• 1
  • 2
2014-12-01, 00:25
Medlem
Tjena alla goa flashbacks läkare min situation serut som så att jag är en 19 årig ung man som blivit diagnotiserad med Hypotyreos vilket alltså är en underfunktionell sköldkörtel, jag har en hel lista på symtom jag upplever olika dagar men till min stora förvåning så har jag även starka symtom som förknippas med motgångaren till min sjukdom nämligen Hypertyreos, enligt symtomen för hypo kan man få låg hjärtfrekvens och långsam puls och lågt blodtryck, jag känner tvärtom jag har ganska ofta hög vilopuls uppemot 100-110 samt att jag har högt tryck 156/110 sist jag kolla. Sure jag är rökare,överviktig, och dricker en del coffein och jag är väl medveten om att detta inte är bra grejer för kroppen men kan dem påvärka såpass mycket att dem nästintill bekämpar symtomen av min Hypotyreos? Tacksam för så många svar som möjligt då jag inte blivit tagen på allvar av många i min närhet :/
Citera
2014-12-01, 00:52
Medlem
Finiss avatar
Ahh en manlig "hypotyreosare" inte helt vanligt

Släng in dina labb värden. Om Du har dem tillgängliga.

TSH
T4
T4-fritt om sådan tagits
T3

Jag har ju kantats av dessa besvär länge med både hypo sjukdom sedan en allvarlig tyreotoxikos. Nu hypo igen med pressat TSH vilket läkarna håller på att utreda.

Jag har fått veta av min endokrinolog att vissa faktiskt kan känna helt motsatta symtom vid sin sköldkörtelsjukdom. Min vilopuls är ständigt på 95 men glad för att den gått ner från sina 120 som den var i ca 1 år konstant. Har fått äta betablockerare länge för detta.

Undvik alkohol och onyttig mat för du kommer att lägga på dig sjukt mycket snabbare med sämre metabolism. Bli inte förvånad om du börjar lägga på dig vätska oxå.

Vilken dos levaxin äter Du nu?

/ Finis
Citera
2014-12-01, 01:47
Medlem
Tja jadu det är la ganska sällsynt kan jag tänka mig , jag har endast 1 av värdena i huvudet då jag inte ens fick höra de andra men ska jag ge dig svar på vad sköterskan jag pratade med på VC så var mitt TSH 3,6 t4,t3 "såg normalt ut" men det vAr då jag fick brev från läkaren som sa att jag har lite underfunktion och även lågt av det goda kolestorolet samt förhöjt av det onda. Äter inte levaxin för tillfället då jag nyligen fick diagnosen och ska nu på tisdag få min första dos,
Senast redigerad av Dirtyweed 2014-12-01 kl. 01:56.
Citera
2014-12-01, 01:49
Medlem
Har faktiskt tappat vikt sen jag blev kass, dock vätska har jag i knävecken (baker cysta)
Senast redigerad av Dirtyweed 2014-12-01 kl. 02:07.
Citera
2014-12-01, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dirtyweed
Tja jadu det är la ganska sällsynt kan jag tänka mig , jag har endast 1 av värdena i huvudet då jag inte ens fick höra de andra men ska jag ge dig svar på vad sköterskan jag pratade med på VC så var mitt TSH 3,6 t4,t3 "såg normalt ut" men det vAr då jag fick brev från läkaren som sa att jag har lite underfunktion och även lågt av det goda kolestorolet samt förhöjt av det onda. Äter inte levaxin för tillfället då jag nyligen fick diagnosen och ska nu på tisdag få min första dos,

Dina labvärden är ju inte avvikande. Vad har du för symptom som gör att din läkare tror på hypotyreos?

Din höga vilopuls och blodtryck beror troligen på dina ohälsosamma vanor. Det finns ingen anledning att misstänka hypertyreos. Utifrån labvärdena verkar det inte finnas någon anledning att misstänka sköldkörtelsjukdom över huvud taget.
Citera
2014-12-01, 13:59
Medlem
Jag är inte läkare så jag har ingen aning jag vet bara att kag fick hem svar om att jag jar underfunktion av sköldkörten, syntom jag har/haft hög puls,extrem trötthet,orkeslös,frusen,alkohol intolerans,darrningar,muskel och ledvärk, koncentrations fel, ångest, depression.
Citera
2014-12-01, 21:31
Medlem
Finiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sifoner99
Dina labvärden är ju inte avvikande. Vad har du för symptom som gör att din läkare tror på hypotyreos?

Din höga vilopuls och blodtryck beror troligen på dina ohälsosamma vanor. Det finns ingen anledning att misstänka hypertyreos. Utifrån labvärdena verkar det inte finnas någon anledning att misstänka sköldkörtelsjukdom över huvud taget.

Sakta ner lite nu. Låt oss invänta t4, t4fritt innan vi gör en bedömning. TSH kan inte avgöra hela kliniska bilden, Möjligt att han har en tillfällig sänkning av T4 och att det är övergående men antar att hans nivåer kommer följas upp, kan dock hålla med om att livsstilen inte är optimal.
Citera
2014-12-01, 22:12
Medlem
MuscleSharks avatar
Jag undrar ja. Det här med under/överfunktion av sköldkörtel i dag är ju vanligt, men ofta beror det på något i ens livsstil som gör att detta inträffar. Stress, ohälsosam kost, brist på motion eller alldeles för mycket i kombination med de först nämnda kan utlösa en obalans i kroppen. Speciellt i sköldkörteln och binjurarna.
Tror att ts behöver få i ordning på livet. Sätta upp en nyttig kostplan, börja motionera och inte stressa om det är något som förekommer ofta.
Likadant med de flesta andra som drabbas av detta. Om man får ordning på sin livsstil så kommer man med tiden må bättre och få tillbaka balansen i hormonsystemet.
Vet inte om medicinering är rätt väg att gå. Men jag är ingen läkare så kan inte säkert säga vad som är rätt och fel.
Men om nu inte ts har en genetisk defekt sköldkörtel så tror jag att med hjälp av nyttig mat, träning, sömn och en vardag utan stress kan vara tillräckligt.
Rekommenderar honom att ta kontakt med expert inom området som har lång erfarenhet av detta. Gärna prata med dietist också.
Citera
2014-12-02, 01:23
Medlem
Jag kan ju tänka mig att min problematik beror både på livstil och genetik då jag har cirka 6 nära släktingar med just struma/hypo/hyper, angående njurar o binjurar har jag redan genomgått en magnet röntken för o kolla så det intr var just binjurarna som hade slocknat med dem var igång och läkarn såg inget fel, jag ska på uppföljning idag (tisdag) då ska jag fråga läkaren vilka exakta värdeb jag har av t4,t3 också. Kommer även få ta nya blodprover
Citera
2014-12-02, 01:26
Medlem
Angående stress så lever jag ett lugnt och sansat liv i övrigt det är mer nu efter att jag blivit dålig jag blivit stressad och psykiskt påfrestad eftersom detta kommer i skov, ena veckan kan kännas helt ok, nästan underbar, medans helt plötsligt veckan efter så kommer denna höga puls och allmäna sjuk/influensa känslan i kroppen samt oerhörd trötthet och värk
Citera
2014-12-02, 01:47
Medlem
Vill bara höra lite med dig /finis/ mår du också bättre natt/kvälls tid?
Citera
2014-12-02, 05:18
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirtyweed
TSH 3,6
3.6 är i högsta laget, sveriges ledande endokrinologer anser att gränsen skall vara 2.5 för när behandling bör övervägas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in