2014-11-26, 23:21
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Får man verkligen gifta sig med sin morbror eller farbror i Sverige. Kusingifte är accepterad i Sverige och det finns etniska svenskar som gifter med sina kusiner. Jag vet inte vilken kyrka du pratar om, det kan förstås finnas sekter där man gifta sig med sin morbror eller med en rymdvarelse eller en häst, men får man registrera ett sådant äktenskap.

Här var det frågan om vanliga trista svenska kyrkan.
3 § Äktenskap får inte ingås mellan dem som är släkt med varandra i rätt upp- och nedstigande led eller är helsyskon. Äktenskapsbalken.
Citera
2014-11-26, 23:25
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yaser
Hur stor kunskap har du om Palestina? Men för att det dumma du säger ska kunna inträffa så måste hennes föräldrar ge sin välsignelse och det ser jag som helt uteslutet.. Människor som dig sprider hat när du beter dig som en oförståndig 10 åring... Skäms på dig, du borde verkligen inte smutkasta flickan när du vet hur känslig den här tråden är och att många engagerar sig och lider för det som hänt Yara.... Det är vidriga och falska fantasier du delar med av.....

Kan väl aldrig tänka mig att jag smutskastat flickan! Har aldrig påstått att hon skulle gifta sig med morbror R, bara att ett sådant äktenskap vore lagligt förutsatt att hon hade uppnått en ålder av arton år förstås. Vilket hon sorgligt nog inte gjorde.
Citera
2014-11-26, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Det finns några kommentarer av Rami som jag inte fäste någon större vikt vid tidigare, men jag har inte heller kunnat släppa dem. Det allra första han säger i det första förhöret, trots att ingen ens antytt att Yara skulle ha utsatts för något sexuellt övergrepp, är:

"Nej, jag har inte förgripit mig eller misshandlat min systers dotter."
"Jag har inte våldfört mig på min systers dotter. Jag är hennes morbror."
Och Rami fortsätter ett par minuter senare:
"[Yara] har såna där fasoner när hon duschar. Då tar hon duschgrejen och stoppar in den i sin vagina."
"När Yara duschar då har hon den här duschslangen mot sin vagina och Amani känner att hon har en annan kvinna i huset..."

Hela saken är underlig. Det kan förstås bero på språksvårigheter eller översättningsfel.

Vagina betyder slida. Hur skulle en 8-årig flicka kunna stoppa in "duschgrejen" - ska det betyda duschmunstycket? - i sin slida? Det är omöjligt.

"Duschgrejen" kan möjligen betyda duschslangen, som han nämner i nästa mening. Där säger han att flickan har slangen MOT sin vagina. Om han med vagina menar vulva, dvs de yttre könsdelarna, blir det lite mer begripligt.

Om han menar att flickan riktade duschstrålen mot sitt könsorgan verkar det mer troligt. Men då kan det inte vara ett försök att dölja ett sexuellt övergrepp, för en vattenstråle skulle inte kunna orsaka någon skada eller någon förändring som skulle kunna förklara bort ett övergrepp.
Citera
2014-11-26, 23:27
Medlem
Många har faktiskt reagerat. Tagit ansvar och ringt. Sedan har inget hänt. Hos Socialtjänsten. Dom har gått på knäna. Ytterst är det kommunledningen som har Ansvaret.

Dom är 10 - 20 handläggare "kort" på socialtjänsten.
Citera
2014-11-26, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Här var det frågan om vanliga trista svenska kyrkan.
3 § Äktenskap får inte ingås mellan dem som är släkt med varandra i rätt upp- och nedstigande led eller är helsyskon. Äktenskapsbalken.

Så de upp- och nedstigande leden omfattar inte ett gifte med och far- morbröder. Jag tror att du har tolkat det lite fel. Men jag ska ta reda på det.
Citera
2014-11-26, 23:29
Medlem
Citat:
Får man verkligen gifta sig med sin morbror eller farbror i Sverige. Kusingifte är accepterad i Sverige och det finns etniska svenskar som gifter med sina kusiner. Jag vet inte vilken kyrka du pratar om, det kan förstås finnas sekter där man gifta sig med sin morbror eller med en rymdvarelse eller en häst, men får man registrera ett sådant äktenskap.

