2014-11-30, 11:04
  #9445
Medlem
KickAss-1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Tänkte lägga upp ett litet lager av Lambic för långtidslagring. Har sökt på "lambic", "geuze", "gueuze" o.likn. och läst massor. Svårigheten är att jag inte kan komma fram till vilka sorter som det är bäst att satsa på. Jag är ingen expert på den typen av öl. I själva verket så anser jag mig nybörjare på området. Det jag har idag är vanliga Timmermans. Detta p.g.a. att de fanns hemma hos Systemet. En del säger att de är "enklare", inte lika bra alltså (filtrerade?) så därför ber jag nu om förslag. Vilka är lämpliga att införskaffa för lagring? Är inte så överförtjust i fruktsmak i öl egentligen så kanske ren Lambic utan frukt? Om det går att få tag på och är bra för lagring. Hade tänkt mig kanske två eller tre sorter iaf.

Menar du Timmermans Kriek nu? Kriek är lambic som jäst med körsbär nämligen medan gueuze är en blandning av yngre och äldre lambic (Timmermans fuskar också med sin kriek och adderar mer kemikalier framför riktiga fruktjuicer). Inte för att jag har någon erfarenhet av att lagra kriek själv men något säger mig att det inte blir bättre med åren, det är ju syran man vill åt med körsbären och denna mattas av allt erftersom tiden går. Ska du lagra något som är spontanjäst så satsa på en gueuze istället, vad jag förstår så utvecklas den till att få champagneliknande toner efter ett visst antal år. Om du vill frossa i bra spontanjäst öl, eller egentligen öl i allmänhet, så råder jag dig att besöka http://www.bieresgourmet.be/catalog/. Dessa tillhandahåller världsklassiga sorter av det mesta du kan tänkas vilja ha
Citera
2014-11-30, 11:07
  #9446
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Tänkte lägga upp ett litet lager av Lambic för långtidslagring. Har sökt på "lambic", "geuze", "gueuze" o.likn. och läst massor. Svårigheten är att jag inte kan komma fram till vilka sorter som det är bäst att satsa på. Jag är ingen expert på den typen av öl. I själva verket så anser jag mig nybörjare på området. Det jag har idag är vanliga Timmermans. Detta p.g.a. att de fanns hemma hos Systemet. En del säger att de är "enklare", inte lika bra alltså (filtrerade?) så därför ber jag nu om förslag. Vilka är lämpliga att införskaffa för lagring? Är inte så överförtjust i fruktsmak i öl egentligen så kanske ren Lambic utan frukt? Om det går att få tag på och är bra för lagring. Hade tänkt mig kanske två eller tre sorter iaf.

Har du druckit nånting annat än Timmermans? Timmermans Kriek som finns på bolaget är rent av dålig tycker jag. Har du inte testat nånting annat så kan det väl vara en god idé innan man stoppar på sig en massa för lagring. Sen tycker jag mycket surt är bra när det är relativt färskt, det jag har testat som varit lagrat har inte varit bättre, bara annorlunda, men framför allt så håller det ju vilket iaf är positivt.

Vad du bör satsa på kan du bara själv bestämma. När det gäller vanlig Oude Gueuze håller jag 3 Fonteinen högst tillsammans med Tilquin och Cantillon. När det gäller vanlig Kriek tycker jag Boon Oude Kriek står sig väldigt bra mot 3 Fonteinen Oude Kriek och Cantillon Kriek.

När det gäller specialare så är det ju 3 Fonteinen och Cantillon som du ska satsa på. Men dom flesta gör sig bäst färska där eller iaf inte allt för gamla.
Citera
2014-11-30, 11:14
  #9447
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Nutt
Om du vill handla din lambic på Systembolaget är utbudet tyvärr extremt begrännsat om du inte vill köpa helkollin, då är det bara mycket begrännsat. Jag skulle i alla fall föreslå att du byter ut Timmermans kriek mot Boons ditto, den är faktiskt inte helt dum och finns också i ordinariesortimentet. Geuze finns det tyvärr ingen i ordinariesortimentet idag, men det finns fortfarande ett antal Tilquin geuze kvar på diverse håll i landet. Med lite tur kan kanske 3 Fonyeinen kriek, geuze och doejesel (tror det var golden blend sist) dyker upp i något småpartisläpp i vår igen också. Sen finns det en oud rood/bruin i form av Bockor Cuvée des Jacobins i standardsortimentet också, visserligen inte en lambic men väl en god suröl. I BS har du till exempel Boon geuze och geuze mariage parfait och Oud Beersel kriek och geuze men som sagt med kollikrav likt all annan spontanjäst öl i BS. Ska du handla någon annanstans än Systembolaget blir det nog lättast att tipsa om de berättar vad du har tillgång till, men öl från Cantillon är alltid värd att hålla utkik efter.

