2014-11-29, 23:59
Medlem
alienDNAs avatar
Ja som både jobbat i många år samt varit ledig i många år kan säga de e mkt roligare att leva om man har kontrast i livet.
Jobba o slita x timmar sedan njuter du av ledigheten de andra timmarna så mkt mer.
Har du lördag hela veckan tröttnar du snart o livet blir grått o trist om de bara e fyllt med "roliga saker"

E precis som knark
Första månader och år är det nice sen planar det ut
Livet e likadant de behöver dalar för att du ska uppskatta topparna

Dessutom är det inte alls en illusion.
De e vi människor som själva skapat detta samhälle.
Även om de e långt ifrån perfekt är det de bästa vi kommit på just nu

Att jobba 40h i veckan o ha ledighet i 128h är en bra balans tycker jag, kunde varit mycket värre.

Men visst jag hade gärna haft ett par miljoner o bara rest runt världen ett par år men även det hade blivit tråkigt.

Människan mår bäst när de finns både toppar o dalar, struktur och rutiner.
Citera
2014-11-30, 00:15
Medlem
MontyBurnss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stortjockpung
pengar som trycks i en maskin har egentligen inget värde, att det har ett värde är bara något vi hittat på. en illusion. hela samhället som kretsar kring pengar är en illusion. kapitalism är en illusion, ett påhitt.

jag vet man måste jobba för att klara sig så är det, men är ni okej med det? man lever en gång och livet är kort. livet är ett mirakel liksom medvetandet.

jag blir alltid likna häpnad varje gång någon säger att jobb är roligt. ni är bara ett boskap vars enda mening är att sätta pengar i rullning. men pengar har egentligen inget värde.

återigen man måste jobba jag jobbar med, men är ni verkligen helt okej med det? ditt liv är kort och du kommer dö snart. glömmer ni inte bort hur jävla galet det ens är att kunna vara vid liv?

Det är helt sjukt jag vet, tänker samma sak. Vi är fångade i ett sjukt paradigm. Vet dock ej hur vi ska bryta oss lös?
Citera
2014-11-30, 00:19
Medlem
MontyBurnss avatar
Det dummaste vi gjort är dock att vi gett riksbanker regeringar och riksbanker makt att skapa pengar ur tomma intet, dvs total makt att skapa sin egen verklighet. För den som har "pengarna" bestämmer massans öde.
Citera
2014-11-30, 00:27
Medlem
District9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopios
Du vill ha pengar för att världen är byggd på pengar. Hade vi inte haft pengar (då skulle förvisso samhället se HELT annorlunda ut, men) hade vi inte varit giriga och velat roffa åt oss.

Jo, även om pengar inte fanns hade jag vilja ha mer "makt" och materialistiska saker, även om jag hade haft mycket hade jag villjat ha MER än alla andra. Det är så vi är byggda, pengar är bara en bytesvara och oväsentligt. Det är makt och "illusionen" av att alltid ha mer än andra som driver oss.

Citat:
Ursprungligen postat av TreeCat
Tycker frågan är något fel. Istället borde den vara... Varför jobbar vi för att köpa en massa skit vi egentligen inte behöver.

Och det är en bra fråga..

Så sant så sant, vi jobbar för skit vi absolut inte behöver. Tycker att människan konsumerar allt för mycket mer än vad som är hälsosamt för oss.
Citera
2014-11-30, 00:28
Medlem
MontyBurnss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NuLugnarDuNerDig
Du sitter vid en dator, eller hur?
Hur fan tror du att den hade uppfunnits om människorna som utvecklade den inte hade tjänat pengar på det?
"Vi spenderar flera år att utveckla en produkt, men vi kommer inte att få ut något av det, vi och våra barn får helt enkelt svälta ihjäl medans vi utvecklar denna såkallade datorn till eftervärlden"
Tror du datornördarna är drivna av pengar? De älskar det de gör och pengarna är en bonus för att de följer sitt hjärta.
Citera
2014-11-30, 00:31
Medlem
MontyBurnss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Se på pengar såhär.

Man kan odla.potatis och byta till sig tomater. Men ibland behöver kanske inte den andra personen potatis när du behöver tomat.

Så ni skapar mynt som du kan ge när du behöver tomater och få tillbaks väl när den andra behöver potatis.

Det underlättar bytena. Man kan fokusera på en sak men få tillgång till alla.

Det är inget ont i det. Jobba hade du behövt även i ett samhälle.utan pengar. Pengarna underlättar bytena mellan olika personer då dom inte alltid behöver just varandras vara. Då är det bra att alla har en gemensam valuta så att du kan sälja potatis till tomatgubben även att du egentligen behöver morötter från en tredje person.

Tycker det är fantastiskt att jag kan köra omkring folk i min bil och genom det ha tillgång till tusentals och åter tusentals varor och tjänster över hela världen trotts att det enda jag gör är att köra folk från punkt a till b i lilla Sverige i det ännu mindre stockholm.

