Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2014-12-10, 22:29
Medlem
har tråden gått i ide till våren?
Citera
2014-12-10, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dunderdenkan
funderade på det ett tag.

Vad kan det bero på att folk inte skriver mer?
Citera
2014-12-10, 23:12
Medlem
De har alla insett, på samma gång, att de funnit riksbunkern och alla andra bunkrar värda att nämnas.
Citera
2014-12-11, 07:18
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dunderdenkan

Diskussionen har inte varit riksbunkern värdig, den sista tiden .....
Citera
2014-12-12, 16:37
Medlem
Det är väl antagligen för att tråden har tagit en ny vändning. Efter ett våldsamt spekulerande kring 2005 om Zonen ens fanns, till de senaste årens mer eller mindre nödtorftigt maskerande av geografiska platser, finns det numera inte så mycket att skriva mer om just detta.
Nu är det viktiga att försöka förstå kalla krigets Zon, dvs hur var det tänkt att fungera. Som jag skrev i ett tidigare inlägg:

Citat:
Ursprungligen postat av CVNVInson
Min personliga åsikt är att "forskningen" kring denna del av kalla kriget behöver ta ett ytterligare steg. Vi vet nu var anläggningarna ligger och behöver fokusera på att bättre förstå 50-talets planering. Den stora mystiken är fortfarande hur allt hängde ihop under kalla kriget. Där finns det fortfarande oändligt med frågetecken.

Jag skriver inget jag fått reda på i förtroende. Jag skriver heller inget om vad som finns vid de olika anläggningarna (även om jag någon gång skrivit vad som inte längre finns). Jag har några gånger beskrivit mina logiska resonemang som bygger på mina egna kunskaper om det gamla totalförsvaret och vissa noggrant utvalda (ibland något förvanskade) kunskaper om Zonen. Detta därför att jag hoppas detta för vår "forskning" vidare.

Sverige är unikt hemligt kring de enorma ansträngningar som vi som en av världens kanske mest militäriserade länder gjorde för mer än 50 år sedan. Jag befarar att försvarsmakten inget sparar kring detta. Anläggningarna rivs också allt eftersom. De som byggde dessa anläggningar vi pratar om är gamla nu. Snart finns inga kvar som kan berätta. Då kan vi tala om mystik. När inget finns kvar, bara rykten.

Att försöka reda ut hur det fungerade är betydligt svårare än att ex vis antyda var anläggningarna ligger. Det är inte så lätt och kräver både utflykter i det gröna och läsande av texter, men bör vara trådens fortsatta fokus.
Citera
2014-12-15, 17:40
Medlem
Pansararmens avatar
Tre skiftlag med ungefär 1000 i varje skiftlag. Förläggning för runt 600 personer fanns i RB60, resten förlades i närområdet.
Citera
2014-12-16, 20:29
Medlem
mummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansararmen
Tre skiftlag med ungefär 1000 i varje skiftlag. Förläggning för runt 600 personer fanns i RB60, resten förlades i närområdet.
Vilka funktioner skulle finnas som stödjande RB60 i närområdet? Du som vet så mycket.
Citera
2014-12-17, 15:59
Medlem
MSB, Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap, skriver i den färska rapporten "Så kan det civila försvaret utvecklas och stärkas" bl a följande: "Skyddade ledningsplatser för länsstyrelserna behöver vidmakthållas och i vissa fall utvecklas i mindre del."
https://www.msb.se/Upload/Nyheter_press/Rapport%20civilt%20f%C3%B6rsvar_2014_3277_slut.pdf sid 46

Några gamla HC/DC återstår väl? Vädring och så lite färg kan nog göra susen...

Med koppling till denna tråd: Om regeringen ger MSB uppdrag att utreda civila åtgärder vid höjd beredskap så är det ju inte omöjligt att Försvarsmakten genomför liknande utredningar. Kanske är det dags att utveckla de fasta berganläggningarna i Zonen?
Men detta vill vi inte spekulera i, kalla krigets förhållanden är det intressanta...

