Citat:
Ursprungligen postat av
Trillske
Därav gav jag en något godtycklig grund för analys. Det är en kreditbubbla om folk inte kan betala av sina lån enligt tillräckligt hög sannolikhet (hoja gärna till om du inte håller med). Kvar att bestämma är då vad "klara av" egentligen betyder.
Jag sköt ett exempel från höften. Om du ogillar vad jag punktade upp får du väl antingen formlurera nya villkor eller åtminstone påpeka att du inte håller med.
Nej, jag såg inte till något sätt att mäta. Och börjar du med flummigheter så som "klara av" så har vi inget sätt.
Ett sätt att mäta är oberoende av vem som mäter. Och "klara av" lämnar väldigt mycket godtycke till den som mäter.
Fram med något som fungerar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Trillske
Det är okej att vi har lite olika åsikter om saker och ting, men du måste fan sluta fjanta med sånt här. Du själv tror en jävla massa. Exempelvis tror du att alla bolånetagare idag klarar 7% ränta enligt ovan. Hur jag vet att det handlar om att tro? För jag råkar veta att det inte ens stämmer. Vad jag inte vet - vad jag tror - är att det rör sig om en så kallat systemhotande andel. Mer specifikt tror jag att vi når en relativt stor andel om vi rör oss upp en gnutta från kravet 7%.
Nej, nu fantiserar du. Jag ägnar mig inte åt något troende. Jag är bara intresserad av hur verkligheten är beskaffad.
Jag har tagit 7% som ett antagande, som gäller vid kreditgivningen. (Assumption).
Och det är baserat på observationer. T ex denna:
(FB) Bostadsbubbla i Sverige?
Det är ingen brist på observationer som ger stöd sagda antagande. Och jag utgår från det tills något dyker upp som med tillräcklig grund gör att jag får överge den.
Om du nu har fått för dig att du vet att det inte stämmer så borde du i ditt inlägg skakat fram stöd för det. Det finns inte.
Att någon skrävelpelle i din omgivning stolt talar om att han minsann pressat ned räntan till 0.5% och fått låna 10 ggr årsinkomsten är inte värt något. Det handlar bara om ett psykfall som har svårartade självhävdelsebehov.
Att folk däremot gnäller över bankernas absurda räntekrav är mer trovärdigt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Trillske
Du ger mig återigen inget att jobba med. Så länge du låtsas att det är att veta snarare än anta och tro så kommer du heller inte motivera varför du tror si eller så och då kommer vi heller aldrig nå en punkt där jag antingen kan bli övertygad av dina motiveringar eller i annat fall debattera dem.
Tror du själv att vi har skapat en kreditbubbla? Det framgår liksom inte ens om du är på rätt sida staketet för diskussion. Låtsas att du står under pistolhot med enda kravet att svara ja eller nej.
Det är du som hävdar bubbla. Då har du uppenbarligen en fungerande mätmetod. Lämpligen har du testat den vid olika tidsperioder och länder och säkerställt resultatet.
Det är du som ska redogöra för metoden och resultaten.
Men vi ser inte det någonstans. Det är tomt.