2014-11-27, 16:05
Medlem
KickAss-1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Whisky & Bourbons Julspecial damp ner i brevlådan idag. 80 julöl samt en massa glögg och julsprit provat. Ganska intressant läsning om man nu bryr sig om vad kritikerna tycker. Tack och lov var det Anders Melldén och inte stolpskottet Per Bill som stod för provandet. Topplistan är som följer (för den som bryr sig):

1: Ridgeway Insanely Bad Elf (96/100)
2: Port Brewing Santas Little Helper (94/100)
3: Ridgeway Criminally Bad Elf (93/100)
4: Nynäshamns Valsviken Vinterporter (93/100)
5: Sigtuna Organic Winter IPA (92/100)
6: Carlow O'Hara's Christmas Velvet (92/100)
7: Mikkeller Til Fra Via (92/100)
8: Mohawk Blizzard (92/100)
9: Evil Twin Christmas Eve at a NYC Hotel Room (92/100)
10: Thornbridge Winter Imperial Stout (92/100)
11: Corsendonk Christmas Ale (92/100)
12: Mikkeller Hoppy Lovin' Christmas (92/100)

Största bottennapp: Sofiero Julöl (78/100 - låter högt tycker jag)

Själv har jag inte hunnit prova någon julöl alls ännu i år, så jag avvaktar med att ge mitt omdöme om herr Melldéns omdömen. Kommentarer?

Går Ridgeway ölen ens att få tag på? Torde vara BS om något. Märkligt att öl som O'Hara kommer så pass mycket högre än Corsendonk och Til Fra (som för övrigt var mycket trevlig men som kanske inte känns som en julöl)
Citera
2014-11-27, 18:40
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Whisky & Bourbons Julspecial damp ner i brevlådan idag. 80 julöl samt en massa glögg och julsprit provat. Ganska intressant läsning om man nu bryr sig om vad kritikerna tycker. Tack och lov var det Anders Melldén och inte stolpskottet Per Bill som stod för provandet. Topplistan är som följer (för den som bryr sig):

1: Ridgeway Insanely Bad Elf (96/100)
2: Port Brewing Santas Little Helper (94/100)
3: Ridgeway Criminally Bad Elf (93/100)
4: Nynäshamns Valsviken Vinterporter (93/100)
5: Sigtuna Organic Winter IPA (92/100)
6: Carlow O'Hara's Christmas Velvet (92/100)
7: Mikkeller Til Fra Via (92/100)
8: Mohawk Blizzard (92/100)
9: Evil Twin Christmas Eve at a NYC Hotel Room (92/100)
10: Thornbridge Winter Imperial Stout (92/100)
11: Corsendonk Christmas Ale (92/100)
12: Mikkeller Hoppy Lovin' Christmas (92/100)

Största bottennapp: Sofiero Julöl (78/100 - låter högt tycker jag)

Själv har jag inte hunnit prova någon julöl alls ännu i år, så jag avvaktar med att ge mitt omdöme om herr Melldéns omdömen. Kommentarer?
Ändå lite konstig lista av någon som är insatt. Men helt okej.
Citera
2014-11-27, 19:02
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pimme.pom
Jag vill ej ha en ok lager...Vet att det finns nyanser där med, men en riktig torr jävla pilsner från bolaget! Mycket malt tack...
Om det är torr pilsner du är ute efter så är Jever helt klart det bästa valet om man ser till Bolagets utbud. Billigt och brukar finnas på hyllan på de flesta bolag. Även Flensburger är bra men den är dyrare samt beställningsvara om jag inte minns fel.

En annan riktigt god pilsner i Bolagets sortement är Rothaus som är bryggd i Schwarzwald. 29 kr/flaskan (33 cl) och kollikrav gör den dock till ett dåligt köp rent ekonomiskt. Systembolaget är i allmänhet dåliga på att importera bra tysk öl och när de väl gör det säljs den för det mesta till överpris.
Citera
2014-11-27, 20:23
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Ändå lite konstig lista av någon som är insatt. Men helt okej.

