2014-12-02, 13:46
Medlem
Lt.Col.Kilgores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
I Sverige stiger havsnivån, om utsläppen fortsätter kommer vår kustlinje att se väldigt annorlunda ut.

Nej, jag är saklig, håller mig till fakta och vetenskap, medan du bara skryter med din okunskap på området. När man är så okunnig bör man ödmjukt lyssna på dem som vet mer. Forskningen visar tydligt att den ökade koldioxidhalten skapar mängder med problem. Haven blir försurade t ex, eftersom de tar upp ca 30 % av den ökade koldioxiden i atmosfären. Eller man kan vända på det och säga att det är tur att vi har så mycket hav på vår planet, för annars skulle temperaturen vara betydligt högre nu. Haven bromsar uppvärmningen.

O.....

Jag frågade dig varför du tror att detta är en masspsykos och du svarar "det är ju en masspsykos".

Det är alltså bara något du har hittat på. I rest MY case.

Det ska bli kul att se dumstrut på om ett par decennier när jorden INTE gått under...om nu någon trodde det på riktigt. Men du får väl fortsätta kör ditt och masspsykosens inslagna väg till armageddon.
Feel free. Jag ska med nöje garva läppen av mig när domedagsprofetionerna inte slår in.

Förövrigt är landhöjningen i Sverige större än havsnivåhöjningen. Ett tips till. Det finns ett land...som heter Nederländerna, som har legat under havsytenivån rätt länge nu. Det bor lite över 20 miljoner människor där...och de har inte blivit fossiler än.

EDIT*****
TÄnkte bara lägga till: I allt det du svarat mig har du inte en enda gång gett något annan hänvisning att jag är korkad, borde kamma mig, förstå att alla andra är överens etc. Men fortfarande inte en enda gång egentligen svara på mina frågor. Du gör som kommunisterna. Svarar aldrig på frågorna utan kontrar med frågor baserade på dina egen tro.

Jag har fortfarande inte fått svar på huvudfråga om klimatmodellerna och om du tycker att det är bra med att de har större felmarginal än uppvärmingen varit hittills.

Ja eller nej funkar bra...
Senast redigerad av Lt.Col.Kilgore 2014-12-02 kl. 14:01.
Citera
2014-12-02, 14:03
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elorin
På vilket sett har jag varit aggressiv menar du? Att jag ifrågasätter det du skriver eller vad.

Att det finns permanenta havsisar i norr har jag inte debatterat, men det är ganska ovanligt att benämna dessa som varande vid just Nordkalotten (http://sv.wikipedia.org/wiki/Nordkalotten), eftersom det handlar om ett ganska specifikt område och de närmaste permanenta havsisarna är ganska långt därifrån. På Nordkalotten finns definitivt inga havsisar för det utgörs av ett landområde. Den enda som verkar använda den benämningen för arktis havsisar är Tommy Hansson, vem det nu är.

Gällande havsdjupet var det som jag skrev en ca siffra, värdet kan variera en del beroende på källa men kör gärna på 4267m. Volymförändringen i sig kan tyckas begränsad men det fattar du väl själv att den blir märkbar om hela vattenpelaren påverkas? Nu är det dock en förenkling, temperaturökningen är inte jämnt fördelad så den verkliga nivåökningen vid en given ökning av den globala temperaturen blir mindre än det teoretiska maxet.

Kan börja med en beräkning för en temperaturökning på 1 grader för de översta 10% av haven.

Förutsättning
:
ΔVolym = ßVSΔT
ΔVolym = (YA)(ΔD)

ΔV = ändring av volym
ß = expansionskoefficient (konstant) = 1.5 x 10-4 Vid medeltemp för övre vattenlagren ~10˚C samtmedelsalthalt ca 3.5%

VS = startvolym
ΔT = temperaturändring = 1˚C
YA = ytarea (i verkligheten kommer denna förändras men det blir väldigt krångligt att räkna på så denna beräknas vara oförändrad)
ΔD = ändrat djup

(YA)(ΔD) = (ß)(DS)(YA)(ΔT)
(ΔD) = (ß)(DS)(ΔT)

DS = startdjup = 426.7

Beräkning:
ΔD = (1.5 x 10-4 ˚C-1)(426.7 m)(1˚C) = 0.064 m=6.4 cm

För hela vattenpelaren skulle det således vid 1 ˚C ökning av hela vattenpelaren bli 64 cm (inte helt rätt för expansionskoefficienten blir annan på grund av ändrad temp), eller exempelvis vid 3˚C ökning av översta 100 m bli 19.2 cm.

