2014-11-28, 18:47
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgIdiot
Någon som har information på hur många IS-terrorister som har dött sammanlagt i både Irak och Syrien sen de intog Mosul i somras? Måste väl ändå vara ganska höga siffror, typ 10 000.

Slaget om kobane har man en siffra mellan 800-1100st

Torsdag dödade Peshmerga 124 stycken, 7st var ledare nära Mosul damen.
Det var IS som anföll för andra eller tredje gången.
Sahlij village and Ein Mani'a west of the Mosul dam.

Bara dom två är vi uppe i ca:1000st.
Citera
2014-11-28, 18:59
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namo
Vadå logik går före bevis! Vem i helvete har sagt någonting sånt?

Varför skulle de inte använda Abrams i Kobane? Vad är anledningen till isis inte ska använda Abrams?
Det har aldrig varit några Abrams i närheten av Ayn al-Arab.
Citat:
Isis har Abrams och de vet hur man använder dessa, varför skulle inte dessa sättas in i en strid som de anser är jätteviktig fört dem? De som krigar mot isis d v s YPG i Kobane säger att deras fiender har Abrams som deras RPG:s inte gör någon skada på. Nog vet YPG mer än folket som sitter framför datorn och bara hittar på saker?
RPG har slagit ut Irakiska arméns Abrams i Irak så det stämmer inte heller, de Abrams Irak har saknar skydd i form av "depleted uranium", reaktivt pansar tror jag de också saknar.

Citat:
Eftersom vi ser aldrig isis använda tanks i strid så är det rätt svårt att hitta bildbevis genom att bara sitta framför datorn. Få höra din magnifika orsak till varför isis inte använde Abrams i Kobane? Är du ens kapabel till att tänka?
Vi ser dom inte använda abrams för de har inga i stridbart skick, de skulle självklart visa upp en sådan trofé.

Citat:
Edit: Den här bilden som Tigersaid postade är en bild på en Abrams tank: https://mobile.twitter.com/hevallo/status/532157394202415104
Det finns väldigt många bilder på Abrams, den där har inget som tyder på att den används av ISIS.
BILDEN ÄR HÄMTAD HÄRIFRÅN: http://militaryedge.org/armaments/m1a1-abrams/
Kolla under "gallery". Bara att högerklicka och söka efter twitterbilden på internet så ser du...

Här är direktlänk till ursprungsbilden som någon kurd på #twitterkurds kopierat:
http://militaryedge.org/wp-content/uploads/2013/11/M1A1_Iraq.jpg

Senast redigerad av Xelious 2014-11-28 kl. 19:11.
Citera
2014-11-28, 19:20
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Vadå logik går före bevis! Vem i helvete har sagt någonting sånt?

Varför skulle de inte använda Abrams i Kobane? Vad är anledningen till isis inte ska använda Abrams?
Isis har Abrams och de vet hur man använder dessa, varför skulle inte dessa sättas in i en strid som de anser är jätteviktig fört dem? De som krigar mot isis d v s YPG i Kobane säger att deras fiender har Abrams som deras RPG:s inte gör någon skada på. Nog vet YPG mer än folket som sitter framför datorn och bara hittar på saker?

Eftersom vi ser aldrig isis använda tanks i strid så är det rätt svårt att hitta bildbevis genom att bara sitta framför datorn. Få höra din magnifika orsak till varför isis inte använde Abrams i Kobane? Är du ens kapabel till att tänka?

Nej, du din stackare, ingen har ägt mig. Jag blir inte ägt av folk som endast har en hjärncell, d v s såna som du

Edit: Den här bilden som Tigersaid postade är en bild på en Abrams tank: https://mobile.twitter.com/hevallo/status/532157394202415104

Här är en bild på en Abrams tank som man kan jämföra med: https://www.google.se/search?q=abrams+tank&safe=off&biw=1920&bih=955&tbm =isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=g7R4VO-mAonOygOYrYHAAw&sqi=2&ved=0CDgQsAQ#facrc=_&imgdii= _&imgrc=qgE9YI4d2zvDRM%253A%3BoZgIUAKwEtq4oM%3Bhtt p%253A%252F%252Fimages.military.com%252Fmedia%252F eq uipment%252Fmilitary-vehicles%252Fm1a2-abrams-main-battle-tank%252Fm1a2-abrams-battle-tank-08.jpg%3B http%253A%252F%252Fwww.military.com%252Fequipment% 252Fm1a2-abrams-main-battle-tank%3B1200%3B800

Om man gör en bild sökning så är bästa gissningen för bilden m1a1 abrams. Hur man gör en bildsökning för dem som inte vet det? Man högerklickar på bilden och väljer "sök på Google efter den här bilden".

