lägger jag skulden på Rami och mamman. Jag kan inte tänka mig att Adi någon gång har varit stabil och harmonisk. En psykisk labil kvinna med tre barn att ta hand om och en man som skiter i henne. Varför gör hon det? För att hon älskar Rami som hon säger. Hon är beroende av hans kärlek för att existera.

Jag har också funderat på det där, att alla kanske faktiskt visste att Amani var nära totalt sammanbrott och därför en risk för sig själv och sin omgivning och att alla valde att blunda för det. Det är den enda anledning jag kan komma på som skulle kunna förklara varför M&M blir så stressade av att denna chattkonversation kommer i dagen.

Att chatten är av intresse i målet tror jag har med tidloggarna att göra och det faktum att den påvisar att Rami faktiskt var hemma.
Citera
2014-12-08, 14:04
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillys
Om dessa tider stämmer.
Rami filmar Amani vid Yara 21.20.46. Vet någon/båda här att Yara är död? Amani får inte värre panik än att hon svarar Madleen på chatten några sekunder, minut efter, 21.21.52

Finns det många människor som finner en åttaårig flicka livlös, fullkomligt blodig och sönderslagen och sekunderna därefter går till sin tekniska apparat och fokuserar på¨att återvända till en totalt innehållslös chat. För att där dessutom svara på en totalt oviktig fråga om några betydelselösa foton???

Hon som dessutom i alla förhör och rättegång påstår att hon gjorde allt för att rädda Yara.

Amanis advokat tog upp det där i rätten och hävdar att det är skrivet tidigare men av oklar anledning gått iväg/loggats senare.
Citera
2014-12-08, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt

Självfallet står hon inte vi någon vägg ett par minuter innan sekvensen från badrummet hon hade varit död en längre tid när ambulanspersonalen tog över och innan dess måste hon varit medvetslös i timmar.
Citera
2014-12-08, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KukRocco
En sak jag finner märklig ang Ramis inspelningar:
Jag vill minnas att Amani säger "det räcker nu" när Rami filmat ett tag.
Vilket skulle kunna tolkas som "det räcker nu, nu har du fått med vad du ville ha"
Jag tycker att faktumet att han filmade är oerhört graverande.
Han måste som den jurist han är, vetat att han behövde bevis.
Och varför vill han att Amani ska ringa 112 när han kan både bättre engelska och svenska!?
Och så frågar han "hur kan du slå ett barn" när det är uppenbart att aga inte är något nytt/ovanligt i deras omgivning.

Jag finner inga som helst bevis på att Rami varit delaktig, men hans filmande gör mig väldigt fundersam.
Brukade han filma sin fru? Eller överhuvudtaget?

Filmen styrker att Rami filmade, en flicka som antagligen redan var död. Och att han är van att få sin vilja igenom, eftersom alla andra är korkade.

Det är styrkt bortom all rimligt tvivel att Rami insåg att nu kommer det en knipa som måste förklaras, och att det för Rami är den bästa förklaringen att se till att han själv framstår som oskyldig. Filmen och allt annat Rami framför bevisar hur lite Madi betyder för honom.

Filmen styrker att hur mycket Rami än försöker "tänka" som en jurist så brister kunskaperna.

Min tanke blir att han ringde släkten i stället för ambulans för att få råd. Han berättar att Madi slagit ihjäl Yara, och sen förbereder de Yara så som det görs enligt islams traditioner, utan tanke på rättsläkare och obduktioner. Enligt islams regler gör man inte obduktioner, i "normalfallet".

Men vad Rami säger till släkten tar inte jag, till intäkt för att vara sanning. Ramis agerande att inte ringa omedelbart efter ambulans, eller se till vid tidigare skador att Yara kommer till läkare, visar på att han är en kallhamrad skit.
Senast redigerad av Vresrosen 2014-12-08 kl. 14:10.
Citera
2014-12-08, 14:32
Medlem
Rami hade vanan inne att trassla sig ur knipor och GE SKEN av att det är någon annan som är skyldig, tror jag.

Psykopater kan under lång tid ta sig fram med uppblåst ego och charm.
SVAMMEL, HALVSANNINGAR och LÖGNER i kombination med lite juridiska kunskaper+charm på det ... och socialsekreterarna tappar allt!
Senast redigerad av commandaria 2014-12-08 kl. 14:35.
Citera
2014-12-08, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Filmen styrker att Rami filmade, en flicka som antagligen redan var död. Och att han är van att få sin vilja igenom, eftersom alla andra är korkade.

Det är styrkt bortom all rimligt tvivel att Rami insåg att nu kommer det en knipa som måste förklaras, och att det för Rami är den bästa förklaringen att se till att han själv framstår som oskyldig. Filmen och allt annat Rami framför bevisar hur lite Madi betyder för honom.

Filmen styrker att hur mycket Rami än försöker tänka som en jurist så brister kunskaperna.

