2014-11-29, 17:33
Medlem
Oj... den här frågan dyker upp då och då och jag jag antar att alla svarar olika.

Vissa dagar tycker jag att det är okej. Andra dagar kan jag inte somna när jag tänker på att jag ska serva massa jobbiga människor för att få lite grönt papper som jag kan köpa mat för.

Men oftast tycker jag att det faktiskt känns rätt bra. Dock är mitt svar på frågan alldeles för stort för att jag bara ska kunna svara så här rakt upp och ner utan att föra en lång diskussion kring det hela.

Men för mig känns det bra då jag gör mycket roligt/givande (för mig själv) för dessa pengar när jag inte jobbar. Jag har mina intressen som ibland blir ett andra jobb och där känns illusionen mer som en verklighet värd att leva för och jobbet blir en slags kärlek.

Ps. Det där lät extremt ostigt...
Citera
2014-11-29, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NuLugnarDuNerDig
Vad fan snackar du om?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Historiska_mord_och_avr%C3%A4ttningar_i_Stockholm# mediaviewer/File:Historiska_mord_i_Stockholm_1400-2000.jpg
Här har du en tabell på hur många mord som begicks i Stockholm sen 1400 talet.
Ja fy fan vad hemska och våldsamma vi är idag...

Jag förstår inte varför du tror att jag tycker det var bättre förr? Det har jag inte sagt. Sluta försöka vrida mina ord. Sedan kan vi inte rättfärdiga vårt beteende i dag bara för att vi inte beter oss som vi gjorde för flera hundra år sedan. Beteendet då var förskräckligt, men det är det också i dag. Vi är långt ifrån våra sanna jag, bara för att vi inte mördar vår granne oprovocerat betyder det inte att vi är ''färdiga'' eller på något sätt ''fredliga''. Det finns sjukt mycket skit vi har för oss och vi behöver inte hänvisa till historien. Glöm historien och tänk på nuet.

Jag vill inte leva i ett samhälle där folk är giriga, storkonsumenter, spottar på tiggare, förstör miljön, förstör för sig själv och för folk omkring dem. Alla ni skulle må oändligt mycket bättre om vi utvecklades till oss själva. Alltså på riktigt. Empatiska, kärleksfulla varelser. Men det sorgliga är att vi är så långt ifrån det att folk på riktigt inte ens TROR att vi KAN vara så. De säger bara att det inte ligger i vår natur. Det första man måste veta är att man inte vet någonting. Då slutar man gör en massa antaganden och kan till slut öppna sig för sanningen.
Citera
2014-11-29, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av District9
Pengar ger dig fysiska saker så som mat osv. Pengar i sig är inget värt utan det de kan ge dig! Så ja, jag vill ha pengar.

Du vill ha pengar för att världen är byggd på pengar. Hade vi inte haft pengar (då skulle förvisso samhället se HELT annorlunda ut, men) hade vi inte varit giriga och velat roffa åt oss.
Citera
2014-11-29, 17:36
Medlem
VonFanderblads avatar
Suck, ännu en dåre som inte har någon som helst koll på ekonomi och hur ett samhälle fungerar. Next!

Citat:
Ursprungligen postat av Kopios
Du vill ha pengar för att världen är byggd på pengar. Hade vi inte haft pengar (då skulle förvisso samhället se HELT annorlunda ut, men) hade vi inte varit giriga och velat roffa åt oss.
Ännu en. Människan hade troligen varit ännu girigare om inte pengar fanns, det inser vem som helst som faktiskt vet vad pengar är och vilken funktion de har.
Citera
2014-11-29, 17:40
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Citat:
Antingen har vi en värld som är uppbyggt kring pengar (eller motsvarande) eller så har vi klaner med grottmänniskor som istället för att handla med varor istället slår ner varandra och tar vad dom vill ha.
Vad väljer du? Det finns bara dom två alternativen i våran värld.
Citera
2014-11-29, 17:45
Medlem
Citat:
Antingen har vi en värld som är uppbyggt kring pengar (eller motsvarande) eller så har vi klaner med grottmänniskor som istället för att handla med varor istället klumpar ner varandra och tar vad dom vill ha.
Vad väljer du? Det finns bara dom två alternativen i våran värld.

