2014-12-03, 16:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
och dom som köpte på 70-talet för 100.000:-, bor kvar i samma bostad, totalrenoverat, och nu har lånat upp till 75-85% av dagens marknadsvärde, låt säga 5 milj, tycker du det är rimligt att dom ska tvingas amortera ner till 50.000:- i skuld?

Nej, då blir "köpeskillingen" rent logiskt vad de lånat upp och skall amorteras ned till 50% av lånet.

Du kan ju även vända på situationen. Om någon lånat 4MKR och värdet på säkerheten sjunker med 50%, ska de då behöva amortera ner till 1MKR eller till 2MKR? Med det du argumenterar för skulle folk behöva tokamortera vid eventuella värdeminskningar, vilket är precis vad nuvarande amorteringsförslag vill motverka.

Köpeskillingen, alternativt det upplånade beloppet, vilket som nu är högst, måste ju vara en betydligt mer logisk grund at beräkna på än ett spekulativt marknadsvärde som både kan öka och minska.
2014-12-03, 23:51
Bannlyst
Citat:
FI tror själva 5-7 månader efter 11:e november. Jag tror effekten efter införande blir kraftigt minskat utbud och därmed ännu högre priser, åtminstone på 1or och 2or, större dyrare lägenheter där amorteringskravet kostar rätt mycket i kronor kan bli mindre eftertraktade, men det overall minskade utbudet gör att även större lägenheter inte kommer att rasa i pris, troligen gå upp i stället. De som drabbas värst av detta är mäklarna.

Före införandet kommer det bli ett enormt köptryck då alla vill köpa till de gamla reglerna, men utbudet kommer inte öka. Skulle inte förvåna om Sthlms-priserna sticker upp 10% kommande halvåret. Vi kommer att få en första indikation på att jag troligen får rätt den 16 dec då Valuguard presenterar sin statistik.

Ska man köpa ett hus så ska man göra det nu, inom 6 månader? Tidningarna påstår att de som kommer förlora mest är BR ägare, varför är det och inte alla husägare som villaägare och radhusägare, varför ska det slå hårdare på BR ägare?
2014-12-04, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GEOF
Ska man köpa ett hus så ska man göra det nu, inom 6 månader? Tidningarna påstår att de som kommer förlora mest är BR ägare, varför är det och inte alla husägare som villaägare och radhusägare, varför ska det slå hårdare på BR ägare?

Troligen resonerar man så då BR på många platser ökat mer i pris än villorna, och därmed gjort en större avvikelse från genomsnittspriset över tid.
2014-12-04, 11:36
Medlem
Citat:
Jag har hört att amorteringskravet ska gälla på köpeskillingen, inte marknadsvärdet. Men så urbota dumma kan dom väl ändå inte vara. Nån som har mer info om detta?

Marknadsvärdet vet du ju inte om du inte säljer. Det man vill åstadkomma är att folk minskar sin belåning för att kunna hantera eventuellt framtida högre räntor, inte att de betalar en mäklare för att säga att deras boende är värt mer än vad det egentligen är.
Den andra biten är som redan poängterats att i en situation där räntorna går upp och priserna ned (vilket är vad man förbereder sig inför) så får man en ond spiral om man använder marknadsvärdet.
2014-12-04, 12:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RMgX
Citat:
Ursprungligen postat av GEOF
Troligen resonerar man så då BR på många platser ökat mer i pris än villorna, och därmed gjort en större avvikelse från genomsnittspriset över tid.

Jag tror de menar att ökade amorteringskrav slår hårdast på unga förstagångsköpare, och den gruppen är oftast mer intresserade av BRF än av att köpa en villa.
2014-12-04, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonEisen
Jag tror de menar att ökade amorteringskrav slår hårdast på unga förstagångsköpare, och den gruppen är oftast mer intresserade av BRF än av att köpa en villa.

Så kan det så klart vara.
2014-12-04, 13:34
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonEisen
Amorteringskraven för en 2,5 miljoners etta i Sthlm är småpotatis. Är det något som påverkas är det dyra villor där hela lånet ligger på köparna, inte delvis i en förening. Och stora dyra lägenheter i storstäder kan påverkas också.

Som jag skrev tidigare, det blir rally (har redan börjat) på 1or och 2or i Sthlm närmaste halvåret, efter kraven börjat gälla så fortsätter rallyt pga att det kommer finnas mycket färre till salu. Få kommer att vilja sälja och flytta och drabbas av amorteringskrav.
2014-12-04, 14:24
Avslutad
Citat:
Amorteringskraven för en 2,5 miljoners etta i Sthlm är småpotatis. Är det något som påverkas är det dyra villor där hela lånet ligger på köparna, inte delvis i en förening. Och stora dyra lägenheter i storstäder kan påverkas också.

Som jag skrev tidigare, det blir rally (har redan börjat) på 1or och 2or i Sthlm närmaste halvåret, efter kraven börjat gälla så fortsätter rallyt pga att det kommer finnas mycket färre till salu. Få kommer att vilja sälja och flytta och drabbas av amorteringskrav.

Nu säger du iofs emot dig själv. Om amorteringskraven nu är småpotatis, varför skulle det då bli en inlåsningseffekt för att folk vill komma undan kvaren?

Jag tror iofs att du har rätt i inlåsningseffekten, men just för att det inte är småpotatis för många köpare.
2014-12-04, 16:00
Avslutad
Citat:

Att de påverkas mest i kronor är inte samma sak som att de drabbas hårdast.
Unga förstagångsköpare hör till de grupper med minst marginaler.
2014-12-04, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RMgX
Marknadsvärdet vet du ju inte om du inte säljer. Det man vill åstadkomma är att folk minskar sin belåning för att kunna hantera eventuellt framtida högre räntor, inte att de betalar en mäklare för att säga att deras boende är värt mer än vad det egentligen är.
Den andra biten är som redan poängterats att i en situation där räntorna går upp och priserna ned (vilket är vad man förbereder sig inför) så får man en ond spiral om man använder marknadsvärdet.
Varför skulle du inte kunna bedöma marknadsvärdet med hyfsad precision utan att sälja om du sitter på ett standardobjekt? Vet du vad som menas med marknadsvärde?
2014-12-04, 17:55
Medlem
tgv23000s avatar
hej alla bubbelbabblare, hur känns det att ha haft fel så många år som ni haft? Under tiden har de framsynta som har koll på läget tjänat miljoner på sina lägenheter i Sthlm. Mäste kännas bittert som fan att sitta o vänta på en bostadspriskrasch. De värsta stolpskotten i tråden hävdar att priserna ska ner 50-70%, så otroligt patetiskt.

priserna i Sthlm kommer fortsätta upp, jag bedömer att +10% under 2015 är fullt rimligt.
2014-12-04, 18:23
Avslutad
Citat:
hej alla bubbelbabblare, hur känns det att ha haft fel så många år som ni haft? Under tiden har de framsynta som har koll på läget tjänat miljoner på sina lägenheter i Sthlm. Mäste kännas bittert som fan att sitta o vänta på en bostadspriskrasch. De värsta stolpskotten i tråden hävdar att priserna ska ner 50-70%, så otroligt patetiskt.

priserna i Sthlm kommer fortsätta upp, jag bedömer att +10% under 2015 är fullt rimligt.

Och vad i det du skriver utesluter en bubbla?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in