2014-11-30, 20:53
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robinson-Meral
Det är förstås inte statistiskt säkerställt, men när folk förfasar sig över bostadspriser är det alltid exempel hämtade från de attraktiva delarna av Stockholms innerstad. "Nämen, en etta på 15 kvm som säljs för två(!) miljoner, sjukt". Likadant är det i tidningarna. De flesta verkar faktiskt inte se till något annat än själva köpeskillingen.
Jo, men du drog in parametern "lågt belånade". Det finns även gamla lägenheter i attraktiva delar av Stockholm som har helt skev ekonomi. Det brukar dessutom döljas rätt skickligt; både en och två hobbyekonomer har insett problematiken långt efter köpet. Jag tror iaf själv inte att folk är panikartade över specifikt lågt belånade föreningar med god ekonomi.

Köpeskillingen är ändå avgörande på så vis att om den saknar god förankring till långsiktig betalningsförmåga kan vi ge oss fan på att detta imploderar förr eller senare - oavsett vart på kartan vi tittar och utan att analysera vidare. Huruvida det är en ful etta på 15kvm ligger egentligen bredvid den analysen, även om det kan vara intressant för just köparen på så vis att vi har fler scenarion som gör tillgången mer eller mindre värdelös och köparens liv ett helvete. Så länge det finns en rimlig förankring till betalningsförmåga är det dock köparens problem.

Sen håller jag självklart med om att föreningens ekonomi är viktig för att förstå den egentliga kostnaden. Är ekonomin skev kan kvm-kostnaden vara vansinnigt mycket högre än vad den ser ut att vara på papperet. Poängen är mer att om köpeskillingen sprungit förbi förankringen till betalningsförmåga är det kört redan där, och då finns det all anledning för media och alla andra att skrika på hybris-parasiten som lever loppan på våra pengar.

Oavsett om vi ska göra kronan (våra pengar, parasitens skulder) svagare eller om vi ska baila ut torsken via personlig konkurs, skattefinansierat tak över huvudet och mat på bordet så kommer någon annan betala det hybris-parasiten konsumerat och inte kan betala för.
Senast redigerad av Trillske 2014-11-30 kl. 21:00.
2014-12-02, 23:09
Medlem
När kan man förvänta sig att amorteringskravet träder i kraft? Svårt att veta såklart, men pratar vi början, mitten eller slutet av 2015 tro?
2014-12-02, 23:22
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrafa
När kan man förvänta sig att amorteringskravet träder i kraft? Svårt att veta såklart, men pratar vi början, mitten eller slutet av 2015 tro?
FI tror själva 5-7 månader efter 11:e november. Jag tror effekten efter införande blir kraftigt minskat utbud och därmed ännu högre priser, åtminstone på 1or och 2or, större dyrare lägenheter där amorteringskravet kostar rätt mycket i kronor kan bli mindre eftertraktade, men det overall minskade utbudet gör att även större lägenheter inte kommer att rasa i pris, troligen gå upp i stället. De som drabbas värst av detta är mäklarna.

Före införandet kommer det bli ett enormt köptryck då alla vill köpa till de gamla reglerna, men utbudet kommer inte öka. Skulle inte förvåna om Sthlms-priserna sticker upp 10% kommande halvåret. Vi kommer att få en första indikation på att jag troligen får rätt den 16 dec då Valuguard presenterar sin statistik.
Senast redigerad av tgv23000 2014-12-03 kl. 00:13.
2014-12-03, 08:49
Medlem
Trillskes avatar
Inte nödvändigtvis om priserna är baserade på spekulativa värden. Tror visserligen det blir en rush att köpa (tror och tror.. jag vet, har redan sett det) innan reglerna tvingar dig att betala en del av dina skulder. Samtidigt lider prognosen på kort/medellång sikt av att regeringen verkar vilja göra ett halvdant försök att ta lite halvdant ansvar för sin socialdemokratiska politik, dvs det har negativ prispåverkan vad gäller spekulation.

