2014-12-07, 11:24
Medlem
Astrobiologis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Inget dumt förslag. Någon slags halvtidsjukskrivning.

Fast båda är fortfarande män. MP:s motivation med språkrör är väl en nödlösning då det var för svårt att hitta en lämplig delvis opererad transperson som påläggskalv. Vi kan skoja om det, men på sikt kommer det att behöva synas betydligt fler kvinnor med "(SD)" efter namnet i TV-rutan. Den nuvarande korvfesten inbjuder till onödiga fiender i form av annars vettiga kvinnor som drar sig för att rösta på dem.
2014-12-07, 11:31
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astrobiologi
Fast båda är fortfarande män. MP:s motivation med språkrör är väl en nödlösning då det var för svårt att hitta en lämplig delvis opererad transperson som påläggskalv. Vi kan skoja om det, men på sikt kommer det att behöva synas betydligt fler kvinnor med "(SD)" efter namnet i TV-rutan. Den nuvarande korvfesten inbjuder till onödiga fiender i form av annars vettiga kvinnor som drar sig för att rösta på dem.
Jag håller helt med även om detta. En kompetent kvinna i offentligheten för SD skulle ge ytterligare ett par procentenheter i opinionen.
2014-12-07, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Den uppkomna situtionen med ett extraval kan bli dödsstöten för de opinionsinstitut som återigen väljer att feltolka SD-stödet. Innan Socialdemokraterna gick ut med sin fascisttämpling av SD trodde jag att valresultatet kunde hamna på runt 17% för SD, men nu verkar de som S gått rakt i invandringsfällan totalt. Det är fullt möjligt att SD kan få över 20% när valet polariseras så SD framstår som enda alternativet för minskad invandring och att en sådan politik beskrivs av S som fascistisk. Min gamla mor som varit sosse i hjärtat fram till förra valet var skogstokig av att benämnas fascist och sa att hon haft besök av vänninor, damer i sjuttioårsåldern, som kallat Löfven för onämnbara saker! Om de väljargrupperna nu går till SD blir det rekordsiffror!

Anekdoter likt dessa tycker jag är värdefulla. De ger intressant information.
Jag skulle misstänka att det finns en hel del pensionärer som gärna lägger rösten någon annanstans så länge Löven är partiledare.

Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Det är ofta så med politiska förändringar. De kan ta lång tid men när det väl händer så kan det gå snabbt. Ett bra ex. på det är när Sovjet föll.

Jag gissar på att SD får 17-18 % i nyvalet. De brukar ju som bekant vara underskattade i opinionsundersökningarna. Mer än så vore väldigt förvånande.
Mest troligt så faller något eller några av småpartierna ut ur riksdagen. Så det kan bli spännande.

Om det slutar bra så är det sannerligen spännande tider vi lever i och precis som du säger muren föll över en natt och Sovjet likaså.

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Inget dumt förslag. Någon slags halvtidsjukskrivning.

Jag tror det vore ogenomtänkt att ha en partiledare och en statsministerkandidat som är halvtidssjukskriven eller att det ens finns en misstanke om att han inte är frisk.

Jag var verksam i Norge en hel del under perioden Bondevik. Visst några tyckte det var strongt att sjukskriva sig för utbrändhet men snacket på byn, hytta og fjell var snarare att det var ett svaghetstecken att inte klara hantera trycket som landets viktigaste person. I förhandlingar med andra länder kommer han alltid vara förloraren. Tänk Jimmie i samtal med Putin där Jimmie dyker upp hålögd i morgonrock bara för att ta det bildligt.

Antingen kommer Jimmie tillbaka 100% fräsch och frisk men lite klokare av var gränsen går eller så tar någon annan över partiledarposten. Inget säger att Jimmie måste arbeta så mycket som tidigare. Utöka gruppen lite och ta in mer hjälp i form av händer och hjärnor.

Ingen skugga över Jimmie! Han förefaller vara en hedersman och det han gjort och offrat för Sverige går knappast att beskriva. Han förtjänar att få statyer av sig resta över hela Sverige! HAN förtjänar i mina ögon dessutom en rejäl tilltagen livstidspension om han så önskar.
2014-12-07, 11:45
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Det är svårt att säga om underskattningen består i OU, för vi hade ju ett val i september där valresultatet klädde av opinionsinstituten helt. Alla utom Sentio var helt åt helvete. Men det har skett en uppräkning av SD efter valet, och Yougov igår på nästan 18% (17.7) tyder på att nu gör dom någonting annorlunda.

Frågan är hur rätt de ligger, men vi kan iallafall anta mer rätt än förrut. Vi behöver mer tid för att kunna se trender om underskattningen består eller ej, och isåfall med ungefär hur mycket. Innan eftervalsjusteringen låg det på 3-5%-enheter fel.

Det borde vara mindre nu.

Det verkar som Yougov har viktat om men det finns inga tecken som tyder på att övriga har gjort det.

