Citat:
Ursprungligen postat av
Pethrus
Jag har svårt att uppfatta det som några medvetna lögner utan tror snarare att Madleen helt enkelt inte minns just denna chatt och exakt vad Amani sa då - och jag tycker inte att det är så konstigt alls.
Madleen chattade med Amani och Yara många gånger. När hon och Amani skrev till varandra sista gången så var det lite blandat småprat under ca 20 minuter. Ingenting viktigt. Amani berättade att de alla var trötta efter Landskronaresan, att Yara sov, att pojkarna var jobbiga, att Amani var alldeles slut etc etc. Inget som sas var speciellt på något vis. De hade chattat med varandra även dagen innan - även då om Landskronaresan och tröttheten efteråt. Det fanns ingen som helst anledning för Madleen att lägga något av det som sas på minnet. I hennes ögon var det bara lite prat om ditt och datt.
När Madleen två dagar senare fick veta att Yara var död fanns det ingen anledning för henne att sätta Yaras död i samband med Amani eller deras samtal på onsdagskvällen. Enligt vad hon fick veta hade ju Yara omkommit i en trafikolycka som såvitt hon kunde förstå måste ha skett dagen därpå.
När hon slutligen, efter ytterligare tre månader, fick reda på hur Yara dött och att Amani och Rami var misstänkta för att ha dödat henne hade det gått så lång tid sedan den sista chatten med Amani att det redan då måste ha varit helt omöjligt för henne att erinra sig vad som sagts i just den konversationen, som då den ägde rum inte hade någon speciell betydelse alls och inte innehöll något att lägga på minnet.
Så när Madleen i polisförhöret - ett halvår efter Yaras död och nämnda chatt - säger sig inte minnas "exakt denna chatten" eller en kommentar som Amani gjort om att hon smällt till Adnan så tror jag att hon är helt uppriktig.
Nej, Pethrus den här gången håller jag inte med dig i sak. Håller däremot med dig om innehållet i chatten inte var särskilt intressant för Madleen denna kväll. Jag har i tidigare inlägg ”analyserat” vad Amanis inlägg stod för egentligen (nu när vi vet vad som hände i kulisserna).
Jag är övertygad om att Madleen vetat mer än vad hon tillstår. Daglig kontakt med Amani som helt plötsligt tog tvärstopp. Hon måste väl undrat varför det inte gick att nå Amani och Rami. Även om hon trott på ”trafikolyckan” skulle hon säkert vilja veta mer om omständigheterna. Fanns väl ingen anledning att sluta kontakta dem. Madleens och Ramis föräldrar och bror visste mycket tidigare än ”tre månader” att Amani och Rami var misstänkta för mordet. Även Mohammed visste, ingen tvekan om det. Och att detta skulle undgått Madleen är uteslutet.
Minns ”hemma hos” fotona hos fam. Alnajjar i maj (svensk tidning?). Inte kommer väl media hem till någon för att ett barn har dött i en trafikolycka! Hela familjen måste haft en traumatisk tid på många sätt och jag tror inte att de skulle ha kunnat undanhålla fakta för Madleen. Mohammed och Madleen hade en agenda med att skicka Yara till Sverige, nu har dom en ny agenda och det är att utnyttja tragedin för att få stanna. Att förtiga är också en slags lögn.
"Jag N.N. lovar och försäkrar på heder och samvete, att jag skall vittna och giva tillkänna allt, vad jag i denna sak vet sant vara,
utan att något därav förtiga eller något därtill tillägga eller däri ändra."
(källa Wikipedia)