• 3
  • 4
2014-12-04, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wegvezen
Läkaren borde även testa dina antikroppar, det låter ju lite som om du kanske har Hashimotos. Vilket är autoimmunt. Och då kan man pendla mellan hyper och hypo lite som. Vid Hashimotos brukar man ha höga TPOak och TGak, oftast båda två.

Sen kan man ha blandade symptom, typiska hypersymptom även när man är hypo. Eller tvärt om. Så man kan inte gå på enbart symptom, så tester är viktigt.

Hoppas du kommer till rätta med detta och att det går fort.
kan faktiskt hålla med om att nu när jag läser det så låter det väldigt likt Hashimotos sjukdom... jag har känt mig tjock/klumpkänsla i halsen länge och när jag trycker på vänster sida hals så är det precis som det "sprakar till och jag känner något flytta sig. det är även så att andra som är nära mig hör när jag trycker. det gör inte ont men det knakar/sprakar till. och jag visade detta för min läkare men hon insisterade på att det var "huden" som lät... vilket jag finner väääääldigt otroligt. men jag ska till läkare imorn för nya prover för o se om värdena har ändrats
Citera
2014-12-04, 05:17
Medlem
här är värden och även referens för mina provsvar

P-Kalium 3,6 (ref-3,5-4,4)
P/S-Kreatinin 72 (ref-60-105)
P/S-Alkaliska fosf 1,53 (ref-0,60-1,80)
P/S-ALAT 0,71 (ref-0-1,09)
P/S-T4,fritt 10 (ref-8-14)
P/S-TSH 3,6 (ref-0,4-3,5)
P/S-Amylas, pankreas 0,42 (ref-0,15-1,10)
fP-Glukos 4,9 (ref-4,2-6,3)
P/S Kolesterol 5,2 (ref-2,9-6,1)
fP/S-HDL-kolestorol 0,92 (ref-1.00-2,70
fP/S-Triglycerider 4,92 (ref-0,45-2,60)

nu vet jag visserligen FÖRMODLIGEN att min Triglycerid nivå är SKYHÖG och att den förmodligen beror på mitt höga intagg av allt förmycket Pasta (äter nästan pasta varje dag, samt mycker onyttig fryspizza) så dessa är referens värderna samt mina värden på detta Labbet.. men om jag ska se över vad de ledande experterna uttalar sig om så är mitt fria T4 samt TSH stark indikation på Hypotyreos. ska ta nya prover nu om 3 timmar så får la mina provsvar nästa vecka kan jag tänka mig. ni får gärna skriva lite mer vad ni tycker och tänker jag vet att man inte ska söka "tröst" här på forum och liknande men det känns oerhört lugnande och bra att dela med mig samt att få höra okända människors åsikter och tankar även om dem skulle vara smått negativa.
Citera
2014-12-09, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dirtyweed
kan faktiskt hålla med om att nu när jag läser det så låter det väldigt likt Hashimotos sjukdom... jag har känt mig tjock/klumpkänsla i halsen länge och när jag trycker på vänster sida hals så är det precis som det "sprakar till och jag känner något flytta sig.
Vad skulle detta vara symptom på? Bara nyfiken! Har nämligen själv så här men varför skulle det vara något onormalt?

Ganska säker på att jag har någon form av ångest, men symptomen för ångest överlappar ganska mycket med att ha överaktiv sköldkörtel. Frågan är om ångestproblem kan orsaka en överaktiv sköldkörtel, eller om en överaktiv sköldkörtel kan ge ångestproblem?

Sökte för detta (ångest mm, ej sköldkörtel) i somras och läkaren talade om betablockerare, som jag gärna hade tagit för att dämpa symptomen (hög puls, svettningar) men dels fick jag aldrig det utskrivet av någon anledning (hon satte mig på sertralin istället, vilket jag bestämde mig för att inte ta). Det hade visserligen bara dämpat symptomen. Jag tog dessutom upp sköldkörteln under samtalet med läkaren men hon var inte responsiv.

Nu vet jag att det kan vara ganska vanskligt att sitta och googla symptom på internet, men om vi citerar wikipedia
Citat:
Therefore, some of the symptoms of hyperthyroidism may be nervousness, irritability, increased perspiration, heart racing, hand tremors, anxiety, difficulty sleeping, thinning of the skin, fine brittle hair, and muscular weakness—especially in the upper arms and thighs. More frequent bowel movements may occur, but diarrhea is uncommon.
känner jag igen mig i det fetade.

