2014-12-07, 01:12
Medlem
Gissar på minst 15%
2014-12-07, 01:27
Medlem
Floragatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
SD har ju haft problemet att TV enbart släppt fram partiledaren, det har man ju inte kunnat undvika, även om man säkert helst hade velat stoppa SD helt från exponering i media. Med två partiledare blir det dubbel exponering. Dessutom motverkar det bilden av toppstyrning när man visar på ett bredare ledarskap.

Bara en tanke.
Med hänvisning till Åkessons (då förhoppningsvis avslutade) sjukskrivning skulle SD kanske kunna alternera mellan Karlsson och Åkesson.
2014-12-07, 07:08
Medlem
Månsans avatar
Spelbolaget Unibet är med på noterna. Oddset för moderaterna att bli 3:e största parti har störtdykit. Från 21 ggr pengarna till nu endast 10 ggr.

Sossarnas odds att bli trea har gått från 101 till 76 ggr insatsen. Fortfarande klart spelvärt, fårskallarna Andersson/Löfvén kommer att fortsätta leverera.

SD som trea ger följaktligen lite högre odds, upp en aning nu.
2014-12-07, 07:21
Medlem
Tycker att NMR:s Nordfront har en poäng i sin notis om SD:s rekordnotering.

Citat:
17,7 procent är det högsta stöd som partiet fått. Det sammanfaller med en tidpunkt då partiet framstår som mest radikalt.
2014-12-07, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Spelbolaget Unibet är med på noterna. Oddset för moderaterna att bli 3:e största parti har störtdykit. Från 21 ggr pengarna till nu endast 10 ggr.

Sossarnas odds att bli trea har gått från 101 till 76 ggr insatsen. Fortfarande klart spelvärt, fårskallarna Andersson/Löfvén kommer att fortsätta leverera.

SD som trea ger följaktligen lite högre odds, upp en aning nu.

Alltså, det skrivs verkligen svensk politisk historia nu!!! Den digitala folkrörelsen kräver sin plats!
2014-12-07, 09:33
Medlem
Studsbolls avatar
Den uppkomna situtionen med ett extraval kan bli dödsstöten för de opinionsinstitut som återigen väljer att feltolka SD-stödet. Innan Socialdemokraterna gick ut med sin fascisttämpling av SD trodde jag att valresultatet kunde hamna på runt 17% för SD, men nu verkar de som S gått rakt i invandringsfällan totalt. Det är fullt möjligt att SD kan få över 20% när valet polariseras så SD framstår som enda alternativet för minskad invandring och att en sådan politik beskrivs av S som fascistisk. Min gamla mor som varit sosse i hjärtat fram till förra valet var skogstokig av att benämnas fascist och sa att hon haft besök av vänninor, damer i sjuttioårsåldern, som kallat Löfven för onämnbara saker! Om de väljargrupperna nu går till SD blir det rekordsiffror!
2014-12-07, 09:49
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Den uppkomna situtionen med ett extraval kan bli dödsstöten för de opinionsinstitut som återigen väljer att feltolka SD-stödet. Innan Socialdemokraterna gick ut med sin fascisttämpling av SD trodde jag att valresultatet kunde hamna på runt 17% för SD

Jag är benägen att hålla med. 15-18% kan det bli; blir det 20% eller över är det helt otroligt. Det kan visa sig att CrispyKreem får rätt iallafall

Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Fick fel om min överoptimistiska 15-20-prognos.

Det krävdes bara ett extraval för att knapra in det vi i september trodde skulle ta 4 år, till nästa reguljära val. Jag har sagt det innan, och säger det igen... Sverige är trögt men när svängningen kommer kan det gå oerhört fort!

Jag hoppas på ett valresultat runt 20% i mars. Realistiskt tror jag i intervallet 15-18%.
Senast redigerad av Nostradumbass 2014-12-07 kl. 09:59.
2014-12-07, 09:59
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Jag är benägen att hålla med. 15-18% kan det bli; blir det 20% eller över är det helt otroligt. Det kan visa sig att CrispyKreem får rätt iallafall

Det krävdes bara ett extraval för att knapra in det vi i september trodde skulle ta 4 år, till nästa reguljära val. Jag har sagt det innan, och säger det igen... Sverige är trögt men när svängningen kommer kan det gå oerhört fort!

Jag tror på ett valresultat mellan 15-20% i mars. Realistiskt i intervallet 15-17%.

Det är ofta så med politiska förändringar. De kan ta lång tid men när det väl händer så kan det gå snabbt. Ett bra ex. på det är när Sovjet föll.

Jag gissar på att SD får 17-18 % i nyvalet. De brukar ju som bekant vara underskattade i opinionsundersökningarna. Mer än så vore väldigt förvånande.
Mest troligt så faller något eller några av småpartierna ut ur riksdagen. Så det kan bli spännande.
2014-12-07, 10:06
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Det är ofta så med politiska förändringar. De kan ta lång tid men när det väl händer så kan det gå snabbt. Ett bra ex. på det är när Sovjet föll.

Jag gissar på att SD får 17-18 % i nyvalet. De brukar ju som bekant vara underskattade i opinionsundersökningarna. Mer än så vore väldigt förvånande.
Mest troligt så faller något eller några av småpartierna ut ur riksdagen. Så det kan bli spännande.

Det är svårt att säga om underskattningen består i OU, för vi hade ju ett val i september där valresultatet klädde av opinionsinstituten helt. Alla utom Sentio var helt åt helvete. Men det har skett en uppräkning av SD efter valet, och Yougov igår på nästan 18% (17.7) tyder på att nu gör dom någonting annorlunda.

Frågan är hur rätt de ligger, men vi kan iallafall anta mer rätt än förrut. Vi behöver mer tid för att kunna se trender om underskattningen består eller ej, och isåfall med ungefär hur mycket. Innan eftervalsjusteringen låg det på 3-5%-enheter fel.

Det borde vara mindre nu.
2014-12-07, 10:25
Medlem
Citat:
Det är svårt att säga om underskattningen består i OU, för vi hade ju ett val i september där valresultatet klädde av opinionsinstituten helt. Alla utom Sentio var helt åt helvete. Men det har skett en uppräkning av SD efter valet, och Yougov igår på nästan 18% (17.7) tyder på att nu gör dom någonting annorlunda.

Frågan är hur rätt de ligger, men vi kan iallafall anta mer rätt än förrut. Vi behöver mer tid för att kunna se trender om underskattningen består eller ej, och isåfall med ungefär hur mycket. Innan eftervalsjusteringen låg det på 3-5%-enheter fel.

Synd att inte Yougov kom någon mätning Okt-Nov.
Nu har man ingen uppfattning om de har ändrat viktning.
Man får avvakta tills Sentio kommer.
2014-12-07, 10:27
Medlem
svallerbyttans avatar
Citat:

Självklart har de viktat om SD och bör inte längre ligga så fel. Man ska komma ihåg att väljaropinionsundersökningarna för dessa företag bara är en bisyssla men till stor del återspeglar deras ansikte utåt. Att de medvetet skulle underskatta SD ser jag som uteslutet då de verkar i en förtroendebransch.
2014-12-07, 10:39
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floragatan
Med hänvisning till Åkessons (då förhoppningsvis avslutade) sjukskrivning skulle SD kanske kunna alternera mellan Karlsson och Åkesson.
Inget dumt förslag. Någon slags halvtidsjukskrivning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in