Citat:
Ursprungligen postat av
Pethrus
Jag har svårt att uppfatta det som några medvetna lögner utan tror snarare att Madleen helt enkelt inte minns just denna chatt och exakt vad Amani sa då - och jag tycker inte att det är så konstigt alls.
Madleen chattade med Amani och Yara många gånger. När hon och Amani skrev till varandra sista gången så var det lite blandat småprat under ca 20 minuter. Ingenting viktigt. Amani berättade att de alla var trötta efter Landskronaresan, att Yara sov, att pojkarna var jobbiga, att Amani var alldeles slut etc etc. Inget som sas var speciellt på något vis. De hade chattat med varandra även dagen innan - även då om Landskronaresan och tröttheten efteråt. Det fanns ingen som helst anledning för Madleen att lägga något av det som sas på minnet. I hennes ögon var det bara lite prat om ditt och datt.
När Madleen två dagar senare fick veta att Yara var död fanns det ingen anledning för henne att sätta Yaras död i samband med Amani eller deras samtal på onsdagskvällen. Enligt vad hon fick veta hade ju Yara omkommit i en trafikolycka som såvitt hon kunde förstå måste ha skett dagen därpå.
När hon slutligen, efter ytterligare tre månader, fick reda på hur Yara dött och att Amani och Rami var misstänkta för att ha dödat henne hade det gått så lång tid sedan den sista chatten med Amani att det redan då måste ha varit helt omöjligt för henne att erinra sig vad som sagts i just den konversationen, som då den ägde rum inte hade någon speciell betydelse alls och inte innehöll något att lägga på minnet.
Så när Madleen i polisförhöret - ett halvår efter Yaras död och nämnda chatt - säger sig inte minnas "exakt denna chatten" eller en kommentar som Amani gjort om att hon smällt till Adnan så tror jag att hon är helt uppriktig.
Du följer din agenda konsekvent och det tycker jag är hedervärt av dig. Men:
Något i den där konversationen var så pass störande att:
1. Man raderade den (tämligen omgående) att vi kan ta del av den beror enbart på att rättstekniker plockat fram den från värdservern. Varför?
2. Madleen blir märkbart stressad när denna konversation (som hon väl trodde att ingen "obehörig" kände till) kommer på tal under förhöret, hon får svimningskänslor, börjar prata engelska och svamla osammanhängande. Varför?
3. Mohammed som normalt inte hade någon koll på dessa kvinnobestyr i form av samtal vet av någon anledning bestämt att just den dagen hade varken han eller Madleen kontakt med någon i hushållet Madi/Ashour. Varför?
Dessa punkter utgör mina huvudsakliga invändningar mot din tolkning
Ps. Tror att varje normal förälder har väldigt klara minnesbilder av vad man gjorde och inte gjorde vid tiden för ens barns död. Det är en ingrediens i det som brukar kallas samvetskval. Att Madleen inte fick veta vad som hänt förrän efter tre månader VET jag att du inte tror på själv. Så imbecill är du inte. Och där tappade du i mina ögon en del av den där hedervärdheten jag nämnde allra först