Logik går aldrig före bevis. Bevis i sig är logik. Bilden som finns i tweeten återfinns på flertalet internethemsidor om M1A1 Abram. Det är inget bevis för att ISIS tagit över den specifika stridsvagnen och att den använts i Kobane. Tweeten är därför med största sannolikhet en lögn.

ISIS har inte använt M1A1 Abrams i Kobane. Jag hade varit av annan uppfattning om konkreta bevis framfördes.

Jag anser att det i och för sig är en onödig fråga att diskutera. Men kan vi inte åtminstone vara överens om att den som framför ett påstående även bör kunna styrka detta med någorlunda trovärdiga källor?
Senast redigerad av ZuparN 2014-11-28 kl. 19:24.
Citera
2014-11-28, 19:29
Medlem
namos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Logik går aldrig före bevis. Bevis i sig är logik. Bilden som finns i tweeten återfinns på flertalet internethemsidor om M1A1 Abram. Det är inget bevis för att ISIS tagit över den specifika stridsvagnen och att den använts i Kobane. Tweeten är därför med största sannolikhet en lögn.

ISIS har inte tillgång till M1A1 Abrams som använts i Kobane så länge det inte finns konkreta bevis för det.

Jag anser att det i och för sig är en onödig fråga att diskutera. Men kan vi inte åtminstone vara överens om att den som framför ett påstående även bör kunna styrka detta med någorlunda trovärdiga källor?
Har jag sagt att logik går före bevis? Isis har mindre än 30 Abrams enligt Michael Weiss, ska vi tro på han eller på er? Det finns inget som tyder på att isis inte skulle använda Abrams i Kobane eftersom de har såna, eller hur? Vill ni att jag ska ta min kamera och åka ner för att filma isis med sina Abrams?

Jag förstår inte vad den stora grejen med det hela är? Om en expert säger att isis har mindre än 30 Abrams så är det väl självklart att dessa används, eller hur?

Edit: xelious jag vet att du är en trög människa men tänk på att det finns olika typer av RPG.
Citera
2014-11-28, 19:38
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Har jag sagt att logik går före bevis? Isis har mindre än 30 Abrams enligt Michael Weiss, ska vi tro på han eller på er? Det finns inget som tyder på att isis inte skulle använda Abrams i Kobane eftersom de har såna, eller hur? Vill ni att jag ska ta min kamera och åka ner för att filma isis med sina Abrams?
Vilken Michael Weiss skulle denne "expert" vara?
Denna:
Michael Weiss is the editor in chief of the Interpreter, an online journal that translates and analyzes Russian media.
Eller denna: Mr. Weiss is a columnist at Foreign Policy and NOW Lebanon.

På vilket vis skulle han vara en "expert" menar du?

Citat:
Jag förstår inte vad den stora grejen med det hela är? Om en expert säger att isis har mindre än 30 Abrams så är det väl självklart att dessa används, eller hur?
Han är en kolumnist, inte ens journalist, det kan du knappast påstå är en expert.

Ni är överbevisade, inte ens "experterna" på "twitterkurds" kan hjälpa er bevisa att det finns USA-tillverkade stridsvagnar utanför Ayn al-Arab. De flesta med normalbegåvning skulle nu se sig överbevisad, men ni kanske kan söka mer på twitter så kanske ni hittar fler bilder vi kan debunka?

