2014-11-26, 23:22
Medlem

Jag känner så igen mej själv, försökte på egen hand i över 20 år, tillslut insåg jag att jag inte klarar av det själv. Jag sökte hjälp.

Det finns hjälp att få, mitt råd är att ge upp tanken på att klara av detta själv och acceptera att det är en sjukdom vi inte själva kan hantera utan hjälp. Börja med beroendecentrum eller om du har en arbetsgivare så vänd dej till företagshälsovården. Arbetsgivaren är enligt lag skyldiga att hjälpa den anställda. Jag fick min behandling via företaget och jag är otroligt tacksam att jag till slut svalde min stolthet och accepterade faktum att detta klarar jag inte själv. Stödet jag fick på behandlingshemmet var fantastiskt och nu går jag på efterbehandling som varar i ett år.

Sök hjälp innan konsekvenserna blir allt för allvarliga, det som har varit har varit och det kan du inte ändra på, det du kan göra är att påverka din framtid.

Lycka till.
Citera
2014-11-28, 13:59
Medlem
Vobblers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simon.gunnut
Jag försöker tänka på anledningarna att vara nykter men när impulsen slår till är det så svårt att minnas hur dåligt man mått/mår.

Så är det, ju längre tid man är nykter ju mer bleknar minnena av den där jävulsångesten man hade vid senaste avtändningen. Då är det lätt att trilla dit, sen ligger man där på söndagen och undrar varför man var så jävla korkad.

Bra tråd att gå in och kika i när det känns lite motigt, många som kämpar på här.
Citera
2014-11-28, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vobbler
Så är det, ju längre tid man är nykter ju mer bleknar minnena av den där jävulsångesten man hade vid senaste avtändningen. Då är det lätt att trilla dit, sen ligger man där på söndagen och undrar varför man var så jävla korkad.

Bra tråd att gå in och kika i när det känns lite motigt, många som kämpar på här.

Ja jag försöker ha denna tråden som en stående flik i webbläsaren vissa perioder, som nu.

Känns rätt bra för egen del just nu. Det är fredag men jag har inga planer på att bli full. Jag har trappat ner relativt snabbt så helt alkoholfri kommer jag kanske inte vara men det är väldigt skönt att inte tänka "Åh nu är det fredag, dagen man FÅR dricka mer än man borde!". Jag ser alltså inte denna helg som en ursäkt att sitta hemma och dricka öl på samma sätt som förra helgen. Vilken annan fredag som helst hade jag redan börjat dricka nu klockan tre på dagen tills jag däckat vid tre på morgonen.
Citera
2014-11-30, 02:18
Medlem
Moparornocars avatar
Min vän dog igår. Cancern vann tillslut. Den där förbannade jävla cancern! För några dagar sedan höll vi varandras händer uppe på sjukhuset och sa till varandra att vi snart skulle ses igen.... det blev inte så. Jag kände när jag tog hissen ner att det var sista gången jag såg honom i livet och så blev det. Förbannade jävla pisscancer!

När telefonen ringde igår och jag såg att det var hans dotter kändes det som att hjärtat stannade. Jag förstod att det var över. Jag är så ledsen. Jag är så arg. Samtidigt mitt i allt detta är jag så tacksam att jag idag är nykter och kan finnas där för de som behöver stöd och hjälp i denna svåra stund. Jag kan bara föreställa mig hur det hade sett ut om jag var aktiv idag då det här hade utlöst en bläcka utan dess like som säkerligen hade skickat om inte mig själv så någon annan människa som kommit i min väg till sjukhus eller ännu värre. Det är skönt att jag inte fungerar på det sättet längre. Jag behöver inte döva med alkoholen och det är så befriande.

Jag har trots det fortfarande svårt att visa känslor och stänger av dom per automatik nästan. Tror att det sitter kvar djupt efter alla år som känslomässigt avstängd i missbruk men jag jobbar på det varje dag. Inte tillräckligt mycket tydligen då jag inte kan visa hur ledsen jag är hemma utan gråter i duschen där ingen kan se mig. Jag är så ledsen.

Ber om ursäkt för offtopic och ev. stavfel eller taskig redigering då jag skriver från mobilen. Jag behövde skriva av mig bara.

Saknar dig min vän.

Jag är så ledsen.
Senast redigerad av Moparornocar 2014-11-30 kl. 02:24.
Citera
2014-11-30, 17:31
Medlem
Bizmarcks avatar
Beklagar sorgen.
Själv har jag varit nykter en vecka nu. Första 4-5 dagarna var en fysisk och psykisk pina, men därefter har det börjat lugna ner sig något. Är dock långt ifrån bra form.
Citera
2014-12-01, 06:19
Medlem
Moparornocar, jag beklagar sorgen. Din vän var lycklig som kände dig.
Citera
2014-12-01, 06:36
Medlem
Baduffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moparornocar
Min vän dog igår. Cancern vann tillslut. Den där förbannade jävla cancern! För några dagar sedan höll vi varandras händer uppe på sjukhuset och sa till varandra att vi snart skulle ses igen.... det blev inte så. Jag kände när jag tog hissen ner att det var sista gången jag såg honom i livet och så blev det. Förbannade jävla pisscancer!