Listan baserades helt på provning, som jag antar att Melldén skötte på ett objektivt och bra sätt. Sen om det inte riktigt stämmer med hur det "borde" vara baserat på vilka öl som är creddigast eller på pappret mest spännande e.dyl. så får det väl vara så. Det är baserat på uppfattad smak och kvalitet. Sen får man ju aldrig glömma att det rör sig om en enda mans smak. Även om jag har betydligt större respekt för Melldén än alla idioterna som skriver i kvällspressen eller dagstidningarna (Kronstam, Röttorp & co.) så kan det aldrig bli mer än en liten fingervisning, och kanske en guide till vad man bör prova själv och vad man kanske kan hoppa då de flesta av oss antagligen inte kommer kunna prova alla 80 st. julöler i årets sortiment.
Citera
2014-11-27, 21:09
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Listan baserades helt på provning, som jag antar att Melldén skötte på ett objektivt och bra sätt. Sen om det inte riktigt stämmer med hur det "borde" vara baserat på vilka öl som är creddigast eller på pappret mest spännande e.dyl. så får det väl vara så. Det är baserat på uppfattad smak och kvalitet. Sen får man ju aldrig glömma att det rör sig om en enda mans smak. Även om jag har betydligt större respekt för Melldén än alla idioterna som skriver i kvällspressen eller dagstidningarna (Kronstam, Röttorp & co.) så kan det aldrig bli mer än en liten fingervisning, och kanske en guide till vad man bör prova själv och vad man kanske kan hoppa då de flesta av oss antagligen inte kommer kunna prova alla 80 st. julöler i årets sortiment.
Skiter väl i vad som är creddigast eller mest spännande på pappret.
Citera
2014-11-28, 09:09
Medlem
qhz.s avatar
Tänkte dra till bolaget och inhandla lite roliga saker inför helgen.

Amager Danish Metal Imperial Stout
Amager Todd The Axe Man IPA
Founders Centennial IPA x2
Flying Dog K-9 Winter... (måste ändå testa den trots att jag bara mött negativ kritik nästan)
Hibernation Ale
Anchor Liberty Ale
White Rascal

Ser ut att kunna bli en trevlig helg. Amager är alltid spännande. Founders centennial IPA på burk ska också bli roligt. Flying dogen måste jag testa trots att jag bara läst negativa saker om den. Hibernation från Great Divide ska ju vara riktigt bra. Dom andra två lite utfyllnad, men inte sämre för det.

Annars ser jag också otroligt mycket fram emot nästa fredag då Founders Dark Penance släpps i små partierna, men även Anchors Old Foghorn och Sierra Nevadas Narwhal...

Mycket godsaker och mycket nöje.
Citera
2014-11-28, 10:00
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qhz.
Tänkte dra till bolaget och inhandla lite roliga saker inför helgen.

Amager Danish Metal Imperial Stout
Amager Todd The Axe Man IPA
Founders Centennial IPA x2

Exakt dessa, samt Amager Tulsa Twister Farmhouse Saison och Sierra Nevada Flipside Red IPA köpte jag för ett antal dagar sen. Köpte inga julöl den vändan, men var en sväng till igår och handlade lite julöl.

Har inte hunnit prova någon av dessa Amager än. Däremot kan jag säga att Centennial IPA är fantastisk, precis som alla andra amerikanska kvalitets-IPA på burk. Har provat den vid några tillfällen förut. Centennial slår nog t.o.m. favoriten Modus Hoperandi i min smak, dock är det ett rätt jämnt race. Underbart hur som helst att fler bryggerier börjar släppa IPA:s, APA:s och annan öl som ska drickas färsk på burk. Det hjälper ju oss som befinner sig på andra sidan pölen, och med ett Sovjetbolag som inte förstår (eller skiter i) vikten av att dessa godsaker snabbt lanseras och hamnar på hyllan. Kolla bara på senaste släppet av Maharaja. SB höll på flaskorna flera månader innan de lanserade dem vilket resulterade i trött öl.
Citera
2014-11-28, 23:39
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pimme.pom
Nää, flying dog var riktigt dålig! Bäst hittils av julölen är Anchor Steam & St erik orange. Oppigårds Winter ale mycket trevlig den med...

Kan rekommendera St Eriks julale och Slottskällans winter.
Citera
2014-11-29, 00:17
Medlem
Månsans avatar
Finns det någon vettig anledning att välja en av alla mystiska julöl före en fyllig lager med markerad beska uppblandad med 1/4 julmust? Jag kommer inte på någon.
Citera
2014-11-29, 00:20
Medlem
qhz.s avatar
Har blivit en Mikkeller American Dream och en White Rascal ikväll hittills. Sitter också och dricker en Modus Hoperandi just nu.

