2014-12-06, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Rami verkar haft en "easy-going" attityd, helt korrekt. Han verkar ha skitit i det mesta och ägnat sig åt sig själv. Och sin yttre självbild. Som jag ser det.

Men. Det bilden började krackelera.

Sakta men säkert.

Med tanke på den uppblåsbara yttre bilden av sig själv han visat för omvärlden, var det säkert svårsmält.

Det var antagligen för Rami omöjligt att smälta att han satt fast i Karlskrona där han plockats ner/ "förnedrats" och det stegrande relationskaoset ovanpå det gjorde honom ursinnig och tog ut det där han hade ett övertag-hemma på främst Yara!
Citera
2014-12-06, 22:55
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Vi har haft barnvakt till våra barn ibland och där någon av dem varit ledsen vid tillfälle och saknat oss som föräldrar. Vu har då på telefon sagt att "det går över, vi kommer om några veckor".
Borde vi åkt hem? Barnvakten (mina svärföräldrar) kan ju gjort ungen illa? Eller gjorde vi som föräldrar gör mest- lugnar våra barn och säger att det kommer bli bra?
Hade vi varit svin och skitföräldrar om vårt barn dog där och då under dessa veckor?

Möjligt. Om ni hade vetat att dina svärföräldrar var opålitliga och av dålig karaktär i största allmänhet. Också ifall dina svärföräldrar levt under dödshot från tokiga medlemmar i er omfångsrika släkt, med förgreningar över halva världen, som för att fullfölja sina plikter mot Gud och sedan århundraden avlidna anförvanters hederskodex. Då hade jag tyckt att ni var dåliga förälder som valde att bortse från alla dessa riskfaktorer för att få er egen stund i solen.
Citera
2014-12-06, 22:57
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Du får gärna göra som du vill. Själv är jag vetgirig och när ett hopp om att rättvisan ska segra på någon punkt i denna gruvliga historia. Den rättvisa jag hoppas på är att hela detta motbjudande patrask som utnyttjade en liten flicka för sina egna syften blir utvisade snarast möjligt. Så ja, jag fortsätter jiddra om bakgrunder och beslutsunderlag ett tag till. Jag tar inte illa upp om du eller någon annan väljer att ignorera mig.

Väl så.
Jag skrev det jag skrev av den anledningen att du dessförinnan påpekat att någon annan inte visste mer än dig när det gällde Yaras bioföräldrar
Citera
2014-12-06, 23:00
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rompetroll
Tack Remark! Skönt att höra. Det räcker så väl att ETT barn fått lida och att vårt samhälle inte gjorde vad dom borde ha gjort. Om så hade varit fallet hade troligen Yara levt idag.
Men kanske skulle det vara dags för ett "lex Yara" som kunde få socialförvaltningarna att tänka lite mer på anmälningar?

F.ö. vet jag att vi ser båda ser på detta på samma sätt. Med just Yara i centrum.

Jag ställde tidigare frågan om någon vet vad syskonen till Yara för för stöd och stimulans nu när de är här. Du kanske vet`För Yara kan ingen göra något längre, men hennes syskon borde få hjälp tycker jag. Hemskt om de sitter framför tecknad film på ett hotellrum hela dagarna.
Citera
2014-12-06, 23:02
Medlem
Citat:
Du följer din agenda konsekvent och det tycker jag är hedervärt av dig. Men:

Något i den där konversationen var så pass störande att:

1. Man raderade den (tämligen omgående) att vi kan ta del av den beror enbart på att rättstekniker plockat fram den från värdservern. Varför?

2. Madleen blir märkbart stressad när denna konversation (som hon väl trodde att ingen "obehörig" kände till) kommer på tal under förhöret, hon får svimningskänslor, börjar prata engelska och svamla osammanhängande. Varför?

3. Mohammed som normalt inte hade någon koll på dessa kvinnobestyr i form av samtal vet av någon anledning bestämt att just den dagen hade varken han eller Madleen kontakt med någon i hushållet Madi/Ashour. Varför?

Dessa punkter utgör mina huvudsakliga invändningar mot din tolkning

Ps. Tror att varje normal förälder har väldigt klara minnesbilder av vad man gjorde och inte gjorde vid tiden för ens barns död. Det är en ingrediens i det som brukar kallas samvetskval. Att Madleen inte fick veta vad som hänt förrän efter tre månader VET jag att du inte tror på själv. Så imbecill är du inte. Och där tappade du i mina ögon en del av den där hedervärdheten jag nämnde allra först

1) Det har jag missat. Kan du förklara det mera? Tack.
Citera
2014-12-06, 23:09
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Möjligt. Om ni hade vetat att dina svärföräldrar var opålitliga och av dålig karaktär i största allmänhet. Också ifall dina svärföräldrar levt under dödshot från tokiga medlemmar i er omfångsrika släkt, med förgreningar över halva världen, som för att fullfölja sina plikter mot Gud och sedan århundraden avlidna anförvanters hederskodex. Då hade jag tyckt att ni var dåliga förälder som valde att bortse från alla dessa riskfaktorer för att få er egen stund i solen.

"Möjligt" skriver du. Det tolkar jag som att du inte hävdar med emfas att jag skulle varit en skitförälder.
Klokt av dig eftersom du inte och har hela bilden. Ungefär som i fallet med Yaras biomamma
Citera
2014-12-06, 23:10
Medlem
Citat:
Jag ställde tidigare frågan om någon vet vad syskonen till Yara för för stöd och stimulans nu när de är här. Du kanske vet`För Yara kan ingen göra något längre, men hennes syskon borde få hjälp tycker jag. Hemskt om de sitter framför tecknad film på ett hotellrum hela dagarna.

