2014-11-28, 03:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av namo
Nej, bevisbördan ligger inte alls hos oss. Det gäller att vara logisk: Isis har Abrams och dessa kan sättas in i strid var som helst och när som helst, eller hur? Precis som vilken annan stridande part så använder man alla vapen man har i sin arsenal. Var och när dessa vapen används kan vi endast göra en kvalificerad gissning på. Det vi vet är att striden om Kobane var viktig för isis, då kan vi med säkerhet säga att dessa Abrams användes i Kobane. Jag har logiken på min sida här, men det har inte ni; därför måste ni bevisa att Abrams inte användes i Kobane.

Edit: En annan sak som man måste ha i åtanke är att isis visar sällan sina tyngre vapen. Det man ser i deras propaganda videon är att alltid är de ett liten grupp som slås mot en större grupp. Vi vet att det är propaganda, de vill få oss att tro att få av dem vinner över flera av fienden. Det såg vi i deras propaganda video när de anföll tabqa basen.

Jag har sökt och hittat, efter att ni tittat på bilderna så ser ni faktiskt att det är sant

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2773452/The-REAL-road-warriors-Mad-Max-battle-buses-tanks-built-Kurdish-fighters-repel-ISIS-soldiers-Syria.h tml

http://rt.com/op-edge/194120-turkish-kurds-isis-weapons-support/
Citera
2014-11-28, 05:45
Medlem
Fribbäs avatar
https://twitter.com/salar_dd/status/538124374369267712/photo/1

Den här bilden cirkulerar runt rätt friskt på twitter just nu. Säger ju ingenting, men någon annan kanske har något intressant att säga om saken.
Citera
2014-11-28, 08:29
Medlem
Supporters avatar
Kurdgänget i den här tråden kan ju inte vara så gamla med tanke på deras intellekt? De är inte alls som de kurder jag träffar på titt som tätt och som enligt mig har goda moraliska och etiska värdegrunder. De kurdiska styrkorna har ett starkt stöd av olika folk runtomkring i världen. De har det på grund av hjältarna som är där och riskerar sina liv varje dag och inte på grund av arroganta landsmän i andra länder som sitter och höjer sig själva till skyarna medan de smutskastar andra fraktioner.
Citera
2014-11-28, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Supporter
Kurdgänget i den här tråden kan ju inte vara så gamla med tanke på deras intellekt? De är inte alls som de kurder jag träffar på titt som tätt och som enligt mig har goda moraliska och etiska värdegrunder. De kurdiska styrkorna har ett starkt stöd av olika folk runtomkring i världen. De har det på grund av hjältarna som är där och riskerar sina liv varje dag och inte på grund av arroganta landsmän i andra länder som sitter och höjer sig själva till skyarna medan de smutskastar andra fraktioner.

Jag vågar påstå att det omsluter fler än bara kurder i den här tråden - andra folkgrupper med rötter i Mellanöstern också. Problemet är att tråden är full av skribenter som ideligen anför pathos argument varav slutresultatet blir känslomässiga felslut. Det stannar inte där utan det tråkiga är att många är så pass lättpåverkade och intellektuellt lata att de kvickt beskriver hela folkgrupper i negativa ordalag baserat på vad vissa skribenter i den här tråden tycker och tänker.

Den högmodiga Kurden säger: Vi kurder har lyckats stå emot ISIS i Kobane medans den värdelösa irakiska och syriska armen faller som käglor.
Den kurdhatande araben svarar: NI kurder är bönder och skulle aldrig klara er utan USAs hjälp. Inte konstigt att alla folkgrupper i Mellanöstern hatar er.

Och såhär fortsätter det med jämna mellanrum. Hade det inte varit för skribenter som tex Zuparn som har en sund människosyn som inte rubbas av vad vissa skribenter i den här tråden tycker och tänker hade det varit skittråkigt att läsa i den här tråden.
Citera
2014-11-28, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fribbä
https://twitter.com/salar_dd/status/538124374369267712/photo/1