När telefonen ringde igår och jag såg att det var hans dotter kändes det som att hjärtat stannade. Jag förstod att det var över. Jag är så ledsen. Jag är så arg. Samtidigt mitt i allt detta är jag så tacksam att jag idag är nykter och kan finnas där för de som behöver stöd och hjälp i denna svåra stund. Jag kan bara föreställa mig hur det hade sett ut om jag var aktiv idag då det här hade utlöst en bläcka utan dess like som säkerligen hade skickat om inte mig själv så någon annan människa som kommit i min väg till sjukhus eller ännu värre. Det är skönt att jag inte fungerar på det sättet längre. Jag behöver inte döva med alkoholen och det är så befriande.

Jag har trots det fortfarande svårt att visa känslor och stänger av dom per automatik nästan. Tror att det sitter kvar djupt efter alla år som känslomässigt avstängd i missbruk men jag jobbar på det varje dag. Inte tillräckligt mycket tydligen då jag inte kan visa hur ledsen jag är hemma utan gråter i duschen där ingen kan se mig. Jag är så ledsen.

Ber om ursäkt för offtopic och ev. stavfel eller taskig redigering då jag skriver från mobilen. Jag behövde skriva av mig bara.

Saknar dig min vän.

Jag är så ledsen.

Beklagar sorgen.

Det är så jag ser det också, om man håller sig nykter klarar man av att ställa upp för andra men också vara närvarande i stunder som den du delade med din vän innan ni skildes åt. Stay strong!
Citera
2014-12-01, 15:42
Medlem
Moparornocars avatar
Tack alla, ni är goa gubbar. Mina tankar går till min väns barn som nu är faderslösa. Som Baduff skrev så kan jag tack vare att jag är nykter finnas där för dom och avskedet till min vän blev fint.

Trots att jag fått några nyktra år så ska jag erkänna för en kort stund så kom tanken på att ta till alkoholen. Det verkar som att djävulen på axeln aldrig helt försvinner (och det vet jag) och det var en påminnelse om kraften i alkoholism och vem jag är. Jag viftade bort tanken och log faktiskt för inte fan tänker jag låta min kompis död, en person som har stöttat mig något enormt sedan jag blev nykter, driva mig tillbaka till flaskan och drogerna. Aldrig!

Ryggdunkar till er här i tråden som tänker bli nyktra, ni är grymma.
Citera
2014-12-01, 19:51
Medlem
R:IP Fan vad jag hatar cancer - sjukt orättvis sjukdom borde inte få finnas alls. Totalförbud skiten.

Själv slutade jag min alkoholfasta i veckan. Morfar får väl antagligen rätt 5,5 vecka är för lite även för en som jag som inte kanske är missbrukare men ändå har nån form av beroende. Fastnar direkt i gamla ovanor - ordentlig fest lördag innebär söndag kväll med folköl och lite glögg (som man häller konjak i när frun inte ser). Idag måndAg är man tröttare än ... blir pizza och ett par folköl istället för hård måndagsträning på gymmet. Istället för att gå ner något hekto går amn upp1,5 kilo på 3 dar direkt.
Citera
2014-12-01, 19:53
Medlem
Fast värst är att man mentalt är ett trist inbundet vrak
Citera
2014-12-01, 20:00
Medlem
Kiltmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moparornocar
Tack alla, ni är goa gubbar. Mina tankar går till min väns barn som nu är faderslösa. Som Baduff skrev så kan jag tack vare att jag är nykter finnas där för dom och avskedet till min vän blev fint.

Trots att jag fått några nyktra år så ska jag erkänna för en kort stund så kom tanken på att ta till alkoholen. Det verkar som att djävulen på axeln aldrig helt försvinner (och det vet jag) och det var en påminnelse om kraften i alkoholism och vem jag är. Jag viftade bort tanken och log faktiskt för inte fan tänker jag låta min kompis död, en person som har stöttat mig något enormt sedan jag blev nykter, driva mig tillbaka till flaskan och drogerna. Aldrig!

Ryggdunkar till er här i tråden som tänker bli nyktra, ni är grymma.

Nu passar väl inte jag direkt in i denna tråd, men kan även som "utomstående" se hur mycket dina inlägg betyder för dem som faktiskt hör hemma här på riktigt. En klippa i stormen och en oändlig motivationskälla, du ska ha så enormt mycket cred för det du gör - troligtvis mer än du anar. Beklagar verkligen vad som hände med din vän, önskar dig all lycka och välgång!
Senast redigerad av Kiltmannen 2014-12-01 kl. 20:02.
Citera
2014-12-02, 21:06
Medlem
En timme och drygt en mil på löpbandet och en timme gym innan - nu fick kroppen igen för helgens supande!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in