Som jag har hört anses ett äktenskap mellan en flicka och hennes farbror helt acceptabelt. Hur det är med en morbror vet jag inte.
Citera
2014-11-26, 23:30
Medlem
Citat:
Jag har faktiskt ingen aning om varför Madi kom till Sverige och jag förstår inte heller varför hon ville få hit Rami. Om han nu är den typ av psykopat och kvinnoförtyckare som många här tror. Jag har undrat över varför Rami inte vill träffa barnen nu och framför allt varför han, till skillnad mot Madi, inte har haft några invändningar mot att barnen placerats i en ickemuslimsk familj. Enligt Yaras pappa är det ju fadern som fattar de stora besluten i en familj. Även om han inte har tid att träffa sina barn så är det han som bestämmer. Rami verkar ganska ointresserad av sina barn. Om de nu är hans barn. Kan man inte bara topsa hela gänget.
Hur vet du att han inte vill träffa barnen?
Enligt referenten på BLT så träffar både Amani och Rami pojkarna. Har det korrigerats.

När du ändå är på tråden:
du sade vid något tillfälle att det är fastslaget att Rami inte studerat i Algeriet eftersom han inte kan franska?
Det enda som är fastslaget är att universitetets hemsida är på arabiska och franska. Man bör alltså kunna något av de språken för att ta till sig vad universitetet kan erbjuda i kursväg.
Rami torde tala arabiska och arabiska är med all sannolikhet undervisningsspråket.
Citera
2014-11-26, 23:30
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Finns det något som tyder på något sådant alls. Bortsett från en bild där Yara ser obekväm ut. Ramis uttalanden.
Nej, det finns ingenting som talar för något sådant; inte heller bilderna (eller bildsviten) ger underlag för detta. Däremot kan R:s uttalanden ev. ha att göra med att han garderar sig för vad AM kan tänkas komma att beskylla honom för. Det är ju inte uteslutet att hon tidigare har framfört sådana anklagelser. Och i så fall är det kanske inte så konstigt att han filmade henne för att kunna ha något att falla tillbaka på. - Det finns ingen anledning att misstro hans rädsla för AM.
Citera
2014-11-26, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Hela saken är underlig. Det kan förstås bero på språksvårigheter eller översättningsfel.

Vagina betyder slida. Hur skulle en 8-årig flicka kunna stoppa in "duschgrejen" - ska det betyda duschmunstycket? - i sin slida? Det är omöjligt.

"Duschgrejen" kan möjligen betyda duschslangen, som han nämner i nästa mening. Där säger han att flickan har slangen MOT sin vagina. Om han med vagina menar vulva, dvs de yttre könsdelarna, blir det lite mer begripligt.

Om han menar att flickan riktade duschstrålen mot sitt könsorgan verkar det mer troligt. Men då kan det inte vara ett försök att dölja ett sexuellt övergrepp, för en vattenstråle skulle inte kunna orsaka någon skada eller någon förändring som skulle kunna förklara bort ett övergrepp.
Just det!
Det har jag berättat tidigare, att arabiska män vanligtvis översätter hela området så; i pojk- och folkmun blir det "fitta" när de översätter till svenska. De är inte så enormt kunniga i den kvinnliga anatomin.
Citera
2014-11-26, 23:34
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Så de upp- och nedstigande leden omfattar inte ett gifte med och far- morbröder. Jag tror att du har tolkat det lite fel. Men jag ska ta reda på det.

Inte mig emot. Inget specialintresse precis men det är ju alltid kul att ha reda på saker och ting. Personligen tror jag inte just detta har med det aktuella fallet att göra. Men nu kom ju ämnet på tal, med ett ovanligt tråkigt tonfall, det var mest därför jag svarade
Citera
2014-11-26, 23:38
Medlem
Det är - oavsett undervisningsspråk - ett universitet som inte är accrediterat. Alltså inte erkänt/godtaget i något land. Stort sett värdelöst.

Att den skulle erkänts/tillgodoräknats i en svensk examen anser jag totalt utsiktslöst.

Den Advocat titeln han gärna ståtade i var totalt borta.

EDIT. När han "blåst upp" denna image av sig själv och blev satt att läsa svensk lagstiftning, tror jag han begrep "de nada" dvs ingenting. Hans lögn var på väg att avslöjas.

Den Korta Vägen verkade bli väldigt mycket kortare.
Senast redigerad av Remark 2014-11-26 kl. 23:47.
Citera
2014-11-26, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Många har faktiskt reagerat. Tagit ansvar och ringt. Sedan har inget hänt. Hos Socialtjänsten. Dom har gått på knäna. Ytterst är det kommunledningen som har Ansvaret.

Dom är 10 - 20 handläggare "kort" på socialtjänsten.
...och kommunledningen vill nog se att det är svenska statens ansvar, men knyter näven i fickan.
...svenska statens ledning vill vara pk (dvs varande FÖR GENERÖS INVANDRINGSPOLITIK OCH EMOT PROVINSER) och gör FN:s barnkonvension till lag (som ett "viktigt"steg på vägen) för att få folk att fortsätta tro på systemet...där kanske INGEN har ansvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in