Ska jag tänka på under min Asien semester nu i vår. Vad otroligt mycket jag kan göra av det lilla obetydliga jag själv gör.
Allt det är ju bra, tills det kommer någon som har en tryckpress i källaren "staten".
Citera
2014-11-30, 00:46
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stortjockpung
pengar som trycks i en maskin har egentligen inget värde, att det har ett värde är bara något vi hittat på. en illusion. hela samhället som kretsar kring pengar är en illusion. kapitalism är en illusion, ett påhitt.

jag vet man måste jobba för att klara sig så är det, men är ni okej med det? man lever en gång och livet är kort. livet är ett mirakel liksom medvetandet.

jag blir alltid likna häpnad varje gång någon säger att jobb är roligt. ni är bara ett boskap vars enda mening är att sätta pengar i rullning. men pengar har egentligen inget värde.

återigen man måste jobba jag jobbar med, men är ni verkligen helt okej med det? ditt liv är kort och du kommer dö snart. glömmer ni inte bort hur jävla galet det ens är att kunna vara vid liv?
Det är du som lever i illusionen. Det finns inget "life hack". För att vi ska få det vi behöver för att överleva; mat, boende, kläder etc, så har folk i alla tider behövt arbeta under stora delar av sina liv. Det finns liksom saker som behöver göras och som man vill ha. Sen kommer man på att jag kan göra något jag är bra på och då vara mer effektiv, och då kan göra det du är bra på och sen kan vi liksom byta. När det blir för mycket folk inblandade i det där så börjar det bli knepigt att bara byta, så då tar man pengar istället. Pengarna motsvarar en viss vara eller tjänst. De är i allra högsta grad verkliga.

Men herrn får för min del gärna be det kapitalistiska samhället dra åt helvete och ge sig ut naken i skogen för att på så sätt slå sig fri från bankirernas bojor. Be my guest.
Citera
2014-11-30, 00:49
Medlem
Jag kan förstå ditt synsätt, men problemet är inte pengarna, problemet är hur folk spenderar pengarna...ganska stor skillnad.
Citera
2014-11-30, 01:33
Medlem
På vilket sätt är pengar en illusion? Så du ser ingen skillnad på om jag har ett hus för 10miljoner och du lever i en sunkig 1:a? Kom igen, har du inte kommit ifrån trotsåldern ännu, eller vad är det frågan om.

I så fall så är allt en illusion om man tänker som du gör, år, månader, dagar, timmar, minuter, det är också bara illusioner, påhitt av människan. Världsdelar, länder, städer, det är också bara påhitt, illusioner.

Så allt som har kommit efter typ stenåldern är bara påhitt, eller illusioner som du beskriver det som, sluta käka svamp är nog lösningen i detta fall.
Citera
2014-11-30, 01:46
Medlem
Det jag inte förstår är varför många fler inte värderar sin personliga tid(fritid) mer än sitt arbete. Att välja jobb och slit 40-50 timmar i veckan, dra in 20-30 tusen i månaden, för att spendera merparten av dessa på rena struntsaker såsom nya jeans, spara till en bil, elektronikprylar och så vidare. Översätt vad exempelvis en bil(antag 150k) är värd i antal timmar på jobbet OCH antalet år som spenderas av ens liv. Är inte dessa oåterbetalda år värda VÄLDIGT mycket mer som kan läggas på ens intressen?

Som en slav där samhället dresserar upp en till att bli en som tjänar andra, för att ge ens liv och pengar för någon orsak som inte är ens egna...
Citera
2014-11-30, 01:52
Medlem
AsTRALiXs avatar
Ja och nej.

Ja, systemet måste funka, folk måste ha hem, mat, kläder annat. Det skulle skulle vara svårt för en anarkistik samhälle att funka bra pga det kommer alltid finnas de som inte vill hjälpa till (vilka det finns i en kapitalistisk samhälle med)

Varje människa har ett jobb, jobbet gör så att vi kan leva ett bra liv, då menar jag inte iphones osv, jag menar mat, nöje, kläder osv. Alla skötter det och får pengar för det.
För pengaran kan de leva bra själva.
Systemet går runt men är orättvis.

Jag skulle personligen vilja se ett system där alla är med och gör nåt.

Nej, för att vi tvingas att göra saker vi inte vill ca 9 timmar per dag exlusiv tiden det tar att ta sig till jobbet och hem.

Jag skulle hellre vilja se 4-6 timmar arbetsdag och mer folk i arbete.
Citera
2014-11-30, 01:54
Medlem
MontyBurnss avatar
Problemet med dagens system är att vi har enheter som vi lever för (pengar) i varje land och varje lands styrande kan på eget bevåg skapa nya enheter och på så sätt beröva sina medborgare på deras sparkapital och arbete via skapandet av nya enheter på eget bevåg dvs inflation. De kan göra det för att bekosta krig mm. Detta är i grunden osunt och skapar oerhörda problem i världen.

Det finns en lösning, den heter bitcoin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in