Vad ni kurder försöker bortförklara är YPGs pinsamma sammanbrott och nederlag. I skuggan av USAs framgångar försöker ni bortförklara varför YPG inte får något gjort. Vi hatar alla ISIS och islamisterna som är som en cancer i Syrien, men om ni fortsätter påstå att YPG är något annat än amatörer och försöker prata bort det faktum att USA står för det mesta av ISIS-bekämpningen så kommer vi fortsätta säga mot er. Bli ärliga och realistiska så kan vi lägga ner just den här debatten och koncentrera oss resten av Syrien. Som sagt är kurderna bara 4% av Syriens befolkning och större saker händer än att kurder "slår ut en MC" till exempel.
Senast redigerad av Xelious 2014-11-28 kl. 19:46.
Citera
2014-11-28, 19:58
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:

Edit: xelious jag vet att du är en trög människa men tänk på att det finns olika typer av RPG.

Du skrev "Jag har logiken på min sida här, men det har inte ni; därför måste ni bevisa att Abrams inte användes i Kobane." Varför måste andra bevisa dina teser? Det kanske är logiskt för dig att ISIS använder Abrams i Kobane. Faktumet att ISIS har tagit över Abrams i Irak innebär inte att dessa har använts i Syrien eller i detta fall - Kobane.

I övrigt anser jag inte att det är självklart att ISIS vill förflytta eventuella stridsvagnar av modellen Abram från Irak till Kobane, där amerikanska flyg för tillfället är aktiva. Kobane är långt ifrån ISIS viktigaste front. Intressena i Irak är också av stor vikt.

"Den stora grejen" är att vi bör hålla oss till fakta för att på så sätt främja en intressant och konstruktiv tråd.
Senast redigerad av ZuparN 2014-11-28 kl. 20:04.
Citera
2014-11-28, 20:07
Medlem
namos avatar
Citat:
Du skrev "Jag har logiken på min sida här, men det har inte ni; därför måste ni bevisa att Abrams inte användes i Kobane." Varför måste andra bevisa dina teser? Det kanske är logiskt för dig att ISIS använder Abrams i Kobane. Jag hade inte tvekat en sekund på att ISIS använt Abrams i Kobane om jag hade fått någorlunda konkret fakta på det. Faktumet att ISIS har tagit över Abrams i Irak innebär inte att dessa har använts i Syrien eller i detta fall - Kobane.

"Den stora grejen" är att vi bör hålla oss till fakta för att på så sätt främja en intressant och konstruktiv tråd.
Om de har Abrams varför måste avsaknaden av bild på dessa i strid innebära att de inte användes? Mitt resonemang gick ut på att isis har Abrams. Om de har mindre en 30 Abrams, då kan vi lika gärna säga att dessa användes aldrig, för det saknas bilder. Bilder i all era men finns det inga bilder så finns det inga bilder, och som sagt: avsaknaden av bilder innebär inte att Abrams inte används i strid. Jag tror de användes i Kobane för Kobane var en viktig strid för dem.

Edit: Om det nu fanns bilder och jag satte min logik mot dessa bilder skulle jag förstå ert resonemang.
Senast redigerad av namo 2014-11-28 kl. 20:11.
Citera
2014-11-28, 20:11
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Du skrev "Jag har logiken på min sida här, men det har inte ni; därför måste ni bevisa att Abrams inte användes i Kobane." Varför måste andra bevisa dina teser? Det kanske är logiskt för dig att ISIS använder Abrams i Kobane. Faktumet att ISIS har tagit över Abrams i Irak innebär inte att dessa har använts i Syrien eller i detta fall - Kobane.

I övrigt anser jag inte att det är självklart att ISIS vill förflytta eventuella stridsvagnar av modellen Abram från Irak till Kobane, där amerikanska flyg för tillfället är aktiva. Kobane är långt ifrån ISIS viktigaste front. Intressena i Irak är också av stor vikt.

