Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2014-12-05, 01:40
Medlem
Jag har länge letat efter den här "riksbunkern" men har på senare år lagt ner sökandet. Dels för att jag har insett att jag inte kommer hitta den.. allting leder bara tillbaka där jag var.
Har dock hittat ett intressant ställe som jag misstänker kan vara nått, nämner det i tidigare inlägg med dålig respons..

Lägger min största tid på att söka upp platser som civilförsvaret skulle ha används sig av vid krig.
HC - Djurnamn. ja ni fattar nog

Men ägnar några timmar på kvällarna att söka ibland.. just efter riksbunkern, har läst den tidigare tråden från 2005. utan nått vettigt

Ska gå igenom denna tråden, men den är så enorm!
Citera
2014-12-05, 06:55
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberDay
Jag har länge letat efter den här "riksbunkern" men har på senare år lagt ner sökandet. Dels för att jag har insett att jag inte kommer hitta den.. allting leder bara tillbaka där jag var.
Har dock hittat ett intressant ställe som jag misstänker kan vara nått, nämner det i tidigare inlägg med dålig respons..

Lägger min största tid på att söka upp platser som civilförsvaret skulle ha används sig av vid krig.

Men ägnar några timmar på kvällarna att söka ibland.. just efter riksbunkern, har läst den tidigare tråden från 2005. utan nått vettigt

I ditt fall ser det ut att kunna vara värt det...
Citera
2014-12-05, 09:18
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:

Har du följt tråden från 2005 utan att lyckats lokalisera någon av dom berörda platserna?.

Kör på civilförsvaret du, finns många fler att finna, dock är många plomberade..
Citera
2014-12-05, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenSomSoker
Har du följt tråden från 2005 utan att lyckats lokalisera någon av dom berörda platserna?.

Kör på civilförsvaret du, finns många fler att finna, dock är många plomberade..
Inte direkt följt den från början, Bara tittat in någon gång ibland..
Har lagt ner den största delen av sökandet efter riksbunkern..

finns massvis med Hc anläggningar som inte är låsta. men tyvärr så är dom väldigt sönderslagna och ner kluddade med färg! småungar!

Men nog har man sprungit på endel SO skyddade platser. nämner inga här.
men det är häftigt att google har redigerat om hela skogsområdet där dom ligger så det ser ut som skog bara
Citera
2014-12-05, 23:07
Medlem
Pansararmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenSomSoker

Redan innan den första RB-tråden skapades så visste jag vart Sveriges fyra uppehållsplatser i berg låg redan då. Jag började min militära karriär som vagnchef på en stridsvagn i Strängnäs. Därav mitt nick som Pansararmen. Men sedan fortsatte jag och pluggade offixershögskolan, hamnade efter fullförd utbildning i Bålsta. Ni kan gissa vart... Ett par år senare fortsatte karriären i Örebro. För att göra en lång historia kort så har jag varit ansvarig för fredsdriften i RB60... Med andra ord vaktmästaren. Fråga mig gärna frågor.
Citera
2014-12-05, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pansararmen
Redan innan den första RB-tråden skapades så visste jag vart Sveriges fyra uppehållsplatser i berg låg redan då. Jag började min militära karriär som vagnchef på en stridsvagn i Strängnäs. Därav mitt nick som Pansararmen. Men sedan fortsatte jag och pluggade offixershögskolan, hamnade efter fullförd utbildning i Bålsta. Ni kan gissa vart... Ett par år senare fortsatte karriären i Örebro. För att göra en lång historia kort så har jag varit ansvarig för fredsdriften i RB60... Med andra ord vaktmästaren. Fråga mig gärna frågor.

Kort fråga: Är det över nu?
Citera
2014-12-06, 01:04
Medlem
Citat:

Hur ser anläggningen i lillstup ut och hur stor är den? Vilket syfte fyller den?
Citera
2014-12-06, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorasUE
Hur ser anläggningen i lillstup ut och hur stor är den? Vilket syfte fyller den?
Anläggningen Lillstup i Mockfjärd eller "stopet" som det kallas har jag vart ner i, och det är en ganska intressant plats. Jag tror inte att det bara är en kraftstation bakom allting

Med tanke på att jag blev nästan bortdragen av dom ansvariga när jag gick in på ett ställe där vi inte skulle gå...

när du kommer in genom den stora huvudporten, så är det ca 100 meter tills tunneln svänger till höger. Där inne vill jag undersöka!
fortsätter du rakt ner kommer du till en stor generatorhall..
Citera
2014-12-06, 10:01
Medlem
Citat:
Anläggningen Lillstup i Mockfjärd eller "stopet" som det kallas har jag vart ner i, och det är en ganska intressant plats. Jag tror inte att det bara är en kraftstation bakom allting

Med tanke på att jag blev nästan bortdragen av dom ansvariga när jag gick in på ett ställe där vi inte skulle gå...

när du kommer in genom den stora huvudporten, så är det ca 100 meter tills tunneln svänger till höger. Där inne vill jag undersöka!
fortsätter du rakt ner kommer du till en stor generatorhall..

Det låter som att du sett utloppstunneln från turbinerna. Det ser ut så i höljes kraftstation också.
Man går ner en bit sen viker en tunnel av några km för att leda ut vattnet till klarälven igen. Fortsätter man så kommer man till turbinhallen. Men det är alltid kul att gå runt och kolla. Ganska imponerande byggen.
Citera
2014-12-06, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frontman
Det låter som att du sett utloppstunneln från turbinerna. Det ser ut så i höljes kraftstation också.
Man går ner en bit sen viker en tunnel av några km för att leda ut vattnet till klarälven igen. Fortsätter man så kommer man till turbinhallen. Men det är alltid kul att gå runt och kolla. Ganska imponerande byggen.
nejj hela utloppstunneln rinner från andra hållet. det är minst 10 meter i markskillnad på den tunneln jag snackar om och där turbinerna sitter!

Har vart inne i turbinen när den snurrat! bland det vidrigaste jag gjort, höll så hårt i räcket så knogarna blev vita!

det är 3 tunnlar från turbinen
Citera
2014-12-06, 22:09
Medlem
ChefPauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChefPaul
Nora hör väl till Lindesbergs kommun och har väl gjort det ganska länge? Därför borde det väl vara så att det hör till HC Lindesberg.
Jag var vaga minnen av att jag sett en ritning över akutintaget på Lindesbergs sjukhus, där man tydligt så hur man i det befintliga akutintaget byggt slussar och saneringsutrustning vi en nödsituation...kommer inte på var eller hur jag har sett detta men det är ju ganska intressant med tanke på var Lindesberg ligger.

Sedan borde väl Bredsjö och de andra kurs/herrgårdarna vara lämpliga förläggningar?

Bor du i Lindesbergs kommun? jag gör det och är övertygad om att Nora är i Lindes upptagningsområde...
Dock borde väl Nora besättas med militär personal i ett krisläge så då är det rätt så mycket skitsamma om det hör till Lindesbergs HC...
Jo det är klart att alla Sjukhus har sin egen plan, men denna satt ganska tydligt i akutintaget om jag inte minns fel...

Dock har ingen svarat på alla kursgårdar och pensionat som låg i krrokarna?
Citera
2014-12-07, 01:54
Medlem
Citat:

Bor du eller har du bott i det röda huset med spetsigt tak utan direkta grannar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in