Citat:
Ursprungligen postat av Moffmeister
Och trots otaliga försök har ändå inte ideén med ett kg slagit igenom. LMG visar sig gång på gång vara fullt adekvat för gruppens understöd.
Behöver jag ballare understöd än det finns grg och 58an på plutonen.
Å andra sidan är fortfarande RPK tämligen poppis, och har varit det ett tag, på andra sidan östersjön.
Citat:
Ursprungligen postat av auchentoshan
Nedhållande eld med Ksp-90 är fullt tillräcklig. Du vill inte sticka upp huvudet ur skydd även om det "bara" råkar vara 5.56-bulor som visslar över skallen... Det handlar om bly i luften, inte uteslutande om kaliber.
GPMG har man ju laborerat med tidigare utan att hitta ett riktigt bra fungerande koncept. Ska man kunna ge adekvat understöd så är det mer eller mindre en ksp som gäller, med bandmatning och utbytbar pipa.
Jag förstår, men jag tror ändå att ett magasinmatat 7.62mm vapen per grupp, kanske med förmåga att fungera både som skarpskyttevapen och kulsprutegevär, vore ett i många fall utmärkt mångsidigt tillägg till de vanliga kulsprutorna och automatkarbinerna. Kan man få det i samma paket, tex Hk416-417 där det inte ställer till något strul med helt skilda vapentyper & ammunitionstyper ser jag det som en möjlighet för gruppen.
Men jo, jag håller med om att det inte är ett måste. Bara på 7x AKx och 1-2x Kspx kan man utföra det mesta.