Alla höjde SD ca 3-4% efter valet men det gäller även sentio som inte hade någon anledning att vikta om. Detta var därför rimligen en verklig ökning vilket är helt naturligt och förväntat.
2014-12-07, 13:00
Medlem
Aboristens avatar
Torbjörn Sjöström menar dock att YouGov-undersökningen visar för höga SD-siffror, åtminstone på sin Twitter.
Har han rätt?
2014-12-07, 13:03
Medlem
Aboristens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det skulle nog vara bra för alliansen att bli av med åtminstone ett av småpartierna och i det här valet kan de bli det utan att vänstern kan bilda en regering som kan regera. Jag som i grunden är moderat skulle alltså gärna se att ett eller gärna två allianspartier åkte ut.

I sak kommer det inte förändra något från dagsläget, vänstern kommer sannolikt ändå inte kunna bilda någon starkare regering än idag.

Ja, det är väl troligt.

Givetvis kommer dock en svagare borgerlighet slå tillbaka mot Löfven - då kommer nog inte "isoleringen" av SD fortgå i all evighet.
2014-12-07, 13:13
Medlem
Nortexiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aboristen
Torbjörn Sjöström menar dock att YouGov-undersökningen visar för höga SD-siffror, åtminstone på sin Twitter.
Har han rätt?

Torbjörn Sjöström hävdade även att Yougov hade för höga siffror i förra mandatperioden och resultatet av det blev att Yougov viktade ner SD kraftigt så att de gav SD lika låga siffror som Novus brukar ge SD. Resultatet av det såg vi i valet där både Sjöströms pajas-institut och Yougov underskattade SD. Yougov med 1-2 procentenheter och Novus med 3-4 procentenheter. Det man måste komma ihåg är att Sjöström inte är politiskt neutral utan en öppen SD-hatare. Ett av hans huvudargument mot Yougovs mätmetoder är att de ger SD för högt stöd och att intrycket av att SD har högt stöd kan bli en självuppfyllande profetia. Även DNs SD-fientliga chefsredaktör Peter Wolodarski har argumenterat på det här sättet att man inte bör ge SD högt stöd i mätningarna eller prata om SD som att de har ett högt stöd i befolkningen eftersom det kan bli en självuppfyllande profetia. Konsekvensneutralitet är ett okänt koncept för Sjöström och co.
2014-12-07, 13:19
Medlem
Citat:
Har han rätt?

Det är ju ingen som vet. Jag resonerar så här. SD fick knappa 13% i valet. Sentio verkar pricka SD rätt 2010 och två gånger 2014 och de uppskattar SDs stöd i oktober till 16,7% och november till 16,4%. Sentios mätningar utförda innan SD fällde regeringen. Yougovs mätning utfördes efter SD fällde regeringen. Personligen tror jag att SD vann röster på att fälla S och MP regeringen. Som stöd för det, en ny undersökning visar att 2% vill ha en S och MP regering. Yougovs 17,7% känns trovärdigt, men det kan ju vara högre än så också.

Jag tror som många andra att Sentios OU för december ger oss bäst information. Det skulle bli lite svårtolkat om Sentio skulle ge SD under 16,4% för december. Då bli jag rätt ställd faktiskt.
2014-12-07, 15:34
Medlem
Torbjörn Sjöström går i försvarsställning när han anklagas för att "rigga" undersökningar.

https://twitter.com/t_sjostrom/status/541589749728043008

Tycker det är rätt så talande. Någon säger lite skämtsamt att Novus riggar undersökningar av politiska skäl och Sjöström försöker med sakskäl förklara varför detta är fel. Inte bara skrika "foliehatt" som hade varit det typiska om Sjöström trodde att han verkligen hade människors förtroende i ryggen. Sjöström agerar som en person som förstår att de flesta faktiskt tror att han riggar undersökningar av politiska skäl. Kanske agerar han också som en person som vet själv att han riggar undersökningar av politiska skäl.
2014-12-07, 15:44
Medlem
karnstans avatar
Citat:
Har han rätt?

Om det är något Torbjörn Sjöström sällan har så är det rätt. Däremot gillar han att synas och tycka saker. Något han inte gillar är kritik på twitter.
2014-12-07, 15:46
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Torbjörn Sjöström går i försvarsställning när han anklagas för att "rigga" undersökningar.

Tycker det är rätt så talande. Någon säger lite skämtsamt att Novus riggar undersökningar av politiska skäl och Sjöström försöker med sakskäl förklara varför detta är fel. Inte bara skrika "foliehatt" som hade varit det typiska om Sjöström trodde att han verkligen hade människors förtroende i ryggen. Sjöström agerar som en person som förstår att de flesta faktiskt tror att han riggar undersökningar av politiska skäl. Kanske agerar han också som en person som vet själv att han riggar undersökningar av politiska skäl.

Om han hade rätt i att hans kunder ville ha sanningen skulle de alla sluta köpa undersökningar av honom och gå till Sentio istället. Men ingen svensk tidning gör det eller ens rapporterar om Sentios undersökningar vilket tydligt visar att han har fel.
2014-12-07, 16:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen

"Follow the money" , säger peje och klas...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in