Citat:
Ursprungligen postat av KickAss-1337
Menar du Timmermans Kriek nu? Kriek är lambic som jäst med körsbär nämligen medan gueuze är en blandning av yngre och äldre lambic (Timmermans fuskar också med sin kriek och adderar mer kemikalier framför riktiga fruktjuicer). Inte för att jag har någon erfarenhet av att lagra kriek själv men något säger mig att det inte blir bättre med åren, det är ju syran man vill åt med körsbären och denna mattas av allt erftersom tiden går. Ska du lagra något som är spontanjäst så satsa på en gueuze istället, vad jag förstår så utvecklas den till att få champagneliknande toner efter ett visst antal år. Om du vill frossa i bra spontanjäst öl, eller egentligen öl i allmänhet, så råder jag dig att besöka http://www.bieresgourmet.be/catalog/. Dessa tillhandahåller världsklassiga sorter av det mesta du kan tänkas vilja ha

Tack för svaren.
Ja, jag menade Timmermans Kriek. Kriek betyder väl körsbär vad jag vet. Jag har inget emot att köpa helkollin. Då jag hade tänkt lagra dem länge så behövs det nog ett större antal för att de inte ska ta slut så snabbt. Kan tänka mig att jag vill dricka en lite då och då för att se hur de utvecklas. Är det några särskilda sorter som är mer lämpliga för lagring under lång tid? Har läst att en del sorter går att lagra och utvecklas under flera årtionden.

Edit:

Citat:
Ursprungligen postat av ingenperson
Har du druckit nånting annat än Timmermans? Timmermans Kriek som finns på bolaget är rent av dålig tycker jag. Har du inte testat nånting annat så kan det väl vara en god idé innan man stoppar på sig en massa för lagring. Sen tycker jag mycket surt är bra när det är relativt färskt, det jag har testat som varit lagrat har inte varit bättre, bara annorlunda, men framför allt så håller det ju vilket iaf är positivt.

Vad du bör satsa på kan du bara själv bestämma. När det gäller vanlig Oude Gueuze håller jag 3 Fonteinen högst tillsammans med Tilquin och Cantillon. När det gäller vanlig Kriek tycker jag Boon Oude Kriek står sig väldigt bra mot 3 Fonteinen Oude Kriek och Cantillon Kriek.

När det gäller specialare så är det ju 3 Fonteinen och Cantillon som du ska satsa på. Men dom flesta gör sig bäst färska där eller iaf inte allt för gamla.

Som jag skrev tidigare så är jag inte helt förtjust i fruktsmak i öl. Tänker mig därför att det kan vara bäst med något utan frukt. Har också läst att fruktsmaken avtar med tiden. Då jag planerar att lagra dem länge så är det ju en nackdel i så fall. Ja, jag brukar först smaka det som jag ska lagra. Ibland så är det någon sorts öl som sägs vara så bra men som inte alls faller mig i smaken. Lambic är dock som sagt ett nytt område för mig.

Är det några sorter som är särskilt lämpliga för långtidslagring?
__________________
Senast redigerad av ganglere2 2014-11-30 kl. 11:20.
Citera
2014-11-30, 11:32
  #9448
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Tack för svaren.
Ja, jag menade Timmermans Kriek. Kriek betyder väl körsbär vad jag vet. Jag har inget emot att köpa helkollin. Då jag hade tänkt lagra dem länge så behövs det nog ett större antal för att de inte ska ta slut så snabbt. Kan tänka mig att jag vill dricka en lite då och då för att se hur de utvecklas. Är det några särskilda sorter som är mer lämpliga för lagring under lång tid? Har läst att en del sorter går att lagra och utvecklas under flera årtionden.