Slutligen, hur var det med isvolymen, var alla landisarna medräknade i den siffra 170 714 km3, och i så fall vilken kreativ beräkning använde du dig av då?
Det var en snygg beräkning av expansionen vid en grads höjning av havets temperatur. Kanske inte nödvändig eftersom jag redan bifogat en tabell ur vilken man kan höfta fram ett värde. Det är onödigt att beräkna på decimalen när vi talar om havsdjupen, de är för vidsträckta och vattenmassorna rör sig alltför nyckfullt.

Kunde du nu visa hur mycket energi som behöver tillföras för att öka 1.3 miljarder kubikkilometer vatten en grad i temperatur? På en höft.

Du ser att det är avsevärda mängder, eller hur?
Du vet att man utgår ifrån 1 kalori för att höja ett gram vatten en grad, förstår jag eftersom du kan matte så pass.

Du förstår säkert att jag vill komma fram till att metervisa havsnivåhöjningar låter osannolika och överdrivna (kanske till och med osanna), Jag skulle däremot gärna gaffla fram vad som är realistiskt och rimligt. Mina egna överslag ger en halv till en meter. Men jag har kanske inte tagit hänsyn till alla faktorer, till exempel har jag inte räknat med vattnets temperaturhöjning med flera grader.

Jag tror att klimatet ändras från och till med hundratals, kanske tusentals års intervall. Och man behöver ta hänsyn till detta innan man ropar "vargen kommer".

Skall fokusera på något konkret tycker jag att fokus borde skiftas till miljögifter/nedskräpning, övergödning och överbefolkning.
Fick vi ordning på detta så kan det hända att klimatet kan låtas löpa sin egen väg.
Jag tror att klimatdebatten är en klassisk avledningsmanöver, ett trolleritrick för att få miljöengagerade att flytta fokus till något som inte storfinansen har problem med. Som när du lurar din hund att springa iväg åt ett håll genom att låtsas kasta en pinne.

Låt os granska vad som är rimligt.

Kanske någon annan är sugen på att forska litet? Vi ger det här en stund så kanske fler intresserar sig.

Sedan undrar du över din aggressiva framtoning, ptja läs din sista mening, det fetade. Det är väl onödigt tillspetsat? Beräkningarna vilka jag refererar till finns för övrigt citerade och refererade till i mina inlägg, allt i sin ordning där.

Det som är OT, avseende geografi och språk har jag pm:at till dig för att inte solka tråden.
Citera
2014-12-02, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Det var en snygg beräkning av expansionen vid en grads höjning av havets temperatur. Kanske inte nödvändig eftersom jag redan bifogat en tabell ur vilken man kan höfta fram ett värde. Det är onödigt att beräkna på decimalen när vi talar om havsdjupen, de är för vidsträckta och vattenmassorna rör sig alltför nyckfullt.

Kunde du nu visa hur mycket energi som behöver tillföras för att öka 1.3 miljarder kubikkilometer vatten en grad i temperatur? På en höft.

Du ser att det är avsevärda mängder, eller hur?
Du vet att man utgår ifrån 1 kalori för att höja ett gram vatten en grad, förstår jag eftersom du kan matte så pass.

Du förstår säkert att jag vill komma fram till att metervisa havsnivåhöjningar låter osannolika och överdrivna (kanske till och med osanna), Jag skulle däremot gärna gaffla fram vad som är realistiskt och rimligt. Mina egna överslag ger en halv till en meter. Men jag har kanske inte tagit hänsyn till alla faktorer, till exempel har jag inte räknat med vattnets temperaturhöjning med flera grader.

Jag tror att klimatet ändras från och till med hundratals, kanske tusentals års intervall. Och man behöver ta hänsyn till detta innan man ropar "vargen kommer".

Skall fokusera på något konkret tycker jag att fokus borde skiftas till miljögifter/nedskräpning, övergödning och överbefolkning.
Fick vi ordning på detta så kan det hända att klimatet kan låtas löpa sin egen väg.
Jag tror att klimatdebatten är en klassisk avledningsmanöver, ett trolleritrick för att få miljöengagerade att flytta fokus till något som inte storfinansen har problem med. Som när du lurar din hund att springa iväg åt ett håll genom att låtsas kasta en pinne.

Låt os granska vad som är rimligt.

Kanske någon annan är sugen på att forska litet? Vi ger det här en stund så kanske fler intresserar sig.

