2014-11-29, 18:08
Medlem
svampen211s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopios
Jag förstår inte varför du tror att jag tycker det var bättre förr? Det har jag inte sagt. Sluta försöka vrida mina ord. Sedan kan vi inte rättfärdiga vårt beteende i dag bara för att vi inte beter oss som vi gjorde för flera hundra år sedan. Beteendet då var förskräckligt, men det är det också i dag. Vi är långt ifrån våra sanna jag, bara för att vi inte mördar vår granne oprovocerat betyder det inte att vi är ''färdiga'' eller på något sätt ''fredliga''. Det finns sjukt mycket skit vi har för oss och vi behöver inte hänvisa till historien. Glöm historien och tänk på nuet.

Jag vill inte leva i ett samhälle där folk är giriga, storkonsumenter, spottar på tiggare, förstör miljön, förstör för sig själv och för folk omkring dem. Alla ni skulle må oändligt mycket bättre om vi utvecklades till oss själva. Alltså på riktigt. Empatiska, kärleksfulla varelser. Men det sorgliga är att vi är så långt ifrån det att folk på riktigt inte ens TROR att vi KAN vara så. De säger bara att det inte ligger i vår natur. Det första man måste veta är att man inte vet någonting. Då slutar man gör en massa antaganden och kan till slut öppna sig för sanningen.
Jag hoppas att detta tankesätt kommer träda fram i framtiden.
Citat:
Ursprungligen postat av Kopios
Det är just den tron som gör att vi inte kan gå framåt.
Exakt.
Citat:
Ursprungligen postat av NuLugnarDuNerDig
Du sitter vid en dator, eller hur?
Hur fan tror du att den hade uppfunnits om människorna som utvecklade den inte hade tjänat pengar på det?
"Vi spenderar flera år att utveckla en produkt, men vi kommer inte att få ut något av det, vi och våra barn får helt enkelt svälta ihjäl medans vi utvecklar denna såkallade datorn till eftervärlden"
Läs om Nicolas Tesla, och inte skolboks material. Minns inte de andra namnet på snubben men iaf. Han stal Nicolas uppfinnar hela tiden, tog pantent på dem och känade grova pengar på det. Nicolas brydde sig inte och fortsatte med sitt. Det är många verk av Nicolas Tesla som är nedtystade för makthavare skulle förlora enorma pengar på det. Hur resten av världen idag ser ut kunde sätt annorlunda ut. Pengar kan ju självklart finnas kvar, men det är dem som har kontroll på det som styr, och dem tänker inte på dig och mig, som du verkar tro.

Att riktiga uppfinningsmän gör det för att få pengar? Jag tror inte det, snarare sätter pengarna och alla lagar, patent och skit käppar i hjulen för dem som verkligen har talang.
Citera
2014-11-29, 18:13
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampen211
Jag hoppas att detta tankesätt kommer träda fram i framtiden.

Exakt.

Läs om Nicolas Tesla, och inte skolboks material. Minns inte de andra namnet på snubben men iaf. Han stal Nicolas uppfinnar hela tiden, tog pantent på dem och känade grova pengar på det. Nicolas brydde sig inte och fortsatte med sitt. Det är många verk av Nicolas Tesla som är nedtystade för makthavare skulle förlora enorma pengar på det. Hur resten av världen idag ser ut kunde sätt annorlunda ut. Pengar kan ju självklart finnas kvar, men det är dem som har kontroll på det som styr, och dem tänker inte på dig och mig, som du verkar tro.

Att riktiga uppfinningsmän gör det för att få pengar? Jag tror inte det, snarare sätter pengarna och alla lagar, patent och skit käppar i hjulen för dem som verkligen har talang.
Om pengar inte finns så hittar ju människan något annat att vara girig över.
Man börjar handla med någonting annat som får värde, fattar du inte det?
Girighet försvinner inte för att pengar försvinner.
Citera
2014-11-29, 18:16
Medlem
wilts avatar
Egentligen är det konceptet "ränta" som är en illusion. Konceptet skapar oundvikligen ekonomiska bubblor.

Vet inte riktigt varför folk är så fantasilösa annars. Är det så svårt att hitta något man gillar som man kan ta betalt för?
Citera
2014-11-29, 18:21
Medlem
svampen211s avatar
Citat:

Fortsätt tänka att det aldrig går att lösa, det kommer hjälpa alla problem. Ignorance is a bless. Om man kollar innan industrin fanns och jordbruk så mådde människan och naturen som bäst. Det kryllade av djur i skogarna. Svält fanns inte på det sättet som det gör idag.

Försätter vi på det sättet vi gör nu, kommer vi att dö. Så många olika djurarter som blir utrotade varje dag i nuläget är allvarligt. Vi fuckar hela jävla ekosystemet, så vårat syfte är att fortsätta leva som vi gör och när skiten kollapsar så var de det? Det kan lika gärna komma en astreoid och utplåna hela skiten. Skillnaden är att de skulle gå snabbare.

Vi går inte framåt i utvecklingen, den som tror det lever i en drömvärld.
Citera
2014-11-29, 18:21
Medlem
Citat:

Fast vi ser fler och fler bytesgrupper på facebook och även gratisaffärer på gatan. Man får en närmre kontakt, man inser att man hjälper varandra istället för att bara slänga slantar och desperat roffa åt sig. Det är i alla fall min uppfattning.

