Citat:
Ursprungligen postat av
Hippie
Det finns en anledning till att ha standardiserade vapen; vad exakt vinner man på att ha en längre pipa på de få vapen som hart grt?
Vad kostar det att införa?
Hur tilldelas grt:n?
I min mening en massa krångel utan större vinst.
Kollar du upp vapen på t ex world.gun.ru så ser du att många av dem kommer i olika piplängder.
Det kostar inte särskilt mycket mer om man gör det redan vid beställning och låter tillverka en del vapen med längre pipa.
Allting övrigt i vapnet är trots allt lika (med undantag för siktet möjligen, och där är det bara en finjustering som återigen inte kan vara särskilt dyr att göra) och det är inte så svårt eller kostsamt att göra en längre eller kortare pipa om man ändå har verktygen.
HK416 kommer i fyra olika längder, 267mm, 368mm, 419mm och 508mm.
De udda numren beror på att de ursprungligen är i tum. 10.5", 14.5", 16.5", och 20", avsedda för den amerikanska marknaden då den var tänkt att ersätta M16/M4 i amerikanska armén.
G36 kommer i tre längder, 228mm, 320mm och 480mm.
Det påtänkta XM8 kom också i en mängd varianter. Basic, Automatic (länge pipa och benstöd), Sharpshooter (längre pipa och annat sikte) och Compact (kort pipa).
Övriga kostnader är högst marginella om ens överhuvudtaget existerande, då man inte byter pipan på en AK och alla övriga delar och handhavande är lika.
Citat:
Ursprungligen postat av
1911
Ja absolut, jag har aldrig haft bullpup som tjänstevapen en längre tid, vissa saker vänjer man sig vid. Men om den enda fördelen är möjlighet till längre pipa i ett totalt kortare vapen, så blir ju min följdfråga vad vill man uppnå med den längre pipan som är så eftersträvansvärt?
Skall man kunna verka på ~ 500 m med en ak? Har man riktmedel för målupptäckt/identifiering på det avståndet?
Är det sannolikt att tillräckligt många skyttar har tillräcklig förmåga att utnyttja potentialen?
SoldF hävdar 400 meter effektiv räckvidd med AK och 600 meter med kikarsikte.
Citat:
Ursprungligen postat av
Separatisten
Ytterst få klarar av att träffa på 300+ meter med de vapen vi diskuterar.
Bullpup är möjligtvis bra i fordon och trånga utrymmen.
Har skjutskickligheten blivit så dålig?
Jag kunde med AK4 OR skjuta halvfigur på 500 meter med acceptabelt resultat.