Ingen aning. Men jag utgår från att hela familjen får allt stöd dom behöver.

Att dom behöver det är väl ingen som tvivlar om.

Jag måste säga att dom orkade bevista rättegången en dag är en prestation.
Citera
2014-12-06, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Varför just på benen? Är det vanligt när det gäller hustrumisshandel? Brukade Rami sparka till Amani när hon gick förbì? Ett märke som kan vara ett skoavtryck fanns på Yara.

En del av blåmärkena på Amani var ju några dagar gamla och kan inte ha uppstått för att Yara värjde sig den 30 april. Men kan de ha uppstått tidigare genom att Yara har sparkat på Amani när Amani höll fast Yara och slog henne?

Hur förklarar Amani dessa blåmärken?

Skadorna på benen kan ha uppstått av Amani själv om hon ursinnigt slagit omkring sig med den hoptvinnade skarvsladden om den hon slog på befann sig på golvet.
Citera
2014-12-06, 23:26
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Väl så.
Jag skrev det jag skrev av den anledningen att du dessförinnan påpekat att någon annan inte visste mer än dig när det gällde Yaras bioföräldrar

Nja, det var inte jag som visste eller inte visste egentligen. Det var mera ett påpekande till den här nya bekantskapen med den brokiga bakgrunden att spekulation inte är fakta bara för att man väljer att TRO någon om gott.
Citera
2014-12-06, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Jag har svårt att uppfatta det som några medvetna lögner utan tror snarare att Madleen helt enkelt inte minns just denna chatt och exakt vad Amani sa då - och jag tycker inte att det är så konstigt alls.

Madleen chattade med Amani och Yara många gånger. När hon och Amani skrev till varandra sista gången så var det lite blandat småprat under ca 20 minuter. Ingenting viktigt. Amani berättade att de alla var trötta efter Landskronaresan, att Yara sov, att pojkarna var jobbiga, att Amani var alldeles slut etc etc. Inget som sas var speciellt på något vis. De hade chattat med varandra även dagen innan - även då om Landskronaresan och tröttheten efteråt. Det fanns ingen som helst anledning för Madleen att lägga något av det som sas på minnet. I hennes ögon var det bara lite prat om ditt och datt.

När Madleen två dagar senare fick veta att Yara var död fanns det ingen anledning för henne att sätta Yaras död i samband med Amani eller deras samtal på onsdagskvällen. Enligt vad hon fick veta hade ju Yara omkommit i en trafikolycka som såvitt hon kunde förstå måste ha skett dagen därpå.

När hon slutligen, efter ytterligare tre månader, fick reda på hur Yara dött och att Amani och Rami var misstänkta för att ha dödat henne hade det gått så lång tid sedan den sista chatten med Amani att det redan då måste ha varit helt omöjligt för henne att erinra sig vad som sagts i just den konversationen, som då den ägde rum inte hade någon speciell betydelse alls och inte innehöll något att lägga på minnet.

Så när Madleen i polisförhöret - ett halvår efter Yaras död och nämnda chatt - säger sig inte minnas "exakt denna chatten" eller en kommentar som Amani gjort om att hon smällt till Adnan så tror jag att hon är helt uppriktig.

Nej, Pethrus den här gången håller jag inte med dig i sak. Håller däremot med dig om innehållet i chatten inte var särskilt intressant för Madleen denna kväll. Jag har i tidigare inlägg ”analyserat” vad Amanis inlägg stod för egentligen (nu när vi vet vad som hände i kulisserna).

Jag är övertygad om att Madleen vetat mer än vad hon tillstår. Daglig kontakt med Amani som helt plötsligt tog tvärstopp. Hon måste väl undrat varför det inte gick att nå Amani och Rami. Även om hon trott på ”trafikolyckan” skulle hon säkert vilja veta mer om omständigheterna. Fanns väl ingen anledning att sluta kontakta dem. Madleens och Ramis föräldrar och bror visste mycket tidigare än ”tre månader” att Amani och Rami var misstänkta för mordet. Även Mohammed visste, ingen tvekan om det. Och att detta skulle undgått Madleen är uteslutet.

Minns ”hemma hos” fotona hos fam. Alnajjar i maj (svensk tidning?). Inte kommer väl media hem till någon för att ett barn har dött i en trafikolycka! Hela familjen måste haft en traumatisk tid på många sätt och jag tror inte att de skulle ha kunnat undanhålla fakta för Madleen. Mohammed och Madleen hade en agenda med att skicka Yara till Sverige, nu har dom en ny agenda och det är att utnyttja tragedin för att få stanna. Att förtiga är också en slags lögn.

"Jag N.N. lovar och försäkrar på heder och samvete, att jag skall vittna och giva tillkänna allt, vad jag i denna sak vet sant vara, utan att något därav förtiga eller något därtill tillägga eller däri ändra."
(källa Wikipedia)
Citera
2014-12-06, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Skadorna på benen kan ha uppstått av Amani själv om hon ursinnigt slagit omkring sig med den hoptvinnade skarvsladden om den hon slog på befann sig på golvet.

Det "mesta" verkat skett i garderoben. I golvhöjd.

Där fanns också en dammsugare bland bråtet.

Att Amani skadat sig själv är inte otroligt.
Citera
2014-12-06, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Det är svårt oss att fatta att hela världen inte är som vi. Det finns länder och kulturer där kollektivet är det viktiga, inte individen. Madleen sitter inte på psyket. H

Var inte så länge sedan även vi här i Sverige hade utvidgade familjer som bestod av släkten och grannar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in