2014-11-22, 23:47
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dikterad
Nix jag brände windows vista till en tom CD-skiva, sen installerade jag Windows från den när datorn var på (dvs inte via BIOS utan via skrivbordsläge eller vad man ska säga).

Så nu vill jag gärna rensa bort all skit från hårddisken förutom OS:et. Går det? Annars måste jag installera om hela OS:et igen. Eller är det ens nödvändigt att rensa hårddisken innan man installerar nytt OS? Kan jag ta bort Windows.old utan att nåt dåligt händer? Har ju inga drivrutiner förutom internet på datorn atm.

Gör om installationen. Tar bort partitionen och skapar en ny. Formaterar där och därefter börjar du din installation.

Annars kan du raderar Windows.old med hjälp av Diskhanteringen.
Citera
2014-11-25, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Gör om installationen. Tar bort partitionen och skapar en ny. Formaterar där och därefter börjar du din installation.

Annars kan du raderar Windows.old med hjälp av Diskhanteringen.

Har gjort det nu, men drivrutinerna fattas. Hur ska jag få dem?
Citera
2014-11-25, 19:11
Medlem
Lullebulle1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dikterad
Har gjort det nu, men drivrutinerna fattas. Hur ska jag få dem?
Ladda ner dem från tillverkarens hemsida.
Citera
2014-11-25, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stjo57
Jag har köpt 1 beg dator som jag tänker att min son ska använda. Datorn är några år gammal.
Förre ägaren har installerat Windows 8 på datorn och jag tycker den är väldigt trög, i synnerhet Internet. Är osäker på om det hänger på operativsystemet men skulle vilja testa att ta bort Windows 8 och lägga in det som var original, troligen XP.
Kan man?
Hur gör man?

Synd att ingen kan hjälpa mig att få bort Windows 8....
Citera
2014-11-25, 20:44
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Synd att ingen kan hjälpa mig att få bort Windows 8....

Snabb sökning på Google -> http://www.tipsomvista.se/guider/96-windows-xp/430-installera-eller-reparera-windows-xp.html
Citera
2014-11-25, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Snabb sökning på Google -> http://www.tipsomvista.se/guider/96-windows-xp/430-installera-eller-reparera-windows-xp.html

Tack men som jag skrev så kommer jag inte in i installationsprogrammet för XP.
Citera
2014-11-26, 01:12
Medlem
swebarbs avatar
vadå inte kommer in ? bara in i bios välj boot disk priority din dvd läsare i med skivan och tryck när den säger om du vill starta med skivan och där ska du kunna formatera en parition och installera svårare än så är det inte.
Citera
2014-11-26, 07:58
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Tack men som jag skrev så kommer jag inte in i installationsprogrammet för XP.

Får en känsla av att du sket i och läsa länken som jag pekade ut.

Steg 1 - Se till att datorn startar från CD/DVD-enheten
Citera
2014-11-26, 14:36
Medlem
Windows 8.1 PRO på en dator från komplett!

Tjena köpte en dator från komplett. Dock var den redan färdig installerad så behövde inte göra något.

Men nu tänkte jag installera om datorn till 8.1 pro ( fick detta gratis från jobbet )
Men när jag installerar om så får jag fortfarande upp att det är kompletts system.

Jag har tagit ut diskarna och formaterat dom från en dock station hjälper inte. Så skulle nästan tänka mig att det ligget på bios eller?

Någon som har en bra lösning för att få bort detta?

Tack på förhand.
Citera
2014-11-26, 14:45
Medlem
Vad menar du med "får fortfarande upp"?

Beskriv hur du går tillväga och när felmeddelanden uppkommer och vad det står i dessa så blir det lättare att förstå
Citera
2014-11-26, 14:51
Medlem
licensen på din dator tar bara en specifik version - plugga ang hur man tar bort lisensen från Hårddisk - det går....men är en del bök, det berömda OEM bråket i hjärnan är svagt kvar i minnet mitt

Behöver märke. versioner etc om du vill ha hjälp. Även bios version och fabrikat. den typen av grejer

Kolla om du kan ställa in "legacy" i bios...till att börja med.
Senast redigerad av Saltl 2014-11-26 kl. 14:55.
Citera
2014-11-26, 22:45
Medlem
Brain Damages avatar
Dum som man är skapade jag aldrig något återställningsmedia när datorn var ny för några år sen och har fortfarande inte gjort det. Nu är den slö och skulle må bra av en ominstallation.

Jag har en Toshiba Satellite P850-30P med 64 bit operativsystem och Windows 7 Home Premium + SP 1. Mitt Windows följde med datorn och jag har mao en giltig produktnyckel.

Jag antar att jag med ovanstående information kan tanka hem ett lagligt Windows 7, lägga på USB, starta från BIOS, installera och aktivera med nyckeln. Problemet är bara att jag inte hittar något Windows 7 på Microsoft, de vill bara kränga 8.1... Jag vill helst ha det på svenska för barnen kör rätt mycket på den här datorn och engelska kan dom inte än. Drivers hämtar jag på länken ovan.

Har jag missat något?
Vet någon var jag hittar ett svenskt Windows 7 Home Premium som kan aktiveras med min nyckel och inte är fullt med skadlig kod?

Edit: Hittade denna tråd på Sweclockers http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1079515-w7-home-premium-64-bit-har-nyckel-men-ingen-dvd/#post11845652 Är Janees svar också min räddning?
Senast redigerad av Brain Damage 2014-11-26 kl. 23:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in