Den här bilden cirkulerar runt rätt friskt på twitter just nu. Säger ju ingenting, men någon annan kanske har något intressant att säga om saken.
Jag tror faktiskt på den bilden. Det är så läget ser ut. ISIS kontrollerar endast östra delen av staden, pga en strategisk kulle blir det svårt att besegra ISIS här.
Västra och södra staden kontrolleras av YPG, strider pågår på landsbygden här.
Citera
2014-11-28, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namo
Nej, bevisbördan ligger inte alls hos oss. Det gäller att vara logisk: Isis har Abrams och dessa kan sättas in i strid var som helst och när som helst, eller hur? Precis som vilken annan stridande part så använder man alla vapen man har i sin arsenal. Var och när dessa vapen används kan vi endast göra en kvalificerad gissning på. Det vi vet är att striden om Kobane var viktig för isis, då kan vi med säkerhet säga att dessa Abrams användes i Kobane. Jag har logiken på min sida här, men det har inte ni; därför måste ni bevisa att Abrams inte användes i Kobane.

blablabla

Alltså jösses vilket geni vi har här i tråden. Menar du allvar med ditt resonemang? "Logik" går alltså före bevis? Alltid lär man sig något nytt på internet. Du kan pga ditt "logiska" resonemang alltså dra säkra slutsatser att Daesh har använt Abrams i Kobane.

Du blir konstant ägd i denna tråd, men ändå ger du dig inte. Dina resonemang tyder på att du har allvarliga brister i din grundutbildning, om du nu har någon dvs. Kan du för din egen självkänslas skull inte bara lägga ner, du gör dig till åtlöje.
Citera
2014-11-28, 13:42
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ershwu
Än en gång detta handlade ifall IS använt Abrams i strid i Kobane och inte om de kommit åt dem tidigare. Ifall de använts i Kobane skulle jag vilja se det, visa det isåfall eller sluta skriv annat strunt.
Ni är fan störda, han förnekar att IS ens har en enda till och med trots alla bevis i tidigare inlägg.

Ni är då äckliga som bortser från allt trots källor.

Cirdic
Medlem

Alltså, det är inte som om jag stäldle en fråga. Jag säger att is inte har en enda Abram - det är ett faktum.
Citera
2014-11-28, 15:21
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86
Ni är fan störda, han förnekar att IS ens har en enda till och med trots alla bevis i tidigare inlägg.
Ni är då äckliga som bortser från allt trots källor.
Du har inte presenterat något överhuvudtaget som säger att ISIS haft abrams i närheten av Ayn al-Arab, jag letade i en kvart bland militärnördarnas sajter som visar utslagna tanks etc - inget. Med alla USA-hatare det finns och med tanke på att världens ögon varit på området så kan vi konstatera att sannolikheten är låg. Och det är fortfarande kurdernas sak att bevisa påståendet. Om ni insisterar så kan säga att kurderna haft väldigt många tanks på plats, för ni har sagt att KRG har 200 tanks, självklart har de haft dessa i Ayn al-Arab... "Vi behöver inte visa bilder för det är er sak att visa att det inte stämmer..."
Citera
2014-11-28, 16:05
Medlem
interiorcores avatar
ännu en obskyr konto som ska gå till angrepp.

1. Om du citerar mig så får du inte skriva något i citatet.
2. Om du citerar mig så får du inte flyta runt meningar, ta bort och sätta ihop etc.

Detta är självaklara grejer men det är tredje användaren i den här tråden som jag påpekar detta till.

Citat:
Vilka "källor" du kommer med, New York Times som refererar till en kurd vid namn Rooz Bahja: "Rooz Bahjat, who identified himself as a senior security official with the Kurdistan Regional Government in Iraq". En man från kurdiska Irak ska alltså veta ISIS siffror på manskap .

Sen så skriver tidiningen längre ner ifall du missade det:
Är det personens geografiska plats som avgör sanningshalten. Hade du känt dig komfortabel om källan var en YPG person från Kobane.

Citat:
För det första tanken heter Abrams inte Abrahams. Sen mycket riktigt som du själv säger det är ingen trovärdig "källa" du kommer med då den kommer från kurder som är en av de stridande parterna.
Har inte sagt något om källans trovärdighet.
Citat:
Ni klarar inte ens av att uttala namnet på tanken hur ska ni ens kunna känna igen den och skilja den från t.e.x en rysk tank?
Sen när blev jag, ni. På vilket sätt hänger rättstavningsförmåga ihop med igenkänningsförmåga.
Citat:
Men du påstår att de använt Abrams i Kobane så visst visa det då!! IS har laggt upp allt material på nätet från offensiven i propanganda syfte, alla tyngre vapen de använde visas där så om de använt Abrams borde du klara av att hitta det.
Jag har inte påstått det.

