Citat:
Ursprungligen postat av
Studsboll
Den uppkomna situtionen med ett extraval kan bli dödsstöten för de opinionsinstitut som återigen väljer att feltolka SD-stödet. Innan Socialdemokraterna gick ut med sin fascisttämpling av SD trodde jag att valresultatet kunde hamna på runt 17% för SD, men nu verkar de som S gått rakt i invandringsfällan totalt. Det är fullt möjligt att SD kan få över 20% när valet polariseras så SD framstår som enda alternativet för minskad invandring och att en sådan politik beskrivs av S som fascistisk. Min gamla mor som varit sosse i hjärtat fram till förra valet var skogstokig av att benämnas fascist och sa att hon haft besök av vänninor, damer i sjuttioårsåldern, som kallat Löfven för onämnbara saker! Om de väljargrupperna nu går till SD blir det rekordsiffror!
Anekdoter likt dessa tycker jag är värdefulla. De ger intressant information.
Jag skulle misstänka att det finns en hel del pensionärer som gärna lägger rösten någon annanstans så länge Löven är partiledare.
Citat:
Ursprungligen postat av
ganglere2
Det är ofta så med politiska förändringar. De kan ta lång tid men när det väl händer så kan det gå snabbt. Ett bra ex. på det är när Sovjet föll.
Jag gissar på att SD får 17-18 % i nyvalet. De brukar ju som bekant vara underskattade i opinionsundersökningarna. Mer än så vore väldigt förvånande.
Mest troligt så faller något eller några av småpartierna ut ur riksdagen. Så det kan bli spännande.
Om det slutar bra så är det sannerligen spännande tider vi lever i och precis som du säger muren föll över en natt och Sovjet likaså.
Citat:
Ursprungligen postat av
Enoch.Thulin
Inget dumt förslag. Någon slags halvtidsjukskrivning.
Jag tror det vore ogenomtänkt att ha en partiledare och en statsministerkandidat som är halvtidssjukskriven eller att det ens finns en misstanke om att han inte är frisk.
Jag var verksam i Norge en hel del under perioden Bondevik. Visst några tyckte det var strongt att sjukskriva sig för utbrändhet men snacket på byn, hytta og fjell var snarare att det var ett svaghetstecken att inte klara hantera trycket som landets viktigaste person. I förhandlingar med andra länder kommer han alltid vara förloraren. Tänk Jimmie i samtal med Putin där Jimmie dyker upp hålögd i morgonrock bara för att ta det bildligt.
Antingen kommer Jimmie tillbaka 100% fräsch och frisk men lite klokare av var gränsen går eller så tar någon annan över partiledarposten. Inget säger att Jimmie måste arbeta så mycket som tidigare. Utöka gruppen lite och ta in mer hjälp i form av händer och hjärnor.
Ingen skugga över Jimmie! Han förefaller vara en hedersman och det han gjort och offrat för Sverige går knappast att beskriva. Han förtjänar att få statyer av sig resta över hela Sverige! HAN förtjänar i mina ögon dessutom en rejäl tilltagen livstidspension om han så önskar.