2014-12-06, 23:29
Medlem
TbbWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av commandaria
Biopappan Mohammed har som jag uppfattat det beskrivit Rami som en som smiter när vänner är i knipa..
Ändå skickades 7-åriga Yara dit på lösa boliner.
Någon slags kunskap om hur brodern Rami funkade och inte funkade måste väl Madleen ha haft. Om hon inte hade det så så förstår jag inte heller hennes agerande.
Att biomamman BARA SKULLE VITTNA OM HON FICK KOMMA TILL SVERIGE tar jag som intäkt för att hon inte i första hand sörjer sin torterade och mördade dotter.

Yaras pappa sa kanske detta utifrån att han inte agerade när Yara blev misshandlad? Han kanske inte tänkte så om Rami innan detta hände?
Citera
2014-12-06, 23:29
Medlem
aisha51s avatar
Till Bits, att din mamma lämnade bort dig var ju uppenbarligen inte bra för dig. Men du har förlåtit henne pga att hon inte kunde göra annat i den situationen.

Varför kan man inte se att även mammor kan ha egoistiska skäl för sina handlingar? Lever den myten kvar att mödrar är alltigenom goda och alltid tänker på barnets bästa?
Yaras mamma skickade mot sin vilja sjuåriga älsklingsdottern till kalla landet Sverige och till en kvinna som hon redan före resan såg som "dålig". Och hon hade inte hunnit prata med sin bror om att dottern skulle komma, det kom som en total överraskning för honom. Var det inte så?

Sen är det ju inte samma sak att låta en liten flicka åka iväg själv med främmande människor till ett annat land som att resa iväg som vuxen och lämna barnen kvar i sin hemmamiljö hos trygga släktingar.Som någon skrev.
Citera
2014-12-06, 23:30
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
1) Det har jag missat. Kan du förklara det mera? Tack.

gå tillbaka till mycket tidigt stadium i rapporteringen, orkar inte leta nu
Citera
2014-12-06, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Var inte så länge sedan även vi här i Sverige hade utvidgade familjer som bestod av släkten och grannar.
Det är sant och har inte lagt någon värdering i det jag skrivit. Jag vill bara belysa det faktum att Yaras mamma kanske inte agerar på samma sätt som en svensk mamma eftersom hon är uppfostrad i det kollektiva tänkandet.
Citera
2014-12-06, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Nja, det var inte jag som visste eller inte visste egentligen. Det var mera ett påpekande till den här nya bekantskapen med den brokiga bakgrunden att spekulation inte är fakta bara för att man väljer att TRO någon om gott.
Och omvänt, eller?
Naturligtvis är ett visst mått av skepsis alltid sunt och ofta nödvändigt, men att låta det ta det jättestora klivet till inte bara övernitiskt ifrågasättande utan också till en närmast manisk van- och misstro, det är inte så väldigt sunt.
Citera
2014-12-06, 23:49
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Du följer din agenda konsekvent
Nja, agenda är nog inte riktigt rätt ord. Jag säger bara vad jag tror och hur jag uppfattar olika saker-och försöker pussla ihop allt i hela denna tragiska historia till något som jag tror ligger så nära sanningen som möjligt. När det gäller bakgrunden till Yaras ankomst till Sverige och hennes föräldrars avsikter och planer känner jag att jag har alldeles för lite fakta för att kunna bilda mig någon uppfattning.
Citera
2014-12-06, 23:50
Medlem
Citat:
gå tillbaka till mycket tidigt stadium i rapporteringen, orkar inte leta nu

Orkar heller inte leta... men någon i början av tråden tog en "skärmdump" på Amanis fb, så vi fick en liten "titt" på eländet innan den släcktes ner.
Citera
2014-12-06, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfycius
Orkar heller inte leta... men någon i början av tråden tog en "skärmdump" på Amanis fb, så vi fick en liten "titt" på eländet innan den släcktes ner.
http://www.fildirekt.se/dl/1414306246.pdf
Citera
2014-12-07, 00:01
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfycius
Nej, Pethrus den här gången håller jag inte med dig i sak. Håller däremot med dig om innehållet i chatten inte var särskilt intressant för Madleen denna kväll. Jag har i tidigare inlägg ”analyserat” vad Amanis inlägg stod för egentligen (nu när vi vet vad som hände i kulisserna).

Jag är övertygad om att Madleen vetat mer än vad hon tillstår. Daglig kontakt med Amani som helt plötsligt tog tvärstopp. Hon måste väl undrat varför det inte gick att nå Amani och Rami. Även om hon trott på ”trafikolyckan” skulle hon säkert vilja veta mer om omständigheterna. Fanns väl ingen anledning att sluta kontakta dem. Madleens och Ramis föräldrar och bror visste mycket tidigare än ”tre månader” att Amani och Rami var misstänkta för mordet. Även Mohammed visste, ingen tvekan om det. Och att detta skulle undgått Madleen är uteslutet.

Minns ”hemma hos” fotona hos fam. Alnajjar i maj (svensk tidning?). Inte kommer väl media hem till någon för att ett barn har dött i en trafikolycka! Hela familjen måste haft en traumatisk tid på många sätt och jag tror inte att de skulle ha kunnat undanhålla fakta för Madleen. Mohammed och Madleen hade en agenda med att skicka Yara till Sverige, nu har dom en ny agenda och det är att utnyttja tragedin för att få stanna. Att förtiga är också en slags lögn.