Citat:
Låt mig förklara för dig en sak det finns ingenting som heter "taktical retreat" (stavas 'tactical') när man under en 3 veckors period förlorar upp mot 1000 man av de endast 2000 man som du påstår att YPG hade. Jag skulle snarare kalla det "panic retreat".
Är det inget som heter tactical retreat? Googla så får du se. Har du källa på att YPG förlorade 1000 man under tre veckor? Enligt YPG själva samt USA så hade dem 2000 man och kvinnor när USA började intensifiera sina bombningar.

Citat:
Det här är urklar information som visar hur YPG flyr i panik, du tenderar annars att fantasiera upp saker som du skriver här eller så hänvisar till dina så kallade "källor" som bygger på vad någon kurd sagt till amerikansk media.
Kallas det att fantisera upp saker om man presenterar en källa.

Citat:
Vad bygger du allt detta på? Har du läst en annan pocket bok om "Syrien" igen? Du är inte ens från Syrien än midre kan arabiska.
Man lär sig mer genom att läsa än att inte göra något alls.
Citat:
Togs upp i tråden tidigare om hur alaviter i västra syrien tagit emot hundratusentals sunniter från öst i sina byar och städer och även i sina hem.
På vilket sätt utesluter det ena det andra.
Citat:
Du vet helt uppenbarligen inte vad du talar och gör ständigt bort dig hela tiden. Mitt råd till dig är att inte skriva i tråden om saker du inte vet. Ditt syfte är helt uppenbart att provocera och skapa motsättningar mellan syrier/araber för att spä på dödandet.
Jo jag har märkt att vissa inte vill att jag ska skriva, men dessa är anhängare till en part.

Innan jag förklarar för dig vad jag bygger allt detta på, så vill jag påpeka att du missförståt det mesta i mitt inlägg samt lägger till information som inte finns. Tex det står ingenstans att jag hävdat att det fanns några Abrams i Kobane. Hur kunde du uppfatta det så här fel!

Här nedan är ett citat som handlar om det sekteristiska våldet som jag talde om och som du undrade vad jag byggde den på.
Citat:
Although the Syrian regime has repeatedly claimed that deaths in the country are the work of "armed gangs and terrorists", Wissam Tariff of the campaign group Avaaz, believes that it is only recently that small "militarised vigilante groups" have emerged, notably in Homs, which lies near the border with Lebanon.

He told Channel 4 News that, in Homs at least, there was a small but growing number of reprisal killings after tension between members of the Sunni majority and Alawite minority, the sect President Assad and most of the ruling class belong to.

"In the last 72 hours we know a bus full of seven Sunni activists were kidnapped and killed, in return nine Alawites were later killed. Then, in Howla on the outskirts of Homs, 13 Sunni factory workers were killed by Alawites.

"Yesterday we heard about Alawite and Sunni bodies all over Homs. We don't know what is going on right now in Bab Amro, which has been cut off."
http://www.channel4.com/news/syria-spilling-over-into-sectarian-violence

Här nedan är fler källor som berör det sekteristiska våldet.

http://www.understandingwar.org/sites/default/files/Syrias_Armed_Opposition.pdf
http://www.unhcr.org/cgi-bin/texis/vtx/refdaily?pass=463ef21123&id=4eb39d8f8
http://www.nytimes.com/2011/12/07/world/middleeast/large-scale-killings-reported-in-restive-syria-city.html?pagewanted=all&_r=0
Senast redigerad av interiorcore 2014-11-28 kl. 16:14.
Citera
2014-11-28, 16:35
Bannlyst
Någon som har information på hur många IS-terrorister som har dött sammanlagt i både Irak och Syrien sen de intog Mosul i somras? Måste väl ändå vara ganska höga siffror, typ 10 000.
Citera
2014-11-28, 17:45
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Supporter
Nu är jag inget stort fan av det du beskriver, men observera att det behövs två för att dansa tango. Enligt min iaktagelse av trådens invånare och dess samverkan med varandra så kan man inte påstå att "kurdgänget" (vad det nu är) ska bära skulden för något som alla varit delaktiga i att skapa. Den ena gör något och den andra kontrar. I den här leken så har stolthet en framträdande roll, Berxwedan hade fina exempel på det. angreppen är riktade mot meningsmotståndarens stolthet samtidigt som ens egna stolthet förstärks. Alla sekter och etniciteter som är representerade här inne håller på med detta och man kan inte ge en av dessa grupperna skulden utan att ge alla andra, för annars agerar man ytterst sekteristiskt.