Framför allt kan jag dock känna mig extremt trött, trots att jag sovit okej. Ang träning och kost tränar jag inte för tillfället men gjort det förut och inte känt någon större skillnad. Kosten är densamma som alltid, d.v.s inte så varierad som den borde vara, men t.ex min tvillingbror äter i princip samma mat och upplever inget sånt här (åtminstone inte tröttheten). Stress har jag egentligen inte mycket av, studerar men har det ganska lugnt just nu och även om jag oroar mig mycket i onödan för olika saker känner jag mig överlag inte speciellt stressad.
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Jag undrar ja. Det här med under/överfunktion av sköldkörtel i dag är ju vanligt, men ofta beror det på något i ens livsstil som gör att detta inträffar. Stress, ohälsosam kost, brist på motion eller alldeles för mycket i kombination med de först nämnda kan utlösa en obalans i kroppen. Speciellt i sköldkörteln och binjurarna.
Tror att ts behöver få i ordning på livet. Sätta upp en nyttig kostplan, börja motionera och inte stressa om det är något som förekommer ofta.
Likadant med de flesta andra som drabbas av detta. Om man får ordning på sin livsstil så kommer man med tiden må bättre och få tillbaka balansen i hormonsystemet.
Vet inte om medicinering är rätt väg att gå. Men jag är ingen läkare så kan inte säkert säga vad som är rätt och fel.
Men om nu inte ts har en genetisk defekt sköldkörtel så tror jag att med hjälp av nyttig mat, träning, sömn och en vardag utan stress kan vara tillräckligt.
Rekommenderar honom att ta kontakt med expert inom området som har lång erfarenhet av detta. Gärna prata med dietist också.
Också märkt det, speciellt att många som upplever ångestsymptom vill kolla sin sköldkörtel. När det gäller kosten, är det helt enkelt mer variation man bör sträva efter?
Äter väldigt lite grönsaker just nu, blir mycket kolhydrater och raffinerat socker. Det kan såklart ge ganska skevt blodsocker.
Citera
2014-12-09, 21:44
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastsideBoyz
...
Kanske ska överväga att byta läkare/mottagning så du får tagit sköldkörtelprover, om inte annat kan det va lugnande att veta.
Citera
2014-12-10, 03:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EastsideBoyz
Vad skulle detta vara symptom på? Bara nyfiken! Har nämligen själv så här men varför skulle det vara något onormalt?

Ganska säker på att jag har någon form av ångest, men symptomen för ångest överlappar ganska mycket med att ha överaktiv sköldkörtel. Frågan är om ångestproblem kan orsaka en överaktiv sköldkörtel, eller om en överaktiv sköldkörtel kan ge ångestproblem?

Sökte för detta (ångest mm, ej sköldkörtel) i somras och läkaren talade om betablockerare, som jag gärna hade tagit för att dämpa symptomen (hög puls, svettningar) men dels fick jag aldrig det utskrivet av någon anledning (hon satte mig på sertralin istället, vilket jag bestämde mig för att inte ta). Det hade visserligen bara dämpat symptomen. Jag tog dessutom upp sköldkörteln under samtalet med läkaren men hon var inte responsiv.

Nu vet jag att det kan vara ganska vanskligt att sitta och googla symptom på internet, men om vi citerar wikipedia

känner jag igen mig i det fetade.

Framför allt kan jag dock känna mig extremt trött, trots att jag sovit okej. Ang träning och kost tränar jag inte för tillfället men gjort det förut och inte känt någon större skillnad. Kosten är densamma som alltid, d.v.s inte så varierad som den borde vara, men t.ex min tvillingbror äter i princip samma mat och upplever inget sånt här (åtminstone inte tröttheten). Stress har jag egentligen inte mycket av, studerar men har det ganska lugnt just nu och även om jag oroar mig mycket i onödan för olika saker känner jag mig överlag inte speciellt stressad.

Också märkt det, speciellt att många som upplever ångestsymptom vill kolla sin sköldkörtel. När det gäller kosten, är det helt enkelt mer variation man bör sträva efter?
Äter väldigt lite grönsaker just nu, blir mycket kolhydrater och raffinerat socker. Det kan såklart ge ganska skevt blodsocker.
Mycket riktigt kan sköldkörtels problem framkalla ångest. Mina läkare var också inne på just att jag hade psykiska besvär. Och efter mitt första blodprov så såg dom att jag hade värdeb som lutade emot Hypotyreos men jag fick ingen medicin för dem tyckte att med så små förändringar så ska man inte ha alla dem kraftiga symtomen jag har. Dock så krävde jag ett nytt prov bara en månad efter som var nu i veckan och så hade min TSH Ökat ifrån 3,6 till 4.3 vilket i min mening är ännu större alternativ att bli medicinerad. Nu den 19e ska jag få levaxin och förhoppningsvis bli bättre. Det är väldigt svårt att få läkare att lyssna på dig när du inte ser sjuk ut ifrån deras ögon. Men kräv ett blodprov. Det har man rätt till
Citera
2014-12-10, 03:59
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
...TSH Ökat ifrån 3,6 till 4.3 vilket i min mening är ännu större alternativ att bli medicinerad.
Räkna med att risken finns att du inte blir bättre, sist tsh kollades på mig låg det på 4.3 efter jag hade slutat med levaxin, 137mcg till 0 och märkte ingen skillnad.

