2014-11-13, 09:23
Medlem
pellenicklass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Personlig tränare , då säger man "min PT" som om det vore världens naturligaste sak
Att ha "sin" bagare. Eller slaktare. "Min slaktare brukar säga.."
Lång halsduk eller scarf på män
Färgglada byxor på män över 60
Att säga "vårt land" om sin sommarstuga
Alla former av "vinresor"
Så det är alltså tacky med halsduk på män?
Citera
2014-11-13, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantalus
Aha, da forstar jag dig battre. Ja, om man tolkar "anpassa sig" i vid bemarkelse - en inre (varderingar, sjalvfortroende, djup och akta kansla av att "det ar har och ingen annanstans jag egentligen hor hemma") och yttre (tal, kladstil, karisma, beteende, intressen, pengar och andra resurser) klassresa sa att saga - da kan en person med ganska hog sannolikhet aven pa sikt accepteras av andra i klubben. Sedan har en parla alltid flera lager.

Så råkar ju överklass vara en sociologisk beteckning också, inte en hop kloner som delar både garderob och livsåskådning. Då pratas det om en futtig svensk/stockholmsk subkultur, snarare.
Citera
2014-11-13, 22:34
Medlem
Benämna sitt hem som "casa *efternamn*" exempelvis "casa Mannerfeldt".
Checka in för "fredagsmys på casa Mannerfeldt" på Facebook.
Byta efternamn till ett taget namn för att det ska låta finare.
Åka på semester till Turkiet eller Thailand, knarka gärnet på krogrundorna, spamma sönder Instagram och Facebook med bilder på halvskabbig mat och hur de "upplever den inhemska kulturen" genom att gå på en guidad tur utan att interagera med den faktiska lokalbefolkningen.
Vara closet junkies/drunks.
Drabbas av världens moralpanik när någon någonsin knarkar.
Ha en meningslös mellanchefsposition på ett stort företag.
"Socioekonomiskt starka kvinnor"
Buskisbdsm!

Några tankar kring ämnet.
Citera
2014-11-13, 22:40
Medlem
Rigor Mortiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo
Att skryta på Facebook och Twitter om att man skänker pengar till välgörenhetsorganisationer tycker jag är väldigt typiskt för medelklassen. Särskilt när det sker direkt i anslutning till någon stor naturkatastrof.
Ofta försöker folk dölja sitt skryt genom att baka in det i en uppmaning till andra om att skänka pengar.

Ser ofta ut ungefär såhär:

Att skänka pengar till välgörenhet är såklart behjärtansvärt, men att skryta om det för att själv framstå som god och givmild är tacky.
Precis min uppfattning. Jag stör mej så på det här självförhärligande beteendet på Facebook. Skulle aldrig skylta med vad jag stöder.
Citera
2014-12-05, 18:16
Medlem
exquisitelys avatar
Gigantisk studsmatta i trädgården.
Citera
2014-12-05, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exquisitely
Gigantisk studsmatta i trädgården.

Medelklass, ja. Tacky medelklass, nej.
Citera
2014-12-06, 08:33
Medlem
exquisitelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Medelklass, ja. Tacky medelklass, nej.

När något blir en slags nervös och ibland menlös standard - då blir det tacky enligt mig.
Tex att äga en bil avsedd för svår terräng när du bor i ett villaområde. Eller har en köksö med en rund diskho som aldrig används eftersom diskbänken redan har två hoar.Eller varför inte ett överflöd av matplatser i och runt huset? Matbord, köksö med barstolar, utemöbler vid entrén, utemöbler på baksidan, matbord i uterummet osv. Hur många sittplatser behöver en normalstjärtad familj? Eller de som har avancerade knivar sittandes på evig timeout på en magnetlist?
Citera
2014-12-06, 10:45
Medlem
Isnatts avatar
Plocka oliver i Italien i oktober. '-Vi har ett ställe vi alltid åker till, så går vi där på kullarna och plockar och det är såå rofyllt. Det finns inget wifi och facebook där inte!'
Ändå postas det bilder på en flåsig 55-åring som står och stödjer sig på knät i nåt jävla fält.
En bekant som gav mig en flaska olja sa dessutom att 'den är verkligen lokalodlad!'
Det är den väl inte?
Jo.
Nej, den är ju från Italien. Vi är i Sverige nu. Den är inte lokalodlad..
Jo, där nere är den det.