Edit:



Som jag skrev tidigare så är jag inte helt förtjust i fruktsmak i öl. Tänker mig därför att det kan vara bäst med något utan frukt. Har också läst att fruktsmaken avtar med tiden. Då jag planerar att lagra dem länge så är det ju en nackdel i så fall. Ja, jag brukar först smaka det som jag ska lagra. Ibland så är det någon sorts öl som sägs vara så bra men som inte alls faller mig i smaken. Lambic är dock som sagt ett nytt område för mig.

Är det några sorter som är särskilt lämpliga för långtidslagring?
riktig kriek smakar inte "frukt", den är mycket syrligt och har en ton av körsbär.

timmermans kriek är ingen "kriek" utan som sagt ovan en fusköl. visst är körsbär, men det är inte en kriek från suröl-skolan så att säga.

i stort sett alla gueuze och lambics tål att ligga på hyllan.
ett tips är att hålla utkik vid småpartilanseringarna, där brukar det dyka upp saker som du ska haffa.
nu senaste så har tilquin varit där, finns fortfarande kvar i butiker, den SKA du haffa, det är bra grejer.
köp några stycken och spara, du kan beställa enstaka till din butik.
http://www.systembolaget.se/11711
http://www.systembolaget.se/11653
Citera
2014-11-30, 11:43
  #9449
Medlem
Mr.Nutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
[text]
Precis som inläggen ovan illustrerar råder det delade meningar om huruvida fruktlambic bör lagras eller ej. Visst avtar fruktigheten med tiden, men det betyder ju inte att alla toner från frukten försvinner helt utan snarast att andra toner från den förstärks. Som synes säljer ju till exempel EtreGourmet även kriek med ett par år på nacken och det till ett högre pris än de yngre flaskorna. Även Cantillons druvlambicar ska utvecklas bra över längre tid, här finns till exempel en recension av en lagrad Vignerome (som visserligen tycks ha peakat men alltså ska ha gjort det vid drygt 8-9 år, men för den sakens skull inte har blivit dålig) och även St. Lamvinus ska utvecklas bra under i alla fall ett antal år. Fast det kanske beror lite på vad som avses med långlagring också, menar du flertalet deciner håller jag med postarna ovan om att geuze eller oblandad lambic är att föredra men rör det sig om något tiotal år kan fruktlambic också vara värd besväret. Självklart kommer de inte att smaka likadant som unga versioner, men lagrar man inte öl för att få fram nya smaker, lyffta fram andra och matta av ytterligare vissa? Sen är så klart smak något högst individuellt, men jag får hålla med ovan om att Timmermans kriek knappast är något lagringsobjekt. Frågan är om den ens är värd att dricka idag. Visst är den billig, men ska du långlagra bör du satsa på bra flaskor. Och se till att du gillar de redan innan lagring, inte så kul att sitta med ett lager +10-åriga flaskor för tusentals kronor och inse att man inte tycker om ölet.
__________________
Senast redigerad av Mr.Nutt 2014-11-30 kl. 11:45.
Citera
2014-11-30, 11:45
  #9450
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
riktig kriek smakar inte "frukt", den är mycket syrligt och har en ton av körsbär.

timmermans kriek är ingen "kriek" utan som sagt ovan en fusköl. visst är körsbär, men det är inte en kriek från suröl-skolan så att säga.

i stort sett alla gueuze och lambics tål att ligga på hyllan.
ett tips är att hålla utkik vid småpartilanseringarna, där brukar det dyka upp saker som du ska haffa.
nu senaste så har tilquin varit där, finns fortfarande kvar i butiker, den SKA du haffa, det är bra grejer.
köp några stycken och spara, du kan beställa enstaka till din butik.
http://www.systembolaget.se/11711
http://www.systembolaget.se/11653

Hur reagerar kriek och sur suröl på lagring?
Jag har fått för mig att suröl är lite av en färskvara men har säkert fel.

