Det är väl antagligen för att tråden har tagit en ny vändning. Efter ett våldsamt spekulerande kring 2005 om Zonen ens fanns, till de senaste årens mer eller mindre nödtorftigt maskerande av geografiska platser, finns det numera inte så mycket att skriva mer om just detta.
Nu är det viktiga att försöka förstå kalla krigets Zon, dvs hur var det tänkt att fungera. Som jag skrev i ett tidigare inlägg:
Citat:
Ursprungligen postat av
CVNVInson
Min personliga åsikt är att "forskningen" kring denna del av kalla kriget behöver ta ett ytterligare steg. Vi vet nu var anläggningarna ligger och behöver fokusera på att bättre förstå 50-talets planering. Den stora mystiken är fortfarande hur allt hängde ihop under kalla kriget. Där finns det fortfarande oändligt med frågetecken.
Jag skriver inget jag fått reda på i förtroende. Jag skriver heller inget om vad som finns vid de olika anläggningarna (även om jag någon gång skrivit vad som inte längre finns). Jag har några gånger beskrivit mina logiska resonemang som bygger på mina egna kunskaper om det gamla totalförsvaret och vissa noggrant utvalda (ibland något förvanskade) kunskaper om Zonen. Detta därför att jag hoppas detta för vår "forskning" vidare.
Sverige är unikt hemligt kring de enorma ansträngningar som vi som en av världens kanske mest militäriserade länder gjorde för mer än 50 år sedan. Jag befarar att försvarsmakten inget sparar kring detta. Anläggningarna rivs också allt eftersom. De som byggde dessa anläggningar vi pratar om är gamla nu. Snart finns inga kvar som kan berätta. Då kan vi tala om mystik. När inget finns kvar, bara rykten.
Att försöka reda ut hur det fungerade är betydligt svårare än att ex vis antyda var anläggningarna ligger. Det är inte så lätt och kräver både utflykter i det gröna och läsande av texter, men bör vara trådens fortsatta fokus.