Citat:
Det är väldigt svårt att få läkare att lyssna på dig när du inte ser sjuk ut ifrån deras ögon.
Då byter man läkare tills man hittar någon som är vettig, har nog betat av kanske 10 allmänläkare innan jag hittade min nuvarande, sök i förväg på läkarens namn kan stå lite matnyttigt på internet.

Citat:
Men kräv ett blodprov. Det har man rätt till
Istället för att kräva, visa att sveriges ledande endokrinologer inom sköldkörtelområden klubbade igenom 2009 att gränsen för när behandling bör övervägas är <2.5
Senast redigerad av Arne.Anka 2014-12-10 kl. 04:02.
Citera
2014-12-10, 04:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Räkna med att risken finns att du inte blir bättre, sist tsh kollades på mig låg det på 4.3 efter jag hade slutat med levaxin, 137mcg till 0 och märkte ingen skillnad.

Då byter man läkare tills man hittar någon som är vettig, har nog betat av kanske 10 allmänläkare innan jag hittade min nuvarande, sök i förväg på läkarens namn kan stå lite matnyttigt på internet.

Istället för att kräva, visa att sveriges ledande endokrinologer inom sköldkörtelområden klubbade igenom 2009 att gränsen för när behandling bör övervägas är <2.5
Men då är det ju inte konstigt att du fortfarande mår pyton om ditt tsh fortfarande ligger på 4.3 det är ju fortfarande förhögt.
Citera
2014-12-10, 04:39
Medlem
Till Arne.anka (fel på citeringen)

Hur länge har du käkat levaxin föresten? Det kan ta upp till månader innan symtomeb och måendet kommer tillbaks åt deg bättre hållet. Hoppas du iallafall får må bättre snart. Kramen från smutsig ogräs :3
Senast redigerad av Dirtyweed 2014-12-10 kl. 04:43.
Citera
2014-12-10, 04:52
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Hur länge har du käkat levaxin föresten? Det kan ta upp till månader innan symtomeb och måendet kommer tillbaks åt deg bättre hållet. Hoppas du iallafall får må bättre snart.
4år

Citat:
Men då är det ju inte konstigt att du fortfarande mår pyton om ditt tsh fortfarande ligger på 4.3 det är ju fortfarande förhögt.
Om jag säger så här då, jag känner ingen skillnad mellan 0.07 och 4.3
Citera
2014-12-10, 19:42
Medlem
Citat:
4år

Om jag säger så här då, jag känner ingen skillnad mellan 0.07 och 4.3
Då kan jag tycka att du borde höra med läkaren om det möjligen kan finnas en annan bakgrund till dittmående :/
Citera
2014-12-10, 23:08
Medlem
Citat:
Kanske ska överväga att byta läkare/mottagning så du får tagit sköldkörtelprover, om inte annat kan det va lugnande att veta.
Jo, det vore skönt att få veta. Samtidigt vet jag av erfarenhet att jag kanske inte lär släppa det ändå.

Betablockerare är jag hyfsat intresserad av, men har hört att man kan bli trött eller deppig av sånt, och det vill jag ogärna.

Citat:
Mycket riktigt kan sköldkörtels problem framkalla ångest. Mina läkare var också inne på just att jag hade psykiska besvär. Och efter mitt första blodprov så såg dom att jag hade värdeb som lutade emot Hypotyreos men jag fick ingen medicin för dem tyckte att med så små förändringar så ska man inte ha alla dem kraftiga symtomen jag har. Dock så krävde jag ett nytt prov bara en månad efter som var nu i veckan och så hade min TSH Ökat ifrån 3,6 till 4.3 vilket i min mening är ännu större alternativ att bli medicinerad. Nu den 19e ska jag få levaxin och förhoppningsvis bli bättre. Det är väldigt svårt att få läkare att lyssna på dig när du inte ser sjuk ut ifrån deras ögon. Men kräv ett blodprov. Det har man rätt till
Okej, tack! Ska se till att fixa blodprov nästa gång jag fixar tid hos VC.
Citera
2016-07-15, 04:07
Medlem
Davidas avatar
Hashimotos pendlar mellan hypo och hyper.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in