Sedan undrar du över din aggressiva framtoning, ptja läs din sista mening, det fetade. Det är väl onödigt tillspetsat? Beräkningarna vilka jag refererar till finns för övrigt citerade och refererade till i mina inlägg, allt i sin ordning där.

Det som är OT, avseende geografi och språk har jag pm:at till dig för att inte solka tråden.

Föreföll relevant att ta med beräkningen i sin helhet för att visa på anledningen till att expansionen kan variera med djup/temp. Att det blev med decimaler beror på att du ansåg att det var viktigt att poängtera att ca 4000m inte dög gällande medeldjup för haven utan att det skall vara exakt 4267m (vilket som du nämner är svårt att ange). Mina decimaler var en direkt effekt av detta.

Jag har aldrig sagt att en 7m havshöjning är realistisk inom någon som helst nära tid, men det finns absolut teoretiska möjligheter till det. Skulle både Grönlandsisarna och Antarktis isar smälta helt skulle effekten bli enormt mycket större, och den termiska expansionen skulle i det sammanhanget te sig i det närmaste obetydlig. Jag skulle tro att en siffra runt 7m är baserad på en närmast total avsmältning av Grönlands isar, men eftersom jag inte vet var du läst detta är det svårt att säga säkert.

När du säger 0.5-1m inom vilket tidsperspektiv menar du då, vilken total global temperaturökning? Snackar vi sisådär 100 år så kan jag nog tycka att det låter ganska realistiskt.

Slutligen är det absolut inte min mening att verka agressiv, jag försöker vara saklig och kan eventuellt bli lite otålig när jag uppfattar att folk duckar för frågor. (Fortfarande inte fått någon klarhet i huruvida du menar att inlandsisarna ingår i din beräkning, och i så fall hur du får fram det )
Senast redigerad av Elorin 2014-12-02 kl. 14:35.
Citera
2014-12-02, 14:54
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lt.Col.Kilgore
Det ska bli kul att se dumstrut på om ett par decennier när jorden INTE gått under...om nu någon trodde det på riktigt. Men du får väl fortsätta kör ditt och masspsykosens inslagna väg till armageddon.
Feel free. Jag ska med nöje garva läppen av mig när domedagsprofetionerna inte slår in.
Gubbe lilla, har du inte fattat än? Klimatförändringarna kommer inte i framtiden, de är redan här. Om du tonade ned ditt ego lite och läste det jag skrev, så hade du fattat det nu.

Citat:
Förövrigt är landhöjningen i Sverige större än havsnivåhöjningen. Ett tips till. Det finns ett land...som heter Nederländerna, som har legat under havsytenivån rätt länge nu. Det bor lite över 20 miljoner människor där...och de har inte blivit fossiler än.
Havsnivån i Sverige stiger med 3 mm per år sedan 1980.
"Men i södra Sverige har havet stigit drygt 15 centimeter sedan slutet på 1800-talet. Under de senaste 30 åren har "höjningstakten" ökat."
http://www.smhi.se/nyhetsarkiv/havsnivan-borjade-stiga-snabbare-efter-1980-nu-ar-takten-3-mm-per-ar-1.6564
Citat:
EDIT*****
TÄnkte bara lägga till: I allt det du svarat mig har du inte en enda gång gett något annan hänvisning att jag är korkad, borde kamma mig, förstå att alla andra är överens etc. Men fortfarande inte en enda gång egentligen svara på mina frågor. Du gör som kommunisterna. Svarar aldrig på frågorna utan kontrar med frågor baserade på dina egen tro.
Det där kallas projicering, det är precis vad du sysslar med, du verkar inte ens läsa det jag skriver.
Citat:
Jag har fortfarande inte fått svar på huvudfråga om klimatmodellerna och om du tycker att det är bra med att de har större felmarginal än uppvärmingen varit hittills.

Ja eller nej funkar bra...
Jag svarade att klimatmodellerna blir bättre och bättre med ökad kunskap. Om klimatmodellerna edan var perfekta skulle forskningen inte behövas. Kan du inte fatta det ens?
Citera
2014-12-02, 14:54
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Jag har aldrig sagt att en 7m havshöjning är realistisk inom någon som helst nära tid, men det finns absolut teoretiska möjligheter till det. Skulle både Grönlandsisarna och Antarktis isar smälta helt skulle effekten bli enormt mycket större, och den termiska expansionen skulle i det sammanhanget te sig i det närmaste obetydlig. Jag skulle tro att en siffra runt 7m är baserad på en närmast total avsmältning av Grönlands isar, men eftersom jag inte vet var du läst detta är det svårt att säga säkert.

