Citat:
Ursprungligen postat av
NeverEverGiveUp
Är Teknisk fysik + ek. Kand. Sämre eller bättre än I vad gäller möjligheter i finans och industri?
Jag har inte funnit svar på denna fråga än, känns dock som att denna dubbelexam borde öppna fler dörrar än "endast" I?
Jag gick själv F på KTH samt civilekonom på HHS (dvs det gamla 4-åriga programmet) och jobbade sedan ett antal år på markets på en bank i London. Jag träffade inte i arbetet på några I-alumni under min tid där, och inga LiTH-alumni överhuvudtaget. Möjligtvis är det något fler I-alumni på IBD-sidan. Huruvida LiTH finns representerat låter jag vara osagt.
Om du vill kunna komma till någon av de internationella bankerna så har HHS en rätt betydande fördel eftersom det är en target school för de flesta internationella banker, och vissa banker bryr sig rätt lite om samtliga andra svenska lärosäten. Som HHS-student så får man mycket bättre kontakt med bankerna eftersom de kommer på företagspresentationer en gång om året.
Inom Sverige är läget vad jag vet annorlunda, på så sätt att lärosäte inte är lika viktigt, och jag tror att det är relativt likvärdigt för dina möjligheter inom finans och andra branscher om du väljer teknisk fysik plus ek kand eller om du väljer industriell ekonomi.