Det är just den tron som gör att vi inte kan gå framåt.
Citera
2014-11-29, 17:46
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acidiferous
Är du 12? Människan strävar, precis som alla andra djur, efter att överleva och att fortplanta sig. Vargen fäller ett byte för att få mat till sin familj och människan går till jobbet för att tjäna pengar för att sätta mat på bordet och med lite tur få stoppa kuken i frugans fitta för att skapa nytt liv (eller för nöjets skull). Det är alltså ingen skillnad egentligen. Get it?
Nej, människan består av både kvinnor och män.
Citera
2014-11-29, 17:49
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Citat:
Det är just den tron som gör att vi inte kan gå framåt.
Du sitter vid en dator, eller hur?
Hur fan tror du att den hade uppfunnits om människorna som utvecklade den inte hade tjänat pengar på det?
"Vi spenderar flera år att utveckla en produkt, men vi kommer inte att få ut något av det, vi och våra barn får helt enkelt svälta ihjäl medans vi utvecklar denna såkallade datorn till eftervärlden"
Citera
2014-11-29, 17:50
Medlem
Pengar är bara ett smidigt sätt att hantera byteshandel. Svårare än så är det inte. Du måste själv utföra ett arbete för att kunna ta del av andras kunskap/tjänster.

Alternativt kan du ju flytta ut i en koja och försöka klara dig på egen hand. Lycka till.
Citera
2014-11-29, 17:58
Medlem
svampen211s avatar
För mig är det dödsångest, men gör de för jag måste. Hade hällre levt fritt i ett samhälle där alla gör sin del, odlar mat, bygger osv. Dem som är intresserade av vetenskap håller på med det, finns ingen stat eller så som kan trycka ner revolutionerande uppfinningar för dem skulle förlora pengar på om dem skulle komma ut till allmänheten.

Ingen media som försöker sprida och påverka människors hjärnor till deras egen agenda. All svält som är runt om i världen är tack vare pengar, vi är en liten procent som har det "bra". Större delen av jordens befolkning lever i misär tack vare länder som Sverige och USA i västvärlden. Vi utplånar oss sjävla, jorden kommer överleva oss, men vi kommer inte överleva oss själva.

Vi inser inte hur vacker planet vi lever på och livet i sig är en gåva, de enda man tänker på är mer pengar, mer saker. Vem du är beskrivs av ditt jobb dina ägodelar och dina pengar.

När jag reste mådde jag som bäst, kände mig så jävla fri, man träffa så mycket människor och man sket fullständigt i politiken osv. För på resande fot är såna grejer så jävla oväsentligt man ser vad man har framför sig, man skiter i om man har 2 par shorts och 2 T skirt. Så länge man på något sätt har mat för dagen och tak över huvudet så är man nöjd.

Ångest när man kom tillbaka till Sverige och visste att det urtråkiga 06.30 - 15.30 händelselösa livet vänta igen gjorde så ont att man grät. Då insåg ja misstaget jag gjort att åka hem igen, och jag kommer aldrig göra de misstaget igen, för så ont vill jag aldrig ha igen.
Citera
2014-11-29, 18:01
Medlem
Citat:
Du sitter vid en dator, eller hur?
Hur fan tror du att den hade uppfunnits om människorna som utvecklade den inte hade tjänat pengar på det?
"Vi spenderar flera år att utveckla en produkt, men vi kommer inte att få ut något av det, vi och våra barn får helt enkelt svälta ihjäl medans vi utvecklar denna såkallade datorn till eftervärlden"

Internet är skitbra. Man kan fortfarande använda det och ändra på oss. Vi behöver en ny slags energi.

Jag kommer snart inte sitta vid den här datorn för jag kommer resa bort från samhället för att leva ett bättre liv. Men jag önskar att alla vilsna människor ska börja tänka till också.
Citera
2014-11-29, 18:01
Bannlyst
Citat:
Vad fan snackar du om?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Historiska_mord_och_avr%C3%A4ttningar_i_Stockholm# mediaviewer/File:Historiska_mord_i_Stockholm_1400-2000.jpg
Här har du en tabell på hur många mord som begicks i Stockholm sen 1400 talet.
Ja fy fan vad hemska och våldsamma vi är idag...

Den där är fascinerande. Först och främst visar den att straff inte avskräcker. På medeltiden straffades massor av brott med den värsta tortyr och/eller döden. Sedan är det uppenbart att vi nästan är löjligt fredliga jämfört med människor på medeltiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in