2014-11-30, 15:52
Medlem
Vindlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Vi är djur, det är ofrånkomligt oavsett din kognitiva dissonans.

Du kan inte kontrollera ditt undermedvetna, du är en slav för dina instinkter när det kommer till kritan. Förneka det om du vill men din åsikt förvandlas inte till sanning för det inte.

Alla nivåer av ditt medvetande som du har kunskap om, som du öht kan diskutera kring, kan du också förändra. Du känner till dina instinkter och kan därför också sätta dig över dem.

Det sanna omedvetna är meningslöst att spekulera kring. Allt beteende vi kan formulera är per definition medvetet eller kan göras medvetet.

Det är ju sådana som tänker som dig som lider av kognitiv dissonans och försöker bota den på ett felaktigt sätt. Likt en våldtäktsman som försöker frånlägga sin skuld genom skylla på för starka drifter.
Citera
2014-11-30, 15:57
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pendek
En falsk dikotomi. Varför ser du inga andra alternativ?
Även om man tillämpar alternativa ekonomiska sätt såsom mutualism så gäller fortfarande samma ekonomiska lagar gällande produktion, resursfördelning och konsumtion. Detta är också sant vare sig det är en penningekonomi eller en bytesekonomi. Att kalla "pengar" och "systemet" en illusion är därför stenkorkat. Ekonomisk realitet och produktion av varor och tjänster, har, är och kommer vara högst konkret och reellt även om pengar är ett abstrakt koncept.
Senast redigerad av VonFanderblad 2014-11-30 kl. 16:00.
Citera
2014-11-30, 17:01
Medlem
HarryManbacks avatar
Citat:
En falsk dikotomi. Varför ser du inga andra alternativ?

Det är dom två alternativen som dykt upp i min skalle då jag funderat över frågan.

Jag är nyfiken på vad du har att säga om övriga alternativ som skulle funka. I verkligheten då och inte i någon utopi.
Citera
2014-11-30, 17:06
Medlem
MasterBaits avatar
Hela samhället är uppbyggt på pengarsystemet. Vad kan man göra?
Citera
2014-11-30, 18:00
Medlem
Så länge jag får ägna mig åt mina hobbys och ha kul på helgerna och leva tills jag är 80 bryr jag mig inte. Hellre det här än att ha odds på 1:5 att dö innan 30. Kalla mig feg eller vek, men jag är nöjd med min tillvaro. Det kan alltid vara värre.
Citera
2014-11-30, 18:45
Medlem
KonungHonungs avatar
Den enda naturlagen är medborgarlönen. Det är dags att omdesigna vårt snäva monetära system efter människan och naturens grundläggande principer.
Citera
2014-11-30, 18:53
Medlem
TemporarAnvandares avatar
Du ägnar livet åt en illusion oavsett vad du väljer att göra med det.

Så svaret på frågan är ja.
Citera
2014-11-30, 23:26
Medlem
Finiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TreeCat
Tycker frågan är något fel. Istället borde den vara... Varför jobbar vi för att köpa en massa skit vi egentligen inte behöver.

Och det är en bra fråga..

För att långt där inne i vår lilla hjärna finns det fortfarande kvar ett värde av att vara samlare. För det är bra att samla på sig när det kommer sämre tider. Problemet är att De sämre tiderna inte tycks komma.

Vilket genererar sjuka sopberg av prylar och fetma. Fetma för att evolutionen har liksom inte riktigt kommit ikapp iden om att vi inte behöver svälta.
Citera
2014-12-01, 02:37
Medlem
Bara-Robins avatar
Om det stör dig att du känner att du lever i en illusion, eller snarare en representation utav någonting annat, så råder jag dig till att inte läsa in dig på fysik, ekonomi, politik, historia eller psykologi.

Livet är vad det är. Ce la vie.
Citera
2014-12-01, 08:46
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Även om man tillämpar alternativa ekonomiska sätt såsom mutualism så gäller fortfarande samma ekonomiska lagar gällande produktion, resursfördelning och konsumtion. Detta är också sant vare sig det är en penningekonomi eller en bytesekonomi. Att kalla "pengar" och "systemet" en illusion är därför stenkorkat. Ekonomisk realitet och produktion av varor och tjänster, har, är och kommer vara högst konkret och reellt även om pengar är ett abstrakt koncept.
Det är inget svar på frågan.
Citera
2014-12-01, 08:47
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryManback
Det är dom två alternativen som dykt upp i min skalle då jag funderat över frågan.

Jag är nyfiken på vad du har att säga om övriga alternativ som skulle funka. I verkligheten då och inte i någon utopi.
Den som har ögon borde se. Jag är inte dina ögon.

Utopier existerar bara i framtiden. En illusion för den blinde.
Citera
2014-12-01, 09:50
Medlem
HarryManbacks avatar
Citat:
Den som har ögon borde se. Jag är inte dina ögon.

Utopier existerar bara i framtiden. En illusion för den blinde.

Så du har alltså inget konkret att komma med.. ingen överraskning.

Hur försörjer du dig i nuläget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in