Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-07, 22:55
  #11509
Medlem
Problem att installera windows 10.

Som sagt har problem att installera windows 10 då jag får felmeddelandet "Windows cannot be installed on this disk. The selected disk has an MBR partition table. On EFI systems, Windows can only installed on GPT disks."
Någon som har någon enkel steg för steg lösning på detta?

Tack på förhand
Citera
2015-11-07, 23:13
  #11510
Medlem
laxen69s avatar
Denna tråd kanske kan ge tips;
http://www.sweclockers.com/forum/tra...-mbr-partition
Citera
2015-11-08, 00:21
  #11511
Medlem
tjockballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av threestripes
Som sagt har problem att installera windows 10 då jag får felmeddelandet "Windows cannot be installed on this disk. The selected disk has an MBR partition table. On EFI systems, Windows can only installed on GPT disks."
Någon som har någon enkel steg för steg lösning på detta?

Tack på förhand


Låt installationsprogrammet ta bort partitionen och installera på en oformaterad hårddisk. Windows kommer fixa formateringen själv.
Citera
2015-11-08, 12:50
  #11512
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjockballe
Låt installationsprogrammet ta bort partitionen och installera på en oformaterad hårddisk. Windows kommer fixa formateringen själv.

Vad menas med attt låta instprogrammet ta bort partitonen?
Finns endast 1 hårddisk att installera på så, den är helt tom också.
Citera
2015-11-08, 13:40
  #11513
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av potpower
Vad menas med attt låta instprogrammet ta bort partitonen?
Finns endast 1 hårddisk att installera på så, den är helt tom också.

samma problem, vad menas med att installationsprogrammet ta bort partitionen? Har en hårddisk på ~500GB. mvh
Citera
2015-11-08, 14:23
  #11514
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av potpower
Vad menas med attt låta instprogrammet ta bort partitonen?
Finns endast 1 hårddisk att installera på så, den är helt tom också.

Citat:
Ursprungligen postat av threestripes
samma problem, vad menas med att installationsprogrammet ta bort partitionen? Har en hårddisk på ~500GB. mvh

Det är om ni har haft en partition på huvudpartitonen - filsystemdisken.

Man kan med hjälp av Windows egna verktyg eller med ett 3-partsprogram dela på en hårddisk. Om man nu te.x köper en hårddisk på 1TB och vill dela eller minska detta utrymme så skapa man en partition.
Citera
2015-11-08, 15:35
  #11515
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Det är om ni har haft en partition på huvudpartitonen - filsystemdisken.

Man kan med hjälp av Windows egna verktyg eller med ett 3-partsprogram dela på en hårddisk. Om man nu te.x köper en hårddisk på 1TB och vill dela eller minska detta utrymme så skapa man en partition.

Okej, förstår jag det rätt då att om jag får detta meddelande ""Windows cannot be installed on this disk. The selected disk has an MBR partition table. On EFI systems, Windows can only installed on GPT disks." så är hårddisken s.k delad?
Citera
2015-11-08, 15:47
  #11516
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av threestripes
Okej, förstår jag det rätt då att om jag får detta meddelande ""Windows cannot be installed on this disk. The selected disk has an MBR partition table. On EFI systems, Windows can only installed on GPT disks." så är hårddisken s.k delad?

MBR/GPT är partitionstabell.

Läs denna guide -> http://bit.ly/1Qcoodp
Citera
2015-11-08, 21:25
  #11517
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
MBR/GPT är partitionstabell.

Läs denna guide -> http://bit.ly/1Qcoodp

Tack!
Citera
2015-11-09, 02:26
  #11518
Medlem
tjockballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av potpower
Vad menas med attt låta instprogrammet ta bort partitonen?
Finns endast 1 hårddisk att installera på så, den är helt tom också.

Man kan ha en eller flera befintliga partitioner på hårddisken när man ska till att installera sitt Windows. Det kan vara från tidigare installationer. Jag menar att det kan löna sig att ta bort samtliga dessa, utom kanske återställningspartitioner, så att Windows installationsprogram självt får formatera och partitionera hårddisken åt dig.

Under installationens gång, rätt tidigt, får du upp en ruta med en representation av befintliga hårddiskar och eventuella partitioner på dessa. Du kan markera en sådan partition och välja TA BORT. Om du tar bort alla partitioner (utom återställningspartitionen) kommer det uppståndna lediga utrymmet betecknas Opartitionerat Utrymme. Det är det utrymmet du ska välja som mål för din Windows-installation.

Windows kommer "fatta" att det oformaterade utrymmet måste formateras och gör det i samma veva som det kopierar över filer till hårddisken.
Citera
2015-11-10, 10:08
  #11519
Medlem
InTheFleshs avatar
Tjenare. Efter en windows update gick datorn (acer aspire 5222g) ej att starta. Misstänker att det va för att jag hade en annan Sata HDD ikopplad med USB. Men iallafall.. Körde en ominstallation med Windows 7 på en USB sticka som alltid har funkat förr. Deletade alla partitioner och körde. Men nu tog det sjuk lång tid. Efter nästan 24 timmar avbröt jag installationen då den fortfarande var på "expanding window files". När jag nu testar att installera Windows kommer jag bara till "Setup is starting" efter jag valt språk. Där står den bara och snurrar. När jag inte bootar från usb står det "bootmgr is missing".

Har testat att köra kommandotolken men är inte så insatt i de. Testat köra bootrec.exe/rebuildbdc men gav up efter den fortfarande inte va klar efter en timme. Men kanske ska ta så lång tid?

Någon som har något tips? Tas tacksamt emot. Är deprimerande att ej ha en dator. Har endast USB stickan med Windows 7 på.
Citera
2015-11-16, 19:27
  #11520
Medlem
Installera Windows XP på Linux?

Min kompis har Linux Mint installerat på sin dator men förstår sig inte på det ett dugg, därför tänkte jag installera Windows XP på hans dator vilket jag har produktnyckel till och inte använder. Dock har jag inget annat än produktnyckel, ingen skiva eller nånting för att installera det! Har hört att man kan använda USB och lägga in en ISO fil för att installera det? Är dock inte säker på hur man gör detta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback