2014-11-30, 01:58
Medlem
ProfessorSlusks avatar
Tror vi andra föredrar medicin, kryddor, kultur som inte är farmors klagvisa etc. Denna romantisering av vad som egentligen var en slags fattigdom... Suck.
Citera
2014-11-30, 02:45
Medlem
HarryManbacks avatar
Man har väl två val, jobba för att dra in pengar så att du har råd med hyra, mat osv. Eller flytta ut i skogen och lev på jakt och jordbruk. Jag har valt att arbeta då det andra alternativet låter obekvämt. Så jag har hittat ett jobb som jag trivs hyfsat på med bra kollegor och en schysst chef. Inom transportbranschen.

Det är den krassa verkligheten i systemet vi har nu. Systemet kommer troligtvis förändras över tid, vilket jag välkomnar. Men jag har ingen större aning om till vad.

Om jag skulle vinna såpass mycket pengar att jag blev ekonomiskt oberoende skulle jag inte jobba en enda dag till i mitt liv. Jag arbetar för att det är ett måste, om man inte vill snylta på någon annan.
Senast redigerad av HarryManback 2014-11-30 kl. 02:48.
Citera
2014-11-30, 03:17
Medlem
Huffensfuffenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mcdrive
Fel att formulera det så. Visst, pengar kan vara på gott och ont. Det är inte viktigast i livet, men det är en förutsättning för livet.
Ja men enbart för att vi har valt att det ska vara så och blivit hjärntvättade till att vilja att det ska vara så.
Citera
2014-11-30, 03:38
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MontyBurns
Allt det är ju bra, tills det kommer någon som har en tryckpress i källaren "staten".

Kallas inflation.

Mer pengar trycks vilket minskar varje krona värde. Vad gör det för oss? Inte mycket. Vi tar några kronor extra för våra varor istället.

Inget ont med pengar. Det gör livet enkelt. Sen om man inte gillar pengar så finns det ju dom som lever utan. Om man nu föredrar det livet.
Citera
2014-11-30, 09:31
Medlem
Varför ständigt detta tjafs om att vi köper saker vi inte behöver? Det är inte mycket vi behöver. Vi behöver mat för att överleva och förslagsvis tak över huvudet även om man kan argumentera kring det. Ska man dra resonemanget till sin spets är allt utöver mat för att täcka runt 2000 kalorier om dagen onödiga saker som vi inte behöver.

Men utan onödigt skit de inte behöver hade de som klagar på sånt här aldrig kunnat göra det. Datorer måste ju ingå där, och även skrivpapper, pennor osv osv.

Jag bedömer bäst vad jag behöver. Någon annan bedömer bäst vad den behöver. Det är inte din uppgift att döma andra för vad de anser att de behöver. Ibland känner jag att jag behöver en kopp kaffe och då köper jag den. Då anser jag att den arbetade tid jag lagt på den tjugan är värd utbytet i kaffe. Hade jag inte känt så, hade jag inte köpt kaffet.
Citera
2014-11-30, 09:37
Medlem
http://youtu.be/hkeuvq4YfJ0
Citera
2014-11-30, 10:12
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stortjockpung
pengar som trycks i en maskin har egentligen inget värde, att det har ett värde är bara något vi hittat på. en illusion. hela samhället som kretsar kring pengar är en illusion. kapitalism är en illusion, ett påhitt.

jag vet man måste jobba för att klara sig så är det, men är ni okej med det? man lever en gång och livet är kort. livet är ett mirakel liksom medvetandet.

jag blir alltid likna häpnad varje gång någon säger att jobb är roligt. ni är bara ett boskap vars enda mening är att sätta pengar i rullning. men pengar har egentligen inget värde.

återigen man måste jobba jag jobbar med, men är ni verkligen helt okej med det? ditt liv är kort och du kommer dö snart. glömmer ni inte bort hur jävla galet det ens är att kunna vara vid liv?

Är du nöjd med att ägna hela ditt liv åt en illusion? Vad sägs om att lägga fram lite belägg för dina påståenden?
Citera
2014-11-30, 10:14
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryManback
Man har väl två val, jobba för att dra in pengar så att du har råd med hyra, mat osv. Eller flytta ut i skogen och lev på jakt och jordbruk.
En falsk dikotomi. Varför ser du inga andra alternativ?
Citera
2014-11-30, 10:34
Medlem
Lelianas avatar
Arbete är någonting naturligt även om det gråa samhället idag inte är det. Det är viktigt att vi gör produktivt arbete som kan ge någonting av värde; inte bara personlig värde men också för andra omkring en och generationerna som ska komma efter. Men man ska inte ge upp och vara individualistisk och egoistisk. Vi har nu axlat ansvaret från våra förfäder att ta hand om vår värld och samhälle för nästa generation. Våra förfäder har överlevt krig och hungersnöd, gått upp ur sängen och kämpat vidare. Allt detta för att vi ska existera här idag. Och nu är det vår ansvar.