Det intressanta i sammanhanget är att de stridande parterna i Syrien håller på med samma spel. Man uppger inte de verkliga siffrorna för antalet egna stuppade medan man höjer motståndarens. Man gör utalanden i media med syfte att påverka motståndaren psykologiskt. Det är inte bara ett krig som utkämpas med vapen, det är även krig mellan hjärnor. Kriget mellan hjärnorna är det viktigaste kriget, om man lyckas göra motståndarna osäkra så kan det leda tilla att de tappar fokus och därför börjar förlora. Om man ska uttrycka sig på ett annat sätt: alla försöker göra sin bild av verkligheten, den dominerande.

Det som utspelar sig här i tråden är samma spel fast på en annan nivå. Vi ska vara tacksamma att spelplanen är denna platform och inte ett kvarter i en stad där ett gäng kontrollerar traffikflödet och kidnappar oskyldiga personer för att sedan avrätta dem.

Med detta sagt så vill jag säga att det är helt omöjligt att föra en saklig diskussion här inne. Skriver man något eller länkar till något som får någon part att reagera, så får man inlägg med 5% om själva grejen och 95% personangrepp, lössa anklagelser, rena gissningar om ens person och ovanpå detta så förklarar dem tydligt att de inte vill att man ska fortsätta skriva om det som man gjorde. Den enda som jag hittils kommit i kontakt med som avviker från normen är freudianslip och det ska han ha eloge för.

Jag vill avsluta med en kul grej. Den roligaste grejen inom det här sektkriget i tråden är när användare klagar på trådens kvalitet för att sedan lägga hela skulden för detta på motståndargruppen till hen.
Citera
2014-11-28, 18:41
Medlem
namos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brurchan
Alltså jösses vilket geni vi har här i tråden. Menar du allvar med ditt resonemang? "Logik" går alltså före bevis? Alltid lär man sig något nytt på internet. Du kan pga ditt "logiska" resonemang alltså dra säkra slutsatser att Daesh har använt Abrams i Kobane.
Vadå logik går före bevis! Vem i helvete har sagt någonting sånt?

Varför skulle de inte använda Abrams i Kobane? Vad är anledningen till isis inte ska använda Abrams?
Isis har Abrams och de vet hur man använder dessa, varför skulle inte dessa sättas in i en strid som de anser är jätteviktig fört dem? De som krigar mot isis d v s YPG i Kobane säger att deras fiender har Abrams som deras RPG:s inte gör någon skada på. Nog vet YPG mer än folket som sitter framför datorn och bara hittar på saker?

Eftersom vi ser aldrig isis använda tanks i strid så är det rätt svårt att hitta bildbevis genom att bara sitta framför datorn. Få höra din magnifika orsak till varför isis inte använde Abrams i Kobane? Är du ens kapabel till att tänka?

Citat:
Ursprungligen postat av brurchan
Du blir konstant ägd i denna tråd, men ändå ger du dig inte. Dina resonemang tyder på att du har allvarliga brister i din grundutbildning, om du nu har någon dvs. Kan du för din egen självkänslas skull inte bara lägga ner, du gör dig till åtlöje.
Nej, du din stackare, ingen har ägt mig. Jag blir inte ägt av folk som endast har en hjärncell, d v s såna som du

Edit: Den här bilden som Tigersaid postade är en bild på en Abrams tank: https://mobile.twitter.com/hevallo/status/532157394202415104

Här är en bild på en Abrams tank som man kan jämföra med: https://www.google.se/search?q=abrams+tank&safe=off&biw=1920&bih=955&tbm =isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=g7R4VO-mAonOygOYrYHAAw&sqi=2&ved=0CDgQsAQ#facrc=_&imgdii= _&imgrc=qgE9YI4d2zvDRM%253A%3BoZgIUAKwEtq4oM%3Bhtt p%253A%252F%252Fimages.military.com%252Fmedia%252F eq uipment%252Fmilitary-vehicles%252Fm1a2-abrams-main-battle-tank%252Fm1a2-abrams-battle-tank-08.jpg%3B http%253A%252F%252Fwww.military.com%252Fequipment% 252Fm1a2-abrams-main-battle-tank%3B1200%3B800

Om man gör en bild sökning så är bästa gissningen för bilden m1a1 abrams. Hur man gör en bildsökning för dem som inte vet det? Man högerklickar på bilden och väljer "sök på Google efter den här bilden".
Senast redigerad av namo 2014-11-28 kl. 18:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in