När du säger 0.5-1m inom vilket tidsperspektiv menar du då, vilken total global temperaturökning? Snackar vi sisådär 100 år så kan jag nog tycka att det låter ganska realistiskt.

(Fortfarande inte fått någon klarhet i huruvida du menar att inlandsisarna ingår i din beräkning, och i så fall hur du får fram det )

Sju meter tror jag inte på. Om allt sötvatten som är bundet i landisarna smälter så TROR jag att haven kan höjas upp till en meter.

Underlaget har du här.

http://www.the-cryosphere.net/7/141/2013/tc-7-141-2013.pdf

"The three large global glacier inventories were used in this
study: The World Glacier Inventory (WGI) which has extensive
metadata on 132 000 glaciers and ice caps (WGMS
and NSIDC, 2012). I also use the Global Land Ice Monitoring
from Space (GLIMS) database which has glacier outlines
and some metadata for 96 000 glaciers and ice caps (Armstrong
et al., 2012). Finally, I use the newly compiled Randolph
Glacier Inventory v2 (RGI) which contains, primarily,
170 000 glacier outlines with little additional metadata
for each record. A series of semi-automated checks were applied
to the inventory data to remove or correct for obvious
reporting mistakes such as swapped maximum and minimum
elevations or double reported polygons. Outlet glaciers from
the Greenland ice sheet were removed from the WGI."

Rapporten är inte min, men den sammanfattar ganska bra det jag kommit till i mina överslagsberäkningar. Mängden sötvatten globalt är högst 2% av oceanernas mängd.

En faktor tillkommer som är mycket svår att beräkna, hur mycket kyls haven av när iskallt smältvatten rinner ut i haven?

Summasummarum.

Det är jättesvårt att vara exakt.

Många aktörer tjänar på att få forskare och journalister fokuserade på Klimat, vilket jag TROR inte vi kan påverka nämnvärt, i stället för utsläpp av gifter, övergödning och överbefolkning, vilket jag TROR är mycket farligare för mänskligheten än Klimatfrågor.

Sedan tillkommer 3000 om dagen dödade i trafiken och 300 om dagen i militära konflikter, men det är en annan diskussion.
Citera
2014-12-02, 15:14
Medlem
Lt.Col.Kilgores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Gubbe lilla, har du inte fattat än? Klimatförändringarna kommer inte i framtiden, de är redan här. Om du tonade ned ditt ego lite och läste det jag skrev, så hade du fattat det nu.

Havsnivån i Sverige stiger med 3 mm per år sedan 1980.
"Men i södra Sverige har havet stigit drygt 15 centimeter sedan slutet på 1800-talet. Under de senaste 30 åren har "höjningstakten" ökat."
http://www.smhi.se/nyhetsarkiv/havsnivan-borjade-stiga-snabbare-efter-1980-nu-ar-takten-3-mm-per-ar-1.6564

Det där kallas projicering, det är precis vad du sysslar med, du verkar inte ens läsa det jag skriver.

Jag svarade att klimatmodellerna blir bättre och bättre med ökad kunskap. Om klimatmodellerna sedan var perfekta skulle forskningen inte behövas. Kan du inte fatta det ens?

Jag väntar fortfarande på svaret: Ja eller nej (den frågan KAN besvaras med ja eller nej). Jag frågade dessutom inte om klimatmodellerna blir bättre och bättre (finns inga bevis att de blir bättre).

SÅ...ja eller nej!?

EDIT***
Har inte ifrågasatt att det sker klimatförändringar. Det är självklart. Det sker hela tiden. Klimatet är inte konstant. påverkar vi, troligtvis. Men inte till den grad som klimatpsykopater försöker få det till. That is my bottom line! Tills bevis på motsatsen finnes, tänker jag hålla på min rätt att inte tro på vår tids druider och den psykos som härskar.

Har jag rätt i allt, knappast troligt, men eftersom att jag är såpass smart att jag vet det, säger jag aldrig att "det är så", "detta kommer hända", "jorden går under", "katastrofen kommer" osv.

