2014-09-09, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Om man räknar på antalet tillgängliga kvadratmeter per invånare, som Gromph brukar göra, så kanske vi inte har "bostadsbrist" i jämförelse med andra länder. Problemet är dock att många av de kvadratmeterna ligger i Bortre Kväcklinge och liknande ställen där det varken finns jobb, service eller kebabhak.
Hm, hm.
42 kvm per person är det i snitt i landet. Men tittar vi i Stockholms kommun så är det 34. Och då är man inte riktigt trångbodd. Jag har bott i studentrum och det är mycket mindre. Och det gick det också.

Så tittar man på boyta så har vi allt annat än bostadsbrist. Och tittar man på hemnet så säljs det bostäder varje vecka. Så där finns ingen brist heller.
Tittar man på den lilla plätt som kallas vasastan så säger hemnet att det finns hela 226 BR ute till försäljning. Det är väl närmast motsatsen till brist.

Det som de flesta nog kan tycka att det råder brist på är utbudet av 1:a hands hyreskontrakt till kraftigt rabatterade hyror. Men det är inte så konstigt. Sådana kontrakt har ju ett värde. Så sådana ger man inte bort hur som helst.

Hade vi haft marknadshyra hade hemnet dignat av förstahandskontrakt också.

Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Det kommer vara väldigt få som kan fortsätta köpa sina bostäder när bankerna har dragit in möjligheten att låna. Det är bara hushåll med pengar på banken som kan göra det. Då slutar man samtidigt att bygga nya bostäder, så bostadsbristen permanentas.
Tänker bankerna dra in möjligheten att ta lån?
Vad ska då betala löner och hyra mm om räntenettot är 0?
2014-09-09, 14:17
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph

Tänker bankerna dra in möjligheten att ta lån?
Vad ska då betala löner och hyra mm om räntenettot är 0?

Det brukar staten få göra.
2014-09-10, 10:04
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idealist
Några analytiker har gått ut och sagt förra veckan att vi kommer få se snart en upogång på räntan, vad säger experter här, är det rätta nära till det?
Skattehöjningar leder till ökad inflation och därmed en högre ränta.
Bägge läger vill ha bankskatt numera vilket kunderna kommer att få betala .
Räntan kan inte gå ner mer, reporäntan är körd i botten, därför är en höjning enda vägen
2014-09-10, 11:19
Medlem
baso80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idealist
Några analytiker har gått ut och sagt förra veckan att vi kommer få se snart en upogång på räntan, vad säger experter här, är det rätta nära till det?

Räntan kommer troligtvis höjas med start hösten 2015.

Räntan är så låg nu att den i princip bara kan gå åt ett håll -> uppåt.

I kombination med att beslut om amorteringskrav kommer någon gång i november så tror jag att bostadsmarknaden blir lite svalare vilket är sunt.

Tror inte det blir någon krasch men klart kommer marknaden att dämpas när hushållen totalt sett får mindre i plånboken.
2014-09-10, 13:45
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baso80
Räntan kommer troligtvis höjas med start hösten 2015.

Räntan är så låg nu att den i princip bara kan gå åt ett håll -> uppåt.

I kombination med att beslut om amorteringskrav kommer någon gång i november så tror jag att bostadsmarknaden blir lite svalare vilket är sunt.

Tror inte det blir någon krasch men klart kommer marknaden att dämpas när hushållen totalt sett får mindre i plånboken.

Du missar att bankerna redan har amorteringskrav och ganska tuffa sådana. SEB kräver helt amorterat på 60 år och Swedbank vill att man amorterar upp till 30% eget kapital på 10 år.

Lik förbaskat är bostadsmarknaden hetare än någonsin.
2014-09-10, 14:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

Det vore fortfarande intressant att veta hur du kan tycka att marknaden är sund idag när du var helt säker på att det var en bubbla för två år sedan.

(FB) Bostadsbubbla i Sverige?
2014-09-10, 15:29
Medlem
SvenAhlbins avatar
Citat:
Du missar att bankerna redan har amorteringskrav och ganska tuffa sådana. SEB kräver helt amorterat på 60 år och Swedbank vill att man amorterar upp till 30% eget kapital på 10 år.

Jättetufft med väldens längsta amortering, 60 år är en livstid medans övriga Europa har 20-30 år max

Sverige skall ha inte ha längre än 25-30 år amortetingstid

http://www.svd.se/naringsliv/pengar/bostad/sa-slar-ett-amorteringskrav_3901752.svd
2014-09-10, 16:12
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
Det vore fortfarande intressant att veta hur du kan tycka att marknaden är sund idag när du var helt säker på att det var en bubbla för två år sedan.