"Jag N.N. lovar och försäkrar på heder och samvete, att jag skall vittna och giva tillkänna allt, vad jag i denna sak vet sant vara, utan att något därav förtiga eller något därtill tillägga eller däri ändra."
(källa Wikipedia)
Tack för att du korrigerar mig. Jag har letat fram en av dessa artiklar (från 9 maj) och där framgår helt klart att familjen - och givetvis även Madleen - tidigt visste att Yara blivit mördad:

"Det dröjde sex dagar efter dödsfallet den första maj, men nu har polisen hört av sig till den sörjande familjen - som tidigare hade fått alla uppgifter om det misstänkta mordet ryktesvägen."
Källa: http://www.expressen.se/kvallsposten/polisen-ringde-yaras-familj--efter-sex-dagar/

Uppgiften i någon tidning om att det var först i slutet av juli som Mohammed berättade för Madleen att hennes bror och svägerska var misstänkta för mordet är alltså helt klart felaktig.

Men jag tror ändå att det kan ha varit svårt att långt efteråt minnas detaljer i en så intetsägande chatt. För mig skulle det i alla fall ha varit det.
Senast redigerad av Pethrus 2014-12-07 kl. 00:08.
Citera
2014-12-07, 00:04
Medlem
bits1975s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aisha51
Till Bits, att din mamma lämnade bort dig var ju uppenbarligen inte bra för dig. Men du har förlåtit henne pga att hon inte kunde göra annat i den situationen.

Varför kan man inte se att även mammor kan ha egoistiska skäl för sina handlingar? Lever den myten kvar att mödrar är alltigenom goda och alltid tänker på barnets bästa?
Yaras mamma skickade mot sin vilja sjuåriga älsklingsdottern till kalla landet Sverige och till en kvinna som hon redan före resan såg som "dålig". Och hon hade inte hunnit prata med sin bror om att dottern skulle komma, det kom som en total överraskning för honom. Var det inte så?

Sen är det ju inte samma sak att låta en liten flicka åka iväg själv med främmande människor till ett annat land som att resa iväg som vuxen och lämna barnen kvar i sin hemmamiljö hos trygga släktingar.Som någon skrev.

Men Madleen verkar ju ha blivit lite överkörd i den frågan, dels när Amani gjorde reklam för sig själv och utmålade sig som en jättepålitlig människa, som det verkade, och när Madleens mamma också lade sig i, och vem vet, kanske drev fler människor på? Bara att tänka på att Yaras mamma inte skulle ha brytt sig om henne och bara utnyttjat sin dotter känns helt overkligt, det förekommer ju såklart, när mammor medvetet skadar och utnyttjar sina barn, men då är det väl fråga om psykiska sjukdomar hos mammorna? Eller som de här läskiga hedersmordsfallen där bröder och pappor blir helt koko.
Madleen verkar efter omständigheterna som en normal förtvivlad mamma, det lilla man fick se. Sedan gör det fruktansvärt ont att ta in att inte ens Yaras egen mamma skulle ha brytt sig om henne, då tappar man verkligen tron på mänskligheten, det blir liksom ingen ände på eländet, någonstans.
Citera
2014-12-07, 00:05
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Och omvänt, eller?
Naturligtvis är ett visst mått av skepsis alltid sunt och ofta nödvändigt, men att låta det ta det jättestora klivet till inte bara övernitiskt ifrågasättande utan också till en närmast manisk van- och misstro, det är inte så väldigt sunt.

Nej. Det har jag aldrig påstått heller. Nu var det så att det var den "negativa" ståndpunkten som var under attack och det blev väldigt mycket ryggkliande bland de "positiva". När det blir ryggkliande bland de negativa är ni positiva väldigt snara med att påpeka det. Jag tyckte att det var på sin plats att påpeka att även välvilliga spekulationer är just spekulationer. Bara välviljan i sig tillför inget av bestående värde. Eller hur? Lika lite som ren illvilja gör. Nöjd?
Citera
2014-12-07, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Skulle du själv inte greppa efter de möjligheterna om du kunde? Jag tror att jag skulle gjort det. Det är förstås endast spekulation då jag aldrig levt så som dem.

Det bor 2 miljoner människor i Gaza, så det är bevisligen möjligt att bo där. Av de 2 miljonerna är det bara en bråkdel som kan ta sig därifrån. De får nöja sig med det omständigheterna erbjuder, liksom massor med människor på jorden som har en lägre levnadsstandard än vi i Sverige

Nej, med den kunskap jag har om barns psykologiska behov och att de mår bättre om de får ha sina föräldrar även om situationen är farlig, än om de separeras från föräldrarna, så tror jag inte att jag skulle greppa möjligheterna.

Jag skulle inte heller skaffa mig 4 barn under 7 års tid om mina livsvillkor var problematiska. Jag skulle hellre satsa på att båda föräldrarna kunde få en inkomst och med färre barn skulle alla ha det bättre. Min familj skulle kunna bo kvar i närheten av sin släkt, kunna språket och känna till hur samhället fungerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in