Citat:
Tänkte lägga upp ett litet lager av Lambic för långtidslagring. Har sökt på "lambic", "geuze", "gueuze" o.likn. och läst massor. Svårigheten är att jag inte kan komma fram till vilka sorter som det är bäst att satsa på. Jag är ingen expert på den typen av öl. I själva verket så anser jag mig nybörjare på området. Det jag har idag är vanliga Timmermans. Detta p.g.a. att de fanns hemma hos Systemet. En del säger att de är "enklare", inte lika bra alltså (filtrerade?) så därför ber jag nu om förslag. Vilka är lämpliga att införskaffa för lagring? Är inte så överförtjust i fruktsmak i öl egentligen så kanske ren Lambic utan frukt? Om det går att få tag på och är bra för lagring. Hade tänkt mig kanske två eller tre sorter iaf.
Menar du Timmermans Kriek nu? Kriek är lambic som jäst med körsbär nämligen medan gueuze är en blandning av yngre och äldre lambic (Timmermans fuskar också med sin kriek och adderar mer kemikalier framför riktiga fruktjuicer). Inte för att jag har någon erfarenhet av att lagra kriek själv men något säger mig att det inte blir bättre med åren, det är ju syran man vill åt med körsbären och denna mattas av allt erftersom tiden går. Ska du lagra något som är spontanjäst så satsa på en gueuze istället, vad jag förstår så utvecklas den till att få champagneliknande toner efter ett visst antal år. Om du vill frossa i bra spontanjäst öl, eller egentligen öl i allmänhet, så råder jag dig att besöka http://www.bieresgourmet.be/catalog/. Dessa tillhandahåller världsklassiga sorter av det mesta du kan tänkas vilja ha
Blir att införskaffa någon flaska nu i december för att ge den en ärlig chans.