Haha, vad fan..

Att ge kurser i udda ämnen i present. '-När Thomas fyllde år så gav vi honom en kurs i hur man murar en ugn, hos Victor Westvall, förstår du. Thomas älskar ju att grilla och dona där ute så, ja, det tänkte vi att han skulle uppskatta!'
Eller: '-Thomas? Nej, han är hos Fällmans och går styckkurs i nötkreatur, kommer hem i eftermiddag, ska jag be att han ringer dig?'
Citera
2014-12-06, 11:55
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pellenicklas
Så det är alltså tacky med halsduk på män?

Nej, men i kombination med andra markörer, t ex att som äldre man ha färgglada lite för tighta byxor, att ha jättelång halsduk där halva är "bohemiskt" kastad bakom axeln eller ha en gigantisk scarf som ligger som ett puffet fågelbo kring halsen på en, att alla ens kläder ser lite för nya ut, att vara lite för solbränd, att se ut typ som man själv och frugan är uppklädda när de går på stan och handlar osv.
Citera
2014-12-06, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exquisitely
När något blir en slags nervös och ibland menlös standard - då blir det tacky enligt mig.
Tex att äga en bil avsedd för svår terräng när du bor i ett villaområde. Eller har en köksö med en rund diskho som aldrig används eftersom diskbänken redan har två hoar.Eller varför inte ett överflöd av matplatser i och runt huset? Matbord, köksö med barstolar, utemöbler vid entrén, utemöbler på baksidan, matbord i uterummet osv. Hur många sittplatser behöver en normalstjärtad familj? Eller de som har avancerade knivar sittandes på evig timeout på en magnetlist?

Det håller jag delvis med om, men jag ser inte hur en studsmatta passar in i den kategorin. Den är dels inte dyr, så det är ingenting man köper som en statussymbol, och dels används den ju av barnen, så det är ingenting "onödigt" heller. Det är en användbar leksak till barnen för en relativt billig peng.

Som jag ser det så hade det snarare varit tacky att av estetiska skäl inte ha en studsmatta trots att barnen vill. Att man är så ängslig över hur trädgården ser ut att man inte kan kosta på sig att glädja barnen eftersom det förstör den "perfekta" trädgården/imagen.
Citera
2014-12-06, 14:44
Medlem
swimp78s avatar
Jag tycker man ska skilja "typiskt medelsvensson" från "typiskt medelklass".

När man pratar om vad som är typiskt för "medelklass" brukar man väl syfta på den socioekonomiska övre medelklassen med vissa ambitioner socialt och estetiskt.

Medelsvensson har studsmattor, uppblåsbara pooler, gillar att grilla, åker till thailand osv. Men det är inte vad jag skulle ha i en tråd om "typisk medelklass".
Citera
2014-12-06, 18:36
Medlem
Förmodad status-hierarki, om man inte problematiserar med kulturellt kapital och sånt;

Här är en kategori med överklass, som har olika segment, orka.
Tror-sig-vara-bättre-än-medelklassen
True medelklass
Olika sorters låg klass.

Att skriva i den här tråden är ett definitivt tecken på att man är i "tror-sig-vara-bättre-än-medelklassen"-klassen. Det är, av alla olika typer, den värsta. Rimliga människor har inte ett överdrivet behov av att associera varor/livsstil/utseende/osv med "klass". De enda klasserna som finns, i mina ögon, är a) de som nojar sig om klass-som-status och b) de som bara är sköna.

De som har en tepanyaki-häll kan vara både a och b. Men de som skriver i den här tråden är, iaf merparten att döma av inläggen här, #a.

Grattis, alla.

Läs följande:
Jag äter just nu 300g ekologiskt råris ur en gryta.
Bor i ljusochfräsch-lägenhet centralt i stan.
Jag dricker cola zero som jag köpte på hemmakväll.
Jag har samlat mina pennor i en glasburk från Voluspa.
Min badrumsvåg är av minimalistisk, Svensk design.
Jag har mjukisbyxor på stan ibland.

Ärligt, nu, hur läste du detta? Om du febrilt utläste varje mening som cues om min plats i den sociala hierarkin och försöker ge mig en status-diagnos, är du en looser och #a. Ofrånkompligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in