Vart har du fått för dig om att IS har Abrams?
Xelious
Cirdic
freudianslip

Dessa säger blankt nej utan extra bokstäver eller utförligare förklaring till deras nej till att dom ens har pansarvagnarna trots media uppger X Antal Abrams tanks i IS händer men inget är godtagbart i deras ögon medans allt annat löst är godtagbart om man läser längre bak i tråden.
Citera
2014-11-28, 20:14
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Du skrev "Jag har logiken på min sida här, men det har inte ni; därför måste ni bevisa att Abrams inte användes i Kobane." Varför måste andra bevisa dina teser? Det kanske är logiskt för dig att ISIS använder Abrams i Kobane. Jag hade inte tvekat en sekund på att ISIS använt Abrams i Kobane om jag hade fått någorlunda konkret fakta på det. Faktumet att ISIS har tagit över Abrams i Irak innebär inte att dessa har använts i Syrien eller i detta fall - Kobane.

Notera att denne "Michael Weiss" inte verkar vara det namo påstår... såklart. Sökning på hans namn och "kurds" ger att en viss weiss, väldigt intresserad av kurder har olika bakgrund som "bloggare", kolumnist etc, men enligt namo en "expert".

Här är en:
Citat:
https://twitter.com/michaeldweiss
Columnist for NOW Lebanon, Foreign Policy, Daily Beast. Editor-in-Chief of http://interpretermag.com . RT no endorsement.
Här är han också:
https://now.mmedia.me/lb/en/reportsfeatures/564212-fsa-fighting-alongside-kobane-kurds
Igen:
http://www.realclearworld.com/articles/2013/05/18/rise_of_the_militias_in_syria_105170.html

Han är alltså en kolumnist och ingen expert. Ännu en big fail. Kan namo presentera denne Weiss som någon annan med precis samma namn som skriver om kurder och Syrien??

Självklart används inte Abrams i Ayn al-Arab som vi säger, inga bevis för detta har presenterats.
Tvärtom har vi bara sett desperata lögner presenterats, inklusive arkivbilder på Abrams som en kurd på facebook visade samtidigt som han påstod att ISIS hade Abrams vid Ayn al-Arab. ISIS har T72, T-55. Punkt slut.
Senast redigerad av Xelious 2014-11-28 kl. 20:20.
Citera
2014-11-28, 20:16
Medlem
freudianslips avatar
Citat:

Tror inte du menar allvar med det här tramset. Hoppas inte det i alla fall.

Det finns fortfarande inga bevis för att ISIS använt Abrams, inte ett enda konkret fall har ni presenterat. Även om Michael Weiss menar att ISIS kommit över 30 Abrams finns det inget som tyder på att de någonsin fått de operativa.
Citera
2014-11-28, 20:19
Medlem
freudianslips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86
Vart har du fått för dig om att IS har Abrams?
Xelious
Cirdic
freudianslip

Dessa säger blankt nej utan extra bokstäver eller utförligare förklaring till deras nej till att dom ens har pansarvagnarna trots media uppger X Antal Abrams tanks i IS händer men inget är godtagbart i deras ögon medans allt annat löst är godtagbart om man läser längre bak i tråden.

Ett enda bildbevis eller videobevis där ISIS använder Abrams.

Läser du ens vad som skrivs? Är du helt oförmögen att ta in andras argument? Diskutera på ett rationellt plan?
Citera
2014-11-28, 20:31
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freudianslip
Ett enda bildbevis eller videobevis där ISIS använder Abrams.

Läser du ens vad som skrivs? Är du helt oförmögen att ta in andras argument? Diskutera på ett rationellt plan?

Ge mig bild/video bevis på att amerikanska Flygbombningar har skett i alla dom platser som skett senaste dagarna.

Det borde vara lätt, planen gör inspelningar påstås det, bombningar syns flera kilometer ifrån.

Ge mig bevis på att Assad lever idag, bild med honom och en tidning med dagens datum för jag tror inte att han lever, inte sett video bevis på det nämligen, det räcker inte med att igen har skrivit om hans död, för det kan han vara död i mina ögon.

Ge mig bevis på att IS befinner sig idag i Irak just nu, jag godtar inte text, jag vill ha bevis eller video.

Det borde vara lätt, miljon stad.

Ge mig bevis på att IS befinner sig i Mosul fortfarande, visa mig selfiebilder från Mosul som tagits idag.
Senast redigerad av tigersaid86 2014-11-28 kl. 20:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in