Citat:
Ursprungligen postat av
tgv23000
jag har haft rätt, och alla bubbelbabblare har haft fel. Det har mycket väl med tråden att göra.
Grattis till alla pengar du tjänat! Synd att du inte verkar kunna slappna av trots det, du känns rätt uppagiterad fortfarande. Varför så arg? Köp dig nått fint för dina pengar? Du tog en risk, vann och är väl värd lite avslappning.
Det känns lite tråkiga att du och andra inte fattar vad diskussionen handlar om för många av era "motståndare". Du har bara "rätt" i att bubblan inte spruckit ännu. Och visst finns nog de som trott att priserna skulle kollapsat "i morgon". Jag vill inte skriva vad andra menar, men jag är övertygad om att många med mig är inne på en annan nivå. Bäst förklarad här:
Citat:
Ursprungligen postat av
Trillske
...
Jag har ingen aning om när kreditbubblan spricker eller på vilket sätt den gör det. Däremot lite mer koll på exempelvis konsekvenser, eftersom det (självklart) intresserar mig mer. Ett nyttigt tankeexempel för de människor som är ovana att analysera saker:
Föreställ dig att du tror att det är 30% risk att vi har en bostadsbubbla som spricker inom 2 år.
- Kommer du acceptera asymmetriska investeringskalkyler (tex ta eller hålla enorma lån)? Nej.
- Kommer du tro att bubblan spricker inom 2 år? Nej.
...
Att priserna är så höga är inte bra för nått förutom de få som caschar in. Att folk sitter på de lån de gör utan att amortera (och som vi sett i denna tråd, utan att ta höjd för husunderhåll) är enligt mig en otrolig samhällsfara. Allt borde göras för att ta bort den faran.
Tror du vi skulle köra kärnkraften vidare om det var 0,01% risk för härdsmälta per år?