2014-11-26, 11:29
Medlem
Arons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du får mer än gärna komma med exempel på där staten och därmed vi skattebetalare har förlorat ekonomiskt på att rädda banker om du tror att du kan det. (Jag har för övrigt tidigare i tråden presenterat avhandlingar som visar på att staten har tjänat pengar på dessa aktioner).

Tvärtom finns det exempel där staten beskylls för att på ett ojust sätt lagt beslag på banken och dess tillgångar mot ägarnas vilja. Detta genom att först dra in tillståndet för banken så att de blir konkursmässiga, sedan ta över banken som då blivit värdelös, för att sedan ge tillbaks tillståndet och på så sätt komma över betydande värden helt gratis.

Men även om staten inte har förlorat en krona på att rädda banker är jag som sagt för att staten inte ska ägna sig åt sådant just eftersom företagsverksamhet alltid är förknippad med risk och det kräver kompetens. Det kräver dessutom hög moral att både agera domare och spelare samtidigt. Därför är det bättre att låta marknaden ta hand om detta.

Ett problem är förstås att staten direkt kan bestämma om en bank ska gå i kk eller inte genom att dra in eller på nytt ge ut tillståndet att bedriva verksamheten. Om staten då är långsam eller agerar irrationellt kan inte marknaden rädda banken även om de skulle vilja det.

om jag säger bankkrisen under slutet av 80-talet början av 90-talet gick staten plus i hela den karusellen
2014-11-26, 16:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aron
om jag säger bankkrisen under slutet av 80-talet början av 90-talet gick staten plus i hela den karusellen

"Vad imponerande". Det är ju inte särskilt svårt att undvika förluster och tom "göra en vinst" när man skickar notan vidare. Skattebetalarnas börda blev 60 miljarder enligt penningvärdet som gällde för 20 år sedan. Inte precis småpengar. Se delar i tråden möjligen från 2013.

1. Förluster var gjorda. 2. Staten täckte upp med skattemedel. 3. Staten fick tillbaka pengarna med ett litet överskott.

Skattebetalarnas förluster var cirka 60 miljarder. De fick tillbaka kanske 2 av dessa. Sven-Banan tycker att detta har varit en bra affär
Senast redigerad av Mertillen 2014-11-26 kl. 16:22. Anledning: Rätt person ska inlägget riktas mot
2014-11-26, 16:37
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
"Vad imponerande". Det är ju inte särskilt svårt att undvika förluster och tom "göra en vinst" när man skickar notan vidare. Skattebetalarnas börda blev 60 miljarder enligt penningvärdet som gällde för 20 år sedan. Inte precis småpengar. Se delar i tråden möjligen från 2013.

1. Förluster var gjorda. 2. Staten täckte upp med skattemedel. 3. Staten fick tillbaka pengarna med ett litet överskott.

Skattebetalarnas förluster var cirka 60 miljarder. De fick tillbaka kanske 2 av dessa. Sven-Banan tycker att detta har varit en bra affär

Det verkar finnas en hel del missförstånd runt vad som hände vid 90-tals krisen.
De som på något sätt försöker påskina att vi gick ur krisen med någon sorts vinst bör studera statsskuldens utveckling.

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Offentlig-ekonomi/Statsbudget/Statsskulden/
2014-11-26, 16:41
Bannlyst
Jag kan ha slarvat dock och kan mycket väl ha fel. Ska läsa på igen.
2014-11-26, 17:29
Bannlyst
Det är jag som hade fel. Signaturen Sven-Banan var rätt ute förra gången också.
2014-11-26, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
HA HA HA!

Du kan då inte vara företagare iaf, det är en sak som är säkert. Att låna till en kommersiell fastighet har HELT andra villkor än till en privatbostad, och amortering är en sak du aldrig kommer undan på ett företagslån. Likaså kan man drömma om att bara gå in med 15% cash.

På en hyresfastighet ligger nog på mellan 40 och 50% eget kapital och 30-50 års amortering på resten. Där kan vi snacka om att bankerna kräver säkerhet och betalningsförmåga.
http://www.svd.se/naringsliv/sok-foretag/companyInfoKeyFigures.html?companyID=10148592-1
2014-11-26, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
http://www.svd.se/naringsliv/sok-foretag/companyInfoKeyFigures.html?companyID=10148592-1
Det där hittade du inte av en slump. Har du lust att delge mer information?
2014-11-26, 22:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph

Du får nog precisera vart du ville komma med den länken.
2014-11-26, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
Du får nog precisera vart du ville komma med den länken.
Titta på utvecklingen av skulder och anläggningstillgångar.
2014-11-27, 01:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Maruffel
Titta på utvecklingen av skulder och anläggningstillgångar.

Och? Bokfört värde och värde som säkerhet för banken behöver absolut inte överensstämma. Dessutom har vi ingen aning om vad för säkerhet ägarna erbjudit banken utöver vad som syns i bolagets balansräkning.
2014-11-29, 12:23
Medlem
Jag brukar följa den här tråden från håll och gå in lite då och då. BananSvennen och KurtSune är nästan lite som lyteskomik när man ser deras argumentationer. Det är roligt men tråden har en betydligt sämre kvalitet än vad den hade kunnat ha, just pga detta.
2014-11-29, 12:58
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusetsEgna
Jag brukar följa den här tråden från håll och gå in lite då och då. BananSvennen och KurtSune är nästan lite som lyteskomik när man ser deras argumentationer. Det är roligt men tråden har en betydligt sämre kvalitet än vad den hade kunnat ha, just pga detta.
suck, ännu en bubbelbabblare med dubbla foliehattar. Svenne Banan och Kurt Sune är kunnigast i tråden och har haft alla rätt hittills. Hur många rätt har du själv haft? Hur många år har du trott på bostadsbubbla?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in