Citat:
Ursprungligen postat av
Dirtyweed
kan faktiskt hålla med om att nu när jag läser det så låter det väldigt likt Hashimotos sjukdom... jag har känt mig tjock/klumpkänsla i halsen länge och när jag trycker på vänster sida hals så är det precis som det "sprakar till och jag känner något flytta sig.
Vad skulle detta vara symptom på? Bara nyfiken! Har nämligen själv så här men varför skulle det vara något onormalt?
Ganska säker på att jag har någon form av ångest, men symptomen för ångest överlappar ganska mycket med att ha överaktiv sköldkörtel. Frågan är om ångestproblem kan orsaka en överaktiv sköldkörtel, eller om en överaktiv sköldkörtel kan ge ångestproblem?
Sökte för detta (ångest mm, ej sköldkörtel) i somras och läkaren talade om betablockerare, som jag gärna hade tagit för att dämpa symptomen (hög puls, svettningar) men dels fick jag aldrig det utskrivet av någon anledning (hon satte mig på sertralin istället, vilket jag bestämde mig för att inte ta). Det hade visserligen bara dämpat symptomen. Jag tog dessutom upp sköldkörteln under samtalet med läkaren men hon var inte responsiv.
Nu vet jag att det kan vara ganska vanskligt att sitta och googla symptom på internet, men om vi citerar wikipedia
Citat:
Therefore, some of the symptoms of hyperthyroidism may be nervousness, irritability, increased perspiration, heart racing, hand tremors, anxiety, difficulty sleeping, thinning of the skin, fine brittle hair, and muscular weakness—especially in the upper arms and thighs. More frequent bowel movements may occur, but diarrhea is uncommon.
känner jag igen mig i det fetade.
Framför allt kan jag dock känna mig extremt trött, trots att jag sovit okej. Ang träning och kost tränar jag inte för tillfället men gjort det förut och inte känt någon större skillnad. Kosten är densamma som alltid, d.v.s inte så varierad som den borde vara, men t.ex min tvillingbror äter i princip samma mat och upplever inget sånt här (åtminstone inte tröttheten). Stress har jag egentligen inte mycket av, studerar men har det ganska lugnt just nu och även om jag oroar mig mycket i onödan för olika saker känner jag mig överlag inte speciellt stressad.
Citat:
Ursprungligen postat av
MuscleShark
Jag undrar ja. Det här med under/överfunktion av sköldkörtel i dag är ju vanligt, men ofta beror det på något i ens livsstil som gör att detta inträffar. Stress, ohälsosam kost, brist på motion eller alldeles för mycket i kombination med de först nämnda kan utlösa en obalans i kroppen. Speciellt i sköldkörteln och binjurarna.
Tror att ts behöver få i ordning på livet. Sätta upp en nyttig kostplan, börja motionera och inte stressa om det är något som förekommer ofta.
Likadant med de flesta andra som drabbas av detta. Om man får ordning på sin livsstil så kommer man med tiden må bättre och få tillbaka balansen i hormonsystemet.
Vet inte om medicinering är rätt väg att gå. Men jag är ingen läkare så kan inte säkert säga vad som är rätt och fel.
Men om nu inte ts har en genetisk defekt sköldkörtel så tror jag att med hjälp av nyttig mat, träning, sömn och en vardag utan stress kan vara tillräckligt.
Rekommenderar honom att ta kontakt med expert inom området som har lång erfarenhet av detta. Gärna prata med dietist också.
Också märkt det, speciellt att många som upplever ångestsymptom vill kolla sin sköldkörtel. När det gäller kosten, är det helt enkelt mer variation man bör sträva efter?
Äter väldigt lite grönsaker just nu, blir mycket kolhydrater och raffinerat socker. Det kan såklart ge ganska skevt blodsocker.