Idag kan vi iallafall sikta på att utbilda oss till olika jobb som kan ge oss glädje, samt att vi har fritiden att kunna göra som vi vill. Man ska inte skylla allt på systemet, utan att vi som människor tar faktiskt inte ansvar eller tar kontroll över vår egna välmående. Du har fritiden att göra vad du vill, skapa en meningsfull tillvaro och ta hand om dig själv. Istället har det blivit mer normalt att göra det motsatta och gå ut för att supa.

Denna citat summerar det hela och är tänkvärd, samt balanserar TS poäng:

A society grows great when old men plant trees whose shade they know they shall never sit in. - Grekiskt ordspråk.
Citera
2014-11-30, 11:12
Medlem
svampen211s avatar
Folk tänker inte på att företagen styr oss, dem styr vetenskapen dem styr allt. Att vi lämnar något bra efter oss till nästa generationer är skitsnack. Kolla bara hur mer hjärntvättade och bortskämda alla generationer blir. Vi utrotar livsviktiga djurarter varje dag, aldrig har det utrotats så här mycket. Vissa insekter som man tänker är meningslösa blir utrotade varje dag, de är livsviktiga för att ekosystemet ska va i balans.

Folk tänker ju inte på grunden till varför vi ens lever? Folk verkar inte tänka hur världen egentligen är styrd. Vi har utrotat nästan alla intelligenta tribes, som kunde mer om vetenskap än vi utan några instrument vi har idag. Bara genom att kalkylera hur stjärnor och planeter rör sig.

De är lätt att varsla bort de ja säger som illuminati skitsnack och ähh, de där hittar vi någon lösning på i framtiden. Men vi är faktiskt längst ner i pyramiden desto snabbare folk accepterar desto fortare kan vi börja lyssna på saker som faktiskt är viktiga. Men verkligheten är egentligen mer skrämmande än att vi är slavar i våra hamster hjul där vi har våran trygghet iaf. Det är värre än så. Långsiktigt.
Citera
2014-11-30, 11:45
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampen211
Folk tänker inte på att företagen styr oss, dem styr vetenskapen dem styr allt. Att vi lämnar något bra efter oss till nästa generationer är skitsnack. Kolla bara hur mer hjärntvättade och bortskämda alla generationer blir. Vi utrotar livsviktiga djurarter varje dag, aldrig har det utrotats så här mycket. Vissa insekter som man tänker är meningslösa blir utrotade varje dag, de är livsviktiga för att ekosystemet ska va i balans.

Folk tänker ju inte på grunden till varför vi ens lever? Folk verkar inte tänka hur världen egentligen är styrd. Vi har utrotat nästan alla intelligenta tribes, som kunde mer om vetenskap än vi utan några instrument vi har idag. Bara genom att kalkylera hur stjärnor och planeter rör sig.

De är lätt att varsla bort de ja säger som illuminati skitsnack och ähh, de där hittar vi någon lösning på i framtiden. Men vi är faktiskt längst ner i pyramiden desto snabbare folk accepterar desto fortare kan vi börja lyssna på saker som faktiskt är viktiga. Men verkligheten är egentligen mer skrämmande än att vi är slavar i våra hamster hjul där vi har våran trygghet iaf. Det är värre än så. Långsiktigt.

Varför vi lever?
Jag har svaret till dina grubblerier.
Det finns ingen jävla anledning.
Det finns ingen baktanke med det, det finns inget syfte med att vi finns.
Vi existerar på denna planet, om 100 år så ligger vi och ruttnar i marken eller har bränts till aska, så är det bara.
Livet är egentligen helt jävla meningslöst och du får själv hitta någon slags mening med det.
Citera
2014-11-30, 12:29
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Företagen styr?

Skitsnack. Företag är bra naturligt och fint. Företag producerar saker som vi värderar. Sen köper vi det med pengar som vi anser mindre värde än produkten/tjänsten. Vad är felet? Båda tjänar på det? Det är helt frivilligt.

Företagen styr ingen. Vi styr företagen genom att det är vi som gör att de överlever. De gör världen till en bättre plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in