Mikkellers var riktigt god. Inget som stack ut på något sätt kanske, men ändå en bra öl. White Rascal däremot var faktiskt riktigt dålig, kunde inte med eftersmaken och den kändes förvånansvärt tunn. Jag drack upp den, men det är definitivt ingenting jag kommer köpa igen.

Modus Hoperandin är riktigt bra. Mycket fyllig IPA och bra humlad. Då brukar det falla mig i smaken.
Citera
2014-11-30, 10:03
Medlem
ganglere2s avatar
Tänkte lägga upp ett litet lager av Lambic för långtidslagring. Har sökt på "lambic", "geuze", "gueuze" o.likn. och läst massor. Svårigheten är att jag inte kan komma fram till vilka sorter som det är bäst att satsa på. Jag är ingen expert på den typen av öl. I själva verket så anser jag mig nybörjare på området. Det jag har idag är vanliga Timmermans. Detta p.g.a. att de fanns hemma hos Systemet. En del säger att de är "enklare", inte lika bra alltså (filtrerade?) så därför ber jag nu om förslag. Vilka är lämpliga att införskaffa för lagring? Är inte så överförtjust i fruktsmak i öl egentligen så kanske ren Lambic utan frukt? Om det går att få tag på och är bra för lagring. Hade tänkt mig kanske två eller tre sorter iaf.
Citera
2014-11-30, 11:04
Medlem
Mr.Nutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Finns det någon vettig anledning att välja en av alla mystiska julöl före en fyllig lager med markerad beska uppblandad med 1/4 julmust? Jag kommer inte på någon.
Det är klart att det finns en hel massa anledningar, annars skulle det inte finnas en lång tradition av julöl och en uppsjö olika att välja mellan. Men för att göra det enkelt för dig: olika dryck passar till olika mat, detta gäller självfallet även öl. En trist eurolager är inte den bästa matchningen till mat bara för att den inte smakar något speciellt, precis som olika viner passar till olika maträtter passar olika öl till olika rätter. Det faktum att du häller julmust i din standardlager på julen skulle, med lite god vilja, kunna tolkas som att du någonstans förstått detta. Sen finns det även de av oss, vilka tenderar att samlas till exempel i den här tråden, som tycker om att smaka på, dricka, jämföra och prata om olika öl, eller, med andra ord, som har ett så kallat "intresse" för öl. Då faller det sig rätt naturligt att dricka några väl valda "mystiska" julöl snarare än samma lageröl år in och år ut.
Men någonstans misstänker jag att du inte var ute efter ett svar på din fråga utan bara ville provocera.

Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Tänkte lägga upp ett litet lager av Lambic för långtidslagring. Har sökt på "lambic", "geuze", "gueuze" o.likn. och läst massor. Svårigheten är att jag inte kan komma fram till vilka sorter som det är bäst att satsa på. Jag är ingen expert på den typen av öl. I själva verket så anser jag mig nybörjare på området. Det jag har idag är vanliga Timmermans. Detta p.g.a. att de fanns hemma hos Systemet. En del säger att de är "enklare", inte lika bra alltså (filtrerade?) så därför ber jag nu om förslag. Vilka är lämpliga att införskaffa för lagring? Är inte så överförtjust i fruktsmak i öl egentligen så kanske ren Lambic utan frukt? Om det går att få tag på och är bra för lagring. Hade tänkt mig kanske två eller tre sorter iaf.
Om du vill handla din lambic på Systembolaget är utbudet tyvärr extremt begrännsat om du inte vill köpa helkollin, då är det bara mycket begrännsat. Jag skulle i alla fall föreslå att du byter ut Timmermans kriek mot Boons ditto, den är faktiskt inte helt dum och finns också i ordinariesortimentet. Geuze finns det tyvärr ingen i ordinariesortimentet idag, men det finns fortfarande ett antal Tilquin geuze kvar på diverse håll i landet. Med lite tur kan kanske 3 Fonyeinen kriek, geuze och doejesel (tror det var golden blend sist) dyker upp i något småpartisläpp i vår igen också. Sen finns det en oud rood/bruin i form av Bockor Cuvée des Jacobins i standardsortimentet också, visserligen inte en lambic men väl en god suröl. I BS har du till exempel Boon geuze och geuze mariage parfait och Oud Beersel kriek och geuze men som sagt med kollikrav likt all annan spontanjäst öl i BS. Ska du handla någon annanstans än Systembolaget blir det nog lättast att tipsa om de berättar vad du har tillgång till, men öl från Cantillon är alltid värd att hålla utkik efter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in