Citat:
Ursprungligen postat av
stortjockpung
pengar som trycks i en maskin har egentligen inget värde, att det har ett värde är bara något vi hittat på. en illusion. hela samhället som kretsar kring pengar är en illusion. kapitalism är en illusion, ett påhitt.
jag vet man måste jobba för att klara sig så är det, men är ni okej med det? man lever en gång och livet är kort. livet är ett mirakel liksom medvetandet.
jag blir alltid likna häpnad varje gång någon säger att jobb är roligt. ni är bara ett boskap vars enda mening är att sätta pengar i rullning. men pengar har egentligen inget värde.
återigen man måste jobba jag jobbar med, men är ni verkligen helt okej med det? ditt liv är kort och du kommer dö snart. glömmer ni inte bort hur jävla galet det ens är att kunna vara vid liv?
Det är du som lever i illusionen. Det finns inget "life hack". För att vi ska få det vi behöver för att överleva; mat, boende, kläder etc, så har folk i alla tider behövt arbeta under stora delar av sina liv. Det finns liksom saker som behöver göras och som man vill ha. Sen kommer man på att jag kan göra något jag är bra på och då vara mer effektiv, och då kan göra det du är bra på och sen kan vi liksom byta. När det blir för mycket folk inblandade i det där så börjar det bli knepigt att bara byta, så då tar man pengar istället. Pengarna motsvarar en viss vara eller tjänst. De är i allra högsta grad verkliga.
Men herrn får för min del gärna be det kapitalistiska samhället dra åt helvete och ge sig ut naken i skogen för att på så sätt slå sig fri från bankirernas bojor. Be my guest.