Jag lagrar bara porter och stout i dagsläget men får kanske bredda mitt sortiment i källaren.
Citera
2014-11-30, 11:47
  #9451
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Nutt
Precis som inläggen ovan illustrerar råder det delade meningar om huruvida fruktlambic bör lagras eller ej. Visst avtar fruktigheten med tiden, men det betyder ju inte att alla toner från frukten försvinner helt utan snarast att andra toner från den förstärks. Som synes säljer ju till exempel EtreGourmet även kriek med ett par år på nacken och det till ett högre pris än de yngre flaskorna. Även Cantillons druvlambicar ska utvecklas bra över längre tid, här finns till exempel en recension av en lagrad Vignerome (som visserligen tycks ha peakat men alltså ska ha gjort det vid drygt 8-9 år, men för den sakens skull inte har blivit dålig) och även St. Lamvinus ska utvecklas bra under i alla fall ett antal år. Fast det kanske beror lite på vad som avses med långlagring också, menar du flertalet deciner håller jag med postarna ovan om att geuze eller oblandad lambic är att föredra men rör det sig om något tiotal år kan fruktlambic också vara värd besväret. Självklart kommer de inte att smaka likadant som unga versioner, men lagrar man inte öl för att få fram nya smaker, lyffta fram andra och matta av ytterligare vissa? Sen är så klart smak något högst individuellt, men jag får hålla med ovan om att Timmermans kriek knappast är något lagringsobjekt. Frågan är om den ens är värd att dricka idag. Visst är den billig, men ska du långlagra bör du satsa på bra flaskor. Och se till att du gillar de redan innan lagring, inte så kul att sitta med ett lager +10-åriga flaskor för tusentals kronor och inse att man inte tycker om ölet.
håller med om det. tycker det tjatas ganska ofta om att ditt och datt försvinner vid lagring.
och? om något försvinner så brukar något annat framträda, det är ju liksom vitsen med lagringen.

är man dock ute efter sypersyrliga och vassa smaker så ska man ju dricka unga saker.
Citera
2014-11-30, 11:50
  #9452
Medlem
Skugges avatar
Mitt tips blir att åka och hälsa på något ställe som har några olika sorters öl i kategorin spontanjästa (sur)öl där du kan prova och komma fram till vad du gillar. Suröl är ju i allmänhet ganska speciella om man jämför med, i folkmun, vanliga öl.

Sedan hade jag importerat själv via någon belgisk webshop där det finns många riktigt bra öl för bra priser, jag kan själv tipsa om Beergium som jag haft mycket bra erfarenhet från.
Citera
2014-11-30, 18:25
  #9453
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
timmermans kriek är ingen "kriek" utan som sagt ovan en fusköl. visst är körsbär, men det är inte en kriek från suröl-skolan så att säga.

Faktiskt bland det äckligaste jag druckit. Smakade outspädd saft.
Citera
2014-11-30, 20:35
  #9454
Medlem
Imbazs avatar
Har druckit mariestads julöl samt falcons, älskar julöl!

Mariestad vann den kampen utan problem iaf! Mycket gott!

(3,5or) mums
Citera
2014-11-30, 21:52
  #9455
Medlem
WalterSullivans avatar
Mikkeller Raspberry Trippelbock var väldigt intressant, luktar lite rödvin, alkohol och definitivt röd frukt av nåt slag. Smakar mycket tydlig sur hallon smak med lite rödvinstoner och alkoholen är jävligt väl gömd för o vara 13%. Skulle kunna tro att den är 5-6% som högst om man inte visste.

Man skulle nästan kunna klassa denna som suröl, jävligt god i mitt tycke även fast jag föredragit om hallonsmaken varit lite sötare. Får en stark 8,5/10
Citera
2014-12-01, 12:14
  #9456
Medlem
LampknappeNs avatar
Läste en artikel på Tjock där någon som hastigast recenserade ett nytt öl som skulle släppas på systemet i december: Schloss Eggenberg Samichlaus Classic (330ml, 41kr, 14%). Kunde inte undgå att jag drack just detta öl tidigare i år nere i Tyskland och måste säga att jag blev positivt överraskad. Den höga alkoholhalten framhäver smaker som jag associerar med brandy med toner av päron och äpple, samtidigt som den är mycket balanserad.

Hade inte ölen fungerat som ett substitut till ett glas cola för att få ner bakispizzan mellan Oktoberfest-omgångarna hade jag gett den full pott, nu slutade det istället med att jag hällde ut halva flaskan i vasken Blir att införskaffa någon flaska nu i december för att ge den en ärlig chans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in