Snarare skulle jag väl titta på situationen så att om priserna i det här läget inte skulle fortsätta uppåt blir det nog till att hålla i hatten.
2014-12-03, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Tror visserligen det blir en rush att köpa (tror och tror.. jag vet, har redan sett det) innan reglerna tvingar dig att betala en del av dina skulder.

Instämmer. Det är en sjuk värld.
2014-12-03, 11:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Inte nödvändigtvis om priserna är baserade på spekulativa värden. Tror visserligen det blir en rush att köpa (tror och tror.. jag vet, har redan sett det) innan reglerna tvingar dig att betala en del av dina skulder. Samtidigt lider prognosen på kort/medellång sikt av att regeringen verkar vilja göra ett halvdant försök att ta lite halvdant ansvar för sin socialdemokratiska politik, dvs det har negativ prispåverkan vad gäller spekulation.

Snarare skulle jag väl titta på situationen så att om priserna i det här läget inte skulle fortsätta uppåt blir det nog till att hålla i hatten.

Priserna sätts inte spekulativt skulle jag säga. Utan snarare i första hand efter kostnaden för att bo och bankernas vilja att låna ut pengar.

Man kan köpa nästan vad som helst utan att få speciellt höga boendekostnader. Att säga då att priset är spekulativt är gravt överdrivet.
2014-12-03, 11:35
Avslutad
Om reporäntan fortsätter vara noll, så tror jag amorteringskravet kommer få lika små nationella effekter på priserna som bolånetaket hade 2010, men regionalt kan det förstås slå mer eller mindre hårt.
2014-12-03, 12:10
Medlem
Har man någorlunda marginaler ser jag inte att framtidens låga amorteringskrav kommer att påverka i så hög utsträckning. Skilnaden mot tidigare är helt enkelt inte särskilt stor.

Om de blir en rush för att köpa så blir det väl samtidigt en rush för att sälja. De flesta som på kort sikt kan hosta upp några hundra tusen/miljon i insatts har väl redan en br eller villa.

Vi ska heller inte glömma att de som bott länge i en bostad kanske inte ens kommer upp i 50% belåning. De behöver inte amortera nu heller, däremot behöver de betala reavinstskatt, precis som tidigare, vilket jag tror ger en större påverkan.
2014-12-03, 12:42
Medlem
Ojdå,,, ny rapport visar att all byggbar mark i Stockholm är slut.

http://www.chamber.se/cldocpart/1753.pdf
2014-12-03, 15:12
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RMgX
Har man någorlunda marginaler ser jag inte att framtidens låga amorteringskrav kommer att påverka i så hög utsträckning. Skilnaden mot tidigare är helt enkelt inte särskilt stor.

Om de blir en rush för att köpa så blir det väl samtidigt en rush för att sälja. De flesta som på kort sikt kan hosta upp några hundra tusen/miljon i insatts har väl redan en br eller villa.

Vi ska heller inte glömma att de som bott länge i en bostad kanske inte ens kommer upp i 50% belåning. De behöver inte amortera nu heller, däremot behöver de betala reavinstskatt, precis som tidigare, vilket jag tror ger en större påverkan.

Jag har hört att amorteringskravet ska gälla på köpeskillingen, inte marknadsvärdet. Men så urbota dumma kan dom väl ändå inte vara. Nån som har mer info om detta?
2014-12-03, 16:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
Jag har hört att amorteringskravet ska gälla på köpeskillingen, inte marknadsvärdet. Men så urbota dumma kan dom väl ändå inte vara. Nån som har mer info om detta?

Det är väl ganska självklart att det är på köpeskillingen man räknar, det är ju vad du lånat.
2014-12-03, 16:13
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
Det är väl ganska självklart att det är på köpeskillingen man räknar, det är ju vad du lånat.
och dom som köpte på 70-talet för 100.000:-, bor kvar i samma bostad, totalrenoverat, och nu har lånat upp till 75-85% av dagens marknadsvärde, låt säga 5 milj, tycker du det är rimligt att dom ska tvingas amortera ner till 50.000:- i skuld?
Senast redigerad av tgv23000 2014-12-03 kl. 16:18.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in