Och jag tror att vi inte är giriga innerst inne så det är något miljön påverkar.
Citera
2014-11-29, 18:22
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Det finns ALLTID "pengar" i en eller annan form. Byteshandel eller fiatvaluta, människor kommer alltid att vilja byta saker med varandra och att slåss om att nå samhällstoppen. Du tror väl inte på riktigt att människan är ett fredligt och altruistiskt djur i grund och botten? Öppna en historiebok eller TV:n då nyheterna visas så fattar du.
Människor som i "alla människor" eller som i "många, men inte alla"?
Citera
2014-11-29, 18:24
Medlem
Bbobis avatar
Se på pengar såhär.

Man kan odla.potatis och byta till sig tomater. Men ibland behöver kanske inte den andra personen potatis när du behöver tomat.

Så ni skapar mynt som du kan ge när du behöver tomater och få tillbaks väl när den andra behöver potatis.

Det underlättar bytena. Man kan fokusera på en sak men få tillgång till alla.

Det är inget ont i det. Jobba hade du behövt även i ett samhälle.utan pengar. Pengarna underlättar bytena mellan olika personer då dom inte alltid behöver just varandras vara. Då är det bra att alla har en gemensam valuta så att du kan sälja potatis till tomatgubben även att du egentligen behöver morötter från en tredje person.

Tycker det är fantastiskt att jag kan köra omkring folk i min bil och genom det ha tillgång till tusentals och åter tusentals varor och tjänster över hela världen trotts att det enda jag gör är att köra folk från punkt a till b i lilla Sverige i det ännu mindre stockholm.

Ska jag tänka på under min Asien semester nu i vår. Vad otroligt mycket jag kan göra av det lilla obetydliga jag själv gör.
Senast redigerad av Bbobi 2014-11-29 kl. 18:31.
Citera
2014-11-29, 18:39
Medlem
healthyasfucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stortjockpung
pengar som trycks i en maskin har egentligen inget värde, att det har ett värde är bara något vi hittat på. en illusion. hela samhället som kretsar kring pengar är en illusion. kapitalism är en illusion, ett påhitt.

jag vet man måste jobba för att klara sig så är det, men är ni okej med det? man lever en gång och livet är kort. livet är ett mirakel liksom medvetandet.

jag blir alltid likna häpnad varje gång någon säger att jobb är roligt. ni är bara ett boskap vars enda mening är att sätta pengar i rullning. men pengar har egentligen inget värde.

återigen man måste jobba jag jobbar med, men är ni verkligen helt okej med det? ditt liv är kort och du kommer dö snart. glömmer ni inte bort hur jävla galet det ens är att kunna vara vid liv?

Förstår vad du menar med hela principen, men hittar man ett jobb man verkligen vill göra och trivs det känns det inte längre som ett jobb. Mer som en hobby du sysslar med och får betalt för.

Ett tips är att hitta ett sådant jobb, även om det inte är det lättaste. Tog mig sju år ute på arbetsmarknaden innan jag landade ett sånt jobb. Måndagsångest existerar inte för mig längre.
Citera
2014-11-29, 18:43
Medlem
Keith.Moons avatar
Citat:
Ni är bara ett boskap vars enda mening är att sätta pengar i rullning.
Vem är då herden?
Citera
2014-11-29, 18:53
Medlem
Keith.Moons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Vi som faktiskt gillar våra jobb då? Det är nästan så att jag hade kunnat syssla med det gratis.
Får man fråga vad du jobbar med? Du avser väl inte moderaterandet?

Ts: Personligen var jag inte okej med det under många, många år. Nu börjar jag tycka att det är okej. Det är nog bara dårarna samt de som nått verklig insikt som är okej med det.

Man ska inte ägna något en tanke, där är sanningen. Den mest enfaldiga idiot har redan nått sanningen med andra ord. Den stora resan mot insikt är en cirkel som slutar där den började, med aningslöshet.

Att ge upp allt, alla illusioner och föreställningar. Även den om att pengar är en illusion. Ty även den tanken att pengar är en illusion är en föreställning som låser dig fast i die weltangst.

Sluta simma, drunkna. Säg inte emot, säg inget. Ha inte ens en mun. Ha ej.
Citera
Medlem
72mms avatar
Hur kan man vara 18 och inte klara av att påbörja meningar med stor bokstav? Saker har ett värde därför att någon vill ha det. Vill någon ha något tillräckligt mycket är denna någon beredd att byta bort något annat (vanligtvis pengar) i utbyte för att få detta.

Jag ser inte illusionen. Du är fri att värdera pengar, din egen tid (det enda riktiga resursen som du har) och materiella ting helt själv. Ingen tvingar dig att värdera något på samma sätt som någon annan.
Citera
Medlem
Finiss avatar
Citat:
pengar som trycks i en maskin har egentligen inget värde, att det har ett värde är bara något vi hittat på. en illusion. hela samhället som kretsar kring pengar är en illusion. kapitalism är en illusion, ett påhitt.

jag vet man måste jobba för att klara sig så är det, men är ni okej med det? man lever en gång och livet är kort. livet är ett mirakel liksom medvetandet.

jag blir alltid likna häpnad varje gång någon säger att jobb är roligt. ni är bara ett boskap vars enda mening är att sätta pengar i rullning. men pengar har egentligen inget värde.

återigen man måste jobba jag jobbar med, men är ni verkligen helt okej med det? ditt liv är kort och du kommer dö snart. glömmer ni inte bort hur jävla galet det ens är att kunna vara vid liv?

Okej. Du har tänkt till och insett att mycket bygger på sociala konstruktioner i dagens samhälle och ställt Dig själv en viktig fråga. Nu är jag nyfiken på hur Du tänker att det skulle kunna vara istället och hur vi når Dit?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in