Citat:
Ursprungligen postat av
TDKii
För att "minea" bör du gå med i en minig pool. Där får du instruktioner om vilken stratum-adress du ska peka din miner emot. Du väljer vilken adress du vill ha pengarna utbetalade till och sedan är det bara att vänta.
Det är lite svårt att ge en bättre guide utan att veta vilken miner du har och vilken pool du är med i.
Alla BTC är "minade" och alla har samma värde. Det är detta som kallas "fungible". Du kan byta valfri bitcoin mot en annan och vara säker på att de har exakt samma värde. Frimärken är t.ex. inte "fungible". De har olika värde beroende på om de är ovanliga eller är feltryckta eller slitna. Därför är de inte bra att använda som valuta

Och för att tillägga. Man kan INTE mina bitcoins med en vanlig dator med hjälp av CPU/GPU. detta tillhör pre-2014.
I dagens läge krävs det specifika maskiner för ETT ändamål(ASIC), nämligen att göra beräkningar på sha-256 algoritmen. Finns en hel del företag som kränger dessa men:
1. De är inte billiga
2. Det kan ta lång tid att få dem levererade
3. Det är inte säkert att du hinner få igen pengarna du lagt ut då man måste ta i beaktning att dessa maskiner drar mycket ström och kommer dra upp elräkningen ganska rejält. Som "bonus" går svårigheten oftast (nästan alltid) upp ungefär var 14:e dag så då tar det ännu längre tid att minea.
Hittar du en maskin med x antal Th/s för x summa kan du räkna ut hur mycket denna enhet drar in per dag/vecka etc här:
https://alloscomp.com/bitcoin/calculator
Jag kör själv ingen hårdvara hemma utan jag har köpt cloud hashing. PM:a vid frågor så svarar jag gärna