Update: Ha! Jag var före Cornucopia på denna! http://cornucopia.cornubot.se/2014/12/msb-skyddade-ledningsplatser-nodvandiga.html
Senast redigerad av CVNVInson 2014-12-17 kl. 16:43.
Citera
2014-12-17, 19:24
Medlem
ChefPauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansararmen

Då stämmer det ju lite grann det tanten sa, att det var ett bergrum som skulle fylla 4000...i hennes värld var väl 3 skiftlag +övrig personal som hon fick till 4000? eller har jag fel?
Och som sagt, Bredsjö, Nora och alla andra kursgårdar runt omkring så stämmer det nog ganska väl...
Citera
2014-12-18, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChefPaul
Då stämmer det ju lite grann det tanten sa, att det var ett bergrum som skulle fylla 4000...i hennes värld var väl 3 skiftlag +övrig personal som hon fick till 4000? eller har jag fel?
Och som sagt, Bredsjö, Nora och alla andra kursgårdar runt omkring så stämmer det nog ganska väl...
I närheten av Greger/saltkällan finns det en gammal jordbruksskola.
Där var ladugården inredd till sovsal.
Inte så svårt att misstänka att denna bondgård hade en krigsuppgift.

Liknade ställen borde funnits i zonen också.
Misstänker att det finns stora källare bland bostadshusen också.
Citera
2014-12-18, 13:28
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tavarisch
Trodde att hela den där långa tråden kom fram till att den främsta riksbunkern ligger insprängd i urberget i närheten av Nora i Bergslagen.
Detta efter typ 100 000 inlägg så det verkar lite väl ambitiöst av TS att säga att alla måste läsa hela den tråden för att delta i denna.

Även att det kanske är olämpligt för alla som sitter på inside info från sina dagar i lumpen att dela med sig med det på ett öppet forum.

Men vad finns det kvar att diskutera?

Är dock förvånad att inga som bor i trakterna där har gjort en utflykt till berget i fråga.
Det måste ju finnas någon form av väg som leder till öppningen och dessutom måste anläggningen ha ventilationssystem som borde gå att se, om nu anläggningen är så pass stor.

Visst, det finns massor att se faktiskt, problemet är bara en skylt av den ungefärliga dimensionen av 3 kvm som sitter uppsatt vid infarten och i princip säger att vem du än är så har du inget här att göra och om du gör det ändå så blir det synd om dig.

Annars hade nog många varit där och spankulerat och tittat.....men eftersom det är skyltat så och bemannat med personal så är det nog ingen som vill åka dit och bara vara nyfikna, det hade man fått reda på.......om man läst tråden.....
Citera
2014-12-18, 14:01
Medlem
mummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CVNVInson
MSB, Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap, skriver i den färska rapporten "Så kan det civila försvaret utvecklas och stärkas" bl a följande: "Skyddade ledningsplatser för länsstyrelserna behöver vidmakthållas och i vissa fall utvecklas i mindre del."
https://www.msb.se/Upload/Nyheter_press/Rapport%20civilt%20f%C3%B6rsvar_2014_3277_slut.pdf sid 46

Några gamla HC/DC återstår väl? Vädring och så lite färg kan nog göra susen...

Med koppling till denna tråd: Om regeringen ger MSB uppdrag att utreda civila åtgärder vid höjd beredskap så är det ju inte omöjligt att Försvarsmakten genomför liknande utredningar. Kanske är det dags att utveckla de fasta berganläggningarna i Zonen?
Men detta vill vi inte spekulera i, kalla krigets förhållanden är det intressanta...

Update: Ha! Jag var före Cornucopia på denna! http://cornucopia.cornubot.se/2014/12/msb-skyddade-ledningsplatser-nodvandiga.html
Du vet förmodligen vilken anläggning jag menar. Men var på en övning i tjänsten i Södra Skåne i en LC byggd någongång på 70talet, tvåvåningars betonghus några meter under jorden, den typiska standardkonstruktionen. Men denna var enormt uppdaterad och moderniserad med plattTV och videolänk i konferensrummet, modern radioutrustning som komplement till den gamla orangea radioutrustningen. Allt var mycket ljust, modernt, kändes mer som en RC med hur den var inredd. Dess uppgift var för Länsstyrelsen. (tror jag har några bilder på USB minne).
Men denna låg mitt under en skola, extremt väldold, det enda som skulle avslöja var masten några tiotal meter bort. Tror inte det är den enda som har blivit moderniserad på liknande sätt, men jag har inte sett någon annan personligen. Många av de som jag vet är GPL / stabsplats för LST är ju i de närmaste tomma och har gammal utrustning. Tror det är indirekt det som MSB menar med att utveckla skyddade ledningsplatser. Att modernisera de gamla som har nästan stått och förfallit, i allafall rent teknikmässigt. Men de verkar ju vara intresserad i något form av system som liknar RC90, fast är COTS och lite mer mobilt. (skummade bara igenom dokumentet)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in