2014-12-06, 13:12
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Att Löven bildar regering själv med ynka 30%?
S kommer inte få högre än 27-28%.

Förtroendet undergrävs och uttalanden som det som Magdalena Andersson gjorde kommer att förstöra för S. Även Stefan Löfven gjorde ett djupt ignorant och arrogant framträdande i Skavlan senast.
Senast redigerad av lakritc 2014-12-06 kl. 13:22.
2014-12-06, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Kan tänka mig att det är en medveten manipulation att ge SD riktigt höga siffror just nu för att få sjuklövern att samarbeta och ställa in nyvalet.

Manipulation av vem?
2014-12-06, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Med sådana siffror är nyvalet i fara.
Ja men det finns bara ett sätt att undvika nyvalet nu och det är en storkoalition. Just nu är samarbetsklimatet mellan blocken på en historisk bottennivå. Anna Kinberg Batra vågar inte heller ingå en sådan koalition innan hon har partiets mandat som partiledare.

Alliansen skulle kunna lägga en misstroendeförklaring i riksdagen och hoppas att SD ska stödja den men även om så skulle ske så kan inte någon alliansregering bildas eftersom de rödgröna och sd skulle rösta emot. Det är alltså troligt att talmannen skulle misslyckas med alla sina statsministerkandidater och Löfven skulle ändå sitta kvar i en övergångsregering fram tills ett extraval hållits.

Som jag ser det går det knappt att undvika ett extra val nu.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Vi har ett färskt val bakom sig och det normala hade då varit att pröva om det går att bilda en annan regering.

Löfven kan inte respektera det valresultat som folket har avgivit och därför begär han att folket ska ändra sig i ett nytt val. Han borde istället inse att det är folket som bestämmer vilken politik som ska föras och rätta sig efter det valresultat vi har.

Visst den regeringen han borde prövat skulle ju varit en ren S-regering. Men uppenbarligen sorterades det alternativet bort. En regering med S och MP som S vill ha accepterades inte och då är det nyval som Löfvén valde. Det har inte med respekt att göra eller ej, det är ett helt ok alternativ med nyval. Det är likadant med att bryta riksdagspraxis, tyck vad man vill men det är ett legitimt alternativ som alla skall respektera.
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lottaberg
Manipulation av vem?

MSM.
2014-12-06, 13:16
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lottaberg
Manipulation av vem?
Yougov. Det är ju en konspirationsteori, men vi vet att konspirationer (människor som samtalar internt för att föra en gemensam agenda man inte är öppen med utåt) pågår hela tiden. Tycker 17,7% låter för högt. När det kommer från ett institut som är känt för att alltid undervärdera SD blir det extra märkligt.
Senast redigerad av baggebo1 2014-12-06 kl. 13:19.
2014-12-06, 13:17
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aboristen
Han utlyser nyval av en anledning: att krossa Alliansen. Han vet att KD och FP har väldigt liten odds att klara sig då de har väldigt få kärnväljare.

Socialdemokraterna klarar sig någorlunda i det här valet...

Det skulle nog vara bra för alliansen att bli av med åtminstone ett av småpartierna och i det här valet kan de bli det utan att vänstern kan bilda en regering som kan regera. Jag som i grunden är moderat skulle alltså gärna se att ett eller gärna två allianspartier åkte ut.

I sak kommer det inte förändra något från dagsläget, vänstern kommer sannolikt ändå inte kunna bilda någon starkare regering än idag.
2014-12-06, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
S kommer inte få högre än 27-28%.

Det tror inte jag heller men jag svarade på oytos inlägg om Löven inte utlyser extraval. I septembervalet fick de ca 30%.

Jag håller med dig om att S är på väg ner. 27-28% är kanske till och med ett bra valresultat för S i mars.
2014-12-06, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Kan tänka mig att det är en medveten manipulation att ge SD riktigt höga siffror just nu för att få sjuklövern att samarbeta och ställa in nyvalet.

Jag tänkte just skriva detta, att för första gången så kan det faktiskt finnas politiska drivkrafter bakom en hög SD-siffra också.

Om man starkt misstänker att opinionsundersökningar minst lika mycket handlar om opnionsbildning och påtryckningar på politiska företrädare så gäller det ju i konsekvensens namn åt båda håll.

Skenande skräcksiffror för SD kommer förvisso att vara starkt gynnsamt för partiet, men också göra ett extraval mer osannolikt. Om nyttan av det senare överväger skadan av det förra så gäller oytos lag inte längre.

Åtminstone kan bias nollas, så att SD:s siffror både skjuter över och under målet.
2014-12-06, 13:21
Bannlyst
Var är rejdar som hävdar att sd sjunker hela tiden? Har hans arbetsgivare gett upp?
2014-12-06, 13:25
Medlem
Elohirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Multikulti2
Var är rejdar som hävdar att sd sjunker hela tiden? Har hans arbetsgivare gett upp?

Hahaha, Reeeiijdaar, var är du? Är det inte roligt att skriva längre.
2014-12-06, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Ja men det finns bara ett sätt att undvika nyvalet nu och det är en storkoalition. Just nu är samarbetsklimatet mellan blocken på en historisk bottennivå. Anna Kinberg Batra vågar inte heller ingå en sådan koalition innan hon har partiets mandat som partiledare.

Alliansen skulle kunna lägga en misstroendeförklaring i riksdagen och hoppas att SD ska stödja den men även om så skulle ske så kan inte någon alliansregering bildas eftersom de rödgröna och sd skulle rösta emot. Det är alltså troligt att talmannen skulle misslyckas med alla sina statsministerkandidater och Löfven skulle ändå sitta kvar i en övergångsregering fram tills ett extraval hållits.

Som jag ser det går det knappt att undvika ett extra val nu.

Hoppas du har rätt. Men det är första gången någonsin jag blir bekymrad över att en mätning ger SD för höga siffror.

Hoppas media mörkar...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in