(FB) Bostadsbubbla i Sverige?

Marknaden skulle kunna vara mer sund om hyresmarknaden fungerat, men eftersom politikerna inte vill rätta till problemen på allvar ser jag inga möjligheter till någon ljusning.

Och det i sig lär hålla priserna stabila på bostadsmarknaden.

Jag är fortfarande kritisk till prisutvecklingen i exempelvis Huddinge, Skarpnäck, Bagarmossen etc där priserna gått upp betydligt mer i % än inne i stan. Om priserna viker sig, vid ett eventuellt regeringsskifte kommer det att vara mest otryggt att köpa där det gått upp mest i pris.

Om man väger in de långa räntenivåerna och att folk faktiskt har rätt ok löner så kan man inte se någon bubbla idag, i den mening att det kommer att bli pyspunka med en smäll på en dag.

Däremot tror jag på stigande priser i nya områden nära stan, där ingen har bott tidigare.
2014-09-10, 16:14
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenAhlbin
Jättetufft med väldens längsta amortering, 60 år är en livstid medans övriga Europa har 20-30 år max

Sverige skall ha inte ha längre än 25-30 år amortetingstid

http://www.svd.se/naringsliv/pengar/bostad/sa-slar-ett-amorteringskrav_3901752.svd

Nej det ska vi inte ha, men folk får gärna amortera så mycket om dom vill själva. Det viktigaste är att det finns gott om eget kapital i botten i varje bostadsaffär, inte att man amorterar så våldsamt.
2014-09-10, 16:45
Avslutad
Citat:
Marknaden skulle kunna vara mer sund om hyresmarknaden fungerat, men eftersom politikerna inte vill rätta till problemen på allvar ser jag inga möjligheter till någon ljusning.

Och det i sig lär hålla priserna stabila på bostadsmarknaden.

Jag är fortfarande kritisk till prisutvecklingen i exempelvis Huddinge, Skarpnäck, Bagarmossen etc där priserna gått upp betydligt mer i % än inne i stan. Om priserna viker sig, vid ett eventuellt regeringsskifte kommer det att vara mest otryggt att köpa där det gått upp mest i pris.

Om man väger in de långa räntenivåerna och att folk faktiskt har rätt ok löner så kan man inte se någon bubbla idag, i den mening att det kommer att bli pyspunka med en smäll på en dag.

Däremot tror jag på stigande priser i nya områden nära stan, där ingen har bott tidigare.

Hur var det där ett svar på frågan? För bara två år sedan tyckte du uppenbarligen vi hade en gigantisk bubbla i hela Stockholm och folk var brutalt överbelånade och skulle aldrig kunna betala tillbaks sina lån (och enligt dig skulle man betala tillbaks dem).

Sedan dess har du tvärvänt i åsikt och menar att priserna bara kan fortsätta stiga med de parametrar som gäller idag.

Parametrarna var i stort sett desamma för två år sedan. Låg ränta, höga priser (men de har stigit ytterligare), inga hyresrätter att få tag i osv.

Vad fick dig att vända i åsikt från total krasch med åtföljande beckmörker för bostadsmarknaden till det du så hängivet skriver i varje inlägg idag? Vad har ändrats på bostadsmarknaden på två korta år som fått dig att tvärvända?
2014-09-10, 17:27
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
Vad fick dig att vända i åsikt från total krasch med åtföljande beckmörker för bostadsmarknaden till det du så hängivet skriver i varje inlägg idag? Vad har ändrats på bostadsmarknaden på två korta år som fått dig att tvärvända?

De långa bundna räntorna är en bidragande orsak och att jag insett att majoriteten har mer pengar än någonsin att lägga på en bostad pga jobbskatteavdrag mm. Bostaden kommer först för de flesta (även för mig själv) och därför är det något som kommer att prioriteras.

Jag har börjat sätta mig in i bostadsmarknaden i sthlm och förstått vad som efterfrågas främst. Jag behåller dock min skepsis i områden där det ökat lite väl mycket.
2014-09-10, 20:06
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Nej det ska vi inte ha, men folk får gärna amortera så mycket om dom vill själva. Det viktigaste är att det finns gott om eget kapital i botten i varje bostadsaffär, inte att man amorterar så våldsamt.

Ja det är en absurd politik att som S säga att de ska höja bolånetaket men att kräva amortering. Då kan man låna upp mer pengar som man stoppar in på sparkontot för att använda till amortering.

Det är så dumt att man baxnar, detta kommer leda till högre belåningsgrad och inte som de tror lägre.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in