Det jag är mer intresserad av är miljöförstöring, utfiske och minskade utsläpp av kemikalier. Där kan vi göra massor utan att det är kontroversiellt, krångligt och speciellt dyrt.
Senast redigerad av Lt.Col.Kilgore 2014-12-02 kl. 15:20.
Citera
2014-12-02, 15:17
Medlem
Citat:
19 klimatologer totalt, 53% anser att klimatförändringarna är huvudsakligen drivna av mänsklig aktivitet, 37% att det är ungefär lika stor mänsklig/naturlig påverkan. Bland övriga vetenskapsmän är siffrorna liknande. I vilken mån dessa bedriver vetenskap kopplad till klimatet hittar jag inget om, får snarare intryck av ett det mer generellt är vetenskapsmän inom jordbrukssektorn. Oavsett är det ett mycket liten andel av alla vetenskapsmän i studien som anser att klimatförändringarna huvudsakligen har en naturlig orsak, och inga som anser att dessa inte sker. Sammantaget tycker jag knappast att studien kan sägas utmana tanken om vetenskaplig konsensus. Det förefaller heller inte vara slutsatsen som författarna gör utan dom lyfter fram den betydande skillnaden mellan övertygelse om mänsklig påverkan bland vetenskapsmän (hög) och lantbrukarna (betydligt lägre).

Sammantaget visar den att 97% inte är på alarmisternas sida.
Citera
2014-12-02, 15:29
Medlem
Citat:
Sju meter tror jag inte på. Om allt sötvatten som är bundet i landisarna smälter så TROR jag att haven kan höjas upp till en meter.

Underlaget har du här.

study: The World Glacier Inventory (WGI) which has extensive
metadata on 132 000 glaciers and ice caps (WGMS
and NSIDC, 2012). I also use the Global Land Ice Monitoring
from Space (GLIMS) database which has glacier outlines
and some metadata for 96 000 glaciers and ice caps (Armstrong
et al., 2012). Finally, I use the newly compiled Randolph
Glacier Inventory v2 (RGI) which contains, primarily,
170 000 glacier outlines with little additional metadata
for each record. A series of semi-automated checks were applied
to the inventory data to remove or correct for obvious
reporting mistakes such as swapped maximum and minimum
elevations or double reported polygons. Outlet glaciers from
the Greenland ice sheet were removed from the WGI."

Rapporten är inte min, men den sammanfattar ganska bra det jag kommit till i mina överslagsberäkningar. Mängden sötvatten globalt är högst 2% av oceanernas mängd.

En faktor tillkommer som är mycket svår att beräkna, hur mycket kyls haven av när iskallt smältvatten rinner ut i haven?

Summasummarum.

Det är jättesvårt att vara exakt.

Många aktörer tjänar på att få forskare och journalister fokuserade på Klimat, vilket jag TROR inte vi kan påverka nämnvärt, i stället för utsläpp av gifter, övergödning och överbefolkning, vilket jag TROR är mycket farligare för mänskligheten än Klimatfrågor.

Sedan tillkommer 3000 om dagen dödade i trafiken och 300 om dagen i militära konflikter, men det är en annan diskussion.

Ja men det är ju helt uppenbart att det i den rapporten handlar om Glaciärer, men inte Grönlands och Antarktis landisar, varför är det så svårt att förstå? De vattenmassor som finns i Antarktis isar skulle höja havsnivån med ca 60m. http://nsidc.org/cryosphere/quickfacts/icesheets.html
Tror du verkligen att NSIDC har råkat räkna fel och att det i verkligheten skulle vara ca 1 meter?
Här framstår det klart, http://pubs.usgs.gov/fs/fs2-00/ i tabellen är det endast den sista posten som din rapport avhandlar.
Citera
2014-12-02, 15:33
Medlem
Godowskys avatar
Citat:
Sju meter tror jag inte på.
6 meter för Grönland (7 meter känns också bekant vad avser Grönland.)
60 meter för Antarktis.

http://nsidc.org/cryosphere/quickfacts/icesheets.html

Citat:
Om allt sötvatten som är bundet i landisarna smälter så TROR jag att haven kan höjas upp till en meter.

Underlaget har du här.

study: The World Glacier Inventory (WGI)
De pratar om glaciärer.

Citat:
Din? Nu blir jag lite nyfiken. Går du i tron att källhänvisningar skulle kunna misstolkas på det sättet?
Citera
2014-12-02, 15:38
Medlem
Godowskys avatar
Citat:
Hur mycket är ~2% av 4,2km?
Citera
2014-12-02, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyTs
Sammantaget visar den att 97% inte är på alarmisternas sida.

Hur menar du nu? Vad skulle det vara dessa 97% anser?
Citera
2014-12-02, 18:12
Medlem
http://fof.se/tidning/2011/7/racker-verkligen-isen
Isvolym och havsnivåhöjningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in