Min tanke blir att han ringde släkten i stället för ambulans för att få råd. Han berättar att Madi slagit ihjäl Yara, och sen förbereder de Yara så som det görs enligt islams traditioner, utan tanke på rättsläkare och obduktioner. Enligt islams regler gör man inte obduktioner, i normalfallet.

Men vad Rami säger till släkten tar inte jag, till intäkt för att vara sanning. Ramis agerande att inte ringa omedelbart efter ambulans, eller se till vid tidigare skador att Yara kommer till läkare, visar på att han är en kallhamrad skit.

Ja som jag skrev tidigare, jag tycker också att filmen, den som han trodde skulle bevisa hans oskuld, är det tyngsta beviset mot honom.
VEM plockar upp MOBILEN och FILMAR när man har ett dött/döende barn framför sig!!??
Endast någon som är otroligt kalkylerande kan göra något sånt.
De flesta skulle få panik och inte tänka en enda klar tanke.
Citera
2014-12-08, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
...
"Ramis agerande att inte ringa omedelbart efter ambulans, eller se till vid tidigare skador att Yara kommer till läkare, visar på att han är en kallhamrad skit".

Just detta gör att jag har lusläst Tidslinjen. Även om det skulle vara så att rätten kommer fram till att det inte går att bevisa att Rami har slagit Yara denna dag så har han bevisligen inte ens försökt att rädda Yara. Hans icke-agerande efter filmningen utgör ett definitivt bevis att han "underlåtit" att ens försöka, därför bör han dömas till samma straff som Amani. Dvs mord eller dråp.
Citera
2014-12-08, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Som du tidigare påpekat finns det en rad Skype-uppringningar från laptopen mellan 21:31 och 21:54:

21:31:55 laptop - mohammed1119772 Mohammed Alnajjar
21:39:04 laptop - live:abed90000
21:47:19 laptop - nadia.adnan95
21:54:24 laptop - vip_1950

Att de är utgående måste väl anses vara sannolikt (sannolikheten för att 3-4 personer ska försöka skypa med Amani med sju minuter mellanrum är alltför liten). Jag tolkar det som panikförsök att få kontakt med dessa personer när man insett att man inte kan få liv i Yara, men att ingen svarat.

Frågan är vem som gjort det. Laptopen påträffades på dubbelsängen i sovrummet och bör därför ha använts där.

Intressant att forska i sidospår men stort tack till Pethrus för att du tar dig tid och energi och dämpar dem när de är för orimliga med din kunskap i tragedin.

Kommer fram till att följande sannolikt händer efter kl. 2100.

Även en människa som Rami skulle ta den gnutta halmstrå som finns genom att ringa 112 om det fanns något, något hopp för Yaras liv. Det finns inte någon logik i hans agerande efter kl. 2100 om han tror att hon lever. Däremot klarnar en hel del om han vet något annat.

Tänker på:
Att bl.a. ringa Yaras pappa Mohammed i Palestina. Exakt vad i helv... ska han kunna bidra med hundratals mil från Karlskrona för att rädda Yara? Är han sjukvårdare som skall ge råd för att rädda? Det är rimligt att han vill få kontakt med de biologiska föräldrarna men kanske EFTER att ambulanspersonalen anlänt!?!?
Att han filmar.
Ambulans personalen vittnar om att det var ett märkligt beteende att sitta i trappan och röka.
Det är Amani som ringer 112 med sin bristfälliga svenska. Varför skall Rami ringa ambulansen om hon redan är död?
Han stod på balkongen och pratade med någon i en lågmäld ton enl. en mycket trovärdig granne.

Jag tänker att av någon anledning VET han att Yara är avliden. Hur? Har han sett, eller själv kvävt Yara med kudden som avslutning?

Amani har av någon anledning inte förstått. Då blir även hennes beteende lite mer begripligt, till ex. varför hon i alla förhör och rättegången upprepar att hon verkligen har försökt rädda Yara. Det har hon ju utifrån sig själv. Något gjorde hon vid madrassen, något gjorde hon i duschen, hon ringde ambulansen, hon uppvaktade ambulanspersonalen, hon sms:ar Rami kl. 23.02, där skriver hon: Svara då Yara, allt väl? Tacka gud för det. De håller på att undersöka henne Hoppas och be till gud på det bästa.
Tror inte att det sms:et är ett spel.

Dvs. det har fortfarande inte gått upp för henne. Problemet är att Yara är död sedan timmar så i alla andras mening blir det obegripligt när hon påstår att hon gjort allt.

Rami gör inga egentliga försök vad jag förstår eftersom han vet? Gissar att det är Rami som försöker få goda råd via laptopen och en förvirrad Amani ägnar sig åt viss städning av blod efter kl 21.30 eftersom hon vill få dit utomstående-ambulans, hon tror att Yara lever. Att det sannolikt är Amani som städar till viss del grundar jag på att just Rami tidigt berättar om kaveln och sladden. Hade det varit Rami